[ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

[ATL] Landen die officieel onderdeel uitmaken van het project Atlantis
Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » vr 07 nov 2014, 14:56

En het Frankenlandse spoorwegennet staat er nu helemaal in. :)

Ik heb ook nog wat technische wijzigingen doorgevoerd, maar blijkbaar kan QGIScloud nog niet goed omgaan met de projectbestanden van de gloednieuwe versie QGIS 2.6. Alle lijnen zijn dun en zwart, hoewel stippellijnen en zichtbaarheid per schaal het wel gewoon doen. Wachten op een bugfix dus...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 17 nov 2014, 17:31

...en de bug is gefixt: de kaart ziet er weer uit zoals bedoeld. ;)

Binnenkort zal ik de kaart updaten naar situatie eind 2015. Dat is nu nog situatie eind 2014.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 09 dec 2014, 13:51

Van de 6 grootste Brilamontische steden heb ik nu de contouren op de kaart gezet. Het zijn op de kaart nogal grote steden, maar de bebouwingsdichtheid is relatief laag.

Daarnaast heb ik de achtergrondkleuren wat minder fel gemaakt. Ik wil ook nog een keer gaan sleutelen aan de kleuren van de wegen, want die vind ik nu te overheersend. Maar alles stapje voor stapje. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Matt » wo 10 dec 2014, 21:09

Dan ligt het er denk ik wel aan wat je als stad definieert. Dat verschilt natuurlijk per land, maar ik stel mij Brilamontio niet voor als een heel stedelijk land. Niet dat het niet realistisch is, maar ik denk eerder dat het anders is dan dat wij in Nederland gewend zijn.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » do 11 dec 2014, 08:40

Stel je een stad voor met gebouwen van niet meer dan 3 à 4 hoog, veel lintbebouwing langs de oudere doorgaande stadswegen, met daarachter onbebouwde ruimte (al dan niet vanwege de helling). Nieuwere wijken vanaf 1950 zijn vaak systematischer van opzet, maar zeker niet hutjemutje, veel (half)vrijstaande huizen. Dan heb je een aardig beeld van de doorsnee Brilamontische stad. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » vr 12 dec 2014, 11:56

Ik heb eens wat zitten knutselen met de kleuren van de wegen. Hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben, ziet het er zo toch al weer een stuk beter uit. Valere kleuren zorgen voor een rustiger en daarmee duidelijker kaartbeeld.

Ook heb ik op de kleinere schalen de lijndiktes versmald en de kleuren van de interregionale wegen veranderd, zodat er een beter onderscheid in rangorde zichtbaar blijft.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » za 20 dec 2014, 21:44

Ondertussen heb ik van de drie landen onder mijn hoede de contouren van steden met meer dan 50.000 inwoners toegevoegd.

Van Hochmark heb ik de agglomeratie rondom Nikastadt op de kaart gezet.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » za 27 dec 2014, 17:09

Inmiddels ben ik ook het Hochmarkse hoofdwegennet maar gaan intekenen.

Let wel: dit is mijn vrije interpretatie ervan. Ik baseer me op de kaart van 2011 en het feit dat Theodoor over het wegverloop van veel wegen niet tevreden is (extreem bochtig e.d.).
Ik teken dus een wegennet grotendeels volgens de structuur van '2011'. Waar wegtracés echter te onwaarschijnlijk zijn, geef ik er een eigen draai aan. Wel probeer ik ook dan zo veel mogelijk bij de kaart van 2011 aan te sluiten.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 31 mar 2015, 21:02

Inmiddels wat wegen en wegen in aanleg in het oosten van Hochmark ingetekend. Nu ik ook Hochmark in beheer heb, kan ik de kaart nu zelf verder invullen.

Zoals gezegd probeer ik aan te sluiten bij de lijnen en structuren die Theodor in maart 2011 al had getekend, dat is mijn leidraad. Hier en daar pas ik onwaarschijnlijke zaken aan, mede gebaseerd op chatgesprekken die ik al eerder met Theodoor had gevoerd.
Zo zal de A3 niet alle eilanden in het noorden verbinden, maar zijn hier nog veerverbindingen. Hetzelfde geldt voor de verbinding tussen Altstadt en Men Ggdk, die nog veerverbinding is. Wel wordt er studie gedaan naar een vaste oeververbinding als autosnelweg. Dit heeft ook gevolgen voor de rest van het wegennet in die hoek. De GIS-kaart zal dus afwijken van de kaart die Theodoor in 2011 heeft gepubliceerd.

Mogelijk ga ik hier en daar ook nog wat wegnummers omgooien, aangezien het vooral na de aanleg van nieuwe verbindingen nogal een zooitje wordt. Of ik doe het gewoon zoals bij Frankenland: een nieuw nationaal wegenplan. ;)

Qua spoorwegen loopt Hochmark wel heel erg achter. Ook daaraan zal ik sleutelen en misschien wat spoorwegen die Theodoor heeft gepland als al lang aangelegd intekenen.

Theodoor had al eens aangegeven dat hij mede de interesse in Hochmark had verloren omdat hij het land niet realistisch genoeg vond. Ik hoop dat ik met wat relatief kleine aanpassingen toch een Hochmark kan creëren waarmee Theodoor tevreden kan zijn. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 13 apr 2015, 08:45

Inmiddels staan zo ongeveer alle Hochmarkse hoofdwegen op de kaart (A, B, C en D-wegen). Hier en daar ben ik nog niet tevreden, dus mogelijk verandert er nog wat. Wat betreft de secundaire wegen (E-wegen) is bijna alles nog werk in uitvoering.

Nieuw op de kaart zijn de weergave van veerverbindingen en tolautosnelwegen vanaf schaalniveau 1:600.000 en kleiner.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 04 mei 2015, 12:03

Het intekenen van de Hochmarkse 2-cijferige E-wegen vordert aardig. Ten zuiden van Resgart staat nu zo ongeveer alles in deze categorie op de kaart. Ik ben op een aantal plaatsen afgeweken van Theodoors kaart, teneinde een (landschappelijk) logischer wegennet te krijgen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » wo 27 mei 2015, 09:45

Inmiddels wat meer kleinere plaatsen en wegen in de omgeving van Nikastadt toegevoegd en D-stadt veranderd in Danlane.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door BlaZ » do 28 mei 2015, 12:02

mapbox.com is misschien wel nuttig voor je. Je kan er namelijk gis bestanden importeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » do 11 jun 2015, 21:30

^^ Klinkt interessant. :)

Ik heb inmiddels ongeveer alle Hochmarkse hoofdwegen op de kaart staan, wat betekent dat het hoofdwegennet van Atlantidië zo goed als compleet is. Hier en daar zullen er vast nog wel wat dingetjes veranderen, maar de basis is dus gelegd.

De eerstvolgende grote klus is waarschijnlijk het intekenen van de Hochmarkse spoorlijnen en het intekenen van meer dorpen. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » zo 14 jun 2015, 16:42

Van Theodoors spoorwegennet laat ik weinig heel. Het merendeel van de spoorwegen zal een ander tracé krijgen, dat hopelijk wat beter aansluit bij een geleidelijke historische ontwikkeling. In concept heb ik al het een en ander ruw uitgezet; het is nu een kwestie van detailleren en mogelijk nog wat lijnen veranderen.

Gaandeweg zullen jullie op de GIS-kaart de komende weken meer spoorlijnen aantreffen. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 22 jun 2015, 09:28

Nu ruim een week verder staat het spoorwegennet in het oosten van Hochmark zo goed als af op de kaart. Opvallend zijn de rode lijnen, dit zijn spoorlijnen die niet in gebruik zijn voor personenvervoer, waarover hier meer.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 89
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 16:46
Locatie: Amersfoort

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Menno » ma 22 jun 2015, 12:48

Gave kaart! :) Wat me opvalt is dat er in de buurt van Rabenburgh, zuidoosten van de stad, een rare rondlopende groene weg zit. Wat is dat voor een weg?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 22 jun 2015, 12:57

Dat is de hoofdontsluitingsweg op RIA, Rabensburgh International Airport. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » zo 28 jun 2015, 16:47

Inmiddels is de ligging van de vliegvelden ook zichtbaar op de kaart, net als enkele spoorlijnen in West-Hochmark.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » vr 03 jul 2015, 11:07

De spoorlijnen in West-Hochmark staan nu ook op de kaart. Ik heb de door Theodoor getekende rechtstreekse spoorlijn Stenstadt - Resgart - Neu Hafental geschrapt, ten gunste van een spoorlijn die de kust volgt en wat aftakkingen naar Resgart heeft. Dit hangt mede samen met de geo(morfo)logische structuur die ik heb uitgedacht voor dit gebied, waardoor een kustspoorlijn logischer in de tijd past.

Ook heb ik Müsstal van een spoorlijn voorzien, en (nog niet op de kaart) een nieuwe internationale spoorlijn Müsstal - vliegveld - Ghunterstedt - Doebelnstedt gepland.

Verder heb k nog wat vage plannen voor een hogesnelheidslijn Stenstadt - Resgart - Neu Hafental volgens het Theodoor-spoortracé. Of een doortrekking van de spoorlijn bij Traman via Nænen naar Neu Hafental. Maar dat zijn ideeën om in de geofictieve toekomst misschien nog eens uit te werken. ;)

In Frankenland heb ik rond Lubah-Neutalhavn een goederenspoorlijn naar de haven ingetekend, alsmede een in aanleg zijnde goederenspoorlijn ten noorden van de stad, zodat goederentreinen geen kop meer hoeven maken in de stad zelf.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » do 09 jul 2015, 21:32

Inmiddels wat meer kleinere steden in Brilamontië en Sustulië toegevoegd. Als het goed is staan nu alle Brilamontische en Sustulische plaatsen vanaf 10.000 inwoners met bebouwingscontour op de kaart. Die van Frankenland en Hochmark zullen binnenkort ook wel een keer volgen. :)

EDIT: ik zie dat ik in Sustulië nog 3 plaatsen ben vergeten... Afijn, die pak ik wel mee als ik Frankenlandse plaatsen ga intekenen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » wo 15 jul 2015, 21:06

Behalve in Hochmark staan alle plaatsen >10.000 inwoners nu met bebouwingscontouren op de kaart. Ook heb ik de rivier de Plaudum en de nog naamloze zijtak naar Lubah-Neutalhavn als water ingetekend.

Voordat men over het onrealisme van bifurcaties begint: de splitsing is het gevolg van menselijk ingrijpen, waarover later meer in een ander topic. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Matt » za 01 aug 2015, 08:35

Het begint er al fantastisch uit te zien, puik werk! Ik ben wel benieuwd naar die verklaring van die rivier naar Lubah-Neutalhaven.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » wo 30 sep 2015, 09:56

Ik heb eens zitten prutsen met de labels, met als gevolg dat nu de wegnummering van Brilamontië op de kaart zichtbaar is, inclusief het juiste kleurgebruik van de labels per wegtype (dat was het meeste werk om goed te krijgen). Wel zijn de D-labels nu erg overheersend vanwege hun grootte en aantal, dus ik moet kijken of ik daar nog wat in kan snoeien.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door SjorsB » wo 30 sep 2015, 19:30

Wow, het ziet er prachtig uit! :d

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten