[RBM] Werkplaats

Reĝolando Brilamontio

Moderator: Kaaiman

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » vr 06 jan 2012, 17:04

Het is een tijdje rustig geweest met nieuwe informatie omtrent Brilamontië, maar dat komt omdat ik bezig ben het land op schaal te tekenen. Het is gruwelijk veel werk, dus dit is zeker een meerjarenproject. Inmiddels heb ik het wegennet van de agglomeratie Triurboj redelijk van de kaart overgenomen.

Op termijn wil ik ook het gemeentelijke wegennet op de kaart zetten, maar ook spoorlijnen, rivieren, beken, stad, industrie, bos, enzovoorts, het liefst van heel Brilamontië. De komende 10 jaar ben ik dus nog wel bezig. ;)

Afijn, een voorproefje:
Afbeelding

Even wat ingezoomd:
Afbeelding

Over bovenstaande heb ik ongeveer een maand gedaan. Daarbij heb ik de weken dat mijn pc kapot was niet meegeteld. Nog voor maanden genoeg werk dus...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door MandelSoft » vr 06 jan 2012, 17:16

Inderdaad gruwelijk veel werk. Ik kan zelf ook uit ervaring spreken daarover. Maar het ziet er weer op en top uit :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

[RBM] Werkplaats2

Bericht door Ties » vr 06 jan 2012, 17:35

Wow! Als je doel is om heel Brilamontië zo nauwkeurig na te tekenen, dan is het misschien geen slecht idee om een professioneler programma dan Inkscape te gebruiken. Je kunt waarschijnlijk ook beter op een andere basis gaan werken dan met de lagen van Inkscape, want zodra je een wijziging voor alle objecten van een bepaald type wilt doen, ben je gruwelijk lang bezig op deze manier. Met een professioneel kaartenprogramma daarentegen doe je het met één klik.

Ik wacht dus op de 600-pagina tellende Topografische Atlas van Brilamontië 1:25.000 ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jan 2012, 17:40

Ziet er indrukwekkend uit Kaaiman! Zal inderdaad érg veel werk zijn. Succes ermee! ;)

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

[RBM] Werkplaats

Bericht door Marcel » vr 06 jan 2012, 18:18

Oef, Kaaiman. Dat fijnmazige is echt niet aan mij besteed... Ziet er wel goed uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » vr 06 jan 2012, 19:07

Ties schreef:Wow! Als je doel is om heel Brilamontië zo nauwkeurig na te tekenen, dan is het misschien geen slecht idee om een professioneler programma dan Inkscape te gebruiken.
Wie zegt dat ik Inkscape gebruik? :D

Ik heb het uiteraard veel professioneler aangepakt. Wellicht komt er ooit zelfs een OpenStreetMap van Brilamontië... :)
Ties schreef:Ik wacht dus op de 600-pagina tellende Topografische Atlas van Brilamontië 1:25.000 ;)
1:25.000? Moet zeker mogelijk zijn. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Matt » za 07 jan 2012, 09:29

Oh, het is schitterend. :D
Hier ben je inderdaad wel een paar jaar mee bezig. Welk programma gebruik je hiervoor als ik vragen mag?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » za 07 jan 2012, 10:49

Het risico nemend dat binnen een week opeens iedereen aan zo'n monsterproject wil beginnen, ik gebruik Quantum GIS.

Even een flinke waarschuwing: vergis je niet in de professionaliteit van GIS. Je moet weten waar je mee bezig bent om geen pertinente onzin te creëren. Ook de hoeveelheid werk is enorm als je het vergelijkt met een tekenprogramma als Inkscape. Tegelijkertijd zijn GIS-kaarten grafisch minder gelikt.

Door mijn studie weet ik gelukkig het een en ander van GIS (recentelijk nog een vak erover gevolgd) en ik heb een vakantiebaan gehad op de Geo/GIS-afdeling van een waterschap, waarbij ik ook continu met GIS bezig was.

Dit monsterproject ben ik begonnen enerzijds voor de uitdaging, anderzijds om zo met GIS in aanraking te blijven komen. Door mijn skills een beetje op peil te houden, kan ik daar in het beroepsveld nog flink profijt van hebben. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Matt » za 07 jan 2012, 10:55

GIS, dat ken ik wel. Volgens mij worden daarmee ook de topografische kaarten gemaakt. Het is mij wel veel te ingewikkeld, net zoals dat ik AutoCAD ook nog eens onder de knie wil krijgen. Het is in ieder geval wel uitdagend. :)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Ties » za 07 jan 2012, 17:56

Kaaiman schreef:
Ties schreef:Wow! Als je doel is om heel Brilamontië zo nauwkeurig na te tekenen, dan is het misschien geen slecht idee om een professioneler programma dan Inkscape te gebruiken.
Wie zegt dat ik Inkscape gebruik? Ik heb het uiteraard veel professioneler aangepakt.
Ik had ook niet anders van jou verwacht ;)
Kaaiman schreef:Het risico nemend dat binnen een week opeens iedereen aan zo'n monsterproject wil beginnen, ik gebruik Quantum GIS.
Maak je niet druk, ik zal me niet wagen aan GIS voor een fictieve landkaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » za 07 jan 2012, 20:17

Ziet er prachtig uit! :d
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » do 19 apr 2012, 21:55

Aan de hand van de hoogtelaag ben ik bezig met een flinke tunnelsanering in Brilamontië. Het valt overigens niet mee, want soms is reliëf zelfs met een hoogtelaag nog lastig in te schatten. Hier en daar heb ik (redelijk onopvallend) wat tracés van wegen en spoorwegen gewijzigd door ze meer met het reliëf mee te laten gaan, om ze minder steil te maken. Met name de A1 heeft flink minder tunnels nu. :)

Ik heb de gelegenheid ook maar eens te baat genomen om wat volstrekt onlogische tracés een wat beter verloop te geven op de kaart, met name ook weer in de A1. De gekke kronkels in het noorden heb ik eruit gehaald en ook de bereikbaarheid van Ŝtonamuroj is aanzienlijk verbeterd. Echter, ik denk dat de tracéwijzigingen voor de leek niet echt opvallen, dus dat past wat mij betreft nog prima binnen de marges van het project Atlantis. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » zo 22 apr 2012, 22:14

Dat klinkt als goed nieuws! Zo wordt Brilamontië een stuk logischer. :d
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » ma 23 apr 2012, 19:02

Voorlopig tussentijds resultaat:
Afbeelding
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Matt » di 24 apr 2012, 14:47

Dat is een aardige sanering. Het ziet er al goed uit. :D
Hoe ziet de kruising tussen de weg van Longamonto naar Marklago, en de A1 eruit? Zijn dat twee tunnels die op verschillende hoogte liggen?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Ties » di 24 apr 2012, 16:55

^^ Dat is een spoortunnel.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Marcel » di 24 apr 2012, 21:43

Kaaiman:

Nu je toch bezig bent met de kleine foutjes, wil ik je er graag op attenderen dat de grens in de Republiek Frankenland afrit 1 is, dus net zoals in Duitsland. De door jou genoemde afrit 1 is dus afrit 2.

De kaart ziet er top uit. Netjes.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » di 24 apr 2012, 23:43

^^ Zal ik meenemen. :)
Matt schreef:Hoe ziet de kruising tussen de weg van Longamonto naar Marklago, en de A1 eruit? Zijn dat twee tunnels die op verschillende hoogte liggen?
Ties schreef:^^ Dat is een spoortunnel.
Ja, de spoortunnel ligt dieper dan de tunnel in de A1.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » zo 29 apr 2012, 17:13

Het ziet er al een heel stuk beter uit! Wordt die lange tunnel in de N8 tussen Flustradejo en Reneji ook korter. Die tunnel heb ik altijd de meest onlogische gevonden, omdat het een zeer lange tunnel (ongeveer 8 km?) is op een niet al te belangrijke weg.

Nog een vraagje: Wordt de N20 tussen Novaponto en Regakortoj nog afgewaardeerd tot districtsweg?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » zo 29 apr 2012, 19:11

^^ Dat die tunnel onlogisch geplaatst is, ben ik met je eens. Logischerwijs zou de N8 ten zuiden van Renejo langs gevoerd moeten worden; echter vond ik dit een te grote wijziging.

De tunnel in de N8 is de laatste grote tunnel (1992) die geheel enkelbaans is uitgevoerd, toch ook wel een beetje als een prestigeproject. Het is 's lands langste tunnel. In 1998 vond er een ernstig ongeval plaats met twee vrachtwagens met gevaarlijke lading, die frontaal op elkaar botsten. Hierdoor ontstond de grootste tunnelbrand ooit in Brilamontië, waarna men ervoor heeft gekozen om tunnels in het hoofdwegennet (A-wegen en gele N-wegen) voortaan met minimaal twee tunnelbuizen uit te voeren. Het hoofdwegennet zou namelijk overal geschikt moeten zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Als fasering wordt een enkele tunnelbuis overigens nog wel toegestaan, mits deze is voorzien van een fysieke rijrichtingsscheiding. Tunnelbuizen in het hoofdwegenet worden standaard op autosnelwegbreedte gedimensioneerd, dus daar past ruim 2x1 met redresseerruimte op.

Wat betreft het belang van de N8: de weg moet niet los gezien worden van de N28, en verbindt met name Fluapramoj en Flustradejo met Reĝakortoj en Rivrono. Vanuit Reĝakortoj en Novaponto kan men ook de N28 Novaponto - Flustradejo langs de Flustrado nemen, maar die is voor het doorgaande verkeer toch iets minder geschikt. Het is inderdaad wel een redelijk rustige weg.

De N8 is tussen Flustradejo (N28) en Rivrono (N31-noord) trouwens geheel autoweg. Oostelijk van de N20 wordt de N8 omgebouwd en vervangen door een autosnelweg.

Wat betreft de N20: bij volledige openstelling van de A/N14 wordt de N20 ingekort tot het stuk tussen de N16 en A4. Het wordt dan grotendeels onderdeel van de D720.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door sirdanilot » zo 29 apr 2012, 21:01

Ik vind nog steeds het Brilamontische wegennet niet uitblinken in logica, al zou ik niet pleiten om dat te veranderen omdat het eenmaal zo is.

Neem bijvoorbeeld de A2; waarom loopt die dwars door een hooggebergte waar niemand woont, in plaats van vanaf ergens bij Triveroj via Novaponto en Flustradejo naar Fluapramoj? Enigszins over de huidige N18 en N28 dus, langs de rivier Flustrado. De A5 had dan tot knooppunt Krestejo gelopen over de huidige A2 en de A2 door het hooggebergte zou niet bestaan.

EDIT: Afbeelding

zo dus.

Wat is overigens het nut van de A7 ten noorden van Regakortoj? Ten noorden van deze stad zijn geen grote steden meer !

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » zo 29 apr 2012, 21:13

sirdanilot schreef:Ik vind nog steeds het Brilamontische wegennet niet uitblinken in logica
Ik ook niet.

Dat is dus het resultaat van eerst een wegennet tekenen, dan de steden en dan de rest van het landschap er nog maar eens bij verzinnen. Ik kan van harte aanbevelen het precies in omgekeerde volgorde te doen...

Idealiter had de A2-noord inderdaad in het dal van de Flustrado gelopen. Hetzelfde met de A1-noord, die beter via Rivrono had kunnen lopen. De A5 is ook niet zo logisch, het was goedkoper geweest om de A4 door te trekken of af te takken via wat nu de N13 is. De N22 en vooral de N30 zijn ook niet al te logisch gesitueerd ten opzichte van elkaar. De N36 had meer naar Sablamontoj gericht moeten zijn en ook de N23 ligt niet al te logisch.

Als ik de wegen opnieuw zou neerleggen, had ik het beslist heel anders gedaan.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door sirdanilot » zo 29 apr 2012, 21:14

^^ Ik had die neiging ook ooit, maar ik heb besloten om toch eerst de steden en het landschap in te tekenen. Weliswaar wel zó dat het wegennet enigszins naar mijn gading was (bijvoorbeeld de twee halve snelwegen A11a en A11b langs de rivier de Mulder) maar toch.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2012, 10:33

Toen:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Even wat ingezoomd:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding

Ingezoomd op Reĝaponto Ĉefa Stacio (Reĝaponto Hoofdstation), onderin een gedeelte van de nieuwe A6 Alflughavena Ŝoseo.
Afbeelding

Nieuw zijn vooral de spoorwegen, en ik heb hier en daa rhet wegennet wat verder uitgebreid. Ook zijn geplande tracés zichtbaar, zoals de A4 ten zuiden van Reĝaponto.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » do 21 jun 2012, 00:15

Het ziet er prachtig uit. Het lijkt me echt monnikenwerk om te maken.

Hoe zit Reĝaponto Ĉefa Stacio eigenlijk in elkaar. Het lijkt me lastig om een station te maken op een kruising van twee sporen met bogen tussen te sporen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten