Het is eerder een slingerbeweging, de regering voor de aftredende regering was dan weer heel rechts, ze bestond uit de HU, AP en de CKU en voerde een besparingsbeleid gekoppeld aan privatisering van overheidsbedrijven en versoepeling van arbeidswetgeving. Daarop ontstond een vrij forse tegenreactie die voor een overwinning van de linkse partijen SDP en GA! zorgde, al groeide de HU ook. AP leed een zwaar verlies dat nu maar matig wordt goedgemaakt. De sterke stijging van het aantal kiezers voor de extreemrechtse NDS is wel opmerkelijk, maar ligt inderdaad in de lijn van wat in andere landen gebeurt. Het is in Solwezië wel niet de eerste keer dat een populistische partij opgang maakt, in de jaren '90 nam de Volksalliansie zelfs deel aan de regering (voor twee jaar weliswaar) en daarvoor had je de ook al vrij extreme Rechtse Partij van Jan Boltoen. NDS probeert zich ook 'salonfähig' te maken door minder racistisch uit de hoek te komen, ze lijken de FN-tactiek te kopiëren en slagen er best in teleurgestelde kiezers van zowel links als rechts voor zich te winnen.Ook in Solwezië kiest men rechtser dan voorgaande jaren. Dat zie ik tegenwoordig op vrij veel plekken gebeuren in de wereld...
De HU (Hervormingsunie) is een liberale partij, in Nederlandse termen uitgedrukt zou je ze tussen VVD en D66 kunnen plaatsen. Ze is op ethisch vlak heel ruimdenkend, maar gelooft heilig in de vrije markt en privatisering. De partij was de voorbije vier jaar de belangrijkste oppositiepartij en komt nu aan zet.Naar ik begrijp is HU een centrumpartij? Is wel in lijn met het gestemde in RTH. Wat is het verschil in bevoegdheden/werkwijze van de twee verschillende kamers?
De twee kamers verschillen vooral door hun samenstelling, de Rijkskamer wordt verkozen uit 1 nationale kieskring, de Senaat door de 6 provinciale kieskringen. Erg veel verschillen ze verder niet, het is een ouderwets bicameraal parlementair systeem zoals er veel zijn.Wetsvoorstellen komen eerst in de Rijkskamer, waarop ze worden gestemd. Als een wetsvoorstel daar wordt goedkgekeurd, dan moet het naar de Senaat, waarbij vooral al de technische aspecten tegen het licht worden gehouden. De Senaat komt dus minder bijeen, er vinden minder debatten plaats, het is een soort legale back-up. Speciaal aan de Solwezische senaat is wel dat er ook regionale belangen besproken worden, wanneer twee derde van de vertegenwoordigers van een provincie het niet eens zijn met een wetsvoorstel moet dit terug naar de Rijkskamer.