[BRS] Historie

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » di 26 nov 2013, 13:19

Ja, dit ziet er goed uit zo. :d Ook is het goed dat je voor de w het teken voor de v hebt genomen: in Scandinavische talen komt de w als zodanig niet voor, en die kaart was van voor de tijd dat ik dat wist.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » di 26 nov 2013, 13:56

Ga je in alle plaatsnamen dan de W door de V vervangen?


Als jij verder zo tevreden bent met deze letters, dan ga ik langzaam verder met het polijsten ervan en met de toevoeging van letters voor het Tjannees en Tongmaans. T.z.t. komt het dan beschikbaar voor gebruik op Geopoeia. Mocht jij daar behoefte aan hebben, dan kan ik ook een versie maken die Nagaskische letters aan latijnse letters toewijst. Als je dat lettertype gebruikt en een A typt krijg je dan de Nagaskische A op het scherm. Dat lettertype kun je natuurlijk niet online gebruiken, maar wel zogewenst op je eigen computer.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [BRS] Historie

Bericht door Faylin » di 26 nov 2013, 14:09

Webfonts :P

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » di 26 nov 2013, 16:21

lajos schreef:Ga je in alle plaatsnamen dan de W door de V vervangen?
Dat klopt.

Ik ben zeer tevreden over de uitwerking. Ontzettend puik werk en bedankt, Lajos! :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Historie

Bericht door Matt » di 26 nov 2013, 17:41

Dat ziet er echt heel mooi uit als het in geschreven vorm zo naast elkaar staat, zeker die kleinste lettergrootte. :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [BRS] Historie

Bericht door Lars » di 26 nov 2013, 20:45

Ziet er erg mooi maar vooral ook realistisch uit!
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » wo 27 nov 2013, 01:53

Dank voor de complimenten.

Een letter waar ik nog zeer ontevreden mee ben is de M, dus misschien ga ik die wel veranderen/vervangen. Vooral in combinatie met de E (en dat komt voor in verschillende plaatsnamen op de lijst) vind ik de M lelijk.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Historie

Bericht door Matt » wo 27 nov 2013, 16:31

^^ Wat is er mis met de 'm'? In het runenalfabet leken de m en de e ook erg veel op elkaar. Ik denk niet dat een taal esthetisch helemaal mooi hoeft te zijn.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 28 nov 2013, 01:38

Mijn probleem is niet dat de M teveel op de E lijkt, maar eerder dat'ie er niet genoeg op lijkt. De doos-op-z'n-kop in de M is lager en breder dan in de E en dat combineert lelijk. Ik heb inmiddels al een variant van de M die dat probleem oplost en die even goed uit de oorspronkelijke rune kan zijn ontwikkeld, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik die versie acceptabel vind. (En sowieso wil ik eerst ook de voor het Tjannees en Tongmaans benodigde letters toevoegen voordat ik nieuwe plaatjes maak en upload.)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 28 nov 2013, 13:28

Mandelsoft, als ik het Nagaskische schrift beschikbaar maak op Geopoeia moet er in principe een Engelstalige naam en beschrijving van het schrift komen. Dat is op zich geen probleem, op één detail na: wat is "Nagaskisch" in het Engels? Nagask, Nagaskish, Nagaskic, Nagaskian of nog wat anders? (Als het nog onbepaald is, dan zou mijn voorkeur naar de eerste variant uitgaan.)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » do 28 nov 2013, 13:34

Dat was niet echt bepaald. Zelf twijfel ik tussen Nagask and Nagaskian.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 28 nov 2013, 14:27

"Nagaskian" zou logisch zijn als er een Engelstalige landsnaam "Nagaskia" zou zijn. Anders is misschien "Nagask" wel beter. Maar de keuze is natuurlijk sowieso aan jou.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » do 28 nov 2013, 18:21

Nagaskia is inderdaad de naam van het oude Nagaskische Rijk.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [BRS] Historie

Bericht door NovaHollandia » do 28 nov 2013, 18:23

Is Nagaskisch een Eskimo-Aleoetische taal ?

Aleoetisch
is in het Engels Aleut
Dan zou Nagask op zich wel logisch zijn.
Alleen is de uitspraak daarvan in het Engels weer niet zo geweldig.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » vr 29 nov 2013, 04:58

^^ Nee. Oud-Nagaskisch is een niet-Indoeuropese taal verwant aan het Kartjaans (o.i.d.) dat Dulminis aan het uitwerken is. Nieuw-Nagaskisch is ontstaan uit een
Skandinavische taal die ergens rond de 10e eeuw (of iets eerder?) het Oud-Nagaskisch verdrongen heeft.

Als de landsnaam "Nagaskia" was, dan lijkt me het adjectief "Nagaskian".

Aangezien de letters van runen zijn afgeleid, zal ik dan ook de alfabetische volgorde van runen aanhouden (zoals ik in de overzichten van de letters eerder in deze draad ook gedaan heb)?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Dulminis » vr 29 nov 2013, 09:31

^^ Wacht! Over de eventuele verwantschap tussen Oud-Nagaskisch en Karktisch is nog niets definitiefs vastgesteld. Waarschijnlijk zijn de Nagaskiërs véél eerder naar Borealië gekomen dan de voorouders van de Karktiërs (uiterlijk in de tijd van keizer Augustus). Dit sluit verwantschap op zich natuurlijk nog steeds niet uit, maar deze zal in zo'n geval minder duidelijk te zien zijn, vermoed ik.

Mandelsoft heeft geloof ik al eens beschreven dat de Nagaskiërs uit (Noord-)Europa kwamen; de herkomst van de Karktiërs moet eerder in het zuiden van Europa gezocht worden, en hoewel er wel wetenschappers zijn die beweren dat er voor de komst van de Indo-Europeanen één pan-Europese taal gesproken werd in Europa, worden zulke theorieën door anderen nogal sceptisch bejegend*. Mandelsofts opmerking zou echter plaatsvervangend op de latere Scandinaviërs kunnen slaan die naar Borealië kwamen en zich vermengden met de oorspronkelijke Nagaskiërs. In dat geval zou de herkomst van de oorspronkelijke Nagaskiërs opnieuw vastgesteld kunnen worden. Dan blijven echter nog steeds de ver uiteenlopende aankomsttijden van de Nagaskiërs en de Karktiërs. Zelf zou ik een verwantschap dus eerder onwaarschijnlijk vinden dan waarschijnlijk.


*Voor zo'n groot gebied lijkt mij dat zelf ook moeilijk, tenzij de sprekers van deze taal zich zelf nog maar redelijk kort voor de Indo-Europeanen over het continent verspreid hadden en hun gemeenschappelijke taal nog niet zo sterk uiteengevallen was in dialecten; voor een langere periode waarin zo'n groot gebied één taal zou spreken, lijkt me een zekere linguïstieke sturing van bovenaf vereist en er zijn geen aanwijzingen dat zoiets toen het geval zou hebben kunnen zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat er een uitgestrekt rijk lag in Europa waarin men het schrift al kende, maar schriftelijk communiceerde op materiaal dat vrij snel verging.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BRS] Historie

Bericht door BlaZ » di 03 dec 2013, 12:32

Brandenburg-Pruisen is de benaming voor het keurvorstendom Brandenburg en het hertogdom Pruisen in de periode dat deze staten in personele unie werden geregeerd, van 1618 tot 1701. Hierna spreken we pas over het koninkrijk Pruisen.

De onafhankelijkheidsbeweging in Schellingen is gebaseerd op de onafhankelijkheidsverklaring niet op de onafhankelijkheid van de VS, aangezien de VS pas de-facto onafhankelijk werden op 3 september 1783 na het verdrag van Parijs.


Overigens is een onafhankelijk iets later tijdens de Napoleontische oorlogen toen Napoleon Pruisen versloeg logischer. Dit is ook precies de periode waarin alle Midden en Zuid-Amerikaanse landen onafhankelijk werden. De situatie omtrent de VS was anders vanwege inmenging van Spanje en Frankrijk. (Zonder die inmenging was de onafhankelijkheidsoorlog vrijwel zeker verloren)
Pruisen was in 1782 niet in oorlog en zou een kolonie, indien ze die gehad zouden hebben, nooit zonder slag of stoot hebben laten gaan. In een scenario met een dreigende interventie van Rusland en Oostenrijk zou dit echter wel mogelijk zijn. :D

Mooi geschiedenis overzicht overigens!

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » wo 04 dec 2013, 14:33

lajos schreef:Aangezien de letters van runen zijn afgeleid, zal ik dan ook de alfabetische volgorde van runen aanhouden (zoals ik in de overzichten van de letters eerder in deze draad ook gedaan heb)?
Mandelsoft, op deze vraag heb ik antwoord nodig voordat ik verder kan met het Nagaskische schrift en - in vervolg daarop - de uitwerking van de talen van Kwang Yung.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » wo 04 dec 2013, 16:30

Het lijkt mij logisch dat de oude runenvolgorde gewoon wordt aangehouden als alfabetische volgorde. Mensen zijn namelijk gewoontedieren en houden zich graag aan gewoontes vast. Zo ook de volgorde van het alfabet ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 05 dec 2013, 05:53

^^ Dat lijkt mij ook voor de hand liggend inderdaad. Worden de extra letters ingevoegd in het alfabet zoals ik dat hierboven ook gedaan heb? (D.w.z. varianten van a na a en de helemaal nieuwe letters aan het eind.)

Ik bedacht mij trouwens zojuist dat ik nooit antwoord op de volgende vraag heb gehad:
lajos schreef:Wat is de religieuze situatie in Schellingen (% per religie) en hoe actief zouden Schellingse missionarissen in Kwang Yung geweest kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Dulminis » di 31 dec 2013, 14:23

Ik ben de totstandkoming van de huidige grenzen van Carqax aan het uitwerken en heb bedacht dat het uiterste oosten (het hooggebergte en het stuk ten zuiden ervan), in navolging van wat jij er al over geschreven had, lange tijd onbewoond is gebleven. Vanaf pakweg de 13e eeuw wil ik het een aantrekkelijk gebied voor avonturiers, einzelgängers, deserteurs, criminelen en kluizenaars maken, maar dat hoeven natuurlijk niet per se alleen Karktiërs te zijn. De regering van Carqax claimt het gebied formeel in de eerste helft van de 19e eeuw en doet pogingen het te veroveren, wat niet erg makkelijk gaat, vanwege de onherbergzaamheid van het gebied en het feit dat de genoemde avonturiers en einzelgängers etc. helemaal niet gediend zijn van een overheid.

Na deze lange inleiding mijn eigenlijke vragen:
1) Mag ik er op het moment van de formele annexatie door Carqax nog een honderdtal nazaten van de oorspronkelijke Nagaskiërs hebben laten wonen (die zullen anno nu inmiddels geassimileerd zijn door de Karktiërs)?
2) Kan het bij de annexatie van het gebied door Carqax tot schermutselingen met Schellingen zijn gekomen? (En wellicht een korte oorlog?)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BRS] Historie

Bericht door BlaZ » di 31 dec 2013, 15:13

Kan het zo zijn dat Dumeria de Kartjaanse claim steunde in ruil voor Kartjaanse steun in het claimen van de Nova Campania?

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 06 jan 2014, 04:54

Ik heb het Nagaskische schrift aan Geopoeia toegevoegd:
http://www.geopoeia.net/wiki/Nagaskian_Script

Nadat ik er een toetsenbord-definitie voor gemaakt heb ga ik verder met het uitwerken van de talen van Kwang Yung. Wellicht kan het ook gebruikt worden bij de verdere uitwerking van het Oud- en/of Nieuw-Nagaskisch als jij en/of Dulminis (?) daar plannen voor heeft/hebben.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 08:38

Voorlopig heeft dat bij mij geen prioriteit, hoewel in mijn achterhoofd het idee speelt om een of andere historisch-chauvinistische beweging (o.i.d.) te creëren die voorstander is van de herinvoering van een eventueel vroeger gebruikt Nagaskisch alfabet van het Karktisch, maar dat sinds de modernisering van het land vanaf de industriële revolutie in onbruik geraakt is.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » zo 10 aug 2014, 20:44

De regering Hastern en het Dumerisch Conflict (1941)

Het lijkt alsof de grenzen van Schellingen al eeuwen vast liggen sinds de oprichting van de Schellingse staat. Toch zijn er enkele grenzen verschoven om verschillende redenen. De meest drastische wijziging is de grensverschuiving door het Dumerisch Conflict van 1941, die een deel van West-Schellingen opeiste.

Hoe is dit conflict zo gekomen. Wel, voor het conflict was Kareel-Weberland in twee deelstaten opgedeeld: het oostelijke Karellland, dat alles omvatte ten oosten van de Weber en de Harl-rivier en het westelijke Vierland, dat naast het westen van de Weber en Harl-rivier ook het huidige Nova Campina van Dumerië omvatte. In Vierland was er een grote Dumerische minderheid. Nu zijn minderheidsgroepen in Schellingen doorgaans geen probleem, maar in de jaren '30 was dit niet het geval.

In 1936 won Hastern van de Nationalpartÿ (een nationalistische populistische partij) de verkiezingen met ruime voorsprong. De voorsprong was zelfs zo groot dat de NP de absolute macht had. Het werd al snel duidelijk dat Hastern zijn verkiezingsbeloften voor meer welvaart op een lager pitje had gezet en een geheel eigen programma had opgezet; Hastern veranderde Schellingen in een politiestaat ("meer veiligheid voor burgers") waarbij minderheidsgroepen openlijk werden beledigd en gediscrimineerd. Vele mensen beschuldigde hem later van nazi-praktijken. Hierdoor was hij zowel in het binnenland als buitenland niet geliefd. Toch won hij in 1940 wederom de herverkiezingen.

Hastern's plannen werden steeds megalomaner en ingrijpender. Zijn meest beruchte plan is de snelweg dwars door Schellingen-Stadt (die ook is uitgevoerd), waarvoor flink wat monumentale panden moesten worden gesloopt. Op 15 mei 1941 was er een groots volksprotest in het Bundesquartier die vroeg om het aftreden van Hastern. Dit protest verliep in eerste instantie vrij rustig, totdat op diezelfde dag uitlekte dat Hastern beide verkiezingen had vervalst. Dit leidde tot grote woede van het aanwezige volk, die gelijk het parlementsgebouw bestormde. De politie liet het allemaal gebeuren of deden zelfs gewoon; zij waren Hastern ook beu. Hastern is diezelfde dag nog afgevoerd naar het politiebureau. Hij zou later 12 jaar gevangenisstraf krijgen voor verkiezingsfraude en misdaden naar de staat.

In deze onrustige periode zag Dumerië in dat het zijn volk in Vierland moest bevrijden van de wispelturigheid van Schellingen en een mogelijke nieuwe tiran die hen zou onderdrukken. Wat volgde was een conflict waar Dumerië snel optrok tegen een totaal onvoorbereid Schellings leger. Na een gevecht van zes weken was Dumerië opgerukt tot aan de Kareel, waarna Schellingen zich overgaf voor vredesonderhandelingen.

Sindsdien hoort Nova Campania bij Dumerië; de meeste Schellingers zijn uit het gebied naderhand vertrokken.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten