[UNE] Verkeer en vervoer
Moderator: SjorsB
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Het snelwegennet is duidelijk grotendeels gepland aangelegd en niet historisch zo gegroeid, wat te zien is aan de rastervorm en de snelwegen van niets naar nergens ter ontsluiting van hele gebieden (snelweg 8 bijvoorbeeld).
Gezien de nederzettingspatronen schat ik in dat het grootste dele van het land lijkt op Denemarken: vlak tot heuvelachtig, maar wel bijna overal bewoonbaar.
Gezien de nederzettingspatronen schat ik in dat het grootste dele van het land lijkt op Denemarken: vlak tot heuvelachtig, maar wel bijna overal bewoonbaar.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ah, leuk. Lijkt op iets wat ik ook al een tijdje in gedachten heb voor Benjiland!
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Dank je wel! Morgen kan je wat verdere uitwerking hier van verwachten; oa prijzen en categorieën voertuigen.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ik had vandaag weinig tijd, dus de beloofde info bij het vignet komt later.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ik ben bezig met de geschiedenis:
- Spoiler: weergeven
Laatst gewijzigd door SjorsB op za 01 jun 2013, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
ViaUneta (de voormalige SVWWDT) gaat vanaf nu enkel nog nieuwe BN13 (BurdeNorm 2013) borden plaatsen. De vorige BurdeNorm kwam uit 1992.
Ik heb nieuwe borden ontworpen omdat ik de oude eigenlijk niet echt mooi vond. Wel redelijk functioneel trouwens.
Bovendien vond ik de wat fletse paarsige kleur op de OWN borden niet mooi. Ik heb het de afgelopen week helemaal overgedaan.
Klik hier om de nieuwe bordenset te openen.
Ik ben er zelf erg tevreden en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Er komen ook nog 'gewone' verkeersborden.
Groeten,
Sjors
Ik heb nieuwe borden ontworpen omdat ik de oude eigenlijk niet echt mooi vond. Wel redelijk functioneel trouwens.
Bovendien vond ik de wat fletse paarsige kleur op de OWN borden niet mooi. Ik heb het de afgelopen week helemaal overgedaan.
Klik hier om de nieuwe bordenset te openen.
Ik ben er zelf erg tevreden en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Er komen ook nog 'gewone' verkeersborden.
Groeten,
Sjors
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Jurenale Uneta schreef:C-wegen worden langzaam afgeschaft
Vanaf deze maand wordt er enkel nog de nieuwe bewegwijzering geplaatst. De C-wegen passen niet meer bij het systeem, en worden dus niet meer gecontinueerd.
Zo werd dat gisteren definitief bevestigd en gepresenteerd. Ook maakte ViaUneta, het voormalige SVWWDT, bekend de C-wegen puur administratief te maken. De nummers zouden zorgen voor een kleurencircus en verwarrend zijn. De plannen zijn nu om het grootste deel administratief te maken (de nummers zijn er wel op papier maar worden niet meer bewegwijzerd) en een ander deel, een kleine selectie, te upgraden tot B-nummer. De borden waarop een C-nummer staat worden niet meteen vervangen,maar pas als het nodig is. Op die borden zijn dan geen C-nummers te vinden.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Bebouwde kom
In Uneta worden de grenzen van de bebouwde kommen bepaald door de gemeente (indetellde) waar de bebouwde kom ondervalt en eventuele buurgemeenten. Er geldt een andere maximum snelheid dan op de rest van het OWN namelijk 50 km/h.
De bebouwde kom wordt aangegeven d.m.v. de volgende borden.
In Uneta worden de grenzen van de bebouwde kommen bepaald door de gemeente (indetellde) waar de bebouwde kom ondervalt en eventuele buurgemeenten. Er geldt een andere maximum snelheid dan op de rest van het OWN namelijk 50 km/h.
De bebouwde kom wordt aangegeven d.m.v. de volgende borden.
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Mooie borden, alleen missen ze op sommige punten een klein beetje uitlijning. Verder zijn ze erg mooi!
De nieuwe Edukese ontwerpen zijn ook bijna klaar
De nieuwe Edukese ontwerpen zijn ook bijna klaar
• [EDU] Demokratiske Republyke Eduko • [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script] •
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ik had deze borden al een tijdje liggen maar heb besloten ze nu te posten. Toen had ik de uitlijningstrucjes nog niet onder controle . Ook staan hier nog C-nummers op, die verdwijnen ook volgens de BN13. Ik zal het een beetje perfectioneren!
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Oke prima! Verder zijn het prima borden!
• [EDU] Demokratiske Republyke Eduko • [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script] •
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Hier is dan de definitieve versie van de metrokaart: http://updo.nl/file/06056ce0.png
Er is niet veel veranderd, eigenlijk alleen maar de halte Mediemenstraas is toegevoegd (daar was eerst Tiregaart, maar die was er ook al in het westen van de stad ).
Om de hype voort te zetten:
MetroBerm (deel 2)
Ter introductie: de openingsgeschiedenis, met de lijnen tussen vierkante haken.
1 maart 1964 - [ABCD] Midstet Sporhoff - BUMC
15 augustus 1971 - [AB] Midstet Sporhoff - Tiregaart
29 augustus 1971 - [CD] BUMC - Mediemenstraas
6 januari 1977 - [E] Bannemond-Ost - Nassional Rondtribün
7 april 1984 - [A] Tiregaart - Nybell
21 mei 1985 - [ B] Tiregaart - Ylaron
31 juli 1986 - [D] Mediemenstraas - Frenklensstraas
1 augustus 1986 - [C] Senatsbaude - Berm International Airport
15 september 1991 - [E] Nassional Rondtribün - Berm Zout
3 maart 1994 - [D] Frenklensstraas - Jerdna Midstet
29 augustus 2005 - [E] Bannemond-Ost - Nourpoortdurp
In de afgelopen jaren zijn de oudste stations gerestaureerd.
De metro van Berm is de oudste van Uneta en wordt beheerd door de metroafdeling van BTB, MetroBerm.
De eerste lijn, van het Midstet Sporhoff naar het toenmalige Stetshospital (nu uitgebreid tot het BUMC), werd aangelegd tussen 1958 en 1964. Die werd de Ost-Wetzlinie genoemd. De aanleg zelf leidde al tot veel protest, want het hele centrum zou enkele jaren slecht bereikbaar zijn. Dit viel uiteindelijk mee, de lijn werd voornamelijk aangelegd onder de straten en zo min mogelijk onder de huizen. Hierdoor waren steeds halve straten afgesloten en was er weinig overlast (op de geluiden na, de traditionele bouwputmethode werd gebruikt) voor de inwoners.
De opening vond uiteindelijk plaats op 1 maart 1964, door president Carl Mennigs en de burgemeester van Berm, Jonass Bunefjelt.
In de jaren die volgden werden steeds meer uitbreidingen naar alle uithoeken van Berm gelegd, behalve Copenik (Berm Zuidoost) omdat hier voor wel al een hoogfrequente tramlijn bestond. Deze trams zijn erg overbelast, en sinds 2011 wordt er een metrotunnel geboord naar Copenik (het laatste stukje wordt wel bovengronds), onder de naam "Lijn F".
Lijnen
Er zijn nu 5 lijnen:
A BUMC - Nybell
B BUMC - Ylaron
C Midstet Sporhoff - Berm International Airport
D Midstet Sporhoff - Jerdna Mst
E Berm Zout - Nourpoortdurp
Sinds 1977 (opening lijn E) worden de lijnen geletterd.
Materieel
Er zijn een aantal generaties metrostellen geweest. Een overzicht:
Metro's van type 3, na de proef-midliferevisie op station Arthalle
Toekomst
Lijn F naar Copenik wordt in 2015 (naar verwachting) opgeleverd. Er zijn plannen om een lightrailverbinding naar de Leotsem-Dypstet-Sandwych agglomeratie (welke ook een eigen metronetwerk heeft) te maken, en de metronetwerken aan elkaar aan te sluiten.
Er is niet veel veranderd, eigenlijk alleen maar de halte Mediemenstraas is toegevoegd (daar was eerst Tiregaart, maar die was er ook al in het westen van de stad ).
Om de hype voort te zetten:
MetroBerm (deel 2)
Ter introductie: de openingsgeschiedenis, met de lijnen tussen vierkante haken.
1 maart 1964 - [ABCD] Midstet Sporhoff - BUMC
15 augustus 1971 - [AB] Midstet Sporhoff - Tiregaart
29 augustus 1971 - [CD] BUMC - Mediemenstraas
6 januari 1977 - [E] Bannemond-Ost - Nassional Rondtribün
7 april 1984 - [A] Tiregaart - Nybell
21 mei 1985 - [ B] Tiregaart - Ylaron
31 juli 1986 - [D] Mediemenstraas - Frenklensstraas
1 augustus 1986 - [C] Senatsbaude - Berm International Airport
15 september 1991 - [E] Nassional Rondtribün - Berm Zout
3 maart 1994 - [D] Frenklensstraas - Jerdna Midstet
29 augustus 2005 - [E] Bannemond-Ost - Nourpoortdurp
In de afgelopen jaren zijn de oudste stations gerestaureerd.
De metro van Berm is de oudste van Uneta en wordt beheerd door de metroafdeling van BTB, MetroBerm.
De eerste lijn, van het Midstet Sporhoff naar het toenmalige Stetshospital (nu uitgebreid tot het BUMC), werd aangelegd tussen 1958 en 1964. Die werd de Ost-Wetzlinie genoemd. De aanleg zelf leidde al tot veel protest, want het hele centrum zou enkele jaren slecht bereikbaar zijn. Dit viel uiteindelijk mee, de lijn werd voornamelijk aangelegd onder de straten en zo min mogelijk onder de huizen. Hierdoor waren steeds halve straten afgesloten en was er weinig overlast (op de geluiden na, de traditionele bouwputmethode werd gebruikt) voor de inwoners.
De opening vond uiteindelijk plaats op 1 maart 1964, door president Carl Mennigs en de burgemeester van Berm, Jonass Bunefjelt.
In de jaren die volgden werden steeds meer uitbreidingen naar alle uithoeken van Berm gelegd, behalve Copenik (Berm Zuidoost) omdat hier voor wel al een hoogfrequente tramlijn bestond. Deze trams zijn erg overbelast, en sinds 2011 wordt er een metrotunnel geboord naar Copenik (het laatste stukje wordt wel bovengronds), onder de naam "Lijn F".
Lijnen
Er zijn nu 5 lijnen:
A BUMC - Nybell
B BUMC - Ylaron
C Midstet Sporhoff - Berm International Airport
D Midstet Sporhoff - Jerdna Mst
E Berm Zout - Nourpoortdurp
Sinds 1977 (opening lijn E) worden de lijnen geletterd.
Materieel
Er zijn een aantal generaties metrostellen geweest. Een overzicht:
Serienummers | Typenaam | Fabrikant | Lijnen | Diensttijd |
2001 - 2056 | Type 0 | ETF | ABCD | 1964 - 1983 |
2101 - 2175 | Type 1 | ETF | ABCDE | 1977 - 2000 |
2201 - 2261 | Type 2 | Montreal Locomotive Works Uneta | E, (ABCD) | 1979 - 2003 |
2301 - 2341 | Type 3 | Bombardier Uneta | ABCDE | 1998 - heden |
2401 - 2463 | Type 4 | Bombardier Uneta | ABCDE | 2013 - heden |
Metro's van type 3, na de proef-midliferevisie op station Arthalle
Toekomst
Lijn F naar Copenik wordt in 2015 (naar verwachting) opgeleverd. Er zijn plannen om een lightrailverbinding naar de Leotsem-Dypstet-Sandwych agglomeratie (welke ook een eigen metronetwerk heeft) te maken, en de metronetwerken aan elkaar aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door SjorsB op wo 08 mei 2013, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Toch een mooie kaart, lekker strak en schematisch. Ook goed uitgewerkte geschiedenis. Het heeft nog lang geduurd voordat het hele netwerk was gebouwd. Ook interessant dat je het materieel noemt, geeft net weer wat extra leuke info
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Republiek Uneta
Vandaag hebben ik en Lars een stukje gepubliceerd over de TransMeridil, de hogesnelheidslijn die van Dudam (Un.) naar Ponte (Ed.) loopt. Dit leek me het goede moment om antwoord te geven op de vraag:
Welke treinen rijden in Uneta?
Lokaltrin (stoptrein / sprinter)
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW (2006 - Heden)
En dan wel ongeveer zoals de Spurt (die van Arriva)
- http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_470_ ... #Serie_470 (1995 - Heden)
- http://it.wikipedia.org/wiki/Ale_801 (1976 - 2013 afvoer begonnen, incidenteel nog in dienst)
Intercity
- http://en.wikipedia.org/wiki/GE_Evolution_Series (2005 - Heden, Officieel alleen goederentreinen maar incidenteel ook in reizigersdienst)
- http://it.wikipedia.org/wiki/Locomotiva_FS_E.444#E.444R (1993 - Heden)
- http://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Sr1 (1975 - 2014 afvoer gepland)
TransMeridil
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans-Manche_Super_Train (2005 - Heden)
Welke treinen rijden in Uneta?
Lokaltrin (stoptrein / sprinter)
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW (2006 - Heden)
En dan wel ongeveer zoals de Spurt (die van Arriva)
- http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_470_ ... #Serie_470 (1995 - Heden)
- http://it.wikipedia.org/wiki/Ale_801 (1976 - 2013 afvoer begonnen, incidenteel nog in dienst)
Intercity
- http://en.wikipedia.org/wiki/GE_Evolution_Series (2005 - Heden, Officieel alleen goederentreinen maar incidenteel ook in reizigersdienst)
- http://it.wikipedia.org/wiki/Locomotiva_FS_E.444#E.444R (1993 - Heden)
- http://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Sr1 (1975 - 2014 afvoer gepland)
TransMeridil
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans-Manche_Super_Train (2005 - Heden)
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Soms wel een beetje oud materieel, maar dat geeft niets! Dat is eigenlijk juist leuk
Leuk dat je dat zo hebt uitgezocht! In mijn stukje over treinen in Eduko komt dit ook naar voren
Leuk dat je dat zo hebt uitgezocht! In mijn stukje over treinen in Eduko komt dit ook naar voren
• [EDU] Demokratiske Republyke Eduko • [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script] •
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Dat maakt blijkbaar niks uit, want de NS rijdt ook nog steeds met Mat '64 (gebouwd tussen 1961 en 1976).
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Inderdaad!SjorsB schreef:Dat maakt blijkbaar niks uit, want de NS rijdt ook nog steeds met Mat '64 (gebouwd tussen 1961 en 1976).
Dat maakt het juist origineel
• [EDU] Demokratiske Republyke Eduko • [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script] •
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Om de discussie een beetje levendig te houden: Wat vonden jullie trouwens van de BurdeNorm 2013?
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Dat vraag ik me ook af???
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Maar omdat er geen reacties kwamen, heb ik besloten het nog eens te vragenSjorsB schreef:ViaUneta (de voormalige SVWWDT) gaat vanaf nu enkel nog nieuwe BN13 (BurdeNorm 2013) borden plaatsen. De vorige BurdeNorm kwam uit 1992.
Ik heb nieuwe borden ontworpen omdat ik de oude eigenlijk niet echt mooi vond. Wel redelijk functioneel trouwens.
Bovendien vond ik de wat fletse paarsige kleur op de OWN borden niet mooi. Ik heb het de afgelopen week helemaal overgedaan.
Klik hier om de nieuwe bordenset te openen.
Ik ben er zelf erg tevreden en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Er komen ook nog 'gewone' verkeersborden.
Groeten,
Sjors
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ik vind het er wel mooi uitzien. Je hebt je oorspronkelijke bewegwijzering goed gehandhaafd, maar het ziet er nu allemaal wat strakker uit.
Een opmerking: Waarom staat er ook een afstandenbord vóór het knooppunt, zelfs nog voor alle borden? In dat geval is het onlogisch als de afslaande richtingen er niet op staan.
Een opmerking: Waarom staat er ook een afstandenbord vóór het knooppunt, zelfs nog voor alle borden? In dat geval is het onlogisch als de afslaande richtingen er niet op staan.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [UNE] Respubblik Uneta
Ik vind het mooie bewegwijzering, goed gedaan. Wel enkele opmerkingen, zoals gebruikelijk
- Bij je gewone afrit heb je wel érg veel vooraankondigingen, maar liefst 4 én een servicebord. Ik zou het 900 meter bord laten vallen.
- Bij de laatste borden van je knooppuntborden, de uitsmijters zeg maar, waarom staat de pijl voor rechtdoor aan de rechterkant? Dat is niet logisch aangezien je er links onderdoor rijdt. Voor het gevoel klopt dat niet.
- Doelenbord: voor en na elke afrit en knooppunt én om de 5 kilometer?! Dat is wel veel te veel van het goede. Dat kom je ze echt elke paar kilometer tegen. Je kan het ook overdrijven. Voor of na elke afrit/knooppunt gaat nog en als je 20+ kilometer geen afrit/knooppunt hebt, kan je er altijd nog één los plaatsen.
- Ringwegborden: betekent die 'Z' achter het ringsymbool Zuid? Wat heeft een weggebruiker daar aan? Lijkt mij persoonlijk vrij nutteloze info.
- Borden voor de grens: het is dat je het erbij zegt boven het bord, maar ik had nooit geweten dat dat symbool met die pijl en stippellijn laatste afrit voor de grens betekende. Als ik het al niet weet, kan je ervan uit gaan dat de gemiddelde weggebruiker het al helemaal niet weet. Kan je dus misschien beter weglaten en vervangen door tekst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten