Pagina 1 van 1

[HMK] Economie

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 23:06
door Theodoor
De benzine heeft vandaag de 33,7 Tùner per liter aangetikt (ongeveer €3,90 per liter).
In een tank van 50 liter gaat nu 1685 tùner (ong. €195,-).
Overigens is Benzine in Hochmark een brandstof die alleen getankt kan worden met vergunning (bijv. voor de autosport of toeristen).

Diesel kost nu 9,90 tùner (€1,150) per liter. Dit is de meest gebruikte brandstof.
LPG gaat voor 7,70 tùner (€0,894) per liter weg. Overigens rijden LPG-auto's in Hochmark alleen op LPG. Deze auto's kunnen dus niet ook op benzine rijden.
LPG-auto's zijn daardoor duurder in aanschaf dan diesel auto's. Omdat ze volledig omgebouwd moeten worden zodat ze goed op alleen gas rijden.

Re: [HMK] Algemeen

Geplaatst: za 21 apr 2012, 15:43
door Snelwegfreak
Zo! Dat is echt vreselijk duur! Is het BNP zo hoog in Hochmark of is de benzine gewoon uitzonderlijk duur? En hoe komt dat dan?

Re: [HMK] Algemeen

Geplaatst: za 21 apr 2012, 16:01
door Matt
Wellicht is men niet zo'n voorstander van benzine in Hochmark. Benzine kan je immers alleen met een vergunning tanken.

Re: [HMK] Algemeen

Geplaatst: za 21 apr 2012, 17:11
door Theodoor
Hochmark had in het verleden een tekort aan olie, Hochmark heeft namelijk niet veel eigen bronnen. Bijna alles moet speciaal voor Atlantidië verscheept worden.
Om zuinig met olie om te gaan is besloten om daarom alleen Diesel toe te staan.
Later toen men er achter kwam dat alles op Diesel niet al te goed was voor het milieu, vooral in de steden. Daarom is tegenwoordig ook LPG toegestaan, in steden krijg je dan vaak ook nog extra belastingvoordeel.

Re: [HMK] Algemeen

Geplaatst: zo 29 apr 2012, 17:18
door Koen
De benzine is inderdaad erg duur, maar de argumentatie ervan vind ik best goed. Wordt er in Hochmark ook veel geïnvesteerd in alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit, bio-olie/-gas en waterstof? Omdat Hochmark een eigen auto-industrie heeft, is het waarschijnlijk ook goed te reguleren, zodat er geen kip-en-ei-probleem ontstaat. Het lijkt me wel erg handig om in deze brandstoffen te investeren om onafhankelijk te worden van buitenlandse olie-aanbieders.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 21:20
door Kaaiman
Danlane

Zeg 'Hochmarkse auto' en je zegt 'Danlane'. Tenminste, dat was 30 jaar geleden het geval. Het merk is in 1994 failliet gegaan en heeft daarmee net niet zijn 80e verjaardag kunnen vieren. Hoe het ook zij, veel Hochmarkers (en ook andere Atlantidiërs) koesteren nostalgische gevoelens over het legendarische merk, waarvan de auto's in de hoogtijdagen het straatbeeld vulden. Een chronologisch overzicht.

Het begin
1915: De broers Reiner en Rolf Jensen richten samen Danlanemotore op in een voormalige boerenschuur in het dorpje Danlane. Beiden beginnen aan het ontwerp en de bouw van een auto, Modell 1.
1917: Modell 1 is klaar en trekt veel bekijks in het door voetgangers en paarden gedomineerde straatbeeld. De opdrachten voor de auto stromen binnen. De broers zijn echter niet tevreden over hun maaksel en beginnen aan Modell 2.
1919: Modell 2 is klaar. Er worden 60 stuks van gemaakt. De boerenschuur wordt al gauw te klein. Danlanemotore verhuist naar een leegstaande fabriekshal van een voormalige vlasfabriek.
1920: De broers weten een overeenkomst te sluiten met het Hochmarkse leger in verband met de dreiging van de Brilamontische Oorlog. Sindsdien is het leger een belangrijke afnemer van Danlanemotore.
1928: Na het beëindigen van de Brilamontische Oorlog richt Danlanemotore zich weer meer op de consumentenmarkt. Inmiddels werken er zo'n 80 mensen bij het bedrijf en in totaal honderden bij toeleveranciers. Het dorpje Danlane groeit snel mee.
1931: Met het nieuwe Modell 7 heeft Danlanemotore goud in handen. Vanuit het hele land en voor het eerst ook uit buurlanden stromen de orders binnen. In 8 jaar tijd worden er ongeveer 12.000 van gemaakt. Speciaal voor de productie van Modell 7 wordt een nieuwe fabriekshal bijgebouwd.
1932: Voor het eerst bouwt Danlanemotore een vrachtwagen voor de particuliere markt, Modell T4. Dit is feitelijk een doorontwikkeling van de pick-up Modell T3 uit 1926 die eerder voor het leger werd gebouwd.
1940: Danlanemotore start de ontwikkeling van een racewagen, maar na 5 jaar zonder veel succes wordt de ontwikkeling gestaakt.
1946: Reiner Jensen, inmiddels 68 jaar, besluit het bedrijf te verlaten en te gaan rentenieren.
  
 Afbeelding
Logo van Danlanemotore in de periode 1955 - 1972 
Danlane in het socialistische tijdperk
1949: Het politieke tij in Hochmark keert. De socialisten komen aan de macht. Rolf Jensen toont (i.t.t. zijn broer) linkse sympathieën en ligt goed bij de nieuwe politieke leiders. Hij krijgt gigantisch veel staatssteun om het bedrijf uit te breiden. Danlanemotore verbreedt zijn industriële activiteiten en gaat onder andere ook landbouwmachines, fabrieksmachines en scheepsmotoren maken. Nieuwe fabriekshallen verrijzen overal in en om de stad. De staat wordt voor 49% eigenaar van Danlanemotore.
1951: Werklozen uit het hele land verhuizen onder druk van de regering naar Danlane om in de fabrieken te gaan werken. Hierdoor groeit Danlane uit naar een industriestad van 156.000 inwoners in 1955.
1955: In opdracht van de staat ontwikkelt Danlanemotore een goedkope personenauto voor de gewone man. Dit wordt de Danlane 700-serie, die in 1955 op de markt komt. De Danlane 700-serie wordt immens populair in binnen- en buitenland. Op hetzelfde onderstel worden in de loop der jaren allerlei varianten in de 700-serie gebouwd (overzicht in spoiler).
1957: Ook Rolf Jensen, inmiddels 71 jaar, stapt uit het bedrijf. Zijn zoon Jæn wordt de nieuwe directeur.
1960: Een monsterovereenkomst met een aantal communistische landen in het Oostblok zorgt voor een nieuwe koers in het bedrijf. De fabricage van onderdelen vindt steeds meer in het Oostblok plaats, de assemblage blijft in Hochmark.
1964: De onderdelen voor de Danlane 700-serie worden inmiddels volledig in het Oostblok gemaakt.
1970: De Danlane 700-serie is na enkele tussentijdse verbeteringen nodig aan opvolging toe. Deze komt in de vorm van de Danlane 800-serie met dezelfde modellenreeks als de 700-serie.
1972: Om marketingredenen wordt de naam Danlanemotore vervangen door D-motor. Hiermee probeert het bedrijf zich vooral in het buitenland meer te profileren. Gelijktijdig worden de divisies van landbouwvoertuigen, fabrieksmachines en scheepsmotoren verzelfstandigd.
1973: De plaatsnaam van Danlane wordt gewijzigd in D-stadt als publiciteitsstunt voor zowel de stad als de auto-industrie. Dit haalt wereldwijd de pers.
1976: Met het vertrek van Jæn Jensen wordt de staat volledig eigenaar van D-motor. De familie Jensen heeft daarmee geen enkele binding meer met het bedrijf.

  
 Afbeelding
Logo van D-motor in de periode 1972 - 1994 
De nadagen
1983: D-motor raakt door wanbeleid diep in de problemen. Vernieuwingen aan bestaande modellen blijven uit en de export stagneert.
1984: Vanwege de verminderde vraag vanuit het buitenland is er te weinig werk om het personeel aan het werk te houden. Een derde van het personeel wordt met langdurig verlof gestuurd. Faillissement dreigt, maar met vele miljoenen tùner uit de staatskas wordt het staatsbedrijf eind 1984 weer op de been geholpen.
1985: D-motor kondigt aan alle nog productie zijnde modellen te gaan verbeteren en zegt een opvolger voor de 800-serie te ontwikkelen.
1986: De D-motor Topia wordt geïntroduceerd als de opvolger van de 800-serie. Aanvankelijk trekt de verkoop en export weer wat aan, maar al gauw blijkt de techniek van de Topia zeer onbetrouwbaar, mede vanwege de korte ontwikkelingstijd. Daarbij liep de Topia technisch en esthetisch al achter vergeleken met concurrerende modellen elders ter wereld. In de opeenvolgende jaren voert D-motor technische verbeteringen door aan de Topia, maar de auto weet haar imago desondanks niet op te vijzelen.
1990: Door wegvallende productie van goedkope auto-onderdelen in het voormalig Oostblok worden de auto's van D-motor zo'n 15 tot 30 % duurder. Mede vanwege het slechte imago van D-motor zakt de verkoop hierdoor volledig in. De productie gaat ondanks de misère op halve kracht door. Duizenden auto's blijven onverkocht bij de fabriek en op allerlei plaatsen rond D-stadt staan.
1992: De kosten voor opslag en onderhoud rijzen gigantisch de pan uit. Besloten wordt om de productie volledig stil te leggen en de overtollige auto's tegen kostprijs te verkopen. Echter, er zat al weinig winstmarge op de auto's, dus het baat nauwelijks. De auto's worden mondjesmaat verkocht.
1993: D-motor gaat gesprekken aan met buitenlandse autoconcerns voor overname, maar er worden geen bedrijven gevonden die bereid zijn D-motor uit de puree te helpen.
1994: Op 19 april 1994 sluit D-motor definitief. Duizenden mensen verliezen hun baan bij D-motor of diens leveranciers.
1997: De gemeente D-stadt is blut en komt onder staatstoezicht. De stad verpaupert in rap tempo en wordt het ghetto van de agglomeratie rondom Nikastadt.

Overzicht modellen 700-serie en 800-serie:
Spoiler: weergeven
Danlane 700-serie (1955-1970):                 
 Introductiejaar  Model  Kenmerken 
 1955  701  2-deurs sedan 
 1955  702  2-deurs station 
 1957  703  2-deurs pick-up 
 1957  704  2-deurs bestel 
 1960  705  5-deurs hatchback 
 1964  706  2-deurs coupé 
 1964  707  2-deurs cabrio 
De D-motor 800-serie (1970-1991) is qua modellenreeks identiek.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 22:34
door Matt
Interessant! Dit soort leuke bedrijven maken een land levendig. :) Er zullen vast ook wel auto's naar landen buiten Atlantidië zijn ge-exporteerd.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 23:44
door TzM23
Ik weet dat men in Tholenië heel lang de AOT produceerde. Ik zou dat meer moeten uitwerken. Leuk gedaan in ieder geval!

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 09:09
door Kaaiman
Matt schreef:Er zullen vast ook wel auto's naar landen buiten Atlantidië zijn ge-exporteerd.
Zeker. Met name de Modell 7, 700-serie en 800-serie zijn ook buiten Atlantidië populair geworden.

Met name de Danlane 700-serie die in de jaren '50 is geproduceerd, is een zeer degelijke auto. Simpele techniek, maar bijna onverslijtbaar, en daardoor nog altijd geliefd.
De latere modellen zijn door de mindere kwaliteit van de onderdelen uit het Oostblok minder slijtvast gebleken, maar waren op zich zeker niet slecht. Behalve dan de Topia. Dat is tegenwoordig een behoorlijk zeldzame auto geworden, ondanks de veel jongere leeftijd.

Door de grote productie rijden er nog relatief veel Danlanes rond en zijn losse onderdelen vrij makkelijk te krijgen. Engeland had de Mini, West-Duitsland de Kever, Oost-Duitsland de Trabant, Frankrijk de 2CV en Hochmark de Danlane. ;)

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 11:41
door BlaZ
D-stadt is dus het Detroit van Atlantis :D

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 11:51
door Kaaiman
Nu nog wel, ja... ;)

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 19:05
door CX1000
Ook zo toevallig dat het allebei met een D begint... Maar wat zijn de plannen met D-Stadt dan?

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 21:00
door Matt
Ik geloof dan vast dat er ook in Maldarië aardig wat auto's van Danlane rondgereden zullen hebben en zullen rondrijden. :)

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: di 12 mei 2015, 21:56
door Kaaiman
D-stadt richting herstel
D-stadt heeft inmiddels de ergste jaren achter de rug. Na ruim een decennium van misère heeft ook de landelijke politiek ingezien dat het zo niet langer kan. D-stadt scoorde in 's lands statistieken veruit het hoogst op het gebied van criminaliteit en werkloosheid en het laagst op het gebied van inkomen en opleidingsniveau.

In 2008 besluit de overheid met een groots investeringsplan de enorme problemen in D-stadt te lijf te gaan. Men begint met een grootschalige reconstructie van de meest verpauperde woonbuurten en met speciale campagnes om de mensen wat sociaal-economische vaardigheden bij te brengen. Dit blijkt zijn vruchten af te werpen. De statistieken van 2011 laten in D-stadt voor het eerst in 30 jaar een daling van de criminaliteit en werkloosheid zien.

Orcan neemt D-motor over
Onderdeel van het investeringsplan is ook om bedrijven naar D-stadt te lokken om voor werkgelegenheid te zorgen en geld te genereren voor de sanering van de vele verpauperde gebouwen van D-motor, die kriskras door de stad te vinden zijn. In 2011 wordt daarover een overeenkomst bereikt met het Brilamontische autoconcern Orcan.

Het concern neemt voor een symbolisch bedrag het complete merk D-motor over van de Hochmarkse staat, inclusief alle resterende gebouwen, gronden en andere bezittingen die eens aan D-motor toebehoorden. Dit alles onder voorwaarde dat Orcan investeert in de economie van D-stadt en de gebouwen en gronden saneert en/of herontwikkelt.

Begin 2012 kondigt Orcan aan dat er voor het eerst in 20 jaar weer auto's gemaakt zullen worden in D-stadt. Enkele maanden daarna maakt Orcan bekend te werken aan een compacte elektrische auto met een nostalgisch uiterlijk, die de naam Danlane 700 zal krijgen en in D-stadt geproduceerd zal worden. Na het horen van dit nieuws steekt een aantal D-stadters spontaan de vlag uit.

2015...
En nu, 100 jaar na de oprichting van Danlanemotore, is het eindelijk zover: de nieuwe Danlanefabriek wordt deze maand feestelijk geopend en de compacte elektrische Danlane 700 gaat er in productie!

Gelijktijdig met de opening zal ook D-stadt, nu nog vaak bijgenaamd 'Dyb-stadt' (Diefstad) en 'D-troit', weer haar oude naam Danlane terugkrijgen. Hiermee wordt de band tussen de autofabrieken en de stad nogmaals onderstreept en keert men bovendien terug naar de dagen van weleer.

De nieuwe Danlane 700 lijkt qua model het meest op de oude Danlane 702, dat is de 2-deurs station. Mogelijk komen er in de toekomst nog meer varianten, gebaseerd op de oude modellen. Dat is echter afhankelijk van het succes van de nieuwe 700. Maar vooralsnog is de belangstelling voor de auto zeer groot.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 14:55
door Kaaiman
In Hochmark wordt geen aardolie gevonden. Toch is Olian-Hara een stad waar de economie draait om olie, zowel aardolie als natuurlijke olie, met name visolie en plantaardige olie.

Olian-Hara is de thuisbasis van oliebedrijf YOL, een afkorting van Younotrostiniske Ol. Dit bedrijf handelt in smeermiddelen en brandstoffen, en siert menig Hochmarkse berm met zulke zuilen:
Afbeelding
(links: Hochmark-Land, rechts: Younotrostino)

In Hochmark is benzine lang niet overal verkrijgbaar en bovendien behoorlijk duur. Toch is benzine al een stuk goedkoper geworden in de afgelopen 3 jaar. Sinds de piek van april 2012, waarbij een liter benzine maar liefst 33,7 tùner (€ 3,90) kostte, is er veel veranderd. Accijnzen zijn verlaagd, maar vooral is er gesneden in de lijntjes tussen de nationale olie-industrie en de staat. Hierdoor is er meer marktwerking ontstaan.

Vooral de Frankenlandse prijsvechter Start, met name bekend van onbemande tankstations, heeft haar aantal tankstations sinds 2013 inmiddels weten te vervijfvoudigen. Onderstaande zuilen zijn dus behoorlijk in opmars langs de weg.
Afbeelding
(links: Hochmark-Land, rechts: Younotrostino)

YOL biedt slechts bij 12% van de tankstations benzine aan; Start bij zo'n 40% van de tankstations.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: wo 26 apr 2017, 16:03
door Kaaiman
De compacte elektrische Danlane 700 is nu bijna 2 jaar in productie. Hoe is het verder gegaan?

Tot nu toe is de Danlane 700 wereldwijd, maar vooral in Atlantis, zo'n 34.000 keer over de toonbank gereden. :) Dat is minder dan de 40.000 waarnaar gestreefd werd, maar voldoende om de productie voort te zetten.

Het enthousiasme over de Danlane 700 bij de start van de productie is inmiddels namelijk aardig bekoeld. Hoewel de auto wordt geroemd om zijn design en rij-eigenschappen, blijkt het bereik op een volle accu behoorlijk tegen te vallen, zeker in verhouding tot de aanschafprijs. Volgens de fabrieksgegevens zou de auto met een volle accu van het uitgebreidste accupakket zo'n 160 km ver moeten komen, maar de praktijk wijst uit dat 80 kilometer zo'n beetje het maximaal haalbare was.

Orcan heeft hierop in 2016 verbeterde accupakketten aangeboden, maar het feit dat hiervoor de volle nieuwprijs en inbouwkosten werden gevraagd, heeft een hoop negatieve publiciteit opgeleverd. Overigens blijkt uit praktijktests dat met het verbeterde uitgebreidste accupakket zelfs tot 270 km op een volle accu kan worden gereden.

Inmiddels is Orcan een aantal rechtszaken in zowel Hochmark als Brilamontië verder. De rechters in beide landen hebben geoordeeld dat er sprake is geweest van misleiding van de consument. Orcan moet daarom alle Danlanes terugroepen om kosteloos een verbeterd accupakket in te laten bouwen waarop 'in praktijk' minimaal 70% van de beloofde maximale afstand afgelegd kan worden. Dit komt neer op 112 km voor de 160 km-uitvoering. Tevens wordt een software-update uitgevoerd die nog eens tot 8% meer bereik oplevert. Bezitters kunnen deze gelegenheid te baat nemen om tegen een meerprijs een uitgebreider accupakket in te laten bouwen.

Nu de Danlane 700 standaard met het verbeterde accupakket wordt geleverd, is de verkoop weer toegenomen en is de kritiek langzaam aan het verstommen, al blijft de kritiek dat de Danlane de belofte van een goedkope en bruikbare elektrische volksauto nog niet echt heeft waargemaakt.

Re: [HMK] Economie

Geplaatst: wo 26 apr 2017, 21:42
door Kathor
Ik vermoed dat de Danlane 700 sterke concurrentie zal ondervinden van de Volcat 125.E, de elektrische wagen van Volcat die sinds begin vorig jaar geproduceerd wordt in de Volcat-fabriek in Sinderia.