Ik doe dat ongeveer als volgt:
* Bereken ook de oppervlakte van je land als geheel (dat kan, wederom, in Inkscape).
* Stel de bevolkingsdichtheid van je hele land vast (of alleen van het niet-stedelijk gebied), neem daarvoor als referentiekader de bevolkingsdichtheid van bestaande landen (liefst landen die je een beetje kent).
* Aan de hand van oppervlakte en bevolkingsdichtheid kun je het totale inwonertal berekenen.
* Tel deze inwonertallen bij elkaar op en je hebt een idee hoeveel mensen er in je land wonen.
Daarna kun je het getal verder gaan benaderen, door de inwonertallen van steden en dorpen te bepalen.
* Bereken de oppervlakten van de grootste steden.
* Stel de bevolkingsdichtheid van je steden vast (per stad), neem daarvoor als referentiekader de bevolkingsdichtheid van bestaande steden (liefst steden die je een beetje kent).
* Aan de hand van oppervlakte en bevolkingsdichtheid kun je het inwonertal berekenen.
* Tel deze inwonertallen bij elkaar op en je hebt het aantal mensen dat in steden woont.
* Tel het aantal dorpen en neem een uitgangspunt hoe groot de dorpen moeten zijn om op de kaart te komen. Neem ongeveer het gemiddelde tussen het grootste dorp en het kleinste dorp (bijv. bij legendaeenheid 'dorp 1000 - 5000' inwoners kun je 3000 aanhouden)
* Vermenigvuldig het aantal dorpen per legendaeenheid met de gemiddelde inwonertallen van die eenheid om het totale aantal dorpsbewoners te berekenen.
Dan heb je nog gehuchten en platteland. Dat is niet echt te berekenen, maar wel te schatten met behulp van een bevolkingsdichtheidscijfer.
Hou bij alles rekening met bepaalde geografische factoren, zoals rotsachtig terrein (veelal dunner bevolkt), de mate van spreiding (zijn dorpen compact of zwermen van huizen), enz.
Maar goed, als iemand een betere methode heeft dan dit knutselwerk: welkom.