[PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » do 21 jan 2016, 16:57

^^ Bedankt! Dit ontwerp is inderdaad de officiële vlag. Als civiele vlag is alle inhoud weg (de tekst en wapen).

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 09:29

Staatsinrichting en asokisme
Afbeelding
Dit is de staatsinrichting zoals de betovergrootvader van de huidige president, Maminjeith (vader), die met een staatsgreep 'ingevoerd' heeft, toen de koning die daarvoor aan de macht was overleed. Hij schreef meerdere boeken over hoe volgens hem de ideale staat eruit zag en noemde de leer die hij hierin beschreef het asokisme. Volgens zijn leer is het land onder Gathenjə Asok IV nog altijd ingericht.

De rol van de president
De president, die door de Presidentiële Adviesraad wordt voorgedragen maar de facto door overerving bepaald wordt, is verreweg de machtigste man van het land en regeert bijna alleen. Hij is niet alleen het gezicht van Fingevoren, maar ook de hoogste bestuurder, wetgever en rechter. Daarnaast is hij ook nog eens de legeraanvoerder en voorzitter van de Presidentiële Adviesraad (zie onder), en de voorzitter van de Partij van Asok. Zijn officiële titel luidt Leider van het Land van de Bloemenvelden. Officieel voert de president al deze taken zelf uit, maar het spreekt voor zich dat dat niet haalbaar is en hij eigenlijk voor allerlei zaken 'assistenten' heeft.

de Drie Nationale Raden
Onder de president staan drie belangrijke nationale organen: de Drie Nationale Raden (Sa Ati Makiwore [script="hongo"]sa xati makiwore[/script]). Elk hebben ze hun eigen taken: de Presidentiële Adviesraad adviseert zoals de naam al zegt de president. In de praktijk stelt dit niet zo veel voor, want de raad mag de president niet tegenspreken en de president is zelf de voorzitter van deze raad. De president hoeft eventuele adviezen van de raad ook niet per se op te volgen. Een andere raad is de Volksraad. Deze raad houdt het volk in de gaten (spioneert ook bijvoorbeeld) en zorgt dat er actie wordt ondernomen door het leger als iemand een misdaad begaat. Ook informeert de Volksraad het volk over de gang van zaken bij de overheid, en is de Volksraad verantwoordelijk voor de publieke omroep. De derde raad is de Controlerende Raad, die door de volledigheid van de gemaakte wetten instaan en deze eventueel met toestemming van de president aan kunnen vullen. Plaatsnemen in zo'n raad kan niet zomaar; mocht een lid van een vertrekken dan zal de raad zelf iemand voordragen die deze persoon kan vervangen. Uiteraard draagt een raad alleen iemand voor uit de bovenste lagen van de samenleving, zo is het voor iemand van het platteland bijna onmogelijk in het landsbestuur te komen.

Verdeling van het volk in drie lagen
De bevolking van Fingevoren is volgens Maminjeith opgedeeld in drie lagen, waarvan de onderste twee genoemd zijn naar twee stammen die in het binnenland van Fingevoren leefden: vertaald zijn dit de Heren, de Hazen en de Wormen. Tot de Heren behoren de oorspronkelijk rijkere bevolking uit het hoofdstedelijk gebied van Ibinjeithongu, en de stedelijke gebieden van Loret Makiwore en Stime Esethare. Tot de Hazen behoren de mensen uit de overige ruralere gebieden van Fingevoren. De bovenste twee lagen leven gesegregeerd binnen de steden met aparte wijken en bepaalde aparte voorzieningen. De bovenste laag kijkt erg neer op de lagere lagen. Het verschil in lagen wordt al van jongs af aan erg sterk aangeleerd op school. De onderste laag 'leeft' of in strafkampen of als slaaf bij iemand uit een hogere laag. Er zijn veel verschillende redenen waarom je in zo'n kamp terecht kan komen, zoals moord, diefstal of welke 'echte misdaad' dan ook, maar ook bijvoorbeeld negatief over het asokisme spreken, herhaaldelijk niet verschijnen op je werk of homoseksualiteit kan zorgen voor een plek in een kamp. Er zijn twee soorten kampen: levenslange kampen en kampen voor een korte periode. Als je in een kamp voor een korte periode hebt gezeten keer je afhankelijk van de misdaad die je hebt begaan terug in de samenleving of word je verkocht als slaaf. Oorspronkelijk was het idee van de lagensamenleving dat iedereen zich zo optimaal mogelijk kon ontwikkelen als men omgeven was door mensen met dezelfde intelligentie, hetzelfde inkomen, enz.

Als iemand een misdaad begaat zal de Volksraad zorgen dat er actie ondernomen wordt. Deze actie wordt ondernomen door het leger. Fingevoren heeft geen politie, maar het leger heeft deze taak op zich genomen. Het leger is ook verantwoordelijk voor de kampen.

Geschiedenis van presidenten
1887 - 1921 Gathenjə Asok I "Maminjeith" (1850 - 1921) [script="hongo"]gaÞej xasok[/script] I "[script="hongo"]mamijÜÞ[/script]"
1921 - 1946 Gathenjə Asok II (1877 - 1947) [script="hongo"]gaÞej xasok[/script] II
1946 - 1972 Gathenjə Asok III (1908 - 1972) [script="hongo"]gaÞej xasok[/script] III
1972 - 2001 Mori Asok (1946 - 2001) [script="hongo"]mori xasok[/script]
2001 - heden Gathenjə Asok IV (1965 -) [script="hongo"]gaÞej xasok[/script] IV

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Matt » di 02 feb 2016, 09:47

Klinkt mij wel aannemelijk. :d De mensen die door de volksverhuizingen moesten verhuizen behoren niet tot een bepaalde laag van de bevolking?

Een deel of het grootste deel van Fenjamen is ook onder de heerschappij van Maminjeith geweest.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 09:51

Jawel, die behoren tot de middelste laag van de bevolking (het gaat er eigenlijk om waar je roots liggen); ook al wonen ze in de stad, toch worden ze beschouwd als de mensen die oorspronkelijk van het platteland kwamen.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Matt » di 02 feb 2016, 10:02

Ah, op die manier. Dat klinkt dus best denigrerend, maar dat is uiteraard ook de bedoeling.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 15:32

Afbeelding
Fingevoren doet niet zo moeilijk met kentekens; zeker op het platteland rijden ook wel wagens zonder kenteken. Het is alleen strafbaar zonder kenteken te rijden op grote openbare wegen (vanaf een bepaalde wegklasse). Er is nooit een apart ontwerp voor motoren geweest; bij motoren wordt (vrij slordig) een normaal kenteken vaak 90°gedraaid. Normale kentekens hebben een blauw stuk dat door de dealer in te vullen is. Alle voertuigen krijgen een normaal kenteken, behalve regeringsvoertuigen, die een variant in de kleuren van de vlag krijgen. Hierbij staat in het vrij in te vullen stuk het regeringsorgaan waar het voertuig onder valt.
Laatst gewijzigd door SjorsB op wo 03 feb 2016, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 17:38

Kaart versie 0.2
https://dl.dropboxusercontent.com/s/38m ... 2.png?dl=0

Wijzigingen:
+ Veel nieuwe plaatsen toegevoegd
+ Rivieren namen gegeven
+ Rivieren aan/over de grens toegevoegd
+ Enkele natuurgebieden toegevoegd
+ Nieuw noordelijk buurland toegevoegd
+ Grid en vormgeving om kaart heen toegevoegd

Het inwonertal staat nu op 5108127 inwoners.
Georgië - Fingevoren - Noorwegen

De oppervlakte is nu 54799 km².
Kroatië - Fingevoren - Bosnië en Herzegovina

De bevolkingsdichtheid is nu gemiddeld 93,2 inw/km².
Spanje - Fingevoren - Servië
Laatst gewijzigd door SjorsB op di 02 feb 2016, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 18:04

De cijfers hierboven zijn niet kloppend, Fingevoren is een stuk dunbevolkter en echt wel groter dan België... Ik zal het vanavond herberekenen.

Edit: nu klopt het wel
Laatst gewijzigd door SjorsB op wo 03 feb 2016, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door BlaZ » di 02 feb 2016, 19:42

54799,13km2 volgens de overzichtskaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door TBR » di 02 feb 2016, 20:10

Tussen Kroatië en Bosnië en Herzegovina in.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 21:42

Bedankt, ik pas het aan.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » ma 08 feb 2016, 22:12

Kaart versie 0.3
https://dl.dropboxusercontent.com/s/kd9 ... 3.png?dl=0

De kaart is nu een hoogtekaart. Er zijn ook een paar plaatsen toegevoegd of verplaatst. Ik heb het al afgestemd op mijn buurlanden: op de kaart van Nefen en Daar (die ik achter de schermen heb gezien) en informatie (over de autonome deelrepublieken) uit het Viguros-topic. De grens met Viguros is nu op zijn hoogst boven de 1900-lijn; in het gebergte komen, in Viguros (Satoba Akarativa), de bergen tot enkele honderden meters daarboven. De rivieren moeten tenslotte ergens ontspringen. :) De vorm van Fenjamen heb ik nog niet in mijn kaart verwerkt, maar wel al de grensrivier.

Over het kleurenschema: ik ben ook niet de grootste fan van lichtblauw voor de hoogste bergen, ik ga nog kijken wat een beter kleurenschema zou zijn.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door TBR » ma 08 feb 2016, 23:06

Mooi, maar een legende bij de hoogtekaart zou handig zijn. Ook zou ik eerder donkerbruin gebruiken voor de hoogste toppen, aangezien ze niet echt hoog liggen, je kleurenschema moet misschien iets dichter bij elkaar gaan liggen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door BlaZ » di 09 feb 2016, 02:59

De Irənə stroomt omhoog? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Matt » di 09 feb 2016, 08:31

Volgens mij klopt dat kleurenschema inderdaad nog niet helemaal. Ik zou zoals TBR aangaf de kleuren dichter bij elkaar brengen, omdat de bergen in Viguros nog hoger zijn. De kaart ziet er wel puik uit!
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Kaaiman » di 09 feb 2016, 08:51

Als wit eeuwige sneeuw betekent, kan de Irənə niet stromen met de snelheid van water, maar met de traagheid van een gletsjer.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » di 09 feb 2016, 10:36

Ik vraag me af hoe BlaZ erbij komt dat die rivier omhoog stroomt, dat doet hij volgens de kaart toch niet? Voor zover ik nu kan zien in elk geval niet.

Ja, het kleurenschema ga ik aanpassen; nu lijkt het alsof de eeuwige sneeuw al vrij laag begint als die er überhaupt al is. De stapgrootte tussen de kleuren wordt kleiner en ik zal een legenda toevoegen (had ik nog niet gedaan, want het is allemaal nog WIP). Hoe hoog zou de sneeuwgrens liggen? Dat is natuurlijk afhankelijk van onder andere de breedtegraad.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Matt » di 09 feb 2016, 11:09

^^ Dat is onder andere van de breedtegraad afhankelijk, maar ook andere factoren als neerslag en afstand tot de zee. Ik gok dat de sneeuwgrens in het gebergte daar op zo'n 3.800 ± 500 meter zal zijn. De boomgrens gok ik op 2.300 ± 500 meter.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Dulminis » di 09 feb 2016, 13:46

^^ Ik denk dat BlaZ de eeuwige sneeuw op de hooggebergten voor laagland heeft aangezien, vermits die er ook groen uitzien. Een ander kleurenschema is dan idd beter.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door BlaZ » wo 10 feb 2016, 06:44

Dulminis schreef:^^ Ik denk dat BlaZ de eeuwige sneeuw op de hooggebergten voor laagland heeft aangezien, vermits die er ook groen uitzien. Een ander kleurenschema is dan idd beter.
Ik dacht dat het een vallei was inderdaad.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door BlaZ » wo 10 feb 2016, 07:43

Matt schreef:^^ Dat is onder andere van de breedtegraad afhankelijk, maar ook andere factoren als neerslag en afstand tot de zee. Ik gok dat de sneeuwgrens in het gebergte daar op zo'n 3.800 ± 500 meter zal zijn. De boomgrens gok ik op 2.300 ± 500 meter.
De boomgrens is enorm variabel en kan variëren van 1200 tot 3000m afhankelijk van de beschikbare soorten. Het is een eiland dus op dat vlak kunnen we alle kanten op. Kijken we naar de Zuid-Afrikaanse Drakensbergen dan kunnen we uitgaan van een erg lage boomgrens. Op deze bergen valt enkel in de winter sneeuw terwijl de boomgrens toch slechts op 1800m ligt. Een boomgrens van een meter of 1500/1600m lijkt me afgaande op voorgaande informatie billijk.

Vanwege de sterke zee invloed zal de sneeuwgrens sowieso hoog liggen. Uitgestrekte hooglanden hebben ook veel invloed op een sneeuwgrens. https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_line dit geeft een mooi overzicht van de enorme verschillen. 3300-4300 lijkt me een prima variatie.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door SjorsB » wo 10 feb 2016, 22:11

Kaart versie 0.4.1
https://dl.dropboxusercontent.com/s/dwi ... 1.png?dl=0

Kleurenschema is nu veranderd, ik heb wegen aangelegd en ze meteen ook maar genummerd, al zal dat nergens in het land echt consequent worden aangegeven. Ook een paar bergtoppen aangegeven en een paar kleine riviertjes toegevoegd.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Maarten » wo 10 feb 2016, 23:04

Ziet er goed uit :D :d

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door BlaZ » do 11 feb 2016, 07:01

SjorsB schreef:Kaart versie 0.4.1
https://dl.dropboxusercontent.com/s/dwi ... 1.png?dl=0

Kleurenschema is nu veranderd, ik heb wegen aangelegd en ze meteen ook maar genummerd, al zal dat nergens in het land echt consequent worden aangegeven. Ook een paar bergtoppen aangegeven en een paar kleine riviertjes toegevoegd.
Ik blijf toch met de Irənə rivier bezig haha. De rivier stroomt langs een bergtop van 1700m af terwijl het veel logischer zou zijn mocht deze rivier door het daarnaast gelegen dal lopen. Dat is namelijk net een plek voor een bergmeer, met rivier.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PHI] Mak Asokina Jene Jeithevori Wethisi Phingevori

Bericht door Dulminis » do 11 feb 2016, 08:00

^^ Dat zou waarschijnlijk de hele loop van de rivier veranderen; hij stroomt dan oostelijker bergaf, waarschijnlijk in het lichtgroene gedeelte en dan tussen die twee gele uitsteeksels naar nog lager gelegen terrein, om vervolgens uit te monden in de Men Shaktarə.

Om de Irənə voor het grootste gedeelte toch de huidige loop te laten houden, zou deze ten westen van de Darnast kunnen stromen, hoewel die dan in de bovenloop net iets westelijker zou blijven stromen tot aan het donkergroene gedeelte, en dus niet de twee plaatsjes (Simoja e.d.) zou aandoen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten