Algemene nutsvoorzieningen
Infrastructuur van algemene nutsvoorzieningen werken via verschillende bestuursconstructies. De basis is echter hetzelfde: de overheid verplicht bedrijven om bepaalde voorzieningen te leveren. Degene die dit tegen de beste prijs kan doen per gemeente mag zijn diensten leveren in die gemeenten. Bedrijven moeten dus een consessie doen om hun diensten te kunnen leveren. Het bezit van de infrastructuur die hiermee gepaard gaat is wat ingewikkelder:
- Waterleidingen zijn in bezit van de waterleidingbedrijven. Zij moeten alle leidingen in het gebied dat ze exploiteren onderhouden, ook als ze deze leidingen niet zelf gebouwd hebben.
- Rioolleidingen zijn in het bezit van de gemeente, omdat deze infrastructuur niet goed te exploiteren is.
- Elektricitieitslijnen zijn in bezit van de elektriciteitsnetbeheerder, die op zijn beurt weer contributie vraagt aan de eletriciteitsexploitanten. De netbeheerder onderhoud de lijnen en is bij het falen hiervoor ook gerechtelijk aansprakelijk.
Wegverkeer
De massamotorisatie in de jaren '60 was het startsein voor Nieuwegouwen om veel wegen te bouwen. Immers was het volgens de denkbeelden van die tijd de auto de toekomst. Rond de hoofdstad is dit netwerk vrij systematisch opgebouwd op de vlakten, terwijl in de bergregio's het aantal wegen beperkt is gebleven. Echter heeft men in die bouwwoede aan een belangrijk aspect te weinig aandacht besteedt: onderhoud. Een groot deel van de wegen, nog grotendeels opgebouwd uit betonplaten, is nauwelijks onderhouden. Nieuwegouwen geeft weinig budget uit aan de onderhoud van de wegen, mede doordat de overheid maar weinig budget heeft.
Iets beter onderhouden zijn de tolwegen. Het grootste deel van het hoofdwegennet, vooral grote kunstwerken als bruggen en tunnels, zijn in particulier bezit en zijn dus tolwegen (te herkennen aan de rode autobahn-spoel). Tolwegen zijn voor het grootste deel snelwegen, maar niet alle tolwegen hebben 2x2 rijstroken. NIeuwegouwen kent ook nog vele driestrookswegen, waarbij de middelste strook een inhaalstrook is. Deze wegen staan bekend om het relatief grote aantal ongelukken dat daar gebeurd, maar in Nieuwegouwen zijn ze nog nooit omgebouwd tot veiligere wegindelingen. Verder zijn er in Nieuwegouwen tolvrije snelwegen (te herkennen aan de blauwe autobahn-spoel), expreswegen (ook te herkennen aan de blauwe autobahn-spoel) en gouwwegen (te herkennen aan het gele routeschildje). Snelwegen hebben ongelijkvloerse kruisingen per definite; expresswegen hebben vaak gelijkvloerse kruisingen en geen vluchtstrook. Gouwwegen zijn alle hoofdwegen die niet binnen de eerdergenoemde categoriën vallen.
Vooral rond de grote steden is er sprake van hevige congestie. Veel van de snelwegen zijn ondergedimensioneerd en verbredingswerkzaamheden vorderen traag. Rensburg is congestiehoofdstad nummer één van Borealië, waarbij zelfs in het weekend regelmatig files staan. Buitenlandse reisorganisaties adviseren om Rensburg te mijden met de auto.
Voor maximumsnelheden gelden de volgende nationale limieten in Nieuwegouwen:
- Binnen de bebouwde kom: 60 km/h
- Buiten de bebouwde kom: 80 km/h
- Expreswegen: 100 km/h
- Snelwegen: ongelimiteerd, adviessnelheid 120 km/h*
- Vrachtwagens: 80 km/h
Vaak kan die maximumsnelheid niet worden gehaald vanwege de slechte staat van het wegdek of congestie.
Openbaar vervoer
Nieuwegouwen investeert relatief weinig geld in openbaar vervoer. In veel steden en plattelandsgemeenten zal je geen busdiensten vinden. Alleen in de grote steden zijn er busnetwerken te vinden. Trams zijn evenzo zeldzaam: alleen Rensburg, Hulst en Drakeberg hebben een tramnetwerk. Hulst kent zelfs nog een enigzins bescheiden metronetwerk. In Hulst en Drakegouw - die wat linkser geörienteerd zijn dan de rest van het land - is de beschikbaarheid van openbaar vervoer ruimer dan de rest van het land, maar alsnog beperkt.
Spoorvervoer is er maar weinig in Nieuwegouwen. Veel lijnen zijn door verliezen in onbruik geraakt en door de aanwezigheid van vele kopstations rijden er geen vrachttreinen over het netwerk. Omdat stoptreinen in Nieuwegouwen verlies leden, zijn deze ook van het netwerk gehaald. Wat over is gebleven, is een vrij homogene bezetting van intercity-treinen, die nog wel van winst kunnen profiteren en vooral in de grootstedelijke zones hoogfrequent kunnen rijden. Vaak staan er bij deze stations grote parkeerplaatsten en busstations (er zijn alleen stations in de steden waar ook busvervoer is), die ook goed worden benut. Park-and-ride is ook vrij populair, mede door de congestie op de snelwegen in de grootstedelijke gebieden. Het spoorwegennet is wel volledig geëlektrificeerd.
Vliegverkeer
In Nieuwegouwen vind geen binnenlands vliegverkeer plaats. Wel kent Nieuwegouwen twee grote luchthavens: Rensburg International Airport en Hulst Airport. Vaak gaan de belangrijkste vluchten naar Rensburg, terwijl Hulst meer bekend staat als een budgetvliegveld en een regionaal vliegveld (regionaal in de zin van: vluchten vanuit de rest van Borealië en voor een deel uit West-Europa).