Atlantistop 2014

Internationale betrekkingen tussen meerdere landen
Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » ma 24 mar 2014, 20:53

Hieraan wordt (een soort van) gewerkt

Zojuist zei Pia Johans, de Uneetse presidente, het volgende:
politik.un schreef: Pia Johans: Uneta zou graag een Atlantistop organiseren
Presidente Pia Johans (SvTP) heeft tijdens het wekelijkse presidentiele interview gezegd, dat Uneta graag een top zou willen organiseren, met alle regeringsleiders van Atlantis. "Er zijn zeker wel de nodige dingen die besproken kunnen worden, zoals samenwerkingsverbanden, steun aan sommige landen op bepaalde vlakken, en, want daar haal ik in dit geval mijn inspiratie vandaan, de Nucleaire Top in Nederland, nucleair afval. Maar er is nog veel meer te zeggen! In ieder geval stond Uneta bijvoorbeeld al aan de wieg van het Westpact, maar ook van de nog niet geheel van de grond gekomen Atlantische Handelsorganisatie. Ook weer zoiets, waarover goed te praten valt, Atlantisbreed. Omdat Uneta internationaal gezien zo vooruitstrevend is, zouden wij graag als initiatiefnemer van deze zogenaamde Atlantistop, bij genoeg belangstelling, de eerste editie kunnen organiseren. Over de jaren heen, een dergelijke top zou om bijvoorbeeld 2 jaar geörganiseerd kunnen worden, zou de locatie dan op verschillende plaatsen door heel Atlantis kunnen zijn. Ik heb hierover al kort overlegd met het parlement, wat hier positief tegenover stond. Ik ga zo snel mogelijk mijn collega's hierover op de hoogte brengen!"

Johans sprak hier over naar aanleiding van de Nuclear Security Summit en G7-top in Den Haag, Nederland. In 2013 is een nieuw internationaal congrescentrum in Berm in gebruik genomen, waar een dergelijke top misschien gehouden zou kunnen worden.
Ik dacht hier zelf aan met alle heisa rond de NSS in Den Haag ;) Ik vond het zelf wel een goed idee, en ik denk wel meer hier.

Wat vinden jullie hiervan? En wat zou er dan besproken moeten worden?

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Atlantistop 2014

Bericht door NovaHollandia » ma 24 mar 2014, 21:32

Een top is een middel, niet een doel op zich. :idea:

En dat mevrouw Pia Johans haar eigen land in internationaal opzicht zo vooruitstrevend vindt en dat als reden naar voren schuift, tja. Daar kun je als regeringsleider van een ander land zo je eigen bedenkingen bij hebben.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantistop 2014

Bericht door TBR » ma 24 mar 2014, 21:48

^^ Ik stel een top voor omtrent de recente ontwikkelingen in Oost-Europa, en omtrent het wel of niet erkennen van bepaalde staten en referenda. Zo zou Atlantis een gezamenlijk standpunt kunnen uitdragen over de gebeurtenissen op de Krim, en ook over de volledige regio (erkenning van staatjes als Nagorno-Karabach, Abchazië, Zuid-Ossetië en Transnistrië), en eventueel beslissen over gezamenlijk sancties worden uitgevaardigd tegen een land.

(De uitkomst van deze top hoeft niet per se overeenkomen met de standpunten van de fourmmers, voor de duidelijkheid ;))
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Kathor » ma 24 mar 2014, 21:52

Het idee klinkt goed, alleen vraag ik me af of er wel veel te bespreken valt? Op zich zijn er weinig grote problemen in Atlantis dat toch voor het overgrote uit merendeel Westerse, ontwikkelde landen bestaat. Uiteraard zijn er op wereldwijd vlak wel genoeg problemen & miserie: (De burgeroorlog in Syrië die ongemeen gruwelijk is, de Krim-Crisis, Ebola-uitbraak in Guinée, Obama die bezoekjes brengt,...) Daarom is Carthamië fel voorstander van een top die een gemeenschappelijk Atlantisch antwoord kan bieden op deze problemen of situaties

Overigens vind ik de uitspraken van mevrouw Johans juist positief, mevrouw Johans geeft alleen maar een feit weer dat door het overgrote merendeel van de landen erkend wordt
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » ma 24 mar 2014, 22:03

Ik vind de feiten ook positief. Dat ze misschien een beetje hoogdravend doet over haar eigen land lijkt me niet vreemd ;)

Edit:
...dat vinden de nodige landen van zichzelf. Het is niet bepaald een goede openingszet...

Niet dat RNH een top per definitie af zou wijzen, maar een aanleiding en een duidelijk doel bepalen of RNH aanwezig zou zijn.
Een duidelijk doel bepalen moet nog gebeuren uiteraard, hrt is nog maar een eerste aanzet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 mar 2014, 22:08

NovaHollandia schreef:Een top is een middel, niet een doel op zich. :idea:
Exact. En wat moeten wij besrpeken? De Krim-crisis waar de meeste Atlantislanden niets mee te maken heeft danwel invloed op uit kan oefenen? Ik zie er niet zoveel in moet ik eerlijk bekennen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantistop 2014

Bericht door TBR » ma 24 mar 2014, 22:28

SjorsB schreef: Omdat Uneta internationaal gezien zo vooruitstrevend is
Vooruitstrevend op welk(e) vlak(ken)?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: Atlantistop 2014

Bericht door sirdanilot » ma 24 mar 2014, 23:33

De Tholenië crisis lijkt me wel een goed punt van aandacht, alsmede verschillende samenwerkingsverbanden (bv. op Borealië), maar of dit een volledige Atlantistop rechtvaardigt is nog maar de vraag...

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Topuser » di 25 mar 2014, 00:02

Als we een onderwerp weten te vinden zal Iwtopaidanië hoogstwaarschijnlijk meedoen.
Volgens mij vergadert de G7/8 ieder jaar, dus onderwerpen moeten er wel zijn.
Suggesties:
Verbeteren onderlinge betrekkingen
Tholeniëcrisis (voor zover deze niet al is opgelost)
Klimaatverandering
Ontwikkelingsachterstand bepaalde Atlantislanden
Meer vrijhandel
Meer samenwerking op militair gebied
Voedselveiligheid
Gezondheidszorg
Toegang tot drinkwater
Economische crisis
Kinderarbeid en onderwijs
Terrorisme
Piraterij (in de zin van copyrightschending, wel een stuk minder actueel)
Veiligheid op internet
Privacy
Vrouwen- en kinderhandel en gedwongen prostitutie

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door lajos » di 25 mar 2014, 01:29

^^ Dat lijken mij inderdaad allemaal voor de hand liggende onderwerpen voor dergelijke internationale besprekingen. Er zijn dus onderwerpen zat.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Atlantistop 2014

Bericht door NovaHollandia » di 25 mar 2014, 07:16

Buitenlands beleid is iets waar RNH zich in elk geval niet snel zal committeren, of er moet een wel zeer dringende reden zijn. Bijvoorbeeld dat een Atlantisch land het grondgebied van een ander binnenvalt en annexeert. Voor wat betreft de werkelijke wereld daarbuiten verwoordt Snelwegfreak hierboven al mijn gedachte.

Van het genoemde lijstje zijn de volgende punten voor RNH voldoende reden om op het hoogste bestuurlijke niveau een Atlantische conferentie over te houden:
* Verbetering onderlinge betrekkingen, mogelijkheid tot meer vrijhandel
* Ontwikkelingsachterstand bepaalde Atlantislanden
* Eventuele zich voordoende crises in of tussen Atlantische landen (zoals laatst de Tholenië-crisis)

Op andere genoemde punten zal RNH waarschijnlijk een ambtelijk afgevaardigde (of waarnemer) sturen.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Dulminis » di 25 mar 2014, 08:31

Voor Atlantis lijken de Krim en andere Russische speledingetjes me inderdaad minder relevant. Ik kan me voorstellen dat er landen zijn die met Rusland handelen, en aangezien de stabiliteit van het continent Atlantis niet direct wordt beïnvloed door wat er in Europa gaande is, zou een top over dat onderwerp die stabiliteit misschien juist in gevaar brengen en de landen op Atlantis polariseren.

Carqax zou ook iemand naar een top sturen als daar door Topuser aangestipte onderwerpen besproken zouden worden.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » di 25 mar 2014, 09:47

Zoals Topuser en lajos al aanhalen: aan onderwerpen geen gebrek, genoeg te bespreken.
TBR schreef:
SjorsB schreef: Omdat Uneta internationaal gezien zo vooruitstrevend is
Vooruitstrevend op welk(e) vlak(ken)?
Dat heeft Pia Johans gezegd hè, niet ik ;) Maar bijvoorbeeld met de oprichting van het Westpact, en Uneta is lid van meerdere verdragen.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlantistop 2014

Bericht door BlaZ » di 25 mar 2014, 13:24

Misschien kunnen 2 landen wat oorlog voeren, dan is er meteen een goede reden voor een conferentie?

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » di 25 mar 2014, 13:34

Hahahaha :lol:

Wat is er mis met de onderwerpen die Topuser aanhaalde?

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Atlantistop 2014

Bericht door TzM23 » di 25 mar 2014, 14:07

BlaZ schreef:Misschien kunnen 2 landen wat oorlog voeren, dan is er meteen een goede reden voor een conferentie?
Ik heb nog wat kernraketten liggen. >: )
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Topuser » di 25 mar 2014, 16:41

Misschien is het ook handig als iedereen aangeeft welke onderwerpen voor zijn(/haar?) land het belangrijkst zijn.

Voor Iwtopaidanië zijn dat:
-Verbeteren onderlinge betrekkingen. Hieronder vallen ook meer vrijhandel en meer militaire samenwerking. De militaire samenwerking is iets wat Iwtopaidanië graag ziet, zodat het minder hoeft uit te geven aan defensie. Wel denkt Iwtopaidanië dat er een minimumuitgave per land moet zijn zodat landen defensie niet kapot bezuinigen en de militaire slagkracht teveel afneemt en ook ieder land (relatief gezien) dezelfde lasten draagt.
-Terrorisme. In Iwtopaidanië zijn weinig terroristische aanslagen, maar er zijn er in 2013 wel een aantal geweest in andere Atlantislanden en Iwtopaidanië wil voorkomen dat dit overslaat naar andere landen en deze landen ook helpen bij de bestrijding van terrorisme. Hiernaast denkt de Iwtopaidiaanse regering dat het goed is de Tholeniëcrisis na te beschouwen (als ik mij niet vergis kwam dat ook door terroristen).
-Klimaatverandering. In Iwtopaidanië woedt al een tijdje de discussie verder industrialiseren of meer aan het milieu gaan denken. Iwtopaidanië hoopt dat de atlantislanden gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen.
-Piraterij, internetveiligheid en privacy: Iwtopaidanië kent een lage internetveiligheid en kan hulp van andere landen op dit gebied goed gebruiken. Daarnaast maakt het zich zorgen over de privacy van haar eigen inwoners als deze bespied kunnen worden door geheime diensten van andere landen.
-Ontwikkelingsachterstand bepaalde Atlantislanden en alles wat daarbij komt kijken (dus ook: voedselveiligheid, gezondheidszorg, toegang tot drinkwater, kinderarbeid, onderwijs, vrouwen- en kinderhandel en gedwongen prostitutie: Iwtopaianië geeft relatief gezien redelijk veel uit aan ontwikkelingshulp en een aantal rechtser georiënteerde Iwtopaidaniërs zouden graag zien dat dit geld op zijn minst naar landen gaat waar Iwtopaidanië ook wat mee doet. Het liefst zien de rechtser-georiënteerde mensen natuurlijk ook minder geld naar ontwikkelingshulp, maar dat is een interne kwestie.

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: Atlantistop 2014

Bericht door CX1000 » di 25 mar 2014, 19:52

Kvarinsuloj is het eens met bovenstaande punten die namens Iwtopaidanië zijn voorgesteld, maar zou er nog één punt aan toe willen voegen:

-Economie. In enkele landen binnen Atlantis gaat het niet goed met de economie en werkgelegenheid. Ook zijn er landen met regio's waar het minder gaat. Zoals bijvoorbeeld de Kvarinsulaanse deelstaat Forkuris. Waar de mensen inmiddels protesteren tegen de Forkureense leden van La Ĉambro. Natuurlijk zijn zulke problemen landelijke kwesties, maar als het in meer landen speelt zou het een (klein) agendapuntje kunnen zijn...

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantistop 2014

Bericht door TBR » di 25 mar 2014, 20:00

Uneta kan ook gewoon een top organiseren over een onderwerp waarmee het erg begaan is, en daar dan ook leiders van echte landen op uitnodigen, dan moet Obama na Brussel maar een tussenstop in Berm maken...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Ortelius » vr 28 mar 2014, 13:43

Ik denk dat we een herziening van de periode voor auteursrechten in Atlantische landen kunnen toevoegen aan de lijst met mogelijke topics voor deze Atlantistop.

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Topuser » vr 28 mar 2014, 14:13

Ortelius schreef:Ik denk dat we een herziening van de periode voor auteursrechten in Atlantische landen kunnen toevoegen aan de lijst met mogelijke topics voor deze Atlantistop.
Ik denk dat het beter is dat onderwerp voorlopig even te laten rusten.
CX1000 schreef:Kvarinsuloj is het eens met bovenstaande punten die namens Iwtopaidanië zijn voorgesteld, maar zou er nog één punt aan toe willen voegen:

-Economie. In enkele landen binnen Atlantis gaat het niet goed met de economie en werkgelegenheid. Ook zijn er landen met regio's waar het minder gaat. Zoals bijvoorbeeld de Kvarinsulaanse deelstaat Forkuris. Waar de mensen inmiddels protesteren tegen de Forkureense leden van La Ĉambro. Natuurlijk zijn zulke problemen landelijke kwesties, maar als het in meer landen speelt zou het een (klein) agendapuntje kunnen zijn...
Dit is denk ik vooral iets lokaals en niet iets waarbij de Atlantislanden van elkaar afhankelijk zijn. Al neemt dat natuurlijk niet weg dat op het moment dat daar behoefte aan is het op de agenda kan.
Maar volgens mij is het zo dat op het moment dat er niet genoeg werkgelegenheid is het vooral zaak is om werkgevers aan te trekken. Dat zijn maatregelen die landen zelf moeten nemen. Dat kan bijvoorbeeld door te lobbyen of belastingverlagingen en/of -voordelen te geven.
Export Processing Zones (EPZ) kunnen ook. Dat zijn zones waar geen belasting hoeft te worden betaald en alleen wordt geproduceerd voor de export. Daardoor is het aantrekkelijk voor bedrijven (alleen loonkosten) en zullen die bedrijven dus ook komen wat vervolgens werkgelegenheid oplevert.
China heeft er hier heel wat van en Mexico heeft er ook een heleboel op de grens met de VS. Turkije heeft er ook een aantal.
Het is dan overigens wel belangrijk om te kijken hoe je dat doet met sociale premies e.d. (Ik weet niet hoe dat in Kvarinsuloj is geregeld).

Is er trouwens al een gewenste datum of nog niet?

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » vr 28 mar 2014, 14:38

Klinkt goed, Topuser! :d

Er is nog geen datum voor ogen, maar het lijkt me handig om het voor het zomerreces te doen?

Edit: 3e dinsdag en woensdag daarop van juni is officieel voorgesteld

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Topuser » vr 28 mar 2014, 15:46

SjorsB schreef:Edit: 3e dinsdag en woensdag daarop van juni is officieel voorgesteld
Dat is wat mij betreft geen probleem.

Misschien is het ook handig een lijst met voorgestelde agendapunten bij te houden en welke landen daar interesse in hebben:
-Verbeteren onderlinge betrekkingen: Nova Hollandia, Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Carqax
-Meer vrijhandel: Nova Hollandia, Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Carqax
-Meer militaire samenwerking: Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Caraqx (hier zijn volgens mij al verschillende verdragen over. Misschien is het handig ze te combineren tot een sterk verdrag)
-Terrorismebestrijding: Iwtopaidanië, Kvrarinsuloj, Carqax
-Klimaatverandering: Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Caraqx
-Privacy en internetveiligheid: Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Carqax
-Ontwikkelingsachterstand bepaalde Atlantislanden: Nova Hollandia, Iwtopaidanië, Kvarinsuloj, Carqax
-Economische crisis: Kvarinsuloj, Carqax

Het lijkt mij het beste het onderwerp auteursrecht eerst te laten rusten. Als de meesten hier toch behoefte aan hebben ga ik dat natuurlijk niet in mijn eentje tegenhouden (dat zal me waarschijnlijk ook niet lukken :p), maar dan lijkt het me het beste wel eerst zeker te weten dat de moderatoren daar eerst een beslissing over nemen.
TBR had het nog over de recente ontwikkelingen in Oost-Europa, maar daar hadden meerdere mensen geen behoefte aan en staat daarom niet tussen de voorstellen.
Zijn er nog mensen die de Tholeniëcrisis op de agenda willen? Want dat lijkt mij niet meer nodig nu die is opgelost. Misschien dat er tijdens het onderwerp terrorisme nog wel op teruggekomen kan worden.
Dulminis gaf aan iemand naar de top te sturen als een van mijn suggesties werd besproken en daarom staat Qarqax voorlopig achter alle onderwerpen. Op het moment dat dit niet zo is kan dit zonder problemen worden veranderd.
Als iemand de lijst graag bijhoudt mag diegene dat doen. De twee andere opties zijn: iedereen voegt zijn land toe aan de post van de vorige of ik houd hem zelf bij.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door SjorsB » vr 28 mar 2014, 16:20

Ik wil de lijst wel bijhouden aangezien ik de top dit jaar zal organiseren.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantistop 2014

Bericht door Dulminis » vr 28 mar 2014, 18:44

Carqax komt inderdaad niet voor álle onderwerpen, maar wel voor:
-Verbeteren onderlinge betrekkingen
-Terrorismebestrijding
-Klimaatverandering
-Privacy en internetveiligheid (misschien; ik moet eigenlijk eerst de omgang hiermee in Carqax uitwerken)
-Ontwikkelingsachterstand bepaalde Atlantislanden
-Economische crisis
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten