[CQX] Kaarten en infrastructuur

Cȧrq́ax

Moderator: Dulminis

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

[CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » wo 25 sep 2013, 23:51

Overzicht kaarten van Cȧrq́ax
Actuele hoofdkaart (dunne versie)
Actuele hoofdkaart (dikke versie)
Kaart van Hov́an


Nota bene: bovenstaande kaarten verkeren in staat van ontwikkeling.

De discussie over kaarten en infrastructuur begint hier:
Een eerste voorstel voor de ligging van Carqax: Afbeelding

Het zou een land moeten worden omgeven door bergruggen waardoorheen valleien lopen. Het zou dus aardig zijn als de zuidgrens van Tholenië inderdaad uit bergruggen bestaat (daar weet ik niet zoveel vanaf, afgezien van wat ik op de kaart van Carthamië heb gezien, maar dat is alleen het westelijkste deel). In dat geval kunnen de bergen in het zuiden iets lager zijn, maar nog steeds hoog genoeg voor een isolerend effect. Als het zuiden van Tholenië uit lager land blijkt te bestaan, dan zouden de bergen ten zuiden van Carqax juist hoger kunnen zijn. Ik zag in een reactie ergens bosgebieden voorbij komen aan de grens met Schellingen. Klopt dat?

Geen idee eigenlijk wat beide scenario's voor klimaat zouden veroorzaken in Carqax. Heeft iemand daar ideeën over?

O ja; en dat kleine stukje kust en dat eilandje zijn waarschijnlijk de makkelijkste manier om in contact te treden met Carqax. Hoewel de eigenlijke hoofdstad waarschijnlijk in het binnenland ligt, zal er aan de kust een stedelijke concentratie zijn via waar de meeste buitenlandse contacten e.d. plaatsvinden - voor wie het makkelijk wil houden; Carqax is nou ook weer niet zó geïsoleerd dat vreemdelingen bij wijze van spreken direct in een vulkaan gegooid worden bij het betreden van het grondgebied...

Nu ik dat zo zeg: hoe zit het eigenlijk met vulkanen en de tectonische stabiliteit in Borealië?
Laatst gewijzigd door Dulminis op zo 07 jun 2015, 13:58, 7 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 03:09

Mooi.
Het "mistige" gebied is vrij totdat iemand het claimt. Als je "voorstel" een claim is, dan is dat gebied voorlopig van jou, maar het wordt pas definitief van jou zodra je aan de toelatingseisen voldoet. Althans, dat is zoals ik het van Kaaiman begrepen heb.
Dulminis schreef:Het zou een land moeten worden omgeven door bergruggen waardoorheen valleien lopen. Het zou dus aardig zijn als de zuidgrens van Tholenië inderdaad uit bergruggen bestaat (daar weet ik niet zoveel vanaf, afgezien van wat ik op de kaart van Carthamië heb gezien, maar dat is alleen het westelijkste deel).
Ik heb de bedenker van Tholenië een paar dagen geleden om een kaart gevraagd, maar die is nog niet ge-upload. Gedetailleerde deel kaarten van Schellingen kun je vinden in het Schellingse kaarten topic (vanaf pagina 3 geloof ik).
Dulminis schreef:Ik zag in een reactie ergens bosgebieden voorbij komen aan de grens met Schellingen. Klopt dat?
In het Schellingse historie-topic staat ook wat geschreven over de Nagaskiërs en het "Niemandsland" ten zuidwesten daarvan (i.e. in het grensgebied tussen Schellingen en de zuidwestburen). Daar staat: "Een ander opvallend gebied is Nymolan (Niemandsland). Hier durfde zich een enkeling te vestigen; voor de rest had de natuur het voor het zeggen hier in dit bergachtige gebied."
Dulminis schreef:Geen idee eigenlijk wat beide scenario's voor klimaat zouden veroorzaken in Carqax. Heeft iemand daar ideeën over?
Omringd door bergen betekent droog. Maar binnen het Atlantis project heeft nog niemand zich serieus met klimaat beziggehouden geloof ik.
Dulminis schreef:Nu ik dat zo zeg: hoe zit het eigenlijk met vulkanen en de tectonische stabiliteit in Borealië?
Ik kan me niet herinneren daarover iets gelezen te hebben. Sowieso zou voor een fysisch geografische verklaring van Borealië (en de rest van Atlantis) heel de geologische geschiedenis van de aarde en de huidig bekende plaattektoniek op de schop moeten. Het project is in dat opzicht weinig realistisch (en evenmin in het feit dat er tientallen miljoenen extra afstammelingen van een paar kleine Europese volkeren blijken te zijn, maar dat terzijde). Dat is verder niet zo'n probleem natuurlijk (zulk selectief realisme maakt het mogelijk om je te concentreren op dingen die je belangrijker/interessanter vind). In de praktijk betekent dat wellicht dat je redelijk vrij bent om vulkanen en aardbevingen in te plannen, met dien verstande dat iemand je om een verklaring kan vragen, en dat je over aardbevingen wel met buurland-bedenkers moet overleggen aangezien de effecten daarvan doorgaans grensoverschrijdend zijn.
Dit is de indruk die ik van e.e.a. heb, maar ik ben natuurlijk ook maar een nieuweling en misschien heb ik het wel helemaal mis.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 09:33

^^ Volgens de kaart van Schellingen die ik gevonden heb (die er trouwens erg mooi uitziet) claim ik aan de westgrens van Schellingen dus een stuk hooggebergte, dat evenwel naar het noorden overgaat in lager land (de grens tussen Carqax en Tholenië zou dan ergens bij Nagen/Liebrandskai moeten beginnen). Misschien dat dat de mogelijkheid creëert voor twee min of meer parallel van elkaar liggende bergruggen met ruwweg een noordoostelijke en een zuidwestelijke ingang tot een hoofdvallei, waardoor het land toch niet al te droog zou worden.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kaaiman » do 26 sep 2013, 09:49

^^ Dat laatste heeft veel te maken met de manier waarop de landen van het project zijn ontstaan: aanvankelijk waren het allemaal losse eilanden met één land per eiland (behalve Atlantidië). Als ik het goed heb, waren Schellingen en Imaginië de eerste landen die duidelijk op een grotere landmassa lagen. Ten westen van Schellingen kwamen al snel daarna meer landen, pas later werd ook de oostzijde meer ontwikkeld.

Eilanden zijn makkelijker in te passen in de bestaande wereld, vooral als het relatief kleine eilanden betreft (Atlantidië is als geheel daarentegen redelijk groot). Maar ja, ergens moet je een afweging maken wat belangrijker is: het plezier van samen landen scheppen en interacties hebben, of zo realistisch mogelijk de aardkloot volgen. Op Atlantis is duidelijk gekozen voor de eerste optie.

Geofictie is in feite kunst. Het is een creatief proces, waarvan het resultaat de werkelijkheid kan benaderen, maar nooit raken.
Andere geofictieprojecten hebben bijvoorbeeld een geheel nieuwe planeet geschapen. Dat kan prima als je 'ergens' begint met een grotere groep, maar Atlantis is door de jaren heen ontstaan door geleidelijke uitbreiding en is daarmee steeds verder van de werkelijke aardbol af komen te staan. Voor alle aspecten is desondanks dankbaar gebruik gemaakt van het bestaande aardse, om daar een afgeleide van te creëren.

Dat doet me trouwens denken aan allerlei 'aliens' in films, die ondanks alles meestal toch sterke overeenkomsten met mensen hebben: handen, voeten, ogen, neus, mond, taal, enz. Dat illustreert prachtig het onvermogen van mensen om ècht uit het niets iets nieuws te bedenken. Zo is het ook met geofictie: je maakt afgeleiden van wat je al kent.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Faylin » do 26 sep 2013, 10:02

Mooi verwoord, Kaaiman. Je kan natuurlijk ook een eiland beginnen en besluiten dat in de buurt van andere landen te leggen, zoals ik met Faylin heb gedaan.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 10:06

^^ T.a.v. het onvermogen van mensen om uit het niets iets nieuws te bedenken, ben ik het tot op zekere hoogte wel met je eens: de meeste mensen komen niet verder dan het zo origineel mogelijk combineren van bestaande dingen. Maar iemand die hierdoor genoeg geprikkeld wordt, kan m.i. best een volledig nieuw idee krijgen (anders zou de mensheid zich geestelijk ook niet kunnen ontwikkelen - gesteld natuurlijk dat de mensheid dat doet). Jammer genoeg gaan veel van dat soort ideeën verloren, omdat de persoon op de verkeerde plaats geboren is en geen kans heeft zijn/haar idee uit te dragen. Of je zult net zien dat de Vogons de aarde vernietigen omdat er een interstellar bypass gebouwd moet worden.

Ik ben nu begonnen aan een beetje knip- en plakwerk om de kaarten van Schellingen (westelijke deel) en Carthamië (oostelijke deel) op dezelfde schaal aan het hierboven voorgestelde gebied van Carqax te rijgen.

Aanvulling
Ik wilde juist een keer geen eiland. De meeste van mijn landen zijn al eilanden - hoewel, nu ik er over nadenk valt dat eigenlijk wel mee: Kronenburg, Adzjatië en Nieuw Koerland zijn zeker eilanden/archipellen, maar Voskië grenst al gedeeltelijk aan land en Harrawi zelfs helemaal (deze landen doen mee met interactieprojecten als de AGL, FICT en de Exumbraconventie; info hierover staat op Geopoeia of op http://www.dulminis.nl/agl).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 12:36

Een eerste versie van een hoogtekaart:
Afbeelding

Opmerkingen:
- Gemaakt met Paint, wat dramatische gevolgen heeft gehad voor het detail in Schellingen.
- Een en ander onder voorbehoud van meer informatie over Carthamië en m.n. Tholenië.
- In het westen heb ik minder hoogtekleuren gebruikt dan in het oosten. Dit komt omdat de kaart van Carthamië die ik vond minder hoogtekleuren gebruikte dan de kaart van Schellingen die ik vond.
- Het valt misschien nauwelijks op, maar in het zuidwesten grenst Carqax een klein beetje aan zee.
- Het spreekt voor zich dat de meeste mensen in het westen van Carqax wonen. In de noordoost- en zuidoosthoek zullen ook mensen wonen, maar of die de zelfde etniciteit hebben als de inwoners in het westen, is nader te bepalen. (En als het Tholeniërs/Schellingers/allebei zijn, waarom horen ze dan bij Carqax? Of dat moet in de geschiedenis een bewuste keuze zijn geweest. De staatkundige opbouw van Carqax voorziet waarschijnlijk wel in een soort toetredingsmogelijkheid)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 13:16

^^ Mooie kaart, maar de grenzen in het noord- en zuidoosten vind ik wel wat vreemd. Die liggen voorbij een hoge bergrug i.p.v. daarop. Wellicht is daar echter een historische verklaring voor. (I.i.g. is die altijd wel te bedenken.)

In het Schellingse Kaartentopic zijn overigens ook detailkaarten van alle deelstaten te vinden. Heb je die ook gezien/gebruikt? (Die geven i.i.g. aan waar er aansluitende wegen en spoorlijnen zijn; als die er zijn.)
Dulminis schreef:In de noordoost- en zuidoosthoek zullen ook mensen wonen, maar of die de zelfde etniciteit hebben als de inwoners in het westen, is nader te bepalen. (En als het Tholeniërs/Schellingers/allebei zijn, waarom horen ze dan bij Carqax?
Waarom geen Nagaskiërs of een daaraan verwant inheems volk?
Dulminis schreef:Misschien dat er een inheems schrift bestaat,
Dat zou goed kunnen inderdaad, aangezien het buurvolk der Nagaskiërs een eigen schrift had. Het ligt dan voor de hand dat dat door de volkeren van Carq́ax is overgenomen. (Zoals het later ook door de Qán in Kwang Yung is overgenomen.) Als dat het geval zou zijn, dan is het wellicht een goed idee om met Maarten (Mandelsoft) te overleggen hoe dat schrift er precies uit gaat zien. (De huidige vorm is nog niet definitief.)
Laatst gewijzigd door lajos op do 26 sep 2013, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 13:31

^^ De combinatie grenzen en hoogte in het noordoosten bestond al; die heb ik overgenomen van de kaart van Schellingen. In het zuidoosten is die nieuw, op basis van mijn eigen intekening in de kaart van Borealië, vóórdat ik wist hoe de hoogtes daar verlopen. Maar zoals ik al zei: er bestaat waarschijnlijk wel een mogelijkheid in het staatssysteem van Carqax dat die gebieden om de een of andere reden zijn toegetreden (waarschijnlijk dan maximaal 150 jaar geleden, want daarvoor was er een ander staatssysteem), ongeacht welke volkeren daar zouden leven. Nagaskiërs zouden een goede optie zijn. Carqax wordt daarmee wel Zwitserlandiger dan ik vooraf had voorzien, maar dat geeft op zicht niets.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Faylin » do 26 sep 2013, 13:37

Klopt het dat er in het zuiden ongeveer in het midden het land niet aan zee grenst? Of lijkt dat maar zo?

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 13:44

^^ De zwarte lijn is landgrens. Alleen in het uiterste zuidwesten is er een heel klein deel waar het land aan zee grenst. Verder wordt het geheel omgeven door andere landen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kaaiman » do 26 sep 2013, 13:45

Gemaakt met Paint
Auw auw auw! ;)

Vrijwel alle kaarten op dit forum worden met Inkscape gemaakt. Je moet het even leren kennen, maar daarna gaat het bewerken een heel stuk makkelijker dan met Paint, vooral omdat je met lagen kunt werken en dus niet telkens alles opnieuw hoeft in te kleuren. Omdat Inkscape een vectortekenprogramma is, kun je de kaarten dus ook makkelijk in/uitzoomen zonder dat het heel korrelig wordt.
Het aanpassen van een lijn gaat ook erg makkelijk: gewoon een node verslepen in plaats van gummen en opnieuw tekenen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door SjorsB » do 26 sep 2013, 13:47

Dat klopt, dat is dat vervaagde gebied zoals ook te zien op de overzichtskaart van Borealie die lajos gephotoshopt had. En ik raad je aan Inkscape te gebruiken, een gratis vectortekenprogramma waarmee je kan in en uitzoomen zonder pixels te kunnen tellen. Werken ermee is lastig in het begin, maar uiteindelijk is het door de lagenstructuur veel handiger.

Edit : Ai, Kaaiman was me voor :S

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 13:50

Ik zie trouwens nu pas goed de schaalbalk. Daar klopt helemaal niets van. Cȧrq́ax is van oost naar west ongeveer 500 a 600 km (zie de continentale kaart), niet 150 km zoals bovenstaand kaartje suggereert.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 13:55

^^ Ja inderdaad! Ik had hem, net als het Schellingse deel van de kaart, gekopieerd van de kaart van Schellingen, maar ik moest in de kaart het één en ander verkleinen om het passend te maken, maar mogelijk heb ik me bij het herhalen van dat proces verrekend.

Edit
Ik heb de schaal voorlopig maar weggehaald.

Nog een edit
Ik lees nu pas alle reacties over Paint en Inkscape. Wat ik van Inkscape steeds lees, is dat het heel trots wordt aangekondigd als vectordingesprogramma, maar dat zegt me niets, dus dan word ik al afgeschrikt door het woord, waarna 'in het begin is het lastig om ermee te werken' nog weer een drempel opwerpt, want dat betekent dat ik ervoor moet gaan zitten en mijn aandacht erbij moet houden (geofictie doe ik normaliter tussen allerlei andere dingen door). Misschien komt dat dus later.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Koen » do 26 sep 2013, 16:10

^^ Een vectorprogramma betekent dat alle dingen die je tekent worden opgeslagen in formulevorm in plaats van als een verzameling puntjes. Je ziet die formules zelf niet (tenzij je het bestand in kladblok opent), maar het zorgt ervoor dat een lijn ook als lijn wordt opgeslagen. Als je inzoomt, blijft het dus een lijn. (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Vectorafbeelding)

Het probleem met programma's als Paint en Photoshop is dat ze een rasterafbeelding maken. Dit betekent dat je lijn wordt opgeslagen als een verzameling punten. In principe is dat geen probleem, als je maar op dezelfde schaal blijft werken. Maar juist bij een landkaart wil je soms juist een klein gebied gebruiken. Dan werkt een vectorprogramma veel beter, omdat je makkelijk kan inzoomen.

Een ander groot voordeel van Inkscape is dat je heel makkelijk een kaart voor een bepaald onderwerp kan maken, omdat alle lijnen en vlakken makkelijk van kleur te veranderen of onzichtbaar te maken zijn.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kaaiman » do 26 sep 2013, 16:14

Inderdaad.

Vectoren zijn verhoudingen tussen vastgelegde punten. Omdat deze verhoudingen vastliggen, maakt het niet uit hoe ver je in- of uitzoomt: alles blijft in relatieve verhouding tot elkaar staan. Lettertypes zijn bijvoorbeeld ook verzamelingen vectoren. Of de grootte van de letters nu 6, 12, 72 of 1000 is, ze blijven in principe altijd scherp omdat de verhoudingen zijn vastgelegd.

Zoom je echter een bitmap in (zoals een foto), dan zullen de pixels steeds groter worden. De ruimte tussen de pixels wordt namelijk niet opgevuld (door herberekening) zoals dat wel gebeurt met vectoren. De afbeelding wordt dan juist onnauwkeuriger in plaats van nauwkeuriger zoals bij een vectortekening.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door TzM23 » do 26 sep 2013, 16:35

Ik kan je melden dat er in het zuiden en ten zuiden van Tholenië een bergrug loopt, echter, dat ding van Cȧrq́ax dat Tholenië in "steekt" is minder bergachtig, houd daar rekening mee!
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 16:57

^^ Ik vermoedde al zoiets op basis van het 'ding' dat oostelijker naar het noorden steekt tegen de grens van Schellingen aan. Maar voordat ik het definitief inteken is het beter, denk ik, als ik de Tholeense situatie gezien heb.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kathor » do 26 sep 2013, 17:04

Inkscape is veel makkelijker als het klinkt, ik ben een leek op dat soort zaken en ik maak toch "vind ik van mezelf" vrij degelijke kaarten.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door SjorsB » do 26 sep 2013, 17:06

^^ De voorproefjes die ik tot nu toe gezien heb zagen er veelbelovend uit ;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Matt » do 26 sep 2013, 18:07

lajos schreef:
Dulminis schreef:Nu ik dat zo zeg: hoe zit het eigenlijk met vulkanen en de tectonische stabiliteit in Borealië?
Ik kan me niet herinneren daarover iets gelezen te hebben. Sowieso zou voor een fysisch geografische verklaring van Borealië (en de rest van Atlantis) heel de geologische geschiedenis van de aarde en de huidig bekende plaattektoniek op de schop moeten. Het project is in dat opzicht weinig realistisch (en evenmin in het feit dat er tientallen miljoenen extra afstammelingen van een paar kleine Europese volkeren blijken te zijn, maar dat terzijde). Dat is verder niet zo'n probleem natuurlijk (zulk selectief realisme maakt het mogelijk om je te concentreren op dingen die je belangrijker/interessanter vind). In de praktijk betekent dat wellicht dat je redelijk vrij bent om vulkanen en aardbevingen in te plannen, met dien verstande dat iemand je om een verklaring kan vragen, en dat je over aardbevingen wel met buurland-bedenkers moet overleggen aangezien de effecten daarvan doorgaans grensoverschrijdend zijn.
Dit is de indruk die ik van e.e.a. heb, maar ik ben natuurlijk ook maar een nieuweling en misschien heb ik het wel helemaal mis.
Voor Maldarië is wel het één en ander uitgewerkt: http://atlantisgeo.nl/viewtopic.php?f=2 ... t=25#p2598 Ook van Benjiland is er wat bekend over de geologische geschiedenis.
Maldarië zat vroeger aan Schotland vast in is toen langzaam naar het zuidwesten gedreven. Echter ligt Maldarië ten zuiden van Borealië, dus dit zou dan weer onlogisch lijken. Ik had wel eens gedacht aan een speciale Borealische plaat, wat de bergketens op dit continent zouden kunnen verklaren. Het zou dan wel een grote ingreep op de 'normale' geschiedenis zijn, maar niet onwaarschijnlijk. In de loop der tijd zijn er steeds weer platen ontstaan en andere zijn weer opgegaan in andere landen. Een Borealische plaat zou dus wellicht nog wel een optie zijn, waarbij deze plaat dan noordwaarts beweegt, wat de bergketens kan verklaren. Convergerende platen duiden vaak op de vorming van een bergketen. (Andes, Alpen, Himalaya, enz.)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 18:09

Ik heb inkscape inmiddels geïnstalleerd op mijn computer. Ik heb alleen nu geen idee wat ik ermee moet doen. Kan ik de reeds getekende png-kaart(en) importeren? En is het ook mogelijk om (de voor de Carqax-kaart nuttige delen van) andere kaarten te importeren om op basis daarvan verder te werken?

^^
Een Borealische plaat zou dus wellicht nog wel een optie zijn, waarbij deze plaat dan noordwaarts beweegt, wat de bergketens kan verklaren.
Maar aangezien er een bergketen in Borealië ligt, is er misschien sprake van twee platen die tegen elkaar aanduwen en de bergen opstuwen.
Laatst gewijzigd door Dulminis op do 26 sep 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Matt » do 26 sep 2013, 18:11

Wellicht is dit wel handig: http://atlantisgeo.nl/viewtopic.php?f=14&t=148
Ik zou inderdaad de kaart importeren en alles overtekenen in Inkscape. Het duurt wel even, maar het resultaat is dat je de stijl makkelijk kan wijzigen indien nodig.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » do 26 sep 2013, 18:18

Dank! Dit gaat inderdaad even duren, ook omdat ik van het weekend bezoek moet vermaken.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten