[IRC] Cultuur, media en religie

Renade Irechizer

Moderator: SjorsB

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

[IRC] Cultuur, media en religie

Bericht door SjorsB » zo 28 sep 2014, 20:30

Media in Ireggio
Ireggio kent een uitgebreid medialandschap met verschillende grote mediabedrijven welke verschillende radio- en televisiezenders hebben:
Afbeelding
Televisie
  • TI 1 - nieuws, sport, documentaires
  • TI 2 - amusement, achtergronden, jongeren, consument
    • TI Jr - kinderen (op hetzelfde kanaal als TI 2)
  • com3 - amusement, film, series
  • com4 - kinderen, cultuur
  • com5 - sport, nieuws, economie, consument
  • FRT Live - Ruħartalig nieuws, amusement
  • FRT Entertainment - sport, kinderen, film (deels Ruħar, deels Irechizer)
  • TM8 - series, jongeren
  • TM9 - amusement
  • TM Sport - sport
  • TM Musica - popmuziek (clips en concerten
Radio                       
 Frequentie  Station  Omschrijving 
 90.5  IFM 1  Nieuws-, sport- en calamiteitenzender van de publieke omroep NRI. 
 92.3  IFM 2  Zender met klassieke muziek van publieke omroep NRI. 
 93.2  IFM 3  Zender met muziek uit de jaren '60 en '70 van de NRI. 
 96.8  IFM 4  Jongerenzender met muziek van nu (pop, rock, rap), aangevuld met dance en andere hits van sinds de jaren '80. Onderdeel van de NRI. 
 100.0  Radio Mille  Hitradio (CHR), genoemd naar de frequentie, die al sinds de oprichting in 1973 hetzelfde is. Onderdeel van COM. 
 101.8  ClassX  Zender van COM met muziek uit de jaren '80, '90 en '00. 
 103.3  RNI (Radio Nio Independenzo)  Nieuwszender van COM, opgericht in 1977 als "echt onafhankelijke nieuwszender", als tegenhanger van de IFM 1 welke lang niet altijd onpartijdige en neutrale berichtgeving naar buiten bracht. 
 104.1   Forźar Irechizer FM  Forezisch-Ireggische nieuws- en amusementszender van de FRT. 
 105.9  TM Radio 1  Feelgoodzender van TeleMiletta. 
 106.6  TM Radio 2  "Urban" zender van TeleMiletta. 
  • De FRT is opgericht vanuit de politieke partij FNI (Foreza nud Irechisis, Forezen in Ireggio). Inmiddels zijn de zenders van de FRT uitgegroeid tot populair zelfs buiten de Ruħartalige gemeenschap; op televisie worden verschillende programma's inmiddels ondertiteld in het Irechize
  • Op Radio Mille is elke week de officiële hitlijst van Ireggio te horen, de "Nazionale 50".
  • Radio Mille betaalt elke keer bij de frequentieherverdeling bakken met geld om de zelfde frequentie te kunnen houden. Bij de frequentieverdeling is rekening gehouden met de officiële volgorde van zenders. In de gaten tussen de frequenties is plaats voor lokale en regionale omroepen. En piraten.
  • Sinds 2010 zenden alle omroepen ook uit via DAB+.
  • Vòòr 2006 heetten alle zenders van de NRI anders: Om bijvoorbeeld TI 1 (was: NRI 1 TV) beter te kunnen onderscheiden van IFM 1 (was: NRI 1 FM) werd de NRI qua naam gesplitst.
  • TI 1 en com3 zijn de best bekeken televisiekanalen. Op de radio zijn IFM4 en Radio Mille het best beluisterd.
Laatst gewijzigd door SjorsB op za 01 aug 2015, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door SjorsB » zo 28 sep 2014, 20:34

Irechize
De eerste versie van het Irechize is daar: https://docs.google.com/document/d/1tM5 ... sp=sharing
Het is nog iets te veel "Italiaans met naamvallen" naar mijn mening, maar daar ga ik nog verder mee aan de slag. ;) En het is nog niet af.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door Faylin » zo 28 sep 2014, 22:05

Het ziet er niet zo heel erg "Italiaans met naamvallen" uit (of ik kijk niet goed, Romaanse talen zijn niet mijn ding). Ga zo door :d.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door SjorsB » ma 17 nov 2014, 16:49

De koninklijke familie
Ireggio is een koninkrijk(je) en heeft dus een koninklijke familie. Deze is in Ireggio immens populair, al is dat niet altijd zo geweest. De familie draagt de achternaam "Orgese".
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Stamboom van de familie

De belangrijkste man van de familie is natuurlijk de koning, koning Bernar IV. Alhoewel de traditie is dat de troonsopvolger pas koning wordt als de vorige koning gestorven is, heeft toenmalig koning Oliviero II het stokje al overgedragen aan zijn zoon na de dood van koningin Celine, de vrouw van Oliviero II. Bernar IV is getrouwd met koningin Mila. Hij heeft ook nog een zus, prinses Alida, die getrouwd is met graaf Jacobo, zoon van een hertog. Zij hebben een dochter, prinses Edra. De belangrijkste zoon van het koningskoppel is kroonprins Oliviero (als hij koning wordt, Oliviero III). Hij is nu eigenlijk het populairste lid van de koninklijke familie. Er zijn nog 2 prinsessen (Duria en Edsilia) en een prins (Cristiano).
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Koning Bernar IV

Afbeelding
Kroonprins Oliviero

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door Matt » ma 17 nov 2014, 16:56

Leuk uitgewerkt! :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

rataplan74
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 14:50
Locatie: Bógódar

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door rataplan74 » ma 17 nov 2014, 17:21

Leuk die stamboom! En inspirerend ook! Ik vraag me af wie die mensen op de foto's in het echt zijn. Hoe is de familie aan de macht gekomen?
Jik'is Kontránívá' y jik sal das éweg sÿn!

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door SjorsB » ma 17 nov 2014, 17:52

Bedankt!

De foto's zijn heel willekeurig, uiteraard heb ik er wel opgelet of het geen bekende personen waren (voor de koning had ik bijna de Spaanse koning gedaan, nu is het een of andere professor als ik mij niet vergis; de prins weet ik verder niks van). Gewoon googlen 'man 50 years old', 'koning', etc.

Deze familie is ooit aan de macht gekomen doordat een vriend van de eerste Orgese die toen koning was dat in zijn testament had laten opnemen. Hoe die andere familie aan de macht gekomen was moet ik nog uitwerken :)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door TBR » ma 17 nov 2014, 18:26

Mooi schema, andere koninklijke families zijn leuk, misschien kan er een huwelijk geregeld worden met een Solwezische prins(es)? :P
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door Matt » ma 17 nov 2014, 19:17

SjorsB schreef:De foto's zijn heel willekeurig, uiteraard heb ik er wel opgelet of het geen bekende personen waren (voor de koning had ik bijna de Spaanse koning gedaan, nu is het een of andere professor als ik mij niet vergis; de prins weet ik verder niks van). Gewoon googlen 'man 50 years old', 'koning', etc.
Haha, ik herinner mij nog dat ik uren Wikimedia Commons af heb lopen zoeken naar personen die lang genoeg dood waren (en op wie dus geen portretrecht rust) en waar een kleurenfoto van beschikbaar is. Wellicht was dat zoeken wel iets te veel geweest. :P
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [IRC] Renade Irechizer

Bericht door SjorsB » za 22 nov 2014, 21:42

Een lijst met Atlantische exoniemen in het Irechize: https://docs.google.com/document/d/1z2P ... sp=sharing

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten