[LAC] Archief

Cratepopulicia Laconia
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door sirdanilot » di 17 mei 2011, 10:47

Ik zelf heb er heel lang over gedaan om met een landkaart te komen, bovendien moest ik hem nog flink aanpassen aan de kaart van Nova Hollandia. Geofictie is een lang proces.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » di 17 mei 2011, 11:41

(niet meer relevant)
Ik heb de kaart een beetje aangepast. Er is nu een negende provincie met de hoofdstad Schelpenbaai:
Afbeelding
De basisvorm is nog altijd redelijk rechthoekig, maar ik zal het een beetje proberen te verklaren:
- De westgrens is de rivier de Ister (de monding is duidelijk te zien op de kaart). Rivieren lopen normaal redelijk recht (wel meanderend) naar hun monding in een laagvlakte (bijv. Rijn, Rhône, Gele Rivier, Loire, Ebro en delen van de Donau).
- De zuidgrens is de waterscheiding van een gebergte, die kunnen ook redelijk recht lopen (Andes, Rocky Mountains).
- De oostgrens is een verdragsgrens.

Hoe vinden jullie de vorm nu? :D
Laatst gewijzigd door Koen op za 30 jul 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door sirdanilot » di 17 mei 2011, 12:47

Ach, prima hoor. Het is alvast wat kronkeliger dan een staat als Wyoming...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Snelwegfreak » di 17 mei 2011, 19:09

De vorm is stukken beter zo, maar het is nog steeds aan de grote kant. Je bent wel goed bezig dus ga zo door! :d

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 18:50

Ambassades
(niet meer relevant)

Hier worden alle ambassades van Laconië en in Laconië aan toegevoegd.
De officiële website van alle ambassades in en van Laconië is: http://www.ambassade.gov.ln

Ambassades van Laconië:

KBL, Koninkrijk Benjiland
Dr. G.J. van den Blauwenhof
Rue de Benji 8
4547 GK, Eindhoven
+384 (0)40 264 15 36


Ambassades in Laconië:

KBL, Koninkrijk Benjiland
mevrouw Langaerts
Goudenlaan 82
10001, Groothart
+293 (0)10 356 9212
http://www.benjiland.gov.ln, info@benjiland.gov.ln
Laatst gewijzigd door Koen op za 30 jul 2011, 11:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 19:49

Groothart
(niet meer relevant)

Na de onafhankelijkheid van Laconië ontstond er een conflict tussen Batavia en Leghoorn over welke stad de nieuwe hoofdstad moest worden. Nadat Dasburg, Kroonstad, Schelpenbaai, Lemberg en Vorstenveld zich ook op hadden gegeven als mogelijke hoofdstad, werd er besloten om een nieuwe hoofdstad te bouwen: Groothart.

Groothart is gesticht in 1887 in het midden, in het hart van het land. Het is een volledig geplande stad, die 25 km2 moest worden. Pas in 1931 was de hele 25 vierkante kilometer volgebouwd. Daarna zijn minder georganiseerde nieuwbouwwijken buiten de stad gebouwd en is een grote ringweg om het centrum gelegd. De stad bezit veel architectuur van rond 1900. In principe zijn al deze gebouwen monument.

Hier is een (voorlopige) plattegrond van het centrum van Groothart:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
In het midden van Groothart is het Onafhankelijkheidsplein. Vanuit dat plein lopen acht wegen naar de provinciehoofdsteden (de N1 t/m N8). In het centrum zijn het brede lanen (50 meter). Aan deze lanen liggen alle belangrijke overheidsgebouwen en ambassades.

Aan de horizontale en verticale lanen liggen op 1 km en 2 km zijlanen van 30 meter breed. Ook zijn er vier diagonale lanen die loodrecht op de N2, N4, N6 en N8 staan. Op de kruisingen van diagonale lanen met horizontale of verticale lanen zijn twaalf pleinen. Daarnaast zijn er om de 200 meter straten. Deze zijn een stuk smaller dan de lanen.
Laatst gewijzigd door Koen op za 30 jul 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door MandelSoft » wo 18 mei 2011, 19:52

Zo, dat zijn wel erg rechte wegen :S Zelfs mijn SimCity steden hebben niet zo'n recht stratenpatroon.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 20:00

Het is ook een geplande stad ;)
De andere steden in Laconië hebben een veel kronkeliger stratenpatroon, maar in 1887 vond men een recht stratenpatroon veel logischer.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door sirdanilot » wo 18 mei 2011, 20:41

Als de stad op een perfect egale vlakte is gesticht, kan het best. Maar het lijkt me zeker geen gezellige stad om te zijn...

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Ties » wo 18 mei 2011, 20:43

Zo'n geplande stad kan nooit veel karakter hebben, wat volgens mij juist bij een hoofdstad hoort.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 20:48

Groothart is ook niet echt 'gezellig'. Maar wel mooi. Er is veel laat-19e-eeuwse en vroeg-20e-eeuwse architectuur en de brede lanen hebben een dubbele rij grote bomen aan elke kant van de weg. Groothart is ook meer een bestuurscentrum. Als je een gezellige stad wil, zijn er genoeg oudere steden in Laconië. :D

Het stratenpatroon van Groothart is overigens een beetje afgekeken van Washington DC.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door sirdanilot » wo 18 mei 2011, 20:50

Er zijn in de wereld wel meer voorbeelden van geplande steden. Wij hebben het met een stad als Almere nog redelijk organisch aangepakt, maar neem bijvoorbeeld Brasília, wat in een vliegtuigvorm is gebouwd en heel strak gepland. Deze stad is duidelijk geïnspireerd op Brasília.

De nadelen van een stad als Brasília zijn duidelijk; te veel scheiding van functies (waardoor je voor alles ver moet rijden), onleefbare sfeer, en een volledig uitgestorven stad in het weekend. Maar goed, dat neemt niet weg dat zo een stad best heel realistisch kan zijn. Vroeger dacht men er nu eenmaal anders over.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 20:53

Is een gemiddelde stad in de VS dan ook onleefbaar en volledig uitgestorven in het weekend?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Ortelius » wo 18 mei 2011, 21:00

De gezelligheid hangt volgens mij voornamelijk af van de huizen, de beplanting op de lanen, de winkels, de hoeveelheid volk (en ook wel het soort volk, een stad vol hangjongeren lijkt me niet echt ideaal). Ik vind ook wel dat Groothart er heel erg strak uitziet, maar dat is bij de meeste Amerikaanse steden niet anders.
Over het uitzicht van steden is in de loop van de geschiedenis al veel gediscussieerd, neem bijvoorbeeld de "eenheidskunstwerk"-achtige idealen van de renaissance, de eenvoud van het classicisme, en zet daar dan weer de "open stad" van Le Corbusier tegenover, die komaf wilde maken met de beklemmende straten en in de plaats allemaal parken tussen huizenblokken wilde plaatsen...
Dit maar om aan te tonen dat smaken kunnen verschillen, maar ik vind het er wel leuk uitzien (vergelijk ook eens met Barcelona, hier vind je ook de vierkante blokken terug, af en toe doorsneden door een diagonale laan), of het centrum van Mannheim.
Als laatste voorbeeld van een "geplande" stad nog Parijs, dat in de 19de eeuw ook flink is aangepakt door Baron Haussmann... En ik vond Parijs toch nog wel een redelijk gezellige stad ;)
U merkt het waarschijnlijk, het ontwerp van steden is mijn stokpaardje :p

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » wo 18 mei 2011, 21:07

Aan Parijs heb ik ook nog gedacht :D Daar komen de brede lanen vandaan. Ik denk zelf dat Groothart best een gezellige stad kan zijn. Het ligt er ook aan hoeveel mensen er in het centrum wonen. Je moet wel bedenken dat de 25 km2 niet alleen gebruikt worden voor overheidsgebouwen. En in de 'blokken' (veel van 1x1 km) is nog genoeg ruimte over.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door JeroenF1 » wo 18 mei 2011, 21:36

Ties schreef:Zo'n geplande stad kan nooit veel karakter hebben, wat volgens mij juist bij een hoofdstad hoort.
Het centrum van Barcelona kent een vrijwel volledig gridpatroon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Catalaanse hoofdstad bol staat van het karakter.
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door MandelSoft » wo 18 mei 2011, 21:37

Een andere indeling van je stad die je kan overwegen is die van Canberra: Een aantal wegen gaan recht naar het centrum toe en de rest ligt er in ringen eromheen. Dit ziet er al een stuk minder saai uit.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 55747&z=15
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Ties » wo 18 mei 2011, 23:32

JeroenF1 schreef:
Ties schreef:Zo'n geplande stad kan nooit veel karakter hebben, wat volgens mij juist bij een hoofdstad hoort.
Het centrum van Barcelona kent een vrijwel volledig gridpatroon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Catalaanse hoofdstad bol staat van het karakter.
Klopt. Ik doelde echter niet op het gridpatroon, maar op het feit dat de stad "uit het niets" gebouwd is, zoals Lelystad of Almere.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » do 19 mei 2011, 11:33

Ties schreef:
JeroenF1 schreef:
Ties schreef:Zo'n geplande stad kan nooit veel karakter hebben, wat volgens mij juist bij een hoofdstad hoort.
Het centrum van Barcelona kent een vrijwel volledig gridpatroon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Catalaanse hoofdstad bol staat van het karakter.
Klopt. Ik doelde echter niet op het gridpatroon, maar op het feit dat de stad "uit het niets" gebouwd is, zoals Lelystad of Almere.
Het probleem van Lelystad en Almere is volgens mij niet, dat de stad uit het niets is opgebouwd, maar dat ze in de jaren '70 en '80 zijn gebouwd. Daardoor is het centrum erg modern. Groothart is in 1887 gesticht. Dus er is nog veel historische bebouwing (het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam en veel bebouwing in Parijs zijn ook van rond die tijd). Groothart heeft dus wel karakter.
MandelSoft schreef:Een andere indeling van je stad die je kan overwegen is die van Canberra: Een aantal wegen gaan recht naar het centrum toe en de rest ligt er in ringen eromheen. Dit ziet er al een stuk minder saai uit.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 55747&z=15
Dat is een idee :D Ik zal kijken hoe dat eruit gaat zien.
sirdanilot schreef:Als de stad op een perfect egale vlakte is gesticht, kan het best. Maar het lijkt me zeker geen gezellige stad om te zijn...
Een geplande stad met grid-patroon hoeft niet op een perfect egale vlakte worden gebouwd. Kijk maar eens naar San Francisco. Groothart is op een (licht)glooiende vlakte gebouwd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » do 19 mei 2011, 11:46

De grachtengordel in Amsterdam is trouwens ook 'uit het niets', gepland gebouwd. En je kunt niet zeggen dat de grachtengordel geen karakter heeft :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Koen » do 19 mei 2011, 19:36

Hier twee nieuwe ontwerpen voor Groothart. Nu op de Canberra-manier, dus met ringen:

Afbeelding


Afbeelding

Het oude ontwerp, ter vergelijking:
Afbeelding
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door JeroenF1 » do 19 mei 2011, 19:43

Ik zou voor de eerste gaan. De tweede lijkt me verkeerstechnisch niet handig.
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door MandelSoft » do 19 mei 2011, 19:53

Eens, nummer 1 lijkt mij handiger
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Ortelius » do 19 mei 2011, 19:59

Misschien dat je het tweede wel nog haalbaar kan maken met een systeem van eenrichtingsstraten? Ik vind het hyperbolen-idee wel grappig. Maar het eerste ziet er toch nog iets beter uit.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Republiek Laconië

Bericht door Snelwegfreak » do 19 mei 2011, 20:10

Wel apart dat je het historisch stadscentrum in één keer zo kan aanpassen :lol:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten