Atlantische Raad

Internationale betrekkingen tussen meerdere landen
Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantische Raad

Bericht door TBR » za 29 aug 2015, 21:23

Aan dit tempo is volgend jaar bijna heel Atlantis lid, en zijn er amper nog kandidaat-lidstaten.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Dulminis » za 29 aug 2015, 21:58

Behalve Rodova en Atrocaea want die liggen te ver weg? :twisted:
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlantische Raad

Bericht door BlaZ » za 29 aug 2015, 22:48

Atrocaea zou ook wat dominant zijn binnen een dergelijk verbond denk ik.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantische Raad

Bericht door TBR » za 29 aug 2015, 23:34

^^ Atrocaea was toch erg dunbevolkt? Als het land het inwonertal van Australië of Canada heeft dan valt dat wel mee.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlantische Raad

Bericht door BlaZ » zo 30 aug 2015, 20:58

TBR schreef:^^ Atrocaea was toch erg dunbevolkt? Als het land het inwonertal van Australië of Canada heeft dan valt dat wel mee.
Ook met een miljoen of 70/80 inwoners is het nog extreem dun bevolkt. Ik moet het nog eens uitrekenen, bij een schatting kun je er bij Atrocaea zo miljoenen naast zitten.

Met 10 inw per km2 zit ik al op 147miljoen inwoners.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantische Raad

Bericht door TBR » ma 31 aug 2015, 12:01

^^ Canada heeft 3.5 inw/km², Australië 2.9 inw/km². Dat is een stuk minder dan 10.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » ma 31 aug 2015, 12:29

^^ Daar noem je ook landen...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » wo 02 sep 2015, 20:21

Ik zou willen aanraden om voor elk duidelijk afgebakend vergaderingsonderwerp in dit subforum een topic aan te maken met de tag [AR] en de deadline.

Bijvoorbeeld: '[AR] Onrust Kvarinsuloj (30-09-2015)'

Mocht het de spuigaten uitlopen qua aantal topics, dan kan er natuurlijk altijd een subforum voor de AR komen. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlantische Raad

Bericht door BlaZ » wo 02 sep 2015, 22:32

Kaaiman schreef:Ik zou willen aanraden om voor elk duidelijk afgebakend vergaderingsonderwerp in dit subforum een topic aan te maken met de tag [AR] en de deadline.

Bijvoorbeeld: '[AR] Onrust Kvarinsuloj (30-09-2015)'

Mocht het de spuigaten uitlopen qua aantal topics, dan kan er natuurlijk altijd een subforum voor de AR komen. ;)
In het openingstopic kan dan een stemming volgen volgens een poll.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Ortelius » wo 02 sep 2015, 22:52

Kaaiman schreef:Ik zou willen aanraden om voor elk duidelijk afgebakend vergaderingsonderwerp in dit subforum een topic aan te maken met de tag [AR] en de deadline.

Bijvoorbeeld: '[AR] Onrust Kvarinsuloj (30-09-2015)'

Mocht het de spuigaten uitlopen qua aantal topics, dan kan er natuurlijk altijd een subforum voor de AR komen. ;)
Ik had hetzelfde idee, wist alleen niet of het forumteam het daarmee eens zou zijn ;)
TBR schreef:Mij lijkt een militair ingrijpen een verre overschrijding van de bevoegdheden van de Atlantische Raad, Ardeim noch Solwezië zullen daaraan meewerken en indien dit het geval is, zullen zij uit de Atlantische Raad treden aangezien dit niet het soort organisatie is waartoe zij willen behoren, toch niet met een aantal andere landen dat in de AR zit. De AR is opgericht als Overlegorgaan, en moet zich dus ook voornamelijk concentreren op het organiseren van overleg tussen de strijdende partijen, waarbij ze zich binnen de grenzen van de Kvarinsulaanse soevereiniteit begeeft.
Kom al maar van je paard af, TBR, ik gaf namelijk ook al aan dat dit volgens mij niet de juiste aanpak is. Vraag blijft natuurlijk wat er wel aan gedaan kan worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » do 03 sep 2015, 08:52

Wat betreft de agendasetting: ik denk dat we snel moeten bepalen welke neveninstituten de AR gaat krijgen en waar die dan gevestigd worden. Over de namen (liefst onnodig 'interessant', met goed bekkende afkortingen) zullen we het ook nog eens moeten worden:

Een voorzetje van meer en minder geslaagde namen, gebaseerd op de 6 doelstellingen (de 1e doelstelling dekt volgens mij al de AR op zich):
  • Atlantic Court for Aggravated Conflict in International Affairs (ACACIA)
  • Office for Human Rights in Atlantis (OHRA)
  • Institute for Diplomatic Engagement in Atlantis (IDEA)
  • Atlantic Bureau for Cultural Development (ABCD)
  • PROmotion of Scientific and Educational Cooperation in the Countries of Atlantis (PROSECCA)
De volgende punten moeten dus nog op de agenda:
  • Vaststelling hoofd- en neventalen van de AR
  • Vaststelling AR-instituten
  • Vaststelling vestigingen AR-instituten
  • Toetreding nieuwe landen
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Atlantische Raad

Bericht door Faylin » do 03 sep 2015, 12:25

Mooie opzet, Kaaiman! Ik zou daar de volgende instellingen aan toevoegen (die stonden verderop op de Geopoeiapagina):
Een Atlantisch Gerechtshof, te vestigen in een der Deelnemende Landen
Een Orgaan voor Standaardisatie

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » do 03 sep 2015, 13:11

Faylin schreef:Een Atlantisch Gerechtshof, te vestigen in een der Deelnemende Landen
Dat zou een taak van ACACIA kunnen zijn, maar dat hangt mede af waar zo'n gerechtshof iets over te zeggen krijgt. Misschien moeten daar eerst de kaders van vastgesteld worden.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
  • Alleen conflicten tussen landen onderling, of ook conflicten binnen (regio's van) landen?
  • In hoeverre wordt het Gerechtshof erkend door lidstaten, waarnemende staten en niet-lidstaten?
  • Over wat voor soort conflicten heeft het Gerechtshof iets te zeggen? Schending verdragen (zo ja, dan moet afgebakend worden welke verdragen door de AR worden erkend en waar het Gerechtshof dus iets over te zeggen krijgt!), grensconflicten; enkel publiekrechtelijke aangelegenheden?
  • Kan elk land een ander land voor de rechter dagen, of wordt zoiets juist in de AR zelf besloten (dan wordt het Gerechtshof dus meer een enquetecommissie)? Of beide?
ACACIA had ik in gedachten als een soort redmiddel als men er diplomatiek niet meer uitkomt, vandaar 'aggravated conflicts'. En in principe enkel bedoeld voor conflicten tussen landen (waaronder eventueel ook zelfbenoemde/afgescheiden/opstandige landen en landsdelen als partij kunnen gelden, zonder daarmee overigens erkend te worden als staat).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Dulminis » do 03 sep 2015, 13:30

^^ Eens met het voorgaande, maar pas op dat de afkortingen niet te Donaldduckjongewoudlopers-achtig worden, een paar is wel aardig maar niet allemaal, dunkt me.
Kaaiman schreef:
Faylin schreef:Een Atlantisch Gerechtshof, te vestigen in een der Deelnemende Landen
Dat zou een taak van ACACIA kunnen zijn, maar dat hangt mede af waar zo'n gerechtshof iets over te zeggen krijgt. Misschien moeten daar eerst de kaders van vastgesteld worden. <knip>
Dit kan wellicht opgelost worden door per zaak te bepalen wat het gerechtshof wel en niet mag doen. De betrokken partijen dienen het daar dus vooraf over eens te worden. Dat zou op de volgende manier kunnen worden gedaan:
- Elke lidstaat bepaalt of het de rechtsbevoegdheid van het gerechtshof in beginsel erkent; zo ja, dan verplicht deze lidstaat zich tot medewerking bij rechtszaken hem betreffende (of tot het laten onderzoeken van het gerechtshof of de lidstaat in kwestie mee moet werken of niet, maar dat is weer een extra stap; dan gaan procedures echt jarenlang duren; maar voor dit soort dingen moet je bij voorbaat al geduld hebben, want binnen een paar maanden is er meestal sowieso nog geen uitspraak)
- De aan/bij een rechtszaak medewerkende/betrokken partijen dienen het vooraf eens te worden welke precieze bevoegdheden het gerechtshof krijgt. De advocaten van de partijen kunnen hierover onderhandelen en het eindresultaat aan het gerechtshof voorleggen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » do 03 sep 2015, 15:17

Dulminis schreef:maar pas op dat de afkortingen niet te Donaldduckjongewoudlopers-achtig worden
Begrepen, o grote W.A.Z.I.G.*, ik zal me onthouden van N.I.E.S.B.U.I.** :lol:

* Wil Altijd Zaken Iets Genuanceerder
** Niet Intelligente, Enigszins Schokkende Bombastische Uitspraken ter Irritatie.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantische Raad

Bericht door TBR » do 03 sep 2015, 17:59

Een gerechtshof waarbij de Raad, of een ander land een land kan aanklagen, lijkt me wel iets voor een nieuw verdrag, dat op een volgende top van kan worden besproken.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlantische Raad

Bericht door BlaZ » do 03 sep 2015, 18:00

Kaaiman schreef:Wat betreft de agendasetting: ik denk dat we snel moeten bepalen welke neveninstituten de AR gaat krijgen en waar die dan gevestigd worden. Over de namen (liefst onnodig 'interessant', met goed bekkende afkortingen) zullen we het ook nog eens moeten worden:

Een voorzetje van meer en minder geslaagde namen, gebaseerd op de 6 doelstellingen (de 1e doelstelling dekt volgens mij al de AR op zich):
  • Atlantic Court for Aggravated Conflict in International Affairs (ACACIA)
  • Office for Human Rights in Atlantis (OHRA)
  • Institute for Diplomatic Engagement in Atlantis (IDEA)
  • Atlantic Bureau for Cultural Development (ABCD)
  • PROmotion of Scientific and Educational Cooperation in the Countries of Atlantis (PROSECCA)
De volgende punten moeten dus nog op de agenda:
  • Vaststelling hoofd- en neventalen van de AR
  • Vaststelling AR-instituten
  • Vaststelling vestigingen AR-instituten
  • Toetreding nieuwe landen
Mijn suggesties
Atlantean international court of justice / arbitration (apart) (AICJ) (AICA)
Atlantean diplomatic institute (ADI)
Atlantean human rights office (AHRO) < dit lijkt me wat overbodig, Dumerië gaat in ieder geval niet akkoord met de mensenrechten zoals gesteld door de VN.
Atlantean cultural institute (ACI)
Atlantean institute of Scientific and Educational Cooperation > (AISE)

Atlantean/Atlantian/Atlantic, geen idee welk adjectief preferabel is.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Dulminis » do 03 sep 2015, 19:34

Ten aanzien van het gerechtshof is al bepaald in het Verdrag van Oca dat dat moet worden opgericht:
Verdrag van Oca schreef:Art. 6 Ter vervulling van de haar opgedragen taken draagt de Raad zorg voor de oprichting en instandhouding van de volgende Organisaties en Instellingen:
a) Een Atlantisch Gerechtshof, te vestigen in een der Deelnemende Landen
Sowieso ligt dat verdrag er al een jaar; ik besef dat het veel saaie tekst is, maar om dubbele dingen te voorkomen, is het misschien handig om dat op een regenachtige herfstmiddag eens door te lezen ;) (zie de handtekening van deze post voor de link ernaartoe)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Atlantische Raad

Bericht door Matt » do 03 sep 2015, 19:47

Het is goed om te zien wat een werk er ineens verzet wordt! Ook Maldarië zou niet akkoord gaan met een orgaan voor de mensenrechten. Wij zijn van mening dat dit niet bijdraagt aan een betere samenwerking tussen de lidstaten, hetgeen de Raad voor was opgericht. Een cultuur- en een educatie-instituut gaat Maldarië dan wel mee akkoord, omdat dit de samenwerking en uitwisseling tussen culturen onderling bevordert.

Voor het Hooggerechtshof (hebben we hiervoor een goede naam?) stellen wij voor dit in een politiek stabiel land, zoals Schellingen, te vestigen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Atlantische Raad

Bericht door TzM23 » do 03 sep 2015, 20:45

Tholenië wil benadrukken dat de AR vooral een overleg en adviesorgaan is, en dingen als hogergerechtshoven geen harde eisen kunnen stellen.

De koning van Forezen heeft vandaag een verzoek ingediend om Forezen lid te laten worden van de AR. Men hoopt dat het snel wordt geaccepteerd zodat Forezen ook haar inbreng heeft en 'mee kan draaien met het geheel.'
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: Atlantische Raad

Bericht door sirdanilot » ma 26 okt 2015, 14:11

Burghteland zou ook graag willen toetreden tot de AR

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Kaaiman » di 15 dec 2015, 12:23

Antalmenië levert nog tot maart 2016 de Secreatris-Generaal van de AR, maar wordt er ook nog iets gedaan?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Atlantische Raad

Bericht door Faylin » di 15 dec 2015, 13:23

^^ Het is een beetje ren dode boel op het moment, ja. Het lijkt me eerst zaak dat we (met terugwerkende kracht) die organisaties definitief bepalen, inclusief hun zetels.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlantische Raad

Bericht door TBR » di 15 dec 2015, 13:46

Het lijkt me niet echt de bedoeling dat er in de Atlantische Raad ook echt iets gebeurd, anders hadden we wel iets beters op poten kunnen zetten dan deze lege doos, maar heel wat landen in Atlantis zijn niet happig op het opgeven van soevereiniteit.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlantische Raad

Bericht door Dulminis » di 15 dec 2015, 22:55

Ik denk dat vooralsnog met name de SecGen leuk is om stof te doen opwaaien door dingen te roepen over dingen die hem/haar niet per se aangaan. Die beurt is nu aan Ortelius dus :)

Maar tzt moet er wel een summit belegd worden over de nieuwe toetredingsaanvragen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten