[CQX] Buitenlandse betrekkingen en diplomatie

Cȧrq́ax

Moderator: Dulminis

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

[CQX] Buitenlandse betrekkingen / Foreign relations

Bericht door Dulminis » di 24 sep 2013, 09:04

Hier kan onder meer gepost worden over:
- het overzicht van Karktische ambassades en consulaten
- internationale verdragen waar Cȧrq́ax bij betrokken is
- discussies over grensoverschrijdende activiteiten naar en vanuit Cȧrq́ax
- het buitenlands beleid van Cȧrq́ax

Het (hopelijk) actuele ambassadeoverzicht vindt u hier.
Het een en ander over in Cȧrq́ax benodigde documenten vindt u hier.

De oorspronkelijke eerste vraag mbt dit onderwerp was:
BlaZ schreef:Wat zijn overigens de visum regels voor toegang tot Carqax voor Dumerische burgers? Ik kan me voorstellen dat men in de provincie "Fogeses Superiores" visum vrije doortocht geeft op de route Xila - Ascevun in ruil voor vrije doortocht op de route Acquae Drusi - Punsaleum/Aecia.

Ik ben echter benieuwd hoe de Kartjaanse politiek hier tegenover staat en of de provincies op dit gebied de mogelijkheid hebben tot afwijkende regelgeving.
Laatst gewijzigd door Dulminis op do 14 mei 2015, 21:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » wo 01 jan 2014, 17:53

Ik heb hierover nog niets concreet vastgesteld, maar aangezien Karktiërs vaak nogal xenofoob zijn ingesteld, kan ik me voorstellen dat er altijd een streng visumbeleid geheerst heeft voor buitenlanders die het land willen binnenkomen. Andersom hoeft dat natuurlijk niet te gelden, maar ik vraag me af of Karktiërs het (ook vanwege 1700 jaar oud zeer; het feit dat de Dumeriërs de Karktiërs uit hun oorspronkelijke leefgebied verdreven hebben drukt nog altijd zwaar op de Karktische identiteit) zelf wenselijk vinden om door Dumerië te rijden als het ook via Carqax kan.

Maar dit hoeven we natuurlijk niet nu meteen te regelen; daar kunnen we onze landen de komende tijd ook over laten onderhandelen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 05 jan 2014, 15:40

Uit de draad 'Handel en Politiek':
NovaHollandia schreef:
Dulminis schreef:Prima. Is er een reden voor 1973, of is dat lukraak?
Nova Hollandia had van oudsher een flinke koopvaardijvloot, en die werden in de wateren van westelijk Atlantis regelmatig geteisterd door piraten. Dat was de reden dat Nova Hollandia lange tijd geen verbindingen wilde aangaan met wat 'het piratennest' werd genoemd - Carqax dus. In de jaren '60 gingen steeds meer schepen onder andere vlaggen varen, en begin jaren '70 was er van de eens zo trotse koopvaardijvloot weinig meer over. Dat leverde momentum op om over te gaan tot politieke erkenning.

Daar waar in 1973 een mondiale oliecrisis uitbrak, had Carqax echter in die periode behoefte aan extra olie. Gezien de stijgende olieprijzen op de wereldmarkt zag Nova Hollandia daarbij haar kans schoon om een lucratieve handel te drijven met het vroegere piratennest. Voorwaarde daarbij was echter wel dat beide staten genormaliseerde betrekkingen aangingen. Dit mondde uit in een uitwisselingsovereenkomst voor verdachte criminelen, maar ook tot het wederzijds openen van ambassades. De handel in olie richting Carqax heeft Nova Hollandia begin jaren '70 zeker geen windeieren gelegd. Bovendien leidde het tot snel beter wordende relaties met een land waarmee de relaties tot dan toe erg slecht waren.

Waarvoor al die olie uit Nova Hollandia destijds nodig was ?
Historici in Nova Hollandia hebben wel een idee, en de regering vindt het vooral de verantwoordelijkheid van de Karktische politiek uit die dagen.
Ik weet niet of ik blij ben met het piraterijaspect; ik vind het niet aansluiten bij het karakter van Cȧrq́ax als geheel. In de jaren '70 van de twintigste eeuw was Cȧrq́ax weliswaar in verval aan het raken na een welvarendere tijd rondom de industriële revolutie, maar ik denk dat het land desondanks eerder last had van eventuele piraterij door derden dan dat het er zelf aan deelnam.

1973 was wel het jaar waarin Cȧrq́ax betrokken werd in de Eerste Hilgaroorlog, toen Tholenië het land aanviel om de in de Tweede Wereldoorlog door Cȧrq́ax geannexeerde delen van Rooden te heroveren. Wat was het standpunt van Nova Hollandia in deze? Kan het openen van betrekkingen een teken van steun aan Cȧrq́ax zijn geweest?

De oliehandel kan op zich; Cȧrq́ax was wapenproducent (is dat op beperktere schaal nog steeds) en voor moderne wapens is vast olie nodig.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Faylin » zo 05 jan 2014, 15:58

Dulminis schreef:De oliehandel kan op zich; Cȧrq́ax was wapenproducent (is dat op beperktere schaal nog steeds) en voor moderne wapens is vast olie nodig.
Is het niet logischer dat Kartjas olie verkreeg uit de Golf van Nionië (Carthamië en Nionië)? Want vanaf 1957 was er daar ook een grote voorraad olie gevonden, en dat ligt dichterbij dan Nova Hollandia. Overigens was die olie aanleiding voor de Eerste Hilgaroorlog, dus misschien is er daar toch een mogelijkheid voor Nova Hollandia.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 05 jan 2014, 16:14

Als Cȧrq́ax olie uit Carthamië of Nionië zou krijgen om er de wapens mee te bouwen die vervolgens aan o.a. Tholenië verkocht worden, kan ik me voorstellen dat er van die kant wellicht een embargo is gecreëerd. Dan is Nova Hollandia wellicht een noodzakelijk alternatief geweest; Cȧrq́ax was dan waarschijnlijk wel duurder uit, maar dat maakte niet uit zolang Carthamië en Tholenië nog oorlog voerden. Daarna zal de olie uit NH zwaar op de Karktische begroting hebben gedrukt.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » zo 05 jan 2014, 17:23

Piraterij lijkt me ook erg vergezocht, hooguit kaapvaart onder Spaanse? vlag of iets dergelijks.
Maar dat is ook maar tot een bepaalde periode houdbaar.

Historische olieprijzen overigens.
http://inflationdata.com/Inflation/imag ... _small.jpg
Laatst gewijzigd door BlaZ op zo 05 jan 2014, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 05 jan 2014, 17:27

Waarschijnlijk haalde NovaHollandia Carqax en Kwang Yung door elkaar. Voor vandaag heb ik althans nooit iets geschreven over Carqax en piraterij.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door NovaHollandia » zo 05 jan 2014, 19:53

Ik heb inderdaad beide landen door elkaar gehaald :$

Nou, dan is er geen specifieke reden voor 1973, tenzij er een nieuwe reden gevonden wordt...

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kathor » zo 05 jan 2014, 20:28

Wat ik wel vreemd vind is dat Kartjas wapens verkocht aan het land dat op hetzelfde moment Kartjas binnenviel :p
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Koen » zo 05 jan 2014, 20:29

^^ Dat komt wel vaker voor. Zo verkochten Nederlanders (met onze handelsgeest...) in de tachtigjarige oorlog wapens aan de Spanjaarden. Het ligt eraan hoe ver de regering wapenverkoop reguleert.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 05 jan 2014, 20:44

De details van het verloop van die oorlog zijn wb Carqax nog niet vastgesteld; het kan best zijn dat Carqax in eerste instantie 'neutraliteit' genoot, maar dat de Tholeniërs op een gegeven moment toch besloten het land aan te vallen (officieel om de in WOII verloren gebieden te heroveren, maar misschien was het wel om de Karktische wapenindustrie - die ook aan Carthamië leverde - in handen te krijgen en/of te neutraliseren).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door TzM23 » zo 05 jan 2014, 20:55

De details van het verloop van die oorlog zijn wb Carqax nog niet vastgesteld; het kan best zijn dat Carqax in eerste instantie 'neutraliteit' genoot, maar dat de Tholeniërs op een gegeven moment toch besloten het land aan te vallen (officieel om de in WOII verloren gebieden te heroveren, maar misschien was het wel om de Karktische wapenindustrie - die ook aan Carthamië leverde - in handen te krijgen en/of te neutraliseren).
Wat heeft Kartjas nog meer voor waardevolle dingen.

Overigens lijkt het me logisch dat bepaalde Karktische wapenhandelaars een aardige zakcent konden verdienen aan deze oorlog, zeker omdat Kartjas geen hechte eenheid is.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Kaaiman » ma 06 jan 2014, 09:56

Dulminis schreef:Ik weet niet of ik blij ben met het piraterijaspect; ik vind het niet aansluiten bij het karakter van Cȧrq́ax als geheel.
In principe geldt op Atlantis dat buitenlandse betrekkingen, van welke aard dan ook, pas gelden op het moment dat alle betrokken geofictici zich hierin kunnen vinden. Een buurgeoficticus kan dus niet zomaar zaken van/over een ander (niet eigen) land bepalen als de betrokken geoficticus het daarmee niet eens is (behalve als een land onder curatele staat).

Mocht je het met NovaHollandia's invulling gewoon niet eens zijn, dan hoef je niet je eigen geschiedenis zo te verdraaien dat het opeens wel klopt. Je hebt nu aangegeven er niet blij mee te zijn en gezien de reacties van andere geofictici over olie dichterbij lijkt het op het eerste gezicht ook niet geheel logisch. Je mag de voorgestelde loop van deze geschienis weigeren, uiteraard in goed overleg zoals we dat hier altijd doen. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 12:02

In dit geval werden Carqax en Kwang Yung met elkaar verward. Dat mag natuurlijk, mits het goede ideeën oplevert. Het piraterijidee vond ik minder; met het olieverhaal kan ik misschien wel wat. Maar het is inderdaad de vraag waarom Carqax helemaal om Dumerië heen met NH zou gaan handelen, wanneer er zich dichterbij ook olievelden bevinden.

Zee ten zuiden van Carqax
Dat is trouwens ook een vraag die in mijn hoofd gesteld werd sinds de komst van Dumerië in het project: ik had de zee waaraan Carqax grenst nog niet 'Groene Zee' durven noemen, precies vanwege de mogelijkheid dat mijn zuidelijke buurland zich zo ver daarin zou uitstrekken dat het logischer is om de zee ten zuiden van Carqax (en Carthamië) een andere naam te geven. Hoe worden dit soort internationale namen doorgaans bepaald? Is dat aan alle deelnemers, of mogen de deelnemers van de aangrenzende landen dat onderling bepalen?
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door MandelSoft » ma 06 jan 2014, 12:36

Dat soort dingen dienen bepaald te worden tussen de deelnemers van de landen die er aan grenzen, in dit geval, CAR, CQX en DUM. Persoonlijk zou ik gaan voor iets van "Golf van ..." (bijv. Golf van Avamië)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door NovaHollandia » ma 06 jan 2014, 12:56

Elk land kan eigen namen hebben voor een zeestraat/arm.

Neem nu La Manche / Strait of Dover / The English Channel / Het Kanaal / Pas de Calais / Nauw van Calais / Ärmelkanal / Mor Breizh / Mor Bretannek / etcetera.
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op ma 06 jan 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 12:57

Dat klopt, en ik zal er in het Karktisch ook een eigen draai aangeven, maar het is toch internationaal handig als men weet over welk water er gesproken wordt.

Overigens, n.a.v. Pas de Calais:
Afbeelding
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door NovaHollandia » ma 06 jan 2014, 13:02

Ik had juist met 1973 gedacht aan te sluiten op de reeds geschreven geschiedenis, en op datgene wat ik meende gelezen te hebben over de piraterijgeschiedenis van het land. Maar dat bleek dus een ander Dumerisch buurland te zijn.

Op zich lijkt het me dat Carqax als een buurland-van-een-buurland (RNH-BRS-CQX) wel al vroeg handelscontacten kan hebben gehad met RNH, zeker ook omdat Carqax direct aan zee grenst. De economie van Carqax was toch ten tijde van industriële revolutie sterker ?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 13:42

^^ Dat klopt, dus de betrekkingen zouden misschien zelfs al van 1873 kunnen dateren (bij wijze van spreken).

Ik heb nog niets gedefinieerd over de Karktische expansie ter zee in die tijd. Ik vermoed wel dat Oca als havenstad extreem groeide als bestemming van buitenlandse handelaars, maar of de Karktiërs zelf en masse het water op zijn gegaan om benodigde handelswaar elders te gaan halen, moet ik nog bedenken.

Overigens vraag ik me wel af of buurland-van-buurland in dit geval goed opgaat; het oosten van Carqax is (nog steeds) tamelijk onherbergzaam, behalve het noorden (Izulq, Asiqtau, Ecek e.d.), maar dat hoorde tot het einde van WOII nog bij Tholenië/Rudenz (vandaar ook misschien de snelwegen die daar liggen; ik vraag me af of Carqax er zelf geld in gestoken zou hebben om die uithoeken in de richting van Schellingen en Tholenië te ontsluiten ipv voorrang te geven aan een route richting westelijk Carqax. Met name de V3 zou een goed voorbeeld zijn van de theorie dat die weg gebouwd is toen dat gebied nog niet bij Carqax hoorde).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door lajos » ma 06 jan 2014, 13:52

Dulminis schreef:In dit geval werden Carqax en Kwang Yung met elkaar verward. Dat mag natuurlijk, mits het goede ideeën oplevert. Het piraterijidee vond ik minder; ...
Dan lijkt het me nog steeds onzin. Nova Hollandia ligt veel te dicht bij om door Qán piraten lastig gevallen te zijn, maar belangrijker nog is dat in de relevante periode de Qán piraterij al lang de kop ingedrukt was. (Dat was al vanaf 1632 het geval terwijl NH pas in 1659 door Nederlanders gekolonialiseerd werd.)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » ma 06 jan 2014, 14:44

Mare Insubricum lijkt me een logische naam vanuit Dumerische kant. Maar de naam kan voor Kartjanen en Carthamen anders zijn.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 15:08

Idealiter moet het een makkelijk bekkende naam zijn, waarvan iedereen meteen weet welke zee het is. Nu grenst Carqax maar aan één zee, dus zal het niet snel onduidelijk zijn welke er bedoeld wordt, maar voor Carthamië en Dumerië is dat wellicht niet het geval.

Ik zie op de kaart van Dumerië dat er een eiland Lyria ligt. De Lyrische Zee klinkt wel.. nou ja.. lyrisch ;) . Wat vinden jullie daarvan?
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » ma 06 jan 2014, 15:38

Voor het oostelijke stuk lijkt me dat logisch inderdaad, dat zou dan Sinus Lyricus worden in het latijn.
Lyrische baai/zee

Ten westen van het eiland Beum zal het dan wel weer anders heten.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 06 jan 2014, 16:28

Maar dat mogen jullie uitzoeken; daar grenst Carqax niet meer aan :D
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » di 07 jan 2014, 08:09

Documenten
Spoiler: weergeven
In Cȧrq́ax bestaat het paspoort als officieel document voor persoonsbewijs. Binnen Cȧrq́ax heeft men een paspoort nodig om zich in te schrijven in een andere gemeente, en meestal vraagt men pas een paspoort aan wanneer men aldus verhuist. Wie trouwt, krijgt automatisch een gezamenlijk paspoort, waarin ook de kinderen desgewenst kunnen worden bijgeschreven (hoewel dat niet verplicht is). Personen die een politieke functie (lokaal of landelijk) willen uitoefenen, dienen zich wel volledig te legitimeren met een paspoort. Wie echter nooit trouwt, altijd in dezelfde plaats blijft wonen en geen politieke carrière ambieert, kan zijn leven prima zonder paspoort slijten.

Het is dus niet verplicht om altijd een paspoort op zak te hebben; voor ad hoc legitimatie kan de persoonskaart gebruikt worden, een klein kartonnen kaartje dat men handig in zijn of haar portemonnee kan bewaren en dat eenvoudig te krijgen is bij de plaats waar men woonachtig is. Er zijn plannen om hier een plastic kaart van te maken met een chip die automatisch toegang geeft tot zaken als de burgerlijke stand, patientendossier, arbeidshistorie, pensioenzaken, ziektekostenverzekeringen etc., maar het vaststellen van een datum waarop dit systeem zou moeten worden ingevoerd, wordt steeds maar uitgesteld.

Wie een buitenlandse reis wil maken, heeft wel een paspoort nodig, en moet daarnaast een exitvisum aanschaffen waarin de bestemming en globale duur van de reis worden aangegeven. Wanneer iemand na die periode nog niet terug is, en niets van zich heeft laten horen, kan het ministerie van buitenlandse zaken eenvoudig contact opnemen met de buitenlandse mogendheid in kwestie voor inlichtingen. Inwoners van Cȧrq́ax die emigreren, moeten een exitvisum voor onbepaalde duur aanschaffen.

Buitenlanders die Cȧrq́ax willen bezoeken, moeten, naast een geldig paspoort, over een visum beschikken, dat ze kunnen aanschaffen bij de vertegenwoordiging van Cȧrq́ax in het land van herkomst of direct aan de grens. In 2013 kostte zo'n visum omgerekend zo'n €130,-. Daarnaast is men verplicht jaarlijks voor €90,- een Karktische ziektenkostenverzekering aan te schaffen (een buitenlandse verzekering met werelddekking geldt niet in Cȧrq́ax). Wanneer men minder dan drie maanden in Cȧrq́ax wil verblijven, kost deze verplichte verzekering eenmalig slechts €15,- (excl. €10,- administratiekosten). Men betaalt daarnaast wel een kortverblijftoeslag van €70,-. Men is voorts verplicht het visum elke week te tonen op het politiebureau van de plaats waar men zich op dat moment bevindt. Hiervoor gelden ook administratiekosten, die echter per plaats kunnen variëren. Wie het land verlaat, betaalt een exitvisum à €25,-. Hoewel dit ook geldt voor personen die via Cȧrq́ax op weg zijn naar een bestemming buiten Cȧrq́ax, is buitenlands luchtvaartpersoneel en personen met vergelijkbare beroepen die het nodig maken de bodem van Cȧrq́ax te betreden, vrijgesteld.
Laatst gewijzigd door Dulminis op di 07 jan 2014, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten