[PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

[PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » ma 01 feb 2016, 21:56

öuyamin| sejolis|müt| makin| / Phunjamin Sejolismeit Makin (Fenjami)*

funjamin| sejolimen| xak|qi / Fujamin Sejolimen Akkhi (Lokhathari)*
fun|þarin tejodimen| xak|qe / Funtharin Tejodimen Akkhe (Akkthathari)*
mak| öujamisi sohühonina / Mak Phunjamisi Soheihonina (Fingevori)*
Fexamen (Oxive)*

Seoïsche Republiek Fenjamen*

Officiële naam - Phunjamin Sejolismeit Makin (Seoïsche Republiek Fenjamen)
Officiële landcodes - FU, PHU
Hoofdstad - xerabago| (Erabago)
Grootste stad - þaruda (Tharuda)
Officiële landstaal - Fenjami
Andere talen - Fingevori, Lokhathari, Akkthathari, Hiwe*

Regeringsvorm - [...] Republiek (?)
Staatsvorm - Constitutionele Parlementaire Republiek; uitvoerend president wordt gekozen door het parlement
Staatshoofd - [...]
Regeringsleider - [...]

Religie
Seoïsme
[...]


Oppervlakte - [...] km²
Inwoners -[...] (2015 est.)
Bevolkingsdichtheid - [...]/km2

Motto - “...”
Volkslied - [...]
Munteenheid - [...]
X x,xx ≈ € x,xxxx (4 december 2015)


Netnummer - + [...]
Internet toegangsnummer - .fu
Nationale Feestdag - 3 februari

Koopkracht - $ 7,341 (2015 est.)
BNP/hoofd - $ 4,013 (2015 est.)
HDI index - 0,658 (gemiddeld)(2015 est.)
Buurlanden - Fingevoren (PHI) (zuidwest); Viguros (VGR) (zuidoost); Txeion (TXE) (noordoost)

*Alle namen en talen zijn nog onder voorbehoud. In Fenjamen hebben twee dialecten de overhand, waarbij het Fenjami de officiële taal is. Er zijn gebieden waar Fingevori en Akkthathari wordt gesproken. Aan de grens met Viguros wordt in sommige dorpen ook Hiwe gesproken.

Republiek Fenjamen

Fenjamen is een land in oost-Davaleda, dat grenst aan Fingevoren in het zuiden, Viguros in het oosten en Txeion in het noorden. In het westen grenst Fenjamen aan de Atlantische Oceaan. Zoals veel landen in het oosten van Davaleda is het economisch niet bijzonder ver ontwikkeld. Fenjamen kent een roerige geschiedenis, waarbij de huidige staatsvorm slechts sinds enkele decennia bestaat. De staatsgodsdienst is het Seoïsme, hoewel dit in sommige regio's staat voor onderdrukking, en eerder een taboe is.

Relaties met buurlanden
Txeion - sinds enkele decennia redelijk goede relaties
Fingevoren - slechte relaties, grens wordt goed bewaakt
Viguros - er zijn altijd goede relaties geweest tussen de Fenjamen en de Hiwe. Hoe de huidige relaties met Viguros zijn, is nog niet bekend.

Geografie
Het oosten van het land is bergachtig. In het westen bevinden zich ook kleinere bergen. Het midden van het land is heuvelachtig. Nabij de grenzen met Txeion en Fingevoren is het land relatief vlak. Hier vormen rivieren de grens. De grens met Viguros loopt grotendeels over een rivier, die door een bergketen, dat tot aan Txeion reikt, stroomt.

Geschiedenis
De geschiedenis is slechts onder voorbehoud; een tijdsindicatie is (nog) niet gegeven.
  • Van Akkthathare in west-Txeion tot Shakta en Makar in noord-Fingevoren liggen verspreid verschillende hertogdommen en graafschappen, elk met een eigen bestuur.
  • In het westen van het huidige Fenjamen verenigen verschillende hertogdommen zich en vormen [...].
  • Vanuit het oosten komt de sekte Txeo opzetten. De vrije steden in het westen van het huidige Txeion en in Fenjamen worden door de Txeocon onderworpen. De eens vrije steden zijn niet vrij meer. De Txeocon proberen verder naar het zuiden te komen, maar het lukt ze niet om verder dan de [grensrivier met Shakta (Fingevoren)] te komen.
  • De Fingevoren komen om Fenjamen van de Txeocon te bevrijden. Etnisch gezien liggen de Fenjamen niet ver van de Fingevoren. Dit lukt tot aan de grensrivier met Txeion. De vrije steden van Akkthathare (in het westen van Txeion, waar ze ook een aan het Fingevoors verwante taal spreken) kunnen niet worden veroverd.
  • Fenjamen hoort nu bij Fingevoren. De oorspronkelijke graafschappen en hertogdommen behouden hun eigen bestuur, maar hebben wel een gezamelijke defensie. Langs de [grensrivier met Txeion] staan verschillende forten die de federatie tegen de Txeo zouden moeten beschermen.
  • In Fingevoren wordt een staatsgreep gepleegd. Er volgt een periode van dictatuur. De oude verenigde hertogdommen van Fenjamen verenigen zich om zich tegen de Fingevoren te keren. De verenigde hertogdommen kunnen zich losmaken van Fingevoren. Enkele andere hertogdommen en graafschappen volgen.
  • [...] Het huidige Fenjamen ontstaat.
  • Wellicht iets met Europeanen, Hiwe, etc.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door SjorsB » di 02 feb 2016, 09:30

Mooi begin van je land Matt! Ik ben ook erg blij dat het Hongo verder komt dan de landsgrenzen van Fingevoren. :D

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door TBR » di 02 feb 2016, 17:50

Ehem, en het Oxive? *kuch* ;)
Leuk begin van het land Matt, goed dat ik er een buurland bij heb. :d
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » di 02 feb 2016, 18:51

Eindelijk is dat lelijke gat opgevuld. Leuke wisselwerking met de buurlanden en welkom uiteraard.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » wo 31 aug 2016, 22:27

Sinds de opening van deze draad heb ik weinig berichten geplaatst (lees: geen). Ik ben nog wel van plan om verder te gaan met Fenjamen, maar de afgelopen maanden heb ik andere zaken dan geofictie aan mijn hoofd gehad. Wees gerust, ik ben het zeker niet vergeten. Ik heb al enkele zaken op digitaal papier staan, maar ik ga denk ik eerst nog wat zaken over Maldarië (en Benjiland) plaatsen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » ma 28 nov 2016, 17:10

Even de bezem gepakt om dit onderwerp van zijn stof te ontdoen. Ik heb een begin gemaakt met de kaart van Fenjamen (laten we maar zo noemen). Zo heb ik een beter beeld van mijn land gekregen, en nu hebben jullie ten minste een beeld van Fenjamen. Er is nog niets definitief uiteraard, maar het dient als een basis om van hieruit verder te gaan werken.

Fenjamen Wegenkaart 0.1

(Ja, ik weet: veel carthografische elementen ontbreken, maar dat is voor later)

Wat extra informatie:
  • Staatsinrichting - Fenjamen bestaat uit drie landsdelen: Lokhatharin, Mondakman en Phatera. Tot een paar jaar terug hadden deze landsdelen veel macht, maar door een staatshervorming in 2004 zijn deze landsdelen meer een soort provincies geworden. Verder zijn er nog enkele zogenoemde öat|sawon| atsawon (letterlijk: gebieden), welke een vergelijkbare positie hebben als de landsdelen, maar worden in sommige opzichten beperkt en moeten verantwoording dragen aan het landsdeel waar het historisch bij hoort. Op de kaart staat met pijlen aangegeven welke gebieden bij welke landsdelen horen. Fun fact: Rowane hoort historisch gezien eerder bij Phatera (tijdens unies met Shakta/Fingevoren).
  • Wegennet - Het aantal doorgaande wegen in Fenjamen is beperkt. Dit heeft o.a. te maken met topografie en de economie. Er zijn enkele snelwegen in Fenjamen, maar dit is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Nederland of België. Snelwegen kunnen bijvoorbeeld ook lokale zijweggetjes en stoplichten hebben. De snelwegen rond Tharuda en snelweg 1A rond Scopion hebben vrijwel geen lokale kruisingen.
  • Taal - In Fenjamen worden verschillende talen gesproken. Het Fenjami is de voertaal, ook in de politiek. Het beleid rond de weergave van talen op verkeersborden en op wegenkaarten is niet altijd duidelijk. Meestal staat er alleen Fenjami, maar soms kan een minderheidstaal ook worden weergegeven. Meestal worden de Fenjamese namen gebruikt, maar in meer afgelegen gebieden zijn vaak de endoniemen te vinden. De plaats Stikh Dakkha in Mokhdakkha bijvoorbeeld heet in het Fenjami Stige Dakan, maar door zijn afgelegen locatie is de plaats bij velen onder de Lokhathaarse naam bekend. Fun fact: Veel plaatsen net over de grens in Seovië worden nog bij hun oude Akkthathaarse naam genoemd. Zo heet de stad Scopion in het Fenjami Stime Aktare (dit is dus geen Akkthathaarse/Lokhataarse naam, maar de Fenjamese naam)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door SjorsB » di 29 nov 2016, 07:07

Mooi, fijn om nu een beeld te hebben hoe het land eruit gaat zien :)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door TBR » di 29 nov 2016, 16:43

Ik vind de kaartstijl wel leuk, het kleurgebruik is erg aangenaam en duidelijk. Ik doe nogmaals mijn voorstel van de weg Viguros-Fenjamen, waarbij de rivier de Lave wordt overgestoken door middel van een brug. Hier kunnen nog andere wegen aan worden toegevoegd.
Afbeelding
Afbeelding
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » wo 30 nov 2016, 10:14

^^ Dat lijkt mij een goed idee en een logische route. Route 4 zal dan deze weg tot de grens met Viguros volgen. Er zullen vast nog andere regionale wegen zijn, maar dit is de enige en belangrijke doorgaande route in het gebied.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » do 01 dec 2016, 00:50

Nog wat observaties aan de oostkant van Fenjamin

Afbeelding

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » do 01 dec 2016, 09:00

^^ Dank voor je opmerkingen. Nu ik je kaart heb, zal ik dit allemaal precies in kunnen tekenen. Je zou Ixyron iets noordelijker kunnen plaatsen, ter hoogte van de scherpe bocht in de rivier. Het ligt dan aan het begin van het dal en heeft aansluiting op de gele weg naar Phatera Matsi.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door TBR » do 01 dec 2016, 11:13

Vergeet niet dat in Viguros enkel belangrijke steden op de kaart staan, het kan best dat er wel kleinere plaatsen in de buurt van de grens liggen. Weg 12 kan misschien een route zijn naar Nózadir, een stad in het uiterste noorden van Viguros?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » do 01 dec 2016, 21:56

TBR schreef:Vergeet niet dat in Viguros enkel belangrijke steden op de kaart staan, het kan best dat er wel kleinere plaatsen in de buurt van de grens liggen. Weg 12 kan misschien een route zijn naar Nózadir, een stad in het uiterste noorden van Viguros?
Dit zou kunnen, hoe groot is Nozadir overigens?

Scoiʒon en Ixyron zijn plaatsen tussen de 10.000 en 50.000 inwoners, vandaar mijn opmerking. Is dat voldoende voor een hoofdroute?

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door TBR » do 01 dec 2016, 22:25

^^ Nózadir telt een 200 000-tal inwoners. Het is ook een belangrijke binnenhaven en industrieel centrum. In dunbevolkte gebieden zijn steden van 50 000 inwoners al grote regionale centra, vergeet niet dat er ook nog heel wat dorpen en gehuchten in de buurt liggen, dus een hoofdroute is dan zeker gerechtvaardigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » vr 02 dec 2016, 04:52

TBR schreef:^^ Nózadir telt een 200 000-tal inwoners. Het is ook een belangrijke binnenhaven en industrieel centrum. In dunbevolkte gebieden zijn steden van 50 000 inwoners al grote regionale centra, vergeet niet dat er ook nog heel wat dorpen en gehuchten in de buurt liggen, dus een hoofdroute is dan zeker gerechtvaardigd.
Tussen Nózadir en Ixyron ligt echter nog een bergrug met stukken boven de 2000m, dat zou betekenen dat je op deze route zo'n 4000 hoogtemeters zou moeten bedwingen.
De route via Eikōkeion naar Nózadir is daarom veel logischer, aangezien deze om het gebergte heen is.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » zo 08 jan 2017, 03:01

Matt, is er eigenlijk treinverkeer in Phunjamin?

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » ma 09 jan 2017, 08:43

Er is treinverkeer, maar dit is uiteraard zeer beperkt. De belangrijkste spoorlijn loopt tussen Scopion (TXE) en Tharuda. Andere spoorlijnen zijn denk ik Tharuda - Mimanif - Atə Lavanediwore (PHI), Tharuda - Nganarsiren, en Ngə Thalastə - Mimanif. De hoofdstad is in ieder geval niet verbonden per spoor.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door BlaZ » di 10 jan 2017, 01:36

Matt schreef:Er is treinverkeer, maar dit is uiteraard zeer beperkt. De belangrijkste spoorlijn loopt tussen Scopion (TXE) en Tharuda. Andere spoorlijnen zijn denk ik Tharuda - Mimanif - Atə Lavanediwore (PHI), Tharuda - Nganarsiren, en Ngə Thalastə - Mimanif. De hoofdstad is in ieder geval niet verbonden per spoor.
Een enkele spoorlijn de grens over lijkt me een goed idee. In Txeiōeion zal dit dan doorlopen tot Xbēnion waarna er landinwaarts vrijwel geen spoor meer te vinden is.

Heb je overigens al een idee van de inwoneraantallen van de grotere steden in Phunjamin?

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door SjorsB » wo 11 jan 2017, 17:13

^^ Ik weet niet of er een spoorlijn tussen Fingevoren en Fenjamen is; ik had in elk geval bedacht van niet. Dus misschien dat de lijn die je naar Atə Lavanediwore had bedacht bij de grens stopt? (Zodat er altijd nog een mogelijkheid is het aan te sluiten.) Er kan wel een busverbinding zijn, maar die grens kom je toch niet zomaar over (lijkt me).

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » do 12 jan 2017, 09:31

^^ Dan zou die spoorlijn ook niet verder lopen dan de grens, zoals zo'n alles op de grens Fingevoren - Fenjamen. Ik kan mij zo voorstellen dat er wel een overblijfsel is van een spoorlijn uit de tijd 1852 - 1944, toen Fenjamen/Phatera onderdeel uitmaakte van het keizerrijk / de dictatuur Fingevoren. Transport over spoorwegen is veelal sneller dan wegtransport, en er is weinig reliëf in de kustregio van Fingevoren. Wellicht dat een deel van de spoorlijn is opgebroken, en ik denk dat de brug over de Lave zelf vernietigd kan zijn in de 1e of de 2e Fenjamese onafhankelijkheidsoorlog.
BlaZ schreef:Heb je overigens al een idee van de inwoneraantallen van de grotere steden in Phunjamin?
Mijn oorspronkelijke idee was om de grootste stad Tharuda meer dan 1 miljoen inwoners te geven, maar bij nader inzien lijkt mij dat toch weinig realistisch. Scopion heeft al veel meer inwoners, en is dan ook een stuk groter dan Tharuda. Ik gok nu op zo'n 700.000. Andere steden zijn dan een stuk kleiner. De hoofdstad Erabago heeft denk ik ongeveer 30.000-50.000 inwoners.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » do 12 jan 2017, 14:29

ma makin| xe ma xat|sawoni öujamibore / Ma Makin e ma Atsawoni Phunjamibore
Provincies en Gebieden van Fenjamen

Fenjamen is verdeeeld in drie Provincies, en tot elke Provincie behoren enkele zogenoemde Gebieden. Deze Gebieden zijn tamelijk zelfstandig, maar dienen verantwoording af te leggen aan de Provincie waar het bij hoort. De meeste gebieden hebben de Provincie ook nodig, want vaak zijn ze economisch niet sterk genoeg om als een losse staat te functioneren. De Gebieden liggen allen in het oosten, vooral in de wat meer afgelegen gebieden.
Opmerking: de lichtgroene gebieden geven aan welke Gebieden bij welke Provincies horen.

mon|dak|man| / Mondakman (Provincie)
Hoofdstad: xerabago / Erabago (tevens hoofdstad van Fenjamen)
Afbeelding
Mondakman is de grootste en dichtstbevolkte Provincie van Fenjamen. Het is de bakermat van de Fenjamese cultuur en van oudsher is het een belangrijk gebied in de regio. Oorspronkelijk is een een lappendeken van verschillende graafschappen. Door de tijd heen hebben veel van deze graafschappen hun status als zodanig verloren. De hoofdstad Erabago is slechts een klein provinciestadje in de heuvels in het westen. Het betekent zoveel als 'schuilplaats' en wordt al eeuwen gebruikt als plek waar men zich terugtrok in tijden van oorlog met andere graafschappen. De grootste stad, en tevens de grootste stad van het hele land, is Tharuda. Deze stad ligt in het glooiende landschap van het zuiden. Tharuda is economisch een belangrijke stad, waar dan ook het grootste zakencentrum van het land zit. Even ten zuiden van Tharuda, bij Nganarsiren, ligt de haven van Tharuda, de belangrijkste van het land. Het eiland Loberati is een betwist eiland met Fingevoren.
Opmerking: de twee Gebieden die tot Mondakman behoren, hebben niet altijd tot Mondakman behoord. Toen in 2004 de federatie een republiek werd, wilde Mondakman ook gezag hebben over Gebieden, en zijn twee Gebieden bij Mondakman gevoegd. Bij sommige inwoners van deze Gebieden ligt de kwestie nog erg gevoelig.
Opmerking bij opmerking: hoewel Fenjamen officieel een republiek is, heeft het meer weg van een confederatie.


wagenore mekin| / Wagenore Mekin (Gebied van Mondakman)
Hoofdstad: koñen| weþet|san| / Kongen Wethetsan
Afbeelding
Wagenore Mekin is een Gebied dat tot Mondakman behoort. Zoals de meeste Gebieden is ook deze regio dunbevolkt. Het bevindt zich op de flanken van de uitlopers van het gebergte. Hoewel dit Gebied tot Mondakman behoort, is het historisch gezien meer verwant aan Lokhatharin. Van de 6e tot de 14e eeuw maakte het onderdeel uit van Lokhatharin, en daarna van de 14e eeuw tot de 19e eeuw afwisselend behorend tot Lokhatharin en Akkhthathare. Nog 40% van de bevolking spreekt Lokhatari, de vroeger zo belangrijke taal in dit gebied. In Wagenore Mekin wordt het tegenwoordig meer als een dialect van de 'standaardtaal' (het Fenjami) gezien. De hoofdstad Kongen Wethetsan ligt aan het riviertje de Tsakhnon (Shanen). In het oosten grenst Wagenore Mekin aan Seovië, en heeft het een grensovergang voor naar Mokhdakkha. Door het gebied lopen twee belangrijke wegen richting Scopion.

rowane / Rowane (Gebied van Mondakman)
Hoofdstad: ranes|ta / Ranesta
Afbeelding
Rowane behoort tot Mondakman, maar heeft historisch altijd banden met Phatera / Shakta gehad. Van de 14e tot de 17e eeuw was het onderdeel van het Koninkrijk Shakta, dat zich over de river de Lave uitstrekte. Na de 1e Fenjamese Onafhankelijkheidsoorlog in dictatuur Fingevoren behoorde Rowane, tezamen met Phatera, nog langer tot Fingevoren, tot aan de 2e Fenjamese Onafhankelijkheidsoorlog. Het Gebied situeert zich rond de rivier Stiwahon, waar ook de hoofdstad Ranesta aan ligt. Kadi Rowane is een tempelgebied in de bergen wat officieel onderdeel uitmaakt van Rowane, maar geheel zelfstandig is. Het is een exclave ten noordoosten van het voornaamste gebied.


loqaþarin| / Lokhatharin (Provincie)
Hoofdstad: manik|ref / Manikref
Afbeelding
In de Provincie Lokhatharin zullen de meesten zich geen Fenjamees noemen. Het gebied kent een rijke historie en heeft vooral veel (historische) banden met Seovië, in het bijzonder de naastgelegen regio Akkhthathare. Vanaf de meeste plaatsen in deze Provincie zit men ook sneller in Seovië dan in andere delen van Fenjamen. Doorheen de Provincie loopt een spoorlijn in noord-zuid-richting, die Scopion met Tharuda verbindt. De wegen richting het zuiden zijn van redelijke kwaliteit, maar door het ruige karakter van het terrein duurt de reis naar Mondakman vaak lang. In Lokhatharin wordt nog veel Lokhathari gesproken. In veel plaatsen is het de meest gebruikte taal. In sommige plaatsen wordt zelfs nog Akkhthathari, de oude taal van het Noorden, gepsroken. Lokhatharin kent maar liefst drie havensteden, Maminlifeit Mikə, Krefin Aktan, en Manikrefə, waarvan laatstgenoemde de hoofdstad van de Provincie is. Het is de belangrijkste havenstad van het noorden, en ligt in het estuarium van de Tsobeisə, waar ook de miljoenenstad Scopion aan ligt.

moq|dak|qa / Mokhdakkha (Gebied van Lokhatharin)
Hoofdstad: s|tiq| dak|qa / Stikh Dakkha
Afbeelding
Mokhdakkha is een bergachtige regio, dat uit twee delen bestaat. Het is een enclave in Seovië, en kan dus alleen via Seovië worden bereikt. Het is met twee doorgaande wegen verbonden met de rest van Fenjamen. De enclaves zijn ontstaan rond strategische punten in de regio. De hoofdstad is van oudsher een belangrijke vesting; de naam Stikh Dakkha betekent dan ook 'bergburcht'. Stikh Dakkha is gebouwd op de helling van een berg. Mokhdakkha heeft door de eeuwen heen afwisseling tot Lokhatharin en Akkhthathare behoord. In de omgeving zijn mineralen te vinden, waardoor het 't minst arme Gebied van Fenjamen is. De inwoners identificeren zich met Fenjamen, noch Akhthathare, maar eerder met de stad waar ze wonen. De exclave heet Stikhmath en dit is een zelfstandige stad met ommelanden.

omaron| / Omaron (Gebied van Lokhatharin)
Hoofdstad: xomaron| mik / Omaron Mikə
Afbeelding
Eigenlijk heet deze regio pas sinds de 18e eeuw Omaron. Het Gebied was gecreëerd in de tijd dat het tot het Ktepische Rijk behoorde. Daarvóór bestond het Gebied nog niet als zodanig en behoorde delen tot de Akkhthatharische Republiek, Phatera, en Rasothan. In Omaron wordt naast Fenjami ook Ktepisch gesproken. Door anderen wordt dit gebied vaak uitgeduid als 'identiteitsloos' of 'Klein-Seovië'. Doorheen Omaron loopt de belangrijke weg van Tharuda naar Stikh Dakkha.


öatera / Phatera (Provincie)
Hoofdstad: s|tige öatera / Stige Phatera
Afbeelding
Phatera ligt in het uiterste zuiden van het land, en is de enige Provincie die aan Viguros en Fingevoren grenst. Het bestaat uit verschillende graafschappen en hertogdommen, hoewel deze niet meer als zodanig functioneren. Phatera is in haar geschiedenis is verschillende oorlogen verwikkeld geraakt, zowel met de zuiderburen als met de noorderburen. In de afgelopen eeuwen is een zelfstandig hertogdom geweest, en heeft het ook gehoord bij koninkrijk Shakta, Hertogdommen van het Westen, het Ktepische Rijk, de Verenigde Graafschappen, keizerrijk Fingevoren en dictatuur Fingevoren. Het landschap van Phatera varieert van bergachtig in het oosten tot vlak in het westen. De meeste mensen wonen in het vlakke westen, in de delta van de Lave, Mori, en Stiwahon. Er zijn nog mensen die Shaktari spreken, maar deze taal mag en wil men liever niet in het openbaar gebruiken. De standaardtaal is de meest gesproken taal in deze Provincie. De Lave vormt de grens met Fingevoren en Viguros. De grens met Fingevoren is volledig gesloten, waardoor sommige grensplaatsen, waaronder Moriwore, hun handelpositie hebben verloren, en de armoede is toegenomen. Over de Lave gaat een belangrijke weg over een brug naar Viguros.

öatera mat|si / Phatera Matsi (Gebied van Phatera)
Hoofdstad: koñen| mat|si / Kongen Matsi
Afbeelding
Klein-Phatera, of Achter-Phatera, is een Gebied ten noorden van Phatera, waar het bij hoort. Het gebied wordt vooral gekenmerkt door landbouw in de dalen. De hoofdstad Kongen Matsi ligt op een belangrijke splitsing van wegen, naar Ishəran in Seovië, en naar Omaron Mikə en Stikh Dakkha. Dankzij de 2e Fenjamese Onafhankelijkheidsoorlog is Phatera Matsi een apart gebied geworden. Daarvóór was het gewoon onderdeel van Phatera. In haar geschiedenis was het meestal onderdeel van Phatera, maar het is ook een tijd, in andere vorm, zelfstandig graafschap onder de naam Rasothan geweest.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door SjorsB » do 12 jan 2017, 15:03

Erg mooie en leuke uitwerking zo per gebied! Dat vind ik wel een goed idee, wellicht dat ik voor Fingevoren iets vergelijkbaars ga doen.

Wat betreft de spoorwegen: er zullen dan inderdaad nog wel wat resten zijn van een spoorweg via Stimə Esetharə naar Fenjamen. Zo ligt op sommige stukken in open veld nog wel de enkelsporige lijn, maar er zullen ook wel stukken opgebroken zijn. De bruggen bij Men Mer Phingorə en Atə Lavanediwore zijn in de oorlogen gesneuveld.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » do 12 jan 2017, 15:38

Oké. Dan heeft die spoorlijn destijds tot Ranesta in Rowane gelopen, en is in de 2e Fenjamese Onafhankelijkheidsoorlog (1941-1944) volledig verwoest. Beide economiën acht ik niet sterk genoeg om de spoorlijn te herbouwen. Tevens zorgde de komst van de autobus/minibus vanaf de jaren '50 dat er ook geen behoefte meer was aan het herbouwen van de spoorlijn.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door TBR » do 12 jan 2017, 16:08

Mooie post Matt! Het geeft al een mooie kijk in hoe Fenjamen in elkaar zit. Hoe hoog denk je dat bergen in Fenjamen gaan ongeveer?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Bericht door Matt » do 12 jan 2017, 16:42

^^ Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar zeker niet zo hoog als in Viguros en Seovië. Wellicht dat sommige toppen tegen de 2000m aan zitten, maar ik denk eerder aan 1500m, en in het westen aflopend tot 500m en minder.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten