[CYL] Nieuws

Fðarane Dirae Kylena'ae Nee'onya'ir, Feelinae yðir Sevalinir

Moderator: Faylin

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Faylin » zo 16 mar 2014, 22:16

Celestine.ny schreef:Faylin "in zee" met Nionië

SCONA/DIPFYØÐR - Aanstaande woensdag, 19 maart 2014, zal in het Operbaye te Ceylynn de Cylenian Act of Reunion worden getekend. In dit verdrag, dat zal worden getekend door koningin Celestine en premier Tomas Svånne van Nionië enerzijds en koning Warrad en premier Janice Hill van Faylin anderzijds, staat beschreven dat Nionië en Faylin een unie vormen onder de naam Verenigd Cyleens Konkrijk van Nionië en Faylin. De unie vormt een confederale staat bestaande uit twee autonome staten: Nionië en Faylin.

De reden voor de unificatie is volgens premier Svånne best eenvoudig. "Faylin heeft altijd een goede band met Nionië gehad. De taal en cultuur zijn nauwelijks verschillend en de twee landen zijn best afhankelijk van elkaar. Er is al een open-grenzenverdag en de legers staan onder gemeenschappelijke structuur, samen met Carthamië. Sinds december 2012 zijn we al aan het onderhandelen geweest met de leiders van Faylin om een volgende stap mogelijk te maken." Op 12 februari is er in beide landen een referendum gehouden over het vormen van de unie. In Nionië was de uitslag 68% voor, 24% tegen en 8% blanco, in Faylin was dit 64% voor, 29% tegen en 7% blanco. De cijfers in Faylin waren iets lager dan verwacht. "In Faylin zijn er redelijk veel aanhangers van Pro Independentus, een politieke partij die vóór een onafhankelijk Faylin is," aldus premier Hill van Faylin.

In de Middeleeuwen was Faylin, net als verschillende Nionische staten als Ðagen, een Cyleense staat. Toen echter in 1339 de Cyleense staten het koninkrijk Ny Onya, dat "nieuw verbond" in de toenmalige Cyleense taal betekent, vormden, koos Faylin ervoor om een onafhankelijke staat te blijven. Het land bleef wel in een nauwe band met Nionië, ook toen buurstaat Ðagen zich er in 1366 bij aansloot, en deze band was ook wederzijds. Faylin is tot 2014 onafhankelijk gebleven, maar voegde zich vorig jaar bij het Westpact.
De reden voor deze verandering is dat ik steeds minder zin kreeg om Faylin uit te werken. Ik was van plan om Faylin iets heel anders te gaan doen dan mijn vorige land, maar uiteindelijk is dit toch niet gebeurd. Omdat ik Faylin niet wilde laten overwoekeren (de golftransit loopt over Faylin, de taal is origineel en het is mede-organisator van de Atlantis Cup), heb ik voor deze oplossing gekozen. Ik heb deze keuze weloverwogen en heb ook lang getwijfeld of dit wel de beste oplossing zou zijn, maar met deze unie heb ik weer een plek vrij in de zandbak om een ander land te ontwikkelen. Uiteraard zal Faylin, nu dus onderdeel van Nionië, wel blijven doorontwikkelen, want het is dus nog niet af.

Omdat Nionië al in het project zit, heb ik besloten op deze wijze de verandering aan te kondigen. Er zijn dus al vanaf september onderhandelingen geweest om zo'n unie te vormen. Omdat deze verandering nu plaatsvindt, zal de muntunie, waarover ik een paar weken terug een bericht heb geplaatst, niet zijn gevormd, maar wordt dit meegenomen in de confederatie.
Laatst gewijzigd door Faylin op zo 16 mar 2014, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door TBR » zo 16 mar 2014, 23:03

Wow, het is wel een hele verandering, maar wel origineel. Ik heb ook wel eens zitten spelen met de gedachte om Ardeim en Solwezië te herenigen, maar dat lijkt me maar niets, beide landen hebben hun eigen karakter, cultuur, etc... Dus Faylin wordt eigenlijk een soort deelstaat van Nionië? Ik vindt het jammer dat men niet meteen heeft gekozen voor een confederale staat met een confederale regering, en de huidige Nionische regering die dan blijft regeren als de deelstaatregering, zo heb je echt een confederatie met twee gelijkwaardige deelstaten...
53% is eigenlijk geen heel erg grote meerderheid voor zo'n ingrijpende beslissing, bij referenda als deze zou ik zeker een tweederdemeerderheid verkiezen. Ook vind ik de positie van de huidige koning van Faylin onduidelijk, wat zal zijn toekomstige functie zijn als hertog?

PS: Is het Engels nog steeds een officiële taal in Faylin, of heb je dat veranderd?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Faylin » zo 16 mar 2014, 23:17

TBR schreef:Dus Faylin wordt eigenlijk een soort deelstaat van Nionië? Ik vindt het jammer dat men niet meteen heeft gekozen voor een confederale staat met een confederale regering, en de huidige Nionische regering die dan blijft regeren als de deelstaatregering, zo heb je echt een confederatie met twee gelijkwaardige deelstaten...
Politiek is niet mijn sterkste punt, dus wellicht dat dit nog veranderd wordt.
EDIT: Dat lijkt me inderdaad beter, dus heb ik dat aangepast. Het probleem was een beetje dat er dan twee regeringen zetelen in Scona.
TBR schreef:Ook vind ik de positie van de huidige koning van Faylin onduidelijk, wat zal zijn toekomstige functie zijn als hertog?
In beide landen heeft het koningshuis vooral een representatieve functie; ik ga ervan uit dat een hertog niet veel meer zal worden dan dat.
TBR schreef:PS: Is het Engels nog steeds een officiële taal in Faylin, of heb je dat veranderd?
Ja, het is nog steeds de officiële taal in de politiek en in de media, maar ongeveer twee derde van de burgers spreekt dagelijks Nieuw-Cyleens.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door TBR » zo 16 mar 2014, 23:26

Faylin schreef:
TBR schreef:Dus Faylin wordt eigenlijk een soort deelstaat van Nionië? Ik vindt het jammer dat men niet meteen heeft gekozen voor een confederale staat met een confederale regering, en de huidige Nionische regering die dan blijft regeren als de deelstaatregering, zo heb je echt een confederatie met twee gelijkwaardige deelstaten...
Dat lijkt me inderdaad beter, dus heb ik dat aangepast. Het probleem was een beetje dat er dan twee regeringen zetelen in Scona
Je zou de confederale regering nog altijd in Ceylynn kunnen laten zetelen, ik neem aan dat de confederatie niet al te veel macht krijgt, dus zo veel plek zou die niet in moeten nemen... Twee regeringen in een stad is eigenlijk niet zo dramatisch, zo is er ook nog altijd het stadsbestuur, of dat van de provincie...
Faylin schreef:
TBR schreef:PS: Is het Engels nog steeds een officiële taal in Faylin, of heb je dat veranderd?
Ja, het is nog steeds de officiële taal in de politiek en in de media, maar ongeveer twee derde van de burgers spreekt dagelijks Nieuw-Cyleens.
Dat lijkt me ook handig, met Carthamië als buurland ;)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 08:46

Ik heb ook wel wat op en aan te merken. :)

Punt 1: naamgeving
De officiële naam van de staat wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk van Nionië en Faylin (Nieuw-Cyleens: Rikeð Ånyask Cylenr Nei'ånyeðr eð Fe'linnr, Ðagen-Cyleens: Aonðen Þyren Cylener Nyonyar ed Feylynner). Het land wordt een confederale staat bestaande uit twee autonome staten.
De verkorte naam zal Nionië blijven, dit is dan een officeel gebruikt pars pro toto. Dit is vergelijkbaar met Groot-Britannië versus Verenigd Koninkrijk, alhoewel dit niet officiële status heeft.
Waarom zouden de Faylenen het hiermee eens moeten zijn? Ik kan me voorstellen dat ze dan nog liever Verenigd Cylene/Cylenië of Cyleens Koninkrijk (vgl. Tsjechische Republiek) o.i.d. als verkorte landennaam zien.

Punt 2: Hoofdstad, regeringszetel en staatsinrichting
Ceylynn wordt hoofdstad van de nieuwe staat, aangezien het cultuurhistorische karakter en de positie tussen beide huidige hoofdsteden in. De regeringszetel, evenals de locatie voor ambassades blijft echter Scona.
De confederale regering zal op 26 maart worden gekozen. De huidige regering van de staat Nionië zal ook zetelen in Scona en Faylin heeft ook een eigen regering, die zetelt in Dipfyøðr (Deepfirth).
Eerst heb je het over een confederale staat, maar daarna ga je toch weer richting een eenheidsstaat waar één deelstaat het feitelijk voor het zeggen heeft (Nionië in dit geval). Waarom zou Faylin het hiermee eens moeten zijn? Fayleense politici en ambtenaren moeten straks veel verder reizen dan Nioniërs!
Er nog wel wat opties, waarover misschien nog niet is nagedacht:
  • Ceylynn hoofdstad en regeringszetel. De overheden van de beide deelstaten blijven waar ze zitten. In 2020 moeten alle ministeries/agentschappen in Ceylynn gevestigd zijn, tussentijds zijn deze evenredig verdeeld in de bestaande (straks decentrale) ministeries van Scona en Deepfirth. De decentrale ministeries worden verkleind, maar blijven bestaan in beide steden.
  • Ceylynn hoofdstad en regeringszetel, maar nationale ministeries/agentschappen evenredig verdelen over Scona en Deepfirth (vgl. Berlijn en Bonn).
  • Scona hoofdstad, Deepfirth regeringszetel (vgl. Amsterdam en Den Haag), of andersom natuurlijk.
Let wel, we hebben het hier voornamelijk over de federale regering. De verdeling hangt nauw samen met de nieuwe staatsinrichting. Krijgt de federale regering veel macht, zoals in Duitsland, of krijgen de deelstaten veel macht, zoals in België/VK/VS? Dit is relevant voor het aantal en de grootte van de centrale en decentrale ministeries en dus de huisvesting ervan.

Punt 3: Koningshuizen
Celestine blijft koningin van Nionië en wordt door de unie koningin van het Verenigd Cyleens Koninkrijk. Koning Warrad van Faylin zal zijn koninklijke titel neerleggen en wordt hertog van Faylin.
Waarom zou koning Warrad dit willen? Misschien om persoonlijke redenen prima, maar hij draagt wel de trots en de verantwoordelijkheid voor zijn volk. Dus kom je uit op de vraag: waarom zouden de (koningsgezinde) Faylenen het hiermee eens moeten zijn?
Er zijn meer opties:
  • Je zou een dubbelmonarchie kunnen instellen (vgl. Oostenrijk-Hongarije), met een ondergeschikte regering.
  • Het nageslacht van beide koningshuizen kunnen samenvoegen (X trouwt met Y, dus geslacht X erft het land en koninklijke titels van het geslacht Y), zo ging dat vroeger ook met het samenvoegen van landen, het verdelen van landen ging weer onder verschillende erfgenamen. Je ontkomt dan echter niet aan een gearrangeerd huwelijk (heeft Warrad geen leuke zoon als huwelijkskandidaat voor Celestine?) :)
  • Beide koningshuizen ondergeschikt maken aan de federale regering. Dit komt in andere vorm ook wel voor in de wereld, alleen noemen we het dan een constitutionele monarchie. Feitelijk heb je dan een constitutionele dubbelmonarchie. De vraag is dan wel wie er staatshoofd is/zijn. Het lijkt me niet gepast om een president boven de koningshuizen aan te stellen, wel zouden er gewoon twee staatshoofden kunnen zijn, waarbij wordt afgesproken wie wanneer bij welke gelegenheden optreedt.
Punt 4: Algemeen
  • In hoeverre wordt de unie gefaseerd ingevoerd? Wat is het tijdspad? Worden bijvoorbeeld vooruitlopend op de definitieve uniedatum al voorbereidingen getroffen? Of geldt de nieuwe situatie vanaf heden en is men al 100% voorbereid (niet realistisch!)?
  • In hoeverre is het voorliggende verdrag definitief? Is het een voorstel dat door beide regeringen nog moet worden goedgekeurd, of is de invulling e.d. al definitief?
  • Komt er een feestdag om de unie te vieren? Ik ken wel wat hoge heren en dames die e.e.a. bij willen wonen. ;)
Genoeg stof tot nadenken en eventueel heroverwegen van mijn kant. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door sirdanilot » ma 17 mar 2014, 09:09

Ik ben het eens met Kaaimans overwegingen, ik vind het op deze manier inderdaad wat aan de snelle kant. Maar Burghteland houdt zich natuurlijk afzijdig van dit soort zaken, zolang ze vreedzaam geschiedden ;)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Faylin » ma 17 mar 2014, 10:00

Kaaiman schreef: Punt 1: naamgeving
Waarom zouden de Faylenen het hiermee eens moeten zijn? Ik kan me voorstellen dat ze dan nog liever Verenigd Cylene/Cylenië of Cyleens Koninkrijk (vgl. Tsjechische Republiek) o.i.d. als verkorte landennaam zien.
Ik wilde Nionie graag als landsnaam behouden, maar nu je het zo zegt zullen de Faylenen hier waarschijnlijk niet zo blij mee zijn. Het beste compromis lijkt mij dan Verenigd Cyleens Koninkrijk (of kortweg Cylenië, maar dat vind ik dan weer redelijk afgezaagd klinken). Heroverwogen
Kaaiman schreef:Punt 2: Hoofdstad, regeringszetel en staatsinrichting
Eerst heb je het over een confederale staat, maar daarna ga je toch weer richting een eenheidsstaat waar één deelstaat het feitelijk voor het zeggen heeft (Nionië in dit geval). Waarom zou Faylin het hiermee eens moeten zijn? Fayleense politici en ambtenaren moeten straks veel verder reizen dan Nioniërs!
TBR schreef:Je zou de confederale regering nog altijd in Ceylynn kunnen laten zetelen, ik neem aan dat de confederatie niet al te veel macht krijgt, dus zo veel plek zou die niet in moeten nemen... Twee regeringen in een stad is eigenlijk niet zo dramatisch, zo is er ook nog altijd het stadsbestuur, of dat van de provincie...
Ik zat zoals gezegd met het probleem dat er dan twee regeringen in één stad zaten, dus dacht ik dat er dan maar beter één regering in die stad kon zijn, om Scona toch ook een beetje hoofdstad te houden.
Kaaiman schreef:Ceylynn hoofdstad en regeringszetel. De overheden van de beide deelstaten blijven waar ze zitten. In 2020 moeten alle ministeries/agentschappen in Ceylynn gevestigd zijn, tussentijds zijn deze evenredig verdeeld in de bestaande (straks decentrale) ministeries van Scona en Deepfirth. De decentrale ministeries worden verkleind, maar blijven bestaan in beide steden.'
Let wel, we hebben het hier voornamelijk over de federale regering. De verdeling hangt nauw samen met de nieuwe staatsinrichting. Krijgt de federale regering veel macht, zoals in Duitsland, of krijgen de deelstaten veel macht, zoals in België/VK/VS? Dit is relevant voor het aantal en de grootte van de centrale en decentrale ministeries en dus de huisvesting ervan.
Dan lijkt bovenstaande mij de beste oplossing. Het is (althans voor nu) de bedoeling om de deelstaten zo autonoom mogelijk te laten, dus de federale regering zal niet veel macht hebben. Waarschijnlijk zullen ministeries op termijn wel worden gecentraliseerd. Heroverwogen
Kaaiman schreef:Punt 3: Koningshuizen
Waarom zou koning Warrad dit willen? Misschien om persoonlijke redenen prima, maar hij draagt wel de trots en de verantwoordelijkheid voor zijn volk. Dus kom je uit op de vraag: waarom zouden de (koningsgezinde) Faylenen het hiermee eens moeten zijn?
Dit is op het moment nog mijn grootst speerpunt. Ik wil graag Celestine behouden als koningin, maar ik wil Warrad ook niet te min doen. Een gearrangeerd huwelijk zie ik niet zitten, want dat is voor de huidige Cyleense maatstaven te oudbollig. In beraad
Kaaiman schreef:Punt 4: Algemeen
In hoeverre wordt de unie gefaseerd ingevoerd? Wat is het tijdspad? Worden bijvoorbeeld vooruitlopend op de definitieve uniedatum al voorbereidingen getroffen? Of geldt de nieuwe situatie vanaf heden en is men al 100% voorbereid (niet realistisch!)?
Komt er een feestdag om de unie te vieren? Ik ken wel wat hoge heren en dames die e.e.a. bij willen wonen. ;)
Men is zeker nog niet 100% voorbereid en er zal ook zeker een tijdspad komen. De definitieve uniedatum zal tevens tot feestdag worden benoemd. Heroverwogen
Kaaiman schreef:In hoeverre is het voorliggende verdrag definitief? Is het een voorstel dat door beide regeringen nog moet worden goedgekeurd, of is de invulling e.d. al definitief?
Het verdrag zal grotendeels al zijn goedgekeurd, er is uitgebreid over gediscussieerd in beide regeringen. Eventueel zullen er nog kleine veranderingen en/of rectificaties plaatsvinden.

Bedankt voor de feedback, het voorkomt dat ik te snel keuzes maak ;).

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 17 mar 2014, 10:14

Ik ben het eens met de punten van Kaaiman, en ben blij dat je een aantal zaken wilt heroverwegen.

Zeker als ik in je posting het volgende lees:
"In Faylin zijn er relatief veel aanhangers van Pro Independentus, een politieke partij die vóór een onafhankelijk Faylin is," aldus premier Hill van Faylin.
dan zou je kunnen verwachten dat zo'n onafhankelijkheidspartij radicaliseert en militariseert, en dat moet je niet willen.
Beter is het dus de zaken grondig te overdenken voordat je een besluit neemt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 11:10

Faylin schreef:Het beste compromis lijkt mij dan Verenigd Cyleens Koninkrijk (of kortweg Cylenië, maar dat vind ik dan weer redelijk afgezaagd klinken). Heroverwogen
Dus het wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk, met als korte versie Cylenië?
Ik ben blij dat je dit hebt heroverwogen. De Cyleense beschaving is tenslotte wat beide landen gemeen hebben. Ik neem aan dat iedereen zich hier in meer of mindere mate mee zou kunnen vinden. :)
Faylin schreef:Ik wil graag Celestine behouden als koningin, maar ik wil Warrad ook niet te min doen. Een gearrangeerd huwelijk zie ik niet zitten, want dat is voor de huidige Cyleense maatstaven te oudbollig. In beraad
Oubollig... het is misschien naar westerse maatstaven niet meer zo gebruikelijk, maar wereldwijd zal het nog vaak genoeg gebeuren. En overigens hoeft een gearrangeerd huwelijk niet per se een slecht huwelijk te zijn. Een lotsbeschikking is niet altijd negatief. :) Een andere mogelijkheid is adoptie o.i.d. Dat gebeurde ook bij sommige Romeise keizers.

Een constitutionele dubbelmonarchie lijkt mij de origineelste optie (wel de meest ingewikkelde, maar daardoor ook de interessantste). ;)

Overigens neem ik aan dat beide koningshuizen van oudsher wel banden hebben? Het Nederlandse vorstenhuis heeft bijvoorbeeld veel banden met de Duitse en Scandinavische. Dit kan het samensmeltingsproces vergemakkelijken als de verhoudingen tussen de koningshuizen onderling goed zijn. Misschien is er in het recente verleden wel een sterke familieband. Waar komt Warrads vrouw vandaan bijvoorbeeld? Dat zou zomaar een tante van Celestine kunnen zijn. Of Warrads moeder was de oudtante van Celestine bijvoorbeeld. Genoeg erfconstructies mogelijk en je hebt de afstamming nog niet ingevuld/gepubliceerd: genoeg mogelijkheden om iets te verzinnen dus. ;)
Faylin schreef:Men is zeker nog niet 100% voorbereid en er zal ook zeker een tijdspad komen. De definitieve uniedatum zal tevens tot feestdag worden benoemd.
Koning Henriko en Koningin Viktoria van Brilamontië en Hertog Paŭlo en Hertogin Claŭdia van Luxabundië zouden graag de de vereniging van beide landen willen meevieren en de banden met beide koningshuizen aanhalen. Ook president Coladi van Sustulië en president Machielssen van Frankenland zijn graag bereid de festiviteiten bij te wonen. ;)
Faylin schreef:Het verdrag zal grotendeels al zijn goedgekeurd, er is uitgebreid over gediscussieerd in beide regeringen. Eventueel zullen er nog kleine veranderingen en/of rectificaties plaatsvinden.
Ach, ik denk dat Celestine.ny haar huiswerk niet heeft gedaan, en enkele zaken die allang zijn gewijzigd niet in de berichtgeving heeft opgenomen. Je zou die journalisten toch. :twisted:
Faylin schreef:Bedankt voor de feedback, het voorkomt dat ik te snel keuzes maak ;).
Het zou jammer zijn als je over een half jaar bedenkt dat je het toch anders had willen doen. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door sirdanilot » ma 17 mar 2014, 11:17

Weet je, prins is ook gewoon een adellijke titel, en hoeft niet per se verbonden te zijn met 'toekomstig staatshoofd van een land'. Zo heb je de Prinsen van Waldeck Pyrmont, die écht geen onafhankelijk land (meer) besturen. De koning Warrad zou bijvoorbeeld Warrad, Prins van Faylin kunnen worden genoemd (hertog is iets heel anders !). Dit zou dan een adellijke/ceremoniële titel zijn. Het vorstendom Faylin valt dan als autonome regio onder het koninkrijk Cylenië (of hoe je dit ook wil gaan noemen).

Eventueel zou Warrad, Prin van Faylin nog een bescheiden rol kunnen hebben in het autonome parlement van het vorstendom Faylin.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 11:26

Ik bedenk me trouwens net: vaak zijn er tussen koningshuizen onderling ook weer allerlei rangen. Misschien is het koningshuis van Faylin wel hoger/lager in rang dan dat van Nionië. Volgens mij zou zoiets zichtbaar moeten zijn in de titulatuur, maar zo veel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar misschien ligt daarin ergens een verklaring waarom Warrad zich schikt naar zijn lagere positie t.o.v. Celestine. Maar goed, dat is dus voer voor nader beraad en onderzoek. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door TBR » ma 17 mar 2014, 12:59

Aangezien het over een confederatie gaat, zullen de deelstaten veel macht krijgen.. Deze macht kan dan misschien in de loop der jaren wat verminderen, of juist vergroten, maar het zwaartepunt van de macht ligt bij confederaties altijd bij de deelstaten.
Over die hoofdstad, je hebt volgens mij X mogelijkheden:
1) Scona wordt de hoofdstad van de deelstaat Nionië, Deepfirth die van Faylin en de confederale regering gaat naar Ceylynn
2) Scona wordt de hoofdstad ven de confederatie en van Nionië, Deepfirth die van Faylin, Ceylynn wordt de symbolische hoofdstad
3) Ceylynn wordt de hoofdstad van zowel Faylin, als Nionië, als van de confederatie (zoals Brussel ook de hoofdstad is van Vlaanderen, al ligt ze niet in Vlaanderen)
4) De confederale regering wordt verdeeld onder Deepfirth en Scona.

Mij lijken optie 1) en 2) de beste.

PS: Komt er ook een nieuwe vlag en een nieuw volkslied voor de nieuwe staat? En een nieuwe grondwet? De confederatie zal de facto eigenlijk altijd gedomineerd worden door Nionië, al was het maar door de grootte van het land, ik hoop dat dit niet voor onlusten zorgt in Faylin...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 17 mar 2014, 21:01

Je kunt natuurlijk ook besluiten om een nieuwe hoofdstad te bouwen. Ergens op de grens van de twee deelstaten. Wellicht op een nieuw op te spuiten eiland in zee of zo. Leuk project :B

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door CX1000 » di 18 mar 2014, 16:22

^^ Leuk idee :D , maar wordt het niet een beetje duur? Voor elke stadsuitbreiding nieuw land opspuiten....

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door Faylin » wo 19 mar 2014, 09:17

Celestine.ny schreef:Vandaag tekenen unificatie

CEYLYNN - Vandaag zal te Ceylynn de Cylenian Act of Reunion worden gereviseerd en ondertekend. Namens Nionië zullen koningin Celestine en premier Tomas Svånne aanwezig zijn, namens Faylin zijn dit koning Warrad en premier Janice Hill. "De unificatie van twee zeer nauwe landen is een grote stap voorwaarts," aldus Svånne. "Na meer dan een jaar van onderhandelen zijn we uiteindelijk op de Cylenian Act of Reunion uitgekomen." Over een week, op dinsdag 25 maart, zal een officiële feestdag worden ingelast om de unie te bekrachtigen en de twee staatshoofden in te wijden. Alle Atlantische leiders zijn hiervoor uitgenodigd.
De unificatie komt samenvattend op het volgende neer:

Algemeen
  • Het Verenigd Cyleens Koninkrijk is een confederationele staat met twee deelstaten, te weten Nionië en Faylin.
  • De confederale hoofdstad is Ceylynn. Scona en Dipfyuðr blijven respectievelijk hoofdstad van Nionië en Faylin.
  • Ambassades bevinden zich te Scona of te Dipfyuðr.
  • De officiële taal in de staat is Nieuw-Cyleens.
  • In deelstaat Nionië zijn de officiële talen Nieuw- en Ðagen-Cyleens, Noors en Fiorisch.
  • In deelstaat Faylin zijn de officiële talen Nieuw-Cyleens en Engels.
  • Postcodes en netnummers zullen worden heringedeeld.
Naam en codes
  • De officiële naam van de staat wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk van Nionië en Faylin.
  • De informele naam wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk of, verkort, Cylenië.
  • Het Verenigd Cyleens Koninkrijk krijgt de ISO 3166-1-codes CE en CYL. De ISO 3166-1-codes van Nionië (NY, NYO) en Faylin (FY, FAY) komen te vervallen.
  • Nionië en Faylin krijgen respectievelijk de ISO 3166-2-codes CE-NYO en CE-FAY.
  • Het Verenigd Cyleens Koninkrijk behoudt de telefooncode van Nionië (+2896). De telefooncode van Faylin (+2833) komt te vervallen per 1 januari 2015.
  • De staat krijgt het topleveldomein .ce. De TLD's .ny en .fy zullen komen te vervallen.
Staat en regering
  • De staat is een constitutionele diarchie met twee staatshoofden. Dit zijn de staatshoofden van beide deelstaten, te weten koningin Celestine van Nionië en koning Warrad van Faylin.
  • Koningin Celestine van Nionië blijft staatshoofd van Nionië, koning Warrad van Faylin.
  • De regeringen van de deelstaten Nionië en Faylin zetelen respectievelijk in Scona en Dipfyøðr.
  • De staat krijgt confederale ministeries van buitenlandse zaken, financiën en defensie. Overige ministeries blijven per deelstaat verschillend, om een hoge autonomie te waarborgen.
  • Politie en defensie zullen gecentraliseerd worden.
Economie
  • De gemeenschappelijke munteenheid wordt de Cyleense Kroon (CEK), die dezelfde waarde zal hebben als de Nionische Kroon (€ 1,00 = ₡ 37).
  • De Cyleense Kroon wordt per 1 september 2014 ingevoerd.
  • De Nionische Kroon en de Fayleense Levi zullen per 1 januari 2015 geen wettig betaalmiddel meer zijn.
Tijdlijn
  • 12 januari 1980: Nionië, Faylin en Carthamië combineren hun legers onder gemeenschappelijke structuur, de eerste stap naar unificatie.
  • 2 juli 1997: Nionië, Faylin en Carthamië openen hun grenzen en vormen het Valleengebied.
  • 10 december 2012: Begin onderhandelingen over mogelijke unificatie.
  • 4 augustus 2013: Nionië vormt het Westpact met Uneta en Eduko.
  • 2 september 2014: Een eerste versie van het plan is voltooid.
  • 11 september 2014: Nionië en Faylin gaan akkoord met het vormen van een monetaire unie. De Cyleense kroon zal vanaf 1 september 2014 worden ingevoerd.
  • 15 december 2013: Faylin sluit zich aan bij het Westpact, waardoor er tussen Nionië en Faylin geen handelsbeperkng meer is.
  • 6 januari 2014: Een vrijwel definitief plan wordt opgesteld dat alle aspecten van de unificatie belicht.
  • 12 februari 2014: Er worden referenda in Nionië en Faylin gehouden omtrent de unificatie. De uitslag is positief voor beide landen. In Nionië is de uitslag 68% voor, 24% tegen en 8% blanco, in Faylin is dit 64% voor, 29% tegen en 7% blanco.
  • 13 februari 2014: Het plan wordt aangenomen en er wordt een verdrag gepland.
  • 19 maart 2014: De Cylenian Act of Reunion wordt in Ceylynn door staats- en regeringshoofden van beide staten gereviseerd en ondertekend. Vanaf dat moment is de unie definitief.
  • 25 maart 2014: Dag van de Unificatie, officiële feestdag van de nieuwe staat om de unificatie te vieren. Ook zullen de twee staatshoofden worden ingewijd.
  • 9 april 2014: Er worden verkiezingen gehouden voor de confederale regering.
  • 1 september 2014: De Cyleense Kroon wordt wettig betaalmiddel in het Verenigd Cyleens Koninkrijk.
  • 1 januari 2015: De Nionische Kroon en Fayleense levi verliezen hun geldigheid. Inwisselen kan nog tot 2020. De telefooncode +2833 vervalt. Postcodes en netnummers worden herverdeeld.
  • 2020: De confederale regering en ministeries moeten verhuisd zijn naar Ceylynn. Tot die tijd worden de zaken evenredig verdeeld over Scona en Dipfyøðr.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » wo 19 mar 2014, 12:53

Faylin schreef:[*]De officiële naam van de staat wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk van Nionië en Faylin.
[*]De informele naam wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk of, verkort, Cylen.
Die informele naam zal in veel andere landen dus anders zijn, want de naam die je voorstelt is erg gevoelig voor verschillende wijzen van uitspraak. Zeker war betreft de ee-klank.
In Nova Hollandia zal daarom Cylenië het formele exoniem zijn.

Overigens zal premier Van Cornickxhuysen zijn agenda proberen vrij te maken om er op 25 maart bij aanwezig te zijn !

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door Faylin » wo 19 mar 2014, 13:25

^^ In het Nederlands spreek je Cylen uit als /silən/, met klemtoon op de eerste lettergreep. Cylenië was inderdaad ook mijn alternatief geweest.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door SjorsB » wo 19 mar 2014, 13:30

In Uneta spreekt men gewoon van Cylen ;)

Presidente Pia Johans zou op 25 maart een station openen, maar omdat de afwerking daarvan vertraagd is, kan ze aanwezig zijn. :)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door Koen » wo 19 mar 2014, 15:50

De president van Laconia (Andreo Tracio) en de ambassadeurs van Nionië en Faylin (Filipa Sûila en Ana Sanctacrusa) zullen aanwezig zijn op 25 maart.

De taalacademie in Leopoli heeft besloten dat het land in het Ni Alinia 'Cilenia' gaat heten.

Over de ambassades:
Het Laconische plan is om de Faylinese ambassade te degraderen tot consulaat, de Nionische ambassade dekt dan heel Cylen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door TBR » wo 19 mar 2014, 16:30

President Philip Houtman van Ardeim en Koning Karel-Lodewijk de IIIe van Solwezië zouden ook graag aanwezig zijn op de ceremonie.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

[CYL] Nieuws

Bericht door TzM23 » wo 19 mar 2014, 17:08

Demissionair Kanselier Lynne Geründse en demissionair minister van Buitenlandse Zaken Hötmen Jeruemenbuergh zouden ook graag aanwezig zijn. Tholenië zou de ambassade in Faylin voorlopig nog behouden.

Het ministerie voor taal en taalbehoud heeft het volgende vastgesteld:
Het Tholenisch wordt Cilénia, Duits Silenien, voor het Frans Cylenie en voor het Guihon (Ǣskiskisch) Sīlenah (dit is een tweevoudsuitgang, en duidt dus het confederale aan).
Laatst gewijzigd door TzM23 op za 16 aug 2014, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door Faylin » wo 19 mar 2014, 17:23

Celestine.ny schreef:Welkom in Cylenië

CEYLYNN - De Cylenian Act of Reunion, het verdrag voor de unificatie van Nionië en Faylin, is zojuist getekend door de betreffende staats- en regeringshoofden: koningin Celestine en premier Tomas Svånne namens Nionië en koning Warrad en premier Janice Hill namens Faylin.

Er is een officiële lijst van herzieningen en rectificaties gepubliceerd. De opmerkelijkste rectificatie is een verandering van de verkorte naam, die blijkbaar door een typefout als Cylen in het Engelse verdrag stond. De naam is gecorrigeerd naar Cylena, wat betekent dat de officiële Nederlandse vorm Cylenië zal zijn.

Verder is er nu ook meer bekend over de gang van zaken omtrent ambassades en consulaten. De landen die een ambassadeur naar zowel Nionië als Faylin hebben gestuurd, worden verzocht om één van deze ambassades te sluiten of om te vormen naar consulaat. Verder, omdat de confederale regering een totaal nieuwe websitestructuur zal krijgen, zullen de websites van de ambassades veranderen in een subdomein van http://em.gov.ce*.
* Een geüpdatete lijst is te vinden in het topic [CYL] Internationale betrekkingen en verbindingen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [NYO] Algemeen

Bericht door BlaZ » wo 19 mar 2014, 18:27

NovaHollandia schreef:
Faylin schreef:[*]De officiële naam van de staat wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk van Nionië en Faylin.
[*]De informele naam wordt Verenigd Cyleens Koninkrijk of, verkort, Cylen.
Die informele naam zal in veel andere landen dus anders zijn, want de naam die je voorstelt is erg gevoelig voor verschillende wijzen van uitspraak. Zeker war betreft de ee-klank.
In Nova Hollandia zal daarom Cylenië het formele exoniem zijn.
Zou het niet gewoon Silenië worden?

In het latijn twijfel ik tussen Silenia of Sileniae

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door Dulminis » wo 19 mar 2014, 19:07

Minister van buitenlandse zaken Ȧxdeb́e Vȧrneseme geeft namens Cȧrq́ax acte de présence.

Het gefuseerde land zal in het Karktisch (althans voorlopig) bekend staan onder de naam F́ėlin źȯ Niunila.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CYL] Algemeen

Bericht door Kaaiman » wo 19 mar 2014, 19:39

Wat is nu de officiële landnaam (korte en lange vorm) in de officiële taal Nieuw-Cyleens? Door alle versies van naamwijzigingen ben ik de draad een beetje kwijtgeraakt... :S
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten