[SOL] Kaarten en Infrastructuur
Moderator: TBR
Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten
Ik vind dat de kaart er tegenwoordig een stuk beter uitziet.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
UPDATE
Het openbaar-vervoersnetwerk van de hoofdstad Rugeneim heeft een update gekregen, enkel bussen worden er niet op aangegeven, maar die rijden er dan ook niet zo veel. NOOT: dit is wel de situatie na mei 2016, wanneer metrolijn G opengaat.
LINK
Zo, nu kunnen de occasionele toeristen gaan verdwalen.
Het openbaar-vervoersnetwerk van de hoofdstad Rugeneim heeft een update gekregen, enkel bussen worden er niet op aangegeven, maar die rijden er dan ook niet zo veel. NOOT: dit is wel de situatie na mei 2016, wanneer metrolijn G opengaat.
LINK
Zo, nu kunnen de occasionele toeristen gaan verdwalen.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Wow, wat een verschrikkelijke stad om met het OV in te reizen Het ziet er wel goed uit. Waar is de Balinicaweg naar vernoemd?
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Naar Giovanni Balinica, Italiaans immigrant en vleeshandelaar in Solwezië.
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Bij dit soort uitgebreide systemen zie je vaak dat er een aparte kaart is voor de metro/sneltram en de reguliere trams. Het systeem ziet er inderdaad best ingewikkeld uit.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Die is er dan ook Maar alles in een kaart is handig om een overzicht te krijgen van de verschillende vervoersmogelijkheden in de hoofdstad.
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
KAARTUPDATE
Kaart van het eiland Solwes, versie 3.2
Changelog:
-Veerverbindingen logisch gemaakt
-Autoveren gemarkeerd
-Kleine eilanden benoemd
-Spoornet klein beetje aangepast
Kaart van het eiland Solwes, versie 3.2
Changelog:
-Veerverbindingen logisch gemaakt
-Autoveren gemarkeerd
-Kleine eilanden benoemd
-Spoornet klein beetje aangepast
- Faylin
- Beheerder
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
- Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
- Landen: CYL, ANV
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Mooi gedaan! Het valt mij wel op dat de grootste steden nogal een ronde bebouwde kom hebben, is dit toeval of is het te verklaren? (en Northaven, NYO heet al langer Nordövn, CYL)
- TzM23
- Geoficticus
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
- Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Ik vind de kommen best logische (blokkerige) vormen hebben, zoals wijken wel vaker hebben. Het lijkt eerder zo te zijn dat de wijken mooi om het centrum verdeeld zijn.
Ik ben niet zo'n fan van de witte landskleur, ik zou die lichtbeige maken ofzo, is wat fijner om te zien. Verder mooie kaart.
Ik ben niet zo'n fan van de witte landskleur, ik zou die lichtbeige maken ofzo, is wat fijner om te zien. Verder mooie kaart.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Het stedelijk gebied is inderdaad redelijk organisch rond de steden gegroeid, misschien had er hier en daar wat meer afwisseling gekund, maar ik vind het onregelmatig genoeg.
Over de kleur van de landmassa: bij een donkerdere kleur kan je de provincies/departementen niet meer zien. Daarbij lijkt me dat zo somber.
Over de kleur van de landmassa: bij een donkerdere kleur kan je de provincies/departementen niet meer zien. Daarbij lijkt me dat zo somber.
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Ik vind niks mis met de vorm van de stedelijke gebieden. In Maldarië is het soms ook best regelmatig, maar dat heeft ook met bepaalde planvormen te maken.
Je hoeft de landmassa ook niet per se gelijk veel donkerder te maken. Je kan er ook een tintje aan geven. De achtergrondkleur van mijn wegenkaart is ook niet wit. Als je het volledig wit doet, is het best fel, terwijl het een rustiger beeld geeft als je er bijvoorbeeld een heel klein beetje grijs of geel (of groen) doorheen mengt. Probeer bijvoorbeeld eens iets als #f5faf4.TBR schreef:Over de kleur van de landmassa: bij een donkerdere kleur kan je de provincies/departementen niet meer zien. Daarbij lijkt me dat zo somber.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
De Achtergrondkleur is ook niet volledig wit, dat is een tijdje geleden veranderd, op aanraden van TzM. Maar nog donkerder vind ik te donker.
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Ik ben het kaartmateriaal van Solwezië en Ardeim aan het updaten; bij deze: een administratieve kaart.
Aangeduid in kleur zijn de Departementen van Ardeim en de Provinsies van Solwezië. In Ardeim werken departementen eerder als een soort overkoepelend en coördinerend orgaan voor de gemeenten, ze hebben ook belangrijke bevoegdheden aangaande milieubescherming, huisvuilophaling en coördinatie van bijvoorbeeld ziekenhuizen, bibliotheken, bejaardentehuizen, nutsvoorzieningen en evenementen.
In Solwezië hebben de provincies wat meer macht. Ze spelen een belangrijke rol in de landbouw, economie, toerisme, milieubeleid, veiligheidsbeleid en ruimtelijke ordening.
De hoofdsteden van elke provincie zijn in het groen aangeduid.
Aangeduid in kleur zijn de Departementen van Ardeim en de Provinsies van Solwezië. In Ardeim werken departementen eerder als een soort overkoepelend en coördinerend orgaan voor de gemeenten, ze hebben ook belangrijke bevoegdheden aangaande milieubescherming, huisvuilophaling en coördinatie van bijvoorbeeld ziekenhuizen, bibliotheken, bejaardentehuizen, nutsvoorzieningen en evenementen.
In Solwezië hebben de provincies wat meer macht. Ze spelen een belangrijke rol in de landbouw, economie, toerisme, milieubeleid, veiligheidsbeleid en ruimtelijke ordening.
De hoofdsteden van elke provincie zijn in het groen aangeduid.
Laatst gewijzigd door TBR op zo 23 jul 2017, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Mooie rustige kaart zo! Aan de kust zijn nog wel wat vreemde stippellijntjes te zien, is dat de bedoeling? En waarom hoort de landtong ten oosten van het Zuiderdiep bij provincie 5? Mij lijkt puur topografisch gezien provincie 4 bijvoorbeeld logischer. (Niet dat grenzen altijd op hun logischt getrokken zijn)
- LucasMulder
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 16 apr 2016, 07:22
- Locatie: 0108 Rurumi (TR), Afana
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
mooie kaart hoor!, lekker overzichtelijk!
Vabrikeleg als te ' Fisès Repuseg Afana ', Yet fêles lart als te urte el beyâges
Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees
Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Dank je!LucasMulder schreef:mooie kaart hoor!, lekker overzichtelijk!
Eeh dat is een gevolg van de aaneensluiting tot 1 gebied om het te kunnen opvullen... Ik heb nog niet echt gevonden hoe ik dat kan verhelpen.SjorsB schreef: Mooie rustige kaart zo! Aan de kust zijn nog wel wat vreemde stippellijntjes te zien, is dat de bedoeling?
Historisch gezien behoorde de stad Soberg en omgeving nooit tot het gebied van de Lecht (Putte en omgeving). Toen de Ardeimse departementen in 1861 werden gecreëerd werden de historische grenzen toch grotendeels gevolgd. Soberg hoorde eerder bij de streek van het eiland Balt en Gonde in Zuid-Solwezië, maar dat ging natuurlijk niet door de nieuwe grens na de oorlog. Toen heeft men maar besloten om heel Zuid-Ardeim in één departement te verenigen, het huidige departement Zuiden dus. Al zijn er natuurlijk wel spanningen tussen de verschillende gebieden, zeker omdat de hoofdstad Wolgt een heel eind naar het westen ligt. Het departement was lange tijd verwaarloosd door zijn versnippering en afgelegen ligging, maar begin jaren 2000 werden er heel wat infrastructuurwerken (bijvoorbeelde de A10 of de Bartenszeeverbinding) opgezet om het gebied bereikbaarder te maken.SjorsB schreef:En waarom hoort de landtong ten oosten van het Zuiderdiep bij provincie 5? Mij lijkt puur topografisch gezien provincie 4 bijvoorbeeld logischer. (Niet dat grenzen altijd op hun logischt getrokken zijn)
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Toekomstplannen voor de Metro van Rugeneim
Verbetering 1: Automatisering lijnen A en C
Verschillende metrolijnen van Rugeneim geraken overbelast. Voornamelijk de lijnen A, B, C (van Ulst tot de Nauwkade) en D zijn erg druk en kunnen de grote reizigersstromen niet langer aan. Aangezien de lengte van de perrons in de meeste ondergrondse stations op deze lijnen meestal al maximaal is ingenomen, lijkt een verhoging van de frequentie de enige realistische oplossing voor een capaciteitsuitbreiding. Om de kost hiervan te kunnen blijven dragen, zullen deze lijnen worden geautomatiseerd. Ook zal het aantal nieuwe treinen met brede deuren en doorloopmogelijkheid worden uitgebreid.
De metrolijnen A en C zullen de spits afbijten en als eersten worden omgebouwd voor bestuurdersloze bediening om een tweeminutenfrequentie in de spits te kunnen aanbieden. Metrostellen en stations (met perrondeuren) zullen worden aangepast in grootschalige werken die het verkeer op de drukste lijnen twee jaar lang erg zullen hinderen.
Om een consistente en frequente bediening mogelijk te maken zullen ook de metroroutes wijzigen. De frequentie op de hele lijn wordt nu beperkt tot minimum vier minuten door de bundeling van twee lijnen in dezelfde tunnels op de stukken 'West'-'Opera', 'Zeeuwikpoort'-'Polst-Sentrum' en 'West'-'Zeeuwikpoort'. Deze stukken van het net zullen worden ontdubbeld. Lijn C zal niet langer naar Polst rijden maar neemt de noordelijke tak van lijn F naar Reden over, een aparte lijn F zal daarna voorlopig niet meer bestaan. Lijn E, die een tunnel deelt met Lijn A, zal na de ombouw niet langer tussen 'West' en 'Opera' rijden, dit zal de eerste grote wijziging in het netwerk worden zodra de nieuwe tunnel van de lijn gereed is. De route van lijn E zal ook door andere projecten worden herbekeken. Op de lange termijn stelt de regering als doel om alle lijnen van de Metro van Rugeneim te automatiseren, maar dit is voor de lijnen E, G en H voorlopig niet aan de orde.
Verbetering 2: Herinrichting Metrostation West
Een van de grote knelpunten van het huidige Rugeneimse metronetwerk is de overbelasting van het Metrostation 'West', dat het Westation en de lijnen A, C, E en F bedient. Het is vandaag de dag het drukste metrostation van Noord-Borealië door het grote aantal pendelaars en toeristen dat per trein in de hoofdstad arriveert en daarop in 'West' verder reist per metro, en 's avonds de omgekeerde beweging maakt. Door het grote aantal lijnen dat het station bedient is het ook nog eens een van de belangrijkste overstappunten van het net. Vooral de perrons van de lijnen A en C zijn overbelast en worden gezien als niet langer in lijn met hedendaagse denkbeelden over veiligheid en comfort.
Door het verdwijnen van lijn F zal dat kopspoor (vandaag de dag erg populair onder reizigers naar de Nauwkade omdat lijn C meestal vol is) slechts voor noodgevallen worden gereserveerd, het verdwijnt niet maar wordt anders aangesloten op het station, twee corridors komen daardoor vrij voor de lijnen C en E. De perrons van lijn C worden verbreed en krijgen een middenperron, zodat langs beide zijden kan worden in- en uitgestapt voor elke richting (de zogenaamde Spaanse methode), zoals nu al het geval is voor lijn A. Ook zal de inrichting voor lijn E veranderen na de reorganisatie, ook daar wordt een nieuw middenperron voorzien. Alle perrons zulen perrondeuren krijgen voor de veiligheid.
Het station zal tussen 2022 en 2026 helemaal op de schop gaan en door de verbinding van verschillende corridors zal een grote open ruimte ontstaan, met genoeg ruimte om de verschillende reizigersstromen te faciliteren. Er komen ook nieuwe in- en uitgangen en de locatie van de toegangspoortjes wordt verplaatst. Ook zal het aantal ondergronde kiosken en winkels worden beperkt om de doorstroming te verbeteren.
Naast de reorganisering van het netwerk en het station zelf worden ook nog de promotie van andere stations in het metropolitaan gebied (zoals 'Weg naar Noord', 'Gavelnaarde' en 'Tolheim') en de bouw van een doorgaande treintunnel onder het stadscentrum voorzien als oplossingen voor de overbelasting van het metro- en treinstation.
Verbetering 3: Reorganisatie Cirkellijn E
De lijn E kampt met het probleem dat het geen volwaardige cirkellijn is. De lijn maakt kop in het station 'Driepoort', waar moet worden overgestapt richting 'West' of 'Wolstraat' op de lijn A of E. Dit vormt een grote belasting voor het lijngedeelte tussen 'West' en 'Driepoort', en bemoeilijkt een vlotte verbinding tussen het Weststation en het noordelijke deel van het stadscentrum.
Om dit probleem te verhelpen wordt vandaag de dag een stuk tunnel geboord tussen de metrostations 'West' en 'Oostendseplein'. Hierdoor zal lijn E kunnen doorrijden. De nieuwe tunnel tussen 'West' en 'Oostendseplein' zal ervoor zorgen dat het zuidwesten van het centrum beter wordt verbonden met het noordelijke gedeelte. Zodra dit nieuwe tunnelgedeelte in gebruik wordt genomen (voorzien voor mei 2022) zal de lijn niet langer het gedeelte tussen 'West' en 'Opera' bedienen. In de toekomst wordt bekeken of lijn A of lijn E geen nieuwe route door het westelijke deel van het stadscentrum zou kunnen krijgen langs Hogewal om van lijn E terug een cirkellijn te maken, of dat er een tweede tunnel onder de huidige zal worden gebouwd. Een ander idee zou het gedeelte van lijn E tussen 'Brevierslaan' en 'Handelaarskade' laten overnemen door lijn D, die dan niet langer de noord-zuidtunnel doorheen het centrum zou moeten delen met lijn B. Dit is echter pas een optie wanneer de automatisering van lijn B en D op tafel ligt, voorzien voor 2029.
Mogelijke Verbetering 4: Verlengingen
Om een betere verbinding met het snelle OV-netwerk van de Solwezische hoofdstad te voorzien zullen ook verschillende metrolijnen zullen in verschillende fasen worden verlengd. Deze verlengingen werden in de voorbije 2 decennia al uitgevoerd voor Lijn A (van 'Van Oudenburgplein' tot 'Loodsen') en Lijn F (van 'Buynants' tot 'Reden'). Vandaag de dag zijn de verlenging van lijn A (van Polst-Sentrum' tot 'Polst-Zuid'), lijn B (van 'Meerlede' tot 'Lonsveenweg'), lijn C (van 'Nieuw-Ulst' tot 'Hospitaal West-Valdim' en van 'Reden' tot 'Hovanwijk') en lijn D (van 'Wijle' tot 'Nieuw-Wijle') gepland. Deze plannen liggen echter nog niet vast, de beschikbare fondsen staan nog ter discussie. Deze projecten zullen zeker geleidelijk worden uitgevoerd, er wordt prioriteit gegeven aan de verlenging van lijn H voor er met de aanleg van de vier verlengingsprojecten wordt aangevat, dit wordt voorzien in 2027.
Een andere verlenging die wordt besproken is een derde kruising van het Nauw. Lijn E eindigt nu in de nieuwe wijk Handelaarskade, en dit station is al voorzien op een mogelijke verlenging van deze lijn onder het Nauw van Gavelnaarde, waar deze dan zou aansluiten op de overige lijnen in de OV-hub 'Gavelnaarde-Stasion'. Deze kruising werd vroeger als cruciaal gezien, maar staat nu ter discussie na de aanleg van de tweede metrolijn onder het Nauw, lijn G. Een tunnel onder het nauw is duur en de vervoersstromen lijken zo'n tunnel vandaag de dag nog niet aan de orde. De verlenging wordt geklasseerd als 'te bestuderen' voor 2025.
Mogelijke Verbetering 5: De Oost-Westspoorlijn
Een vijfde grote werf die al jaren wordt besproken om het metro- en tramnet van de hoofdstad te ontlasten en de grote reizigersdrukte op het Weststation van Rugeneim te verlichten is de bouw van een spoortunnel onder het centrum van Rugeneim, van 'West' naar het station van Tolheim. Deze tunnel, de Oost-Westtunnel genoemd, zou dan bijvoorbeeld een ondergronds station toevoegen nabij de metrostations 'Opera', 'Admiraalspark' en 'Ministeriën' en zo een makkelijke en vlotte overstap tussen trein en metro verzekeren, die gespreid zou worden over meerdere overstapstations. Dit project vindt zijn inspiratie bij de Noord-Zuidverbinding in Brussel en Crossrail in Londen, maar is erg controversieel.
De regering-Reyvenaar stelde het project al in 2013 voor als onderdeel van het vervoersplan "ValdEx" (Valdim Express) waarbij de metropolitane stoptreinen zouden worden omgevormd tot een genummerd s-bahnachtig netwerk met verhoogde frequenties. De val van die regering in 2014 verhinderde echter de uitrol van het project. De tunnel zou erg kostbaar zijn, maar zou ook de sterk overbelaste metro ontlasten en een betere verbinding tussen Rugeneim en de rest van het land creëren. Het Masterplan Metro-2030 voorziet een verregaande studie van zo'n tunnel
De liberale regering-Abbegaarde wou om 'West' te ontlasten het gebruik van het Weststation enigzins ontmoedigen en het gebruiken van andere treinstations in de agglomeratie aanmoedigen met een betere bediening van die overige stations met metro-aansluiting, zoals Sentraal Stasion, Nasionaal Stadion, Tolheim, Lowegein en Gavelnaarde. Dit lijkt maar een beperkt succes, waardoor die regering zich nu genoodzaakt ziet om de bouw van de tunnel toch verder te bestuderen.
- Spoiler: weergeven
Verbetering 1: Automatisering lijnen A en C
Verschillende metrolijnen van Rugeneim geraken overbelast. Voornamelijk de lijnen A, B, C (van Ulst tot de Nauwkade) en D zijn erg druk en kunnen de grote reizigersstromen niet langer aan. Aangezien de lengte van de perrons in de meeste ondergrondse stations op deze lijnen meestal al maximaal is ingenomen, lijkt een verhoging van de frequentie de enige realistische oplossing voor een capaciteitsuitbreiding. Om de kost hiervan te kunnen blijven dragen, zullen deze lijnen worden geautomatiseerd. Ook zal het aantal nieuwe treinen met brede deuren en doorloopmogelijkheid worden uitgebreid.
De metrolijnen A en C zullen de spits afbijten en als eersten worden omgebouwd voor bestuurdersloze bediening om een tweeminutenfrequentie in de spits te kunnen aanbieden. Metrostellen en stations (met perrondeuren) zullen worden aangepast in grootschalige werken die het verkeer op de drukste lijnen twee jaar lang erg zullen hinderen.
Om een consistente en frequente bediening mogelijk te maken zullen ook de metroroutes wijzigen. De frequentie op de hele lijn wordt nu beperkt tot minimum vier minuten door de bundeling van twee lijnen in dezelfde tunnels op de stukken 'West'-'Opera', 'Zeeuwikpoort'-'Polst-Sentrum' en 'West'-'Zeeuwikpoort'. Deze stukken van het net zullen worden ontdubbeld. Lijn C zal niet langer naar Polst rijden maar neemt de noordelijke tak van lijn F naar Reden over, een aparte lijn F zal daarna voorlopig niet meer bestaan. Lijn E, die een tunnel deelt met Lijn A, zal na de ombouw niet langer tussen 'West' en 'Opera' rijden, dit zal de eerste grote wijziging in het netwerk worden zodra de nieuwe tunnel van de lijn gereed is. De route van lijn E zal ook door andere projecten worden herbekeken. Op de lange termijn stelt de regering als doel om alle lijnen van de Metro van Rugeneim te automatiseren, maar dit is voor de lijnen E, G en H voorlopig niet aan de orde.
Verbetering 2: Herinrichting Metrostation West
Een van de grote knelpunten van het huidige Rugeneimse metronetwerk is de overbelasting van het Metrostation 'West', dat het Westation en de lijnen A, C, E en F bedient. Het is vandaag de dag het drukste metrostation van Noord-Borealië door het grote aantal pendelaars en toeristen dat per trein in de hoofdstad arriveert en daarop in 'West' verder reist per metro, en 's avonds de omgekeerde beweging maakt. Door het grote aantal lijnen dat het station bedient is het ook nog eens een van de belangrijkste overstappunten van het net. Vooral de perrons van de lijnen A en C zijn overbelast en worden gezien als niet langer in lijn met hedendaagse denkbeelden over veiligheid en comfort.
Door het verdwijnen van lijn F zal dat kopspoor (vandaag de dag erg populair onder reizigers naar de Nauwkade omdat lijn C meestal vol is) slechts voor noodgevallen worden gereserveerd, het verdwijnt niet maar wordt anders aangesloten op het station, twee corridors komen daardoor vrij voor de lijnen C en E. De perrons van lijn C worden verbreed en krijgen een middenperron, zodat langs beide zijden kan worden in- en uitgestapt voor elke richting (de zogenaamde Spaanse methode), zoals nu al het geval is voor lijn A. Ook zal de inrichting voor lijn E veranderen na de reorganisatie, ook daar wordt een nieuw middenperron voorzien. Alle perrons zulen perrondeuren krijgen voor de veiligheid.
Het station zal tussen 2022 en 2026 helemaal op de schop gaan en door de verbinding van verschillende corridors zal een grote open ruimte ontstaan, met genoeg ruimte om de verschillende reizigersstromen te faciliteren. Er komen ook nieuwe in- en uitgangen en de locatie van de toegangspoortjes wordt verplaatst. Ook zal het aantal ondergronde kiosken en winkels worden beperkt om de doorstroming te verbeteren.
Naast de reorganisering van het netwerk en het station zelf worden ook nog de promotie van andere stations in het metropolitaan gebied (zoals 'Weg naar Noord', 'Gavelnaarde' en 'Tolheim') en de bouw van een doorgaande treintunnel onder het stadscentrum voorzien als oplossingen voor de overbelasting van het metro- en treinstation.
Verbetering 3: Reorganisatie Cirkellijn E
De lijn E kampt met het probleem dat het geen volwaardige cirkellijn is. De lijn maakt kop in het station 'Driepoort', waar moet worden overgestapt richting 'West' of 'Wolstraat' op de lijn A of E. Dit vormt een grote belasting voor het lijngedeelte tussen 'West' en 'Driepoort', en bemoeilijkt een vlotte verbinding tussen het Weststation en het noordelijke deel van het stadscentrum.
Om dit probleem te verhelpen wordt vandaag de dag een stuk tunnel geboord tussen de metrostations 'West' en 'Oostendseplein'. Hierdoor zal lijn E kunnen doorrijden. De nieuwe tunnel tussen 'West' en 'Oostendseplein' zal ervoor zorgen dat het zuidwesten van het centrum beter wordt verbonden met het noordelijke gedeelte. Zodra dit nieuwe tunnelgedeelte in gebruik wordt genomen (voorzien voor mei 2022) zal de lijn niet langer het gedeelte tussen 'West' en 'Opera' bedienen. In de toekomst wordt bekeken of lijn A of lijn E geen nieuwe route door het westelijke deel van het stadscentrum zou kunnen krijgen langs Hogewal om van lijn E terug een cirkellijn te maken, of dat er een tweede tunnel onder de huidige zal worden gebouwd. Een ander idee zou het gedeelte van lijn E tussen 'Brevierslaan' en 'Handelaarskade' laten overnemen door lijn D, die dan niet langer de noord-zuidtunnel doorheen het centrum zou moeten delen met lijn B. Dit is echter pas een optie wanneer de automatisering van lijn B en D op tafel ligt, voorzien voor 2029.
Mogelijke Verbetering 4: Verlengingen
Om een betere verbinding met het snelle OV-netwerk van de Solwezische hoofdstad te voorzien zullen ook verschillende metrolijnen zullen in verschillende fasen worden verlengd. Deze verlengingen werden in de voorbije 2 decennia al uitgevoerd voor Lijn A (van 'Van Oudenburgplein' tot 'Loodsen') en Lijn F (van 'Buynants' tot 'Reden'). Vandaag de dag zijn de verlenging van lijn A (van Polst-Sentrum' tot 'Polst-Zuid'), lijn B (van 'Meerlede' tot 'Lonsveenweg'), lijn C (van 'Nieuw-Ulst' tot 'Hospitaal West-Valdim' en van 'Reden' tot 'Hovanwijk') en lijn D (van 'Wijle' tot 'Nieuw-Wijle') gepland. Deze plannen liggen echter nog niet vast, de beschikbare fondsen staan nog ter discussie. Deze projecten zullen zeker geleidelijk worden uitgevoerd, er wordt prioriteit gegeven aan de verlenging van lijn H voor er met de aanleg van de vier verlengingsprojecten wordt aangevat, dit wordt voorzien in 2027.
Een andere verlenging die wordt besproken is een derde kruising van het Nauw. Lijn E eindigt nu in de nieuwe wijk Handelaarskade, en dit station is al voorzien op een mogelijke verlenging van deze lijn onder het Nauw van Gavelnaarde, waar deze dan zou aansluiten op de overige lijnen in de OV-hub 'Gavelnaarde-Stasion'. Deze kruising werd vroeger als cruciaal gezien, maar staat nu ter discussie na de aanleg van de tweede metrolijn onder het Nauw, lijn G. Een tunnel onder het nauw is duur en de vervoersstromen lijken zo'n tunnel vandaag de dag nog niet aan de orde. De verlenging wordt geklasseerd als 'te bestuderen' voor 2025.
Mogelijke Verbetering 5: De Oost-Westspoorlijn
Een vijfde grote werf die al jaren wordt besproken om het metro- en tramnet van de hoofdstad te ontlasten en de grote reizigersdrukte op het Weststation van Rugeneim te verlichten is de bouw van een spoortunnel onder het centrum van Rugeneim, van 'West' naar het station van Tolheim. Deze tunnel, de Oost-Westtunnel genoemd, zou dan bijvoorbeeld een ondergronds station toevoegen nabij de metrostations 'Opera', 'Admiraalspark' en 'Ministeriën' en zo een makkelijke en vlotte overstap tussen trein en metro verzekeren, die gespreid zou worden over meerdere overstapstations. Dit project vindt zijn inspiratie bij de Noord-Zuidverbinding in Brussel en Crossrail in Londen, maar is erg controversieel.
De regering-Reyvenaar stelde het project al in 2013 voor als onderdeel van het vervoersplan "ValdEx" (Valdim Express) waarbij de metropolitane stoptreinen zouden worden omgevormd tot een genummerd s-bahnachtig netwerk met verhoogde frequenties. De val van die regering in 2014 verhinderde echter de uitrol van het project. De tunnel zou erg kostbaar zijn, maar zou ook de sterk overbelaste metro ontlasten en een betere verbinding tussen Rugeneim en de rest van het land creëren. Het Masterplan Metro-2030 voorziet een verregaande studie van zo'n tunnel
De liberale regering-Abbegaarde wou om 'West' te ontlasten het gebruik van het Weststation enigzins ontmoedigen en het gebruiken van andere treinstations in de agglomeratie aanmoedigen met een betere bediening van die overige stations met metro-aansluiting, zoals Sentraal Stasion, Nasionaal Stadion, Tolheim, Lowegein en Gavelnaarde. Dit lijkt maar een beperkt succes, waardoor die regering zich nu genoodzaakt ziet om de bouw van de tunnel toch verder te bestuderen.
- Spoiler: weergeven
Laatst gewijzigd door TBR op ma 15 mar 2021, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
Coole kaart Tibert. Hoeveel mensen wonen er in Groot-Rugeneim en maken dagelijks gebruik van de metro?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya
Re: [SOL] Kaarten en Infrastructuur
De agglomeratie van Rugeneim telt 2,5 miljoen inwoners, de metro kent op een gewone weekdag 1,21 miljoen ritten, wat jaarlijks neerkomt op zo'n 359 miljoen ritten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten