[RBU] Politiek en Rechtsstaat

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU]Politiek en Rechtsstaat

Bericht door Koen » vr 17 feb 2012, 15:17

HAFRABAisfun schreef: Al is het dan wel een beetje raar dat veel jongeren al vanaf 13 mogen drinken
In Nederland mag je ook al op je 13e drinken. Er mag alleen geen alcohol aan je gegeven/verkocht/geschonken worden. Dus in principe kun je niet aan alcohol komen onder je 16e. Er is dus geen leeftijdsgrens voor alcohol drinken. En als ouders alcohol schenken aan kinderen, kan dat natuurlijk altijd als kindermishandeling worden gezien.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU]Politiek en Rechtsstaat

Bericht door Snelwegfreak » vr 17 feb 2012, 15:31

Je mag het als 13 jarige dus alleen zelf brouwen? Klinkt wel heel erg krom, al zou het me echt niets verbazen als het in Nederland werkelijk zo is.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU]Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » za 18 feb 2012, 00:10

^^ Dat geldt allemaal ook voor Burghteland, al is het geven van alcohol aan jonge kinderen natuurlijk wel iets dat onder kindermishandeling zou vallen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU]Politiek en Rechtsstaat

Bericht door TBR » za 18 feb 2012, 10:43

In Ardeim is het wel verboden om onder de 16 jaar alcohol te drinken. Alhoewel dit verbod redelijk wordt nageleefd, zijn er toch nog jongeren die aan alcohol komen door volwassenen, soms zelfs door de ouders, het is namelijk ook verboden om alcohol te verkopen aan -16 jarigen. In Solwezië is er enkel een verkoopsverbod aan jongeren onder de 15, waardoor zeer veel Ardeimse jongeren daar gaan drinken, het is een beetje het zelfde probleem als met de drugs
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU]Politiek en Rechtsstaat

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 feb 2012, 19:04

In Benjiland is het alcoholbeleid ongeveer hetzelfde aan dat van Ardeim, alleen is de minimumleeftijd in Benjiland 18 jaar. Ook hier komen er dit soort 'problemen' voor, waar ook genoeg aandacht aan wordt geschonken door boetes uit te delen als de volwassenen in kwestie gesnapt worden. Bovendien worden er een soort cursussen en voorlichtingen gegeven die ervoor moeten zorgen dat jongeren voorzichtig omgaan met alcohol en drugs.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » ma 04 jun 2012, 13:48

Verkiezingsuitslag verkiezingen dinsdag 29 mei 2012

De officiële verkiezingsuitslagen zijn al een tijdje binnen.

Afbeelding

Afbeelding

In dit artikel wordt de - wellicht nogal vreemde - zetelverdeling uitgelegd.

In Burghteland is er een parlement met 100 leden (LP's). Om voor dit relatief kleine aantal te compenseren worden deze overigens wel beter ondersteund dan in Nederland, zowel vanuit de partij als vanuit de regering.
Er is een kiesdrempel van 2 zetels voor een partij. Als een partij wel stemmen haalt, maar niet genoeg om de kiesdrempel te halen, gebeurt het volgende:
- De zetels worden normaal opgeteld door alle percentages af te ronden naar een geheel getal. Soms komt dit, door afronden, uit op 101, maar da's niet erg.
- De zetels van de kleinere partijen worden op een hoop gegooid (de restzetels), en op deze manier over de andere partijen verdeeld:
- De partij met het percentage stemmen dat het dichtst bij x,50 ligt, krijgt de eerste restzetel. Deze worden steeds verdeeld totdat de restzetels op zijn.
- Indien het opgetelde aantal zetels 101 was, wordt de laatste zetel uiteraard niet verdeeld.

Verder zijn partijen vrij om hun 'halve zetels' aan een andere partij te geven, mits dit hen één zetel winst oplevert. Dat is deze keer niet gebeurd. Zoiets heet een 'lijstverbinding'. Meer dan 0,4 procent aan een andere partij geven is niet toegestaan, en het is ook niet toegestaan om zoveel te geven dat de eigen partij een zetel verliest. Als twee partijen bijvoorbeeld allebei 6,4 procent van de stemmen behalen, kan de ene partij 0,1 procent aan de andere geven, zodat die partij één zetel meer heeft.


Vandaar dus dat de percentages hier niet altijd overeenkomen met de zetels.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 10:34

Archaïsche wetten

In Burghteland gelden nog veel archaïsche wetten uit vroeger tijden, die eigenlijk niet meer relevant zijn voor deze tijd. Dergelijke wetten worden meestal niet uit het Wetboek verwijderd omdat dit te veel moeite kost; in plaats daarvan wordt overtreding ervan gedoogd als een rechter heeft beoordeeld dat een wet 'niet meer relevant is voor deze tijd' of 'in tegenspraak is met andere wetgeving en derhalve niet meer geldig'. Sommige wetten zijn gemeentelijk of per provincie vastgelegd, andere zijn nationaal geldig. Veel wetten gelden aangaande de zondagsrust, in strenger-christelijke gemeentes zijn er meer van dit soort wetten te vinden dan in bijvoorbeeld stedelijk gebied of seculiere regio's als Mondelande. Een greep uit deze wetten:

- In verscheidene gemeentes is het verboden om op zondag ondergoed of 'andere onzeedighe klederijen' aan de waslijn te hebben hangen als dit in het zicht is vanaf de openbare weg.

- In verscheidene gemeentes is het verboden om op zondag te claxxoneren. In andere gemeentes geldt dit alleen op X meter afstand van een kerk. Overigens wordt deze wet zeer sporadisch nog gehandhaafd...

- In sommige dorpen mag er op zondag geen gras worden gemaaid, ook niet in de eigen privétuin. In de praktijk wordt dit vrijwel nooit gehandhaafd. Het zelfde geldt voor auto's wassen.

- Op het eiland Bekanstende mag men op zondag geen 'aerdappelen schillen ofte andere knolghewassen'. In de praktijk onhandhaafbaar omdat dit in de eigen privéwoning gebeurt...

- In Koortsdiike is het verboden om op zondag klederdracht te dragen. Dit omdat de Koortsdiiker klederdracht een kortere rok heeft voor de dames dan zedig werd geacht in de tijd dat deze wet werd opgesteld. Tegenwoordig zijn er op zondag vaak gewoon klederdrachtdagen en wordt dit verbod niet meer gehandhaafd, in het dagelijks leven draagt bijna niemand nog klederdracht.

- In Nieuw-Vlissingen is het toegestaan om een Noorlander binnen de stadsmuren te vermoorden, behalve op zon- en feestdagen.Wie op die dagen een Noorlander binnen de stad tegenkomt, dient deze aan te geven bij de schutterii waarna deze de volgende werkdag wordt geëxecuteerd. Tegenwoordig uiteraard ongeldig omdat de doodstraf is afgeschaft en moorden niet is toegestaan...

- In Nieuw-Vlissingen is het verboden om fietsen tegen oude ventilatieschachten van de metro te plaatsen. Deze schachten worden echter al jaren niet meer gebruikt... Deze wet is echter nog altijd geldig en wordt gehandhaafd.

- Verscheidene gemeenten aan de noordelijke kust (vaak zijn dit zeer conservatieve vissersgemeenschappen) verplichten dames op het strand om een 'zeedigh badpak' te dragen, waarbij het tonen van de buik 'onzeedigh' wordt geacht op straffe van een boete. Deze stranden zijn dan ook aanmerkelijk minder populair dan andere... sommige gemeenten hebben deze wet dan ook recentelijk opgeheven om meer toeristen te trekken. Soms zijn er ook 'zeedighe' zones (alleen badpakken) en 'onzeedighe' zones (ook bikini toegestaan); de eerste zijn erg populair onder de behoudende bevolking, de tweede bij toeristen. Het 'topless' liggen op het strand is overigens nergens toegestaan behalve op naaktstranden. Naaktstranden zijn erg zeldzaam in Burghteland, de weinige die er zijn zijn dan ook heel erg populair.

- In verscheidene dorpen geldt de regel dat gebouwen niet hoger mogen zijn dan de hoogste kerktoren in dat dorp. In bijna alle verstedelijkte dorpen is dit - om begrijpelijke redenen - afgeschaft.

- Begrafenisstoeten hebben in Burghteland altijd voorrang. Ook als de stoet invoegt op een snelweg, bijvoorbeeld, of als een stoplicht op rood staat. Deze stoeten veroorzaken vaak een grote gridlock, zeker in stedelijk gebied. Ze rijden vaak erg langzaam en zijn vaak erg lang. Verschillende gemeentes verbieden nu begrafenisstoeten in de spits, en het rijden op de snelweg wordt zoveel mogelijk vermeden. De zelfde regels gelden voor militaire colonnes en sommige andere stoeten en optochten.

- In sommige gemeentes is het verplicht voor de man om de hoed af te doen als er een begrafenisstoet langskomt. In de praktijk wordt dit niet gehandhaafd, want maar weinigen dragen nog hoeden in Burghteland...

- Het openbaar nuttigen van alcohol is (anders dan in veel andere landen) gewoon toegestaan, met uitzondering van sterke drank (>20%). Op zondag is dit níet toegestaan. Sommige gemeenten hebben de 'op zondag' clausule weggehaald waardoor openbaar nuttigen van alcohol nooit is toegestaan, wat meer overeenkomt met internationale wetgeving. Openbaar dronkenschap is overigens nooit toegestaan.

- Windmolens mogen niet draaien op zondag. Dit geldt niet voor moderne windmolens.

- Aangaande softdrugs is er vrijwel niks toegestaan (teelt, verkoop, bezit, koop), behalve het gebruiken ervan, wat gewoon is toegestaan.

- In sommige gemeentes geldt dat kerkgangers (als in voetgangers) voorrang hebben op het overige verkeer. In de praktijk onhandhaafbaar, want a) veel kerkgangers dragen geen traditionele kerkkleding meer en zijn dus niet herkenbaar, b) dit is in tegenspraak met de wet op discriminatie alsmede verscheidene verkeersregels. Toch is het algemeen beleefd geacht om overstekende kerkgangers dicht bij een kerk voorrang te verlenen.

- Op nationale schaal is er een juridische discussie gaande in hoeverre moskeeën en andere religieuze gebouwen volgens de wet gelden als 'kerk'. Dit kan gevolgen hebben of bijvoorbeeld de gebedsomroep van een moskee geldt als het luiden van een kerkklok (en daarom niet gebonden is aan diverse geluidsregels). Ook zijn er minder regels gebonden aan het bouwen van een nieuwe kerk (en dus wellicht ook moskee), dan voor andere gebouwen geldt.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door MandelSoft » wo 03 jul 2013, 10:48

Interessant, al die aparte regels. Leuk om te lezen en het past weer precies in de sfeer van het land :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door SjorsB » wo 03 jul 2013, 10:55

Heel leuk om te lezen :d, maar ik vind het wel vreemd dat wetten per dorp verschillen.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door TzM23 » wo 03 jul 2013, 10:58

^^ Is Nederland ook zo: APV.

Maar een grappig en leuk artikel!
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door Koen » wo 03 jul 2013, 12:32

Er zitten wel wat rare wetten tussen, maar ook redelijk normale, zoals de begrafenisstoet. Wordt het verbod op het draaien van molens op zondag nog wel gehandhaafd?
sirdanilot schreef:- Aangaande softdrugs is er vrijwel niks toegestaan (teelt, verkoop, bezit, koop), behalve het gebruiken ervan, wat gewoon is toegestaan.
Als je softdrugs gebruikt, heb je het toch ook in bezit? Dan is het indirect toch strafbaar.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 14:38

Als je aan het gebruiken bent, geldt dat niet als bezit. Wel als je aan het gebruiken bent, en je hebt nog een 'voorraadje' in je zak. Daar wordt dan ook altijd uitvoerig op gecontroleerd mocht je worden gesnapt. Het is dus beter om niet in het openbaar wiet te gebruiken in Burghteland. Bovendien worden 'ennepsnuuvers', zoals wietgebruikers worden genoemd, met de nek aangekeken. Als bekend is dat je wiet gebruikt, levert dat vaak problemen op met werk, familie en buurtbewoners, al is het in stedelijke/seculiere omgevingen al wat meer geaccepteerd. Wietgebruik (en ander drugsgebruik) is geldige reden voor ontslag, als je niet geliefd bent bij je baas of als je baas dit niet accepteren kan.

De reden dat gebruik niet strafbaar is, is dat men niet te veel wil inbreken in de persoonlijke levenssfeer; die tendens is er sinds zo rond de jaren 60 dat de wiet ook in Burghteland zijn intrede deed (net als andere soft-en harddrugs). Ridicule zondagswetgeving die wél inbreukt op de persoonlijke levenssfeer, stamt altijd van vóór de jaren 60 en wordt vaak ook niet meer gehandhaafd. Het is de bedoeling dat gebruikers dit in hun eigen privé huis doen zodat niemand er last van heeft. Het dealen of smokkelen van drugs wordt als een veel ergere misdaad gezien dan het gebruiken ervan. Het telen van wiet is al helemaal uit den boze.

Harddrugs gebruiken is overigens wel strafbaar, en wordt vaak gestraft met verplichte opname in een kliniek. Harddrugs gebruikers worden als 'psychisch ziek' gezien, en dit wordt dan ook in speciale centra behandeld waar er gecontroleerd kan worden afgekickt. Helaas levert dit de afgekickte gebruiker wel een hoge schuld op, want zo'n behandeling is helaas niet goedkoop en wordt vaak maar deels vergoed. Dit beleid werkt prima met zaken die echt schadelijk zijn zoals crystal meth en heroïne, maar levert vaak schrijnende gevallen op bij zaken als xtc en andere partydrugs. De opname voor die laatste groep drugs (die veel minder verslavend is) is natuurlijk wel een stuk korter en bestaat vooral uit voorlichting en een werkstraf en minder uit echte behandeling of afkicken.

Meer over het Burghtelandse drugsbeleid is hier te lezen (dit is een repost van wat ik eerder had geschreven).

Vooral de medicinale marihuana is voor een dergelijk conservatief land zeer uniek, dit ligt politiek dan ook zeer gevoelig. Door de enorme bureaucratische rompslomp en vele steekproefcontroles is hetoverigens niet populair om in het medicinale marihuanaprogramma te zitten.
Spoiler: weergeven
*Softdrugs
Onder softdrugs worden plantaardige of van paddestoelen afkomstige producten verstaan met een kalmerende, stimulerende of hallicunogene werking. Voorbeelden hiervan zijn cannabis, hallicunogene paddestoelen, qat etc. De straffen voor het illegaal smokkelen van softdrugs zijn niet mals, maar lager dan die voor harddrugs.

*Harddrugs
Onder harddrugs worden chemische of andere producten verstaan met een sterke kalmerende, stimulerende of hallicunogene werking, die ook nog eens verslavend zijn. Voorbeelden hiervan zijn heroïne, cocaïne, speed, opium, ghb, ecstasy, LSD etc. Voor smokkel van deze drugs staan zéér zware gevangenisstraffen.


Drugsbeleid in Burghteland
Burghteland kent een indeling van drugs in 'licht bezwuumende middlen' (softdrugs) en 'zwaor bezwuumende middlen' (harddrugs).

Burghteland heeft, voor een toch vrij conservatief en religieus land, relatief vrije drugswetgeving. Dit omdat men in Burghteland erg veel waarde hecht aan de individuele vrijheid des persoons; eigen gebruik wordt vaak veel minder zwaar bestraft dan dealen, produceren of smokkelen. Veel partijen willen een veel strenger drugsbeleid, maar er zijn ook partijen die bijvoorbeeld softdrugs willen legaliseren.

Onder softdrugs worden plantaardige of van paddestoelen afkomstige producten verstaan met een kalmerende, stimulerende of hallicunogene werking. Voorbeelden hiervan zijn cannabis, hallicunogene paddestoelen, qat etc. Het telen of het in het wild plukken van softdrugs (b.v. hallicunogene paddestoelen uit het bos) is niet toegestaan. Openbaar gebruik of aantoonbaar onder invloed zijn van softdrugs wordt zwaar bestraft; ook mag je in het openbaar geen softdrugs bij je dragen. In principe is het niet verboden om thuis b.v. wiet te roken, maar aangezien je nergens softdrugs kan kopen, je het niet in het wild mag plukken en al helemaal niet zelf mag telen of het land in smokkelen, wordt het erg lastig om softdrugs te gebruiken.
De straf die je voor deze zaken kunt krijgen varieert van een kleine boete als je een kleine hoeveel drugs bij je hebt of per ongeluk een paar kaalkopjes plukt uit het bos, tot een gevangenisstraf als je drugs probeert te dealen of smokkelen.
De reden dat juist deze drugs 'licht bezwuumend' zijn is omdat het gewoon natuurlijke, plantaardige producten zijn. Dit is eigenlijk belangrijker dan hoe groot het effect is. Over het algemeen wordt het gebruik van deze drugs door de algemene bevolking ook beter geaccepteerd dan het gebruik van chemische drugs zoals ecstacy, al staat men nog steeds zeer afwijzend tegenover drugs in het algemeen.
Voor minderjarigen is het uiteraard ten strengste verboden om softdrugs te gebruiken. De ouders kunnen zelfs gestraft worden voor kindermishandeling, als iets dergelijks wordt ontdekt.

Burgheland kent een wetgeving voor medicinale marihuana (MBE: Medicinaol Bezwuumenden Ennep). Een arts kan ertoe besluiten om 'ennep' (wiet) voor te schrijven als een patiënt chronische pijn lijdt of terminaal ziek is. Dit haalt de patiënt op bij de apotheek. Om handel te voorkomen kan men steeds maar kleine hoeveelheden ophalen. Patiënten die in het MBE-programma zitten worden geregistreerd en gecontroleerd.

Onder harddrugs worden chemische of andere producten verstaan met een sterke kalmerende, stimulerende of hallicunogene werking, die ook nog eens verslavend zijn. Voorbeelden hiervan zijn heroïne, cocaïne, speed, opium, ghb, ecstasy, LSD etc. De straffen voor bezit, gebruik, handel, productie en smokkel van harddrugs zijn zéér streng, tot levenslang aan toe. De meeste harddrugs zijn van chemische oorsprong, wat ook de voornaamste reden is dat men ze niet accepteert (naast de verslavende werking uiteraard).

Tabak en alcohol vallen officiëel niet onder drugs; wel moet er veel accijns worden betaald, en mag er maar een bepaalde hoeveelheid worden ingevoerd. Alcohol en tabak mogen worden gekocht vanaf de leeftijd van 18 jaar; voor tabak geldt ook dat minderjarigen dit niet mogen gebruiken voor ze 18 zijn, op straffe van een taakstraf of kleine geldboete. In veel gezinnen is het gebruikelijk dat tieners vanaf hun dertiende al beginnen met hun eerste slokjes alcohol; een wijntje bij het eten of een borrel op een verjaardag horen er in de Burghtelandse cultuur nu eenmaal bij. Daarom is het gebruik van alcohol voor minderjarigen niet verboden (al willen sommige partijen dit wel).

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 14:42

Over de molens op zondag: Ten eerste zijn er helemaal niet zo veel molens in Burghteland, de weinige die er zijn worden met zorg geconserveerd. Vaak is een molen een museum en draait deze op zaterdag. Het overkoepelende orgaan dat de molens beheert (Burghtelandse Historischen Meulnstichting) bepaalt ook wanneer er wordt gedraaid, en dat is nooit op zondag. De wet stamt uit de tijd dat ook particulieren molens hadden, maar dat komt niet meer voor ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » do 19 dec 2013, 11:04

Doodstraf in Burghteland

In vroeger tijden werd de doodstraf in Burghteland vrij vaak uitgevoerd. Op 'ernstighe ende ghruwelijke misdaeden, gruwelen in de ooghen Ghods' stond de doodstraf; hierbij valt te denken aan (meervoudige) moord met voorbedachten rade, verkrachting, hoogverraad jegens de staat, misdaden tegen kinderen en dergelijke. Tot in de jaren 60 was het gebruikelijk om voor dit soort zaken de doodstraf uit te voeren. Dit werd gedaan door middel van het vuurpeloton; een groep mensen met elk een geweer, waarvan er maar één met scherp geladen is, zodat niemand weet wie het treffende schot gelost heeft. Men vond het destijds van belang dat een misdadiger zich zou bekeren tot het Christendom vóór zijn dood; daarom was er een uitgebreid traject voor de misdadiger van Bijbelonderwijs gegeven door dominees; een misdadiger kon dit natuurlijk ook weigeren.

Rond 1963 kwam er een maatschappelijk protest op gang tegen de doodstraf. Hij zou te vaak worden uitgevoerd, en het vuurpeloton zou een 'barbaarse manier' zijn. Zo bleek de executie van een moordenaar in 1955 onterecht te zijn; in 1963 werd ontdekt dat deze man onschuldig was, door nieuw ontdekt bewijsmateriaal. De familie ontving hiervoor een zeer grote schadevergoeding, maar dit was de druppel die de emmer deed overlopen. Een uitspraak van de Kaomer der Raodseern bevestigde in 1965 dat de doodstraf alleen nog wordt uitgevoerd in tijden van oorlog en in tijden van noodtoestand. De doodstraf is sindsdien nooit meer uitgevoerd; iedereen die vanaf 1965 werd veroordeeld tot de dood, kreeg een nieuw vonnis (meestal levenslang). Toch is de doodstraf nooit geschrapt uit de wet; met een relatief simpel wetsvoorstel kan deze weer terug worden ingevoerd. Dit is verscheidene keren bijna gebeurd. De manier van executie is wel gewijzigd; als de doodstraf wordt heringevoerd, geschiedt dit doormiddel van een dodelijke injectie. Dit is echter in de praktijk dus nog niet toegepast.

Partijen die vóór herinvoering van de doodstraf zijn, zijn de BGTU (orthodox gereformeerd), Partii Zeeghers (rechts-populistisch) en een deel van de GVP (gereformeerd). De christelijke partijen die vóór zijn, zijn van mening dat de doodstraf een geoorloofd middel is om 'zeer ernstighen zondaers' te straffen. Zij vinden dit ook humaner dan een levenslange gevangenisstraf. Door Bijbelonderwijs aan de ten dood veroordeelden te geven, krijgen zij ook een kans om vergeving van zonden te ontvangen; zij vinden dat dit met het huidige levenslage systeem moeilijk is. In de gevangenis is men namelijk met van alles bezig (bijvoorbeeld drugshandel of ontsnappingspogingen), maar niet met de Bijbel. Veel gematigde christenen en niet-christenen delen deze mening echter niet. De rechts-populistische partij is vóór de doodstraf, omwille van 'oog om oog, tand om tand'.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » di 08 apr 2014, 14:52

Bondghenooten Burghtelands

Burghteland stelt zich over het algemeen open en constructief op naar haar buurlanden en in het algemeen in de internationale politiek. Toch kent Burghteland enkele staten waarmee zij een bijzondere band heeft. Bij gebeurtenissen in deze staten leeven de Burghtelanders mee, en bij problemen zal Burghteland hen ook assisteren, bijvoorbeeld door middel van noodhulp, de schenking van middelen en goederen en in het ergste geval zelfs door militaire steun. Dit laatste gebeurt gelukkig vrijwel nooit. De Bondghenooten Burghtelands zijn eénzijdig verklaard vanuit Burghteland; in theorie kan een land een hekel hebben aan Burghteland of geen betrekkingen, terwijl Burghteland het toch als Bondghenoot beschouwt. Maar dit komt eigenlijk niet echt voor in de praktijk.

Naast de buurlanden zijn de staten vooral gekozen omwille van de aanwezigheid van de Protestantse religie. In Canada, Amerika, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika bevinden zich van oorsprong Nederlandse gemeenschappen, die vaak ook protestants zijn, en waar Burghteland zich mee verbonden voelt. Brilamontië wordt gezien als een 'gereformeerde broederstaat'. Israël is een bondgenoot om religieuze redenen; men voelt zich sinds de Tweede Wereldoorlog verbonden met het Joodse volk en de Staat Israël.

De hoop leeft al jaren om ooit Nova Hollandia aan de lijst met bondgenoten te kunnen toevoegen, maar voorlopig is dit zelfs volstrekt onbespreekbaar...
In de jaren 70 werd er gedacht om Japan toe te voegen als bondgenoot, maar hier is uiteindelijk tegen gestemd vanwege het gebrek aan christelijk geloof in dit land. Wel heeft Burghteland goede commerciële betrekkingen met Japan.

Het betreft de volgende staten:

Atlantis:
Bondsrepubliek Schellingen
Republiek Ardeim
Koninkrijk Brilamontië
Koninkrijk Solwezië
Koninkrijk Antalmenië

Europa:
Koninkrijk der Nederlanden

Amerika's:
Verenigde Staten van Amerika
Canada

Midden-Oosten:
Staat Israël

Afrika
Republiek Zuid-Afrika

Oceanië
Nieuw-Zeeland
Laatst gewijzigd door sirdanilot op di 08 apr 2014, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door Ortelius » di 08 apr 2014, 15:50

^^ Wat dit betreft kan je stellen dat Antalmenië Burghteland (zij het voorlopig eenzijdig) als bondgenoot beschouwt. Zeker de hulp bij het aanleggen van de eerste Antalmeense snelwegen wordt hierbij als aanleiding gezien.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » di 08 apr 2014, 16:47

Antalmenië kan eigenlijk ook wel worden toegevoegd aan deze lijst, inderdaad. Ik zal het aanpassen ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Politiek en Rechtsstaat

Bericht door sirdanilot » wo 23 apr 2014, 09:15

Lokaole Politiek Burghtelands

In Burghteland geldt op lokaal niveau het systeem zoals eerder omschreven, het is hieronder na te lezen:
Spoiler: weergeven
Steejn:
De inwoners stemmen, net als in Nederland, op de partijen waar het Stadscollege/Durpscollege (nl: college b&w) uiteindelijk uit zal bestaan. De partij met de meeste stemmen komt altijd in het Stadscollege, levert de Stadsere/Durpsere (burgemeester), en wordt aangevuld met andere partijen tot een meerderheid ontstaat. Indien deze partij geen medestanders kan vinden, zal er sprake zijn van een minderheidsraad. Het Stadscollege wordt gecontroleerd door de Stadsraod. De partijen moeten landelijk ingeschreven zijn: lokale partijen (zoals Gemeentebelangen) bestaan niet in Burghteland, omdat er op Federaol niveau een kiesdrempel is. Wel zijn er partijen die alleen in een bepaald gebied populair zijn, zoals de PPFB (Partie Populaire Francophone Burghtelandaise) in de Franstalige gebieden.

Binnen het Stadscollege worden Schepenen (wethouders) aangesteld over hun betreffende vakgebieden. Deze worden intern gekozen.

In grote steden bestaat er onder het Stadsbestuur nog een bestuurslaag: de Kwartiersmeesterraoden. Deze besturen de lokale wijken in een stad. Dit komt echter alleen in grotere steden voor: omdat er weinig gemeentelijke herindelingen hebben plaatsgevonden, heeft zelfs het kleinste gat zijn eigen Durpsbestuur. Hoe kleiner het aantal inwoners, hoe kleiner het Durpscollege. In een dorp van de kleinste categorie (<1000 inwoners) heeft de Durpsraod maar 5 zetels ! Voor ingewikkelde ambtelijke zaken moet men soms uitwijken naar grotere Steejn, wat gelukkig geen probleem is in de meeste gevallen. In kleinere gemeenschappen heeft de Durpsere veel aanzien, maar niet alle Durpseren zijn erg rijk; het salaris is ook afhankelijk van de grootte van het Durp of de Stad. Durpen die groter zijn dan 30.000 inwoners, mogen zichzelf Stad noemen.

Tot in 1928 had de oude adel in sommige gebieden nog een flinke vinger in de pap: zo zat de baron, abt of heer van een bepaald gebied altijd in het Stadscollege. Dit semi-feodale systeem is echter afgeschaft. De burgemeester heet echter nog wel altijd Stadsere of Durpsere (van heer).
Echter is er tegenwoordig veel meer een laag aan het ontstaan tussen Landen (provincies) en Steejn (steden/gemeenten), namelijk de Regio. Ieder klein dorp in Burghteland heeft een eigen Durpsere (burgemeester) met daarbij het college van Durpsere en Scheepenen (NL: College Burgemeesters en Wethouders) en Durpsraod (nl: Gemeenteraad). Maar niet ieder dorp heeft volledige gemeentelijke voorzieningen. Veel zaken worden tegenwoordig door de Regio bediend. Hieronder staat een lijst van bevoegdheden die door Regio's worden aangeboden, en welke door de lokale Durpen. De Regio bestaat vaak uit een grotere plaats (b.v. rond de 20.000 inwoners) met alle dorpjes daaromheen, of in landelijke gebieden simpelweg uit een aantal dorpen.

De meeste administratieve/bestuurlijke taken worden bediend op Regio-niveau. Men stemt niet op een Regioraad of iets dergelijks; de Regio is geen politiek instituut ! Daarvoor bestaan de aparte Durpsraoden. Het gemeentehuis van het grootste dorp in de regio is meestal de plaats waar alles plaats vindt.
Regio:
- Afval, stort, milieustraat, grofvuil
- Administratieve zaken (aanvragen rijbewijzen, geboorte/overlijden aangeven, paspoort, vergunningen etc.)
- Gemeentelijke wegen tussen dorpen beheren (als deze niet door de Lande of Nationaol worden beheerd)
- Waterschap beheren (dijken, meren, grondwater etc.), vaak samen met andere Regio's
- Ondersteuning van sommige voorzieningen die belangrijk zijn voor de hele Regio (ziekenhuizen, culturele instellingen, scholen etc.)
- Aanbesteding Openbaar Vervoer (in samenwerking met andere Regio's en de Lande)

Gemeentelijke politiek op lokaal niveau. Het Durp is dus vooral een politiek instituut en niet heel administratief/bestuurlijk. Op het Durpsuus (gemeentehuis) zijn meestal maar weinig voorzieningen te vinden voor de burger, tenzij het dorp de hoofdplaats is van een Regio of het een dorp betreft van enige grootte. Het dient dus vooral als vergaderkamer voor de Durpsraod.
Durpen:
-Invulling eigen dorp/wijk (ruimtelijk, wegen, bestemmingsplannen etc.)
- Bij grotere dorpen ook beperkte administratieve zaken (vooral aangeven geboorte/overlijden, paspoorten etc.)
- Ondersteuning plaatselijke scholen, medische instellingen, dorpshuizen en andere culturele instellingen, etc.
- Postadres. Alle postadressen komen overeen met een gemeentenaam. Wie in de polder woont, zet dus bij zijn adres het dorp waar zijn stukje polder toe behoort. Hetzelfde geldt voor piepkleine gehuchten die onder een ander dorp vallen.

Zelfstandigh Durp/Stad
Sommige steden en dorpen zijn zelfstandig, d.w.z. maken geen deel uit van een Regio. Dit zijn vaak middelgrote steden in dichtbevolkt gebied. Ook zijn sommige Durpen in geïsoleerde gebieden zelfstandig, bijvoorbeeld omdat ze op een eiland liggen (b.v. Pinksterland) of in een geïsoleerd bergdal. Deze gemeenten regelen alle voorzieningen zelf. Dat is natuurlijk erg duur, daarom is het aantal Zelfstandighe Durpen de laatste jaren sterk afgenomen. Soms leidt een Stad, die per se zelfstandig wil blijven, ertoe dat alle dorpen eromheen samengaan in een regio. Zo wordt de zelfstandige stad Altenaland aan de westkant omsloten door de Regio Altena-Ommelande met daarin de aparte Durpen Hutterdorp, Altemeere, Straoterslagh en Schootgeest-Hofmannburgh.

Afbeelding

De grootste steden zijn ook Zelfstandigh, maar hebben Kwartiersraoden onder hun (een soort deelgemeentes). Men stemt altijd voor de deelraden en niet voor de stadsraad; de deelraad bepaalt de samenstelling van de stadsraad. Op deze manier is er volksvertegenwoordiging op lokaal én regionaal (stedelijk) niveau. Nieuw-Vlissingen bestaat b.v. onder andere uit Centrum, West, Oast, maar ook uit voorheen aparte gemeentes zoals Parkstad Luther die bij de gemeente Nieuw-Vlissingen zijn gevoegd. Deze fungeren dan gewoon als Kwartiersraod (deelgemeente).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten