[LAC] Archief
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Even, om het duidelijk te houden. Het oude systeem van Laconia was géén geïntegreerde wegnummering en het nieuwe slechts deels, omdat weglettering niet echt wegnummering is.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Wegclassificatie
Alle wegen in Laconia behoren tot een bepaald wegtype. Zo kan er gezorgd worden voor een uniform wegbeeld. Alle ontwerpeisen worden nationaal geregeld. Daarnaast heeft elk wegtype een code, waardoor voor elk stuk weg de classificatie in een database kan worden vastgelegd.
Type A: Autopista
• Geen gelijkvloerse kruisingen
• Middenberm aanwezig
• Minimale configuratie: 2x3, met een maximale onderbreking als 2x2 of 2+3 van 8 kilometer bij bijzondere kunstwerken.
Ontwerp[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• A-I, 2x3 rijstroken
• A-II, 2x4 rijstroken
• A-III 2x5 rijstroken
Type B: Celepista
• Zo min mogelijk gelijkvloerse kruisingen
• Ruimte tussen rijrichtingen aanwezig
Ontwerp[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
• Bij B-I: onderbroken lijn tussen rijrichtingen, 15 meter lang met 5 meter tussenruimte
• Bij B-IIa: doorgetrokken lijn tussen rijrichtingen
Subtypen
• B-I, 1x2 rijstroken
• B-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• B-IIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• B-III, 2x2 rijstroken
Extra eisen bij B-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type C: Via (BuBeKo)
• Normale weg buiten de bebouwde kom
Ontwerp[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• C-I, 1x2 rijstroken
• C-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• C-IIIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• C-III, 1x4 rijstroken
• C-IV, 2x2 rijstroken
• C-V, 2x3 rijstroken
Extra eisen bij C-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type D: Via (BiBeKo)
• Normale weg binnen de bebouwde kom
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 1 meter lang met 3 meter tussenruimte (bij 50 km/h)
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte (bij 70 km/h)
• Geen lijn aan de zijkanten
Subtypen
• D-Ia, 1x2 rijstroken, 50 km/h
• D-Ib, 1x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IIa, 1x4 rijstroken, 50 km/h
• D-IIb, 1x4 rijstroken, 70 km/h
• D-IIIa, 2x2 rijstroken, 50 km/h
• D-IIIb, 2x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IVa, 2x3 rijstroken, 50 km/h
• D-IVb, 2x3 rijstroken, 70 km/h
• D-Va, 2x4 rijstroken, 50 km/h
• D-Vb, 2x4 rijstroken, 70 km/h
Type E: Via Rurala
• 60 km/h-zone buiten de bebouwde kom
Ontwerp[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Geen
Subtypen
• E-I, verhard
• E-II, semi-verhard (grind)
• E-III, onverhard (zand)
Type F: Via Urbana
• 30 km/h-zone binnen de bebouwde kom
Ontwerp[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th]
Markering
• Geen
Subtypen
• F-I, verhard
• F-II, semi-verhard (grind)
• F-III, onverhard (zand)
Type X: Verouderde wegtypen
• Verouderde wegtypen die niet meer nieuw aangelegd mogen worden.
Ontwerp
• Verschillend
Markering
• Verschillend
Subtypen
• X-I, 1x3
• X-II, 1x5
Volledige code
De code wordt aangevuld met plus of mintekens om aan te geven of de weg boven of onder de standaardnorm zit:
• Minimumeisen: =
• Onder standaardnorm: -
• Standaardnorm:
• Boven standaardnorm: +
Een assymetische wegindeling wordt aangegeven door de rijstrookconfiguratie tussen haakjes te vermelden, bijvoorbeeld C-(2+3) is een 2+3-weg buiten de bebouwde kom.
Voorbeelden:
• Minimaal uitgebouwde 2x3 autosnelweg: A-I=
• Standaard uitgebouwde 2+1 autoweg met middenberm: B-IIb
• Boven standaard uitgebouwde 2x4-weg binnen de bebouwde kom: D-Vb+
• Substandaard uitgebouwde niet alternerende 2+1- weg buiten de bebouwde kom: C-(2+1)-
Alle wegen in Laconia behoren tot een bepaald wegtype. Zo kan er gezorgd worden voor een uniform wegbeeld. Alle ontwerpeisen worden nationaal geregeld. Daarnaast heeft elk wegtype een code, waardoor voor elk stuk weg de classificatie in een database kan worden vastgelegd.
Type A: Autopista
• Geen gelijkvloerse kruisingen
• Middenberm aanwezig
• Minimale configuratie: 2x3, met een maximale onderbreking als 2x2 of 2+3 van 8 kilometer bij bijzondere kunstwerken.
Ontwerp
Rijstrook | 3,5 m | 4 m |
Vluchtstrook | 2 m | 3 m |
Redresseringstrook | 0,5 m | 1 m |
Middenberm | 2 m | 4 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• A-I, 2x3 rijstroken
• A-II, 2x4 rijstroken
• A-III 2x5 rijstroken
Type B: Celepista
• Zo min mogelijk gelijkvloerse kruisingen
• Ruimte tussen rijrichtingen aanwezig
Ontwerp
Rijstrook | 3 m | 3,5 m |
Vluchtstrook | 1 m | 2 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0,25 m | 0,5 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 1 m | 2 m |
Middenruimte (bij geen rijbaanscheiding) | 0,5 m | 1 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
• Bij B-I: onderbroken lijn tussen rijrichtingen, 15 meter lang met 5 meter tussenruimte
• Bij B-IIa: doorgetrokken lijn tussen rijrichtingen
Subtypen
• B-I, 1x2 rijstroken
• B-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• B-IIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• B-III, 2x2 rijstroken
Extra eisen bij B-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type C: Via (BuBeKo)
• Normale weg buiten de bebouwde kom
Ontwerp
Rijstrook | 2,5 m | 3,5 m |
Vluchtstrook | 0 m | 0,5 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0,25 m | 0,5 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 1 m | 2 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• C-I, 1x2 rijstroken
• C-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• C-IIIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• C-III, 1x4 rijstroken
• C-IV, 2x2 rijstroken
• C-V, 2x3 rijstroken
Extra eisen bij C-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type D: Via (BiBeKo)
• Normale weg binnen de bebouwde kom
Ontwerp
Rijstrook | 2,5 m | 3 m |
Vluchtstrook | 0 m | 0 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0 m | 0,25 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 0,5 m | 2 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 1 meter lang met 3 meter tussenruimte (bij 50 km/h)
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte (bij 70 km/h)
• Geen lijn aan de zijkanten
Subtypen
• D-Ia, 1x2 rijstroken, 50 km/h
• D-Ib, 1x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IIa, 1x4 rijstroken, 50 km/h
• D-IIb, 1x4 rijstroken, 70 km/h
• D-IIIa, 2x2 rijstroken, 50 km/h
• D-IIIb, 2x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IVa, 2x3 rijstroken, 50 km/h
• D-IVb, 2x3 rijstroken, 70 km/h
• D-Va, 2x4 rijstroken, 50 km/h
• D-Vb, 2x4 rijstroken, 70 km/h
Type E: Via Rurala
• 60 km/h-zone buiten de bebouwde kom
Ontwerp
Rijbaan | 3 m | 5 m |
Markering
• Geen
Subtypen
• E-I, verhard
• E-II, semi-verhard (grind)
• E-III, onverhard (zand)
Type F: Via Urbana
• 30 km/h-zone binnen de bebouwde kom
Ontwerp
Rijbaan | 3 m | 5 m |
Markering
• Geen
Subtypen
• F-I, verhard
• F-II, semi-verhard (grind)
• F-III, onverhard (zand)
Type X: Verouderde wegtypen
• Verouderde wegtypen die niet meer nieuw aangelegd mogen worden.
Ontwerp
• Verschillend
Markering
• Verschillend
Subtypen
• X-I, 1x3
• X-II, 1x5
Volledige code
De code wordt aangevuld met plus of mintekens om aan te geven of de weg boven of onder de standaardnorm zit:
• Minimumeisen: =
• Onder standaardnorm: -
• Standaardnorm:
• Boven standaardnorm: +
Een assymetische wegindeling wordt aangegeven door de rijstrookconfiguratie tussen haakjes te vermelden, bijvoorbeeld C-(2+3) is een 2+3-weg buiten de bebouwde kom.
Voorbeelden:
• Minimaal uitgebouwde 2x3 autosnelweg: A-I=
• Standaard uitgebouwde 2+1 autoweg met middenberm: B-IIb
• Boven standaard uitgebouwde 2x4-weg binnen de bebouwde kom: D-Vb+
• Substandaard uitgebouwde niet alternerende 2+1- weg buiten de bebouwde kom: C-(2+1)-
Laatst gewijzigd door Koen op do 28 jun 2012, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Lijkt een beetje op het Burghtelandse systeem qua letters en romeinse cijfers, maar véél gedetailleerder !
Ik zie wel enkele wegtypen die niet vaak zullen voorkomen, zoals 2x4 Bibeko of 1x5 wegen. Of komen die in laconia nog vaak voor?
1x4 bibeko wegen zijn in Burghteland erg zeldzaam, maar een voorbeeld is de zeer drukke B210 in Mulder (waar zelfs een klein stukje is met 5 rechtdoorstroken !). Deze weg kent de grootste kruispunten met verkeerslichten van het land; op één punt liggen 2 rijstroken voor personenauto's door een tunnel (rechtdoor), 2 voor linksaf, 5 voor rechtdoor en 2 voor rechtsaf, wat het totaal brengt op 10 opstelstroken.
Ik zie wel enkele wegtypen die niet vaak zullen voorkomen, zoals 2x4 Bibeko of 1x5 wegen. Of komen die in laconia nog vaak voor?
1x4 bibeko wegen zijn in Burghteland erg zeldzaam, maar een voorbeeld is de zeer drukke B210 in Mulder (waar zelfs een klein stukje is met 5 rechtdoorstroken !). Deze weg kent de grootste kruispunten met verkeerslichten van het land; op één punt liggen 2 rijstroken voor personenauto's door een tunnel (rechtdoor), 2 voor linksaf, 5 voor rechtdoor en 2 voor rechtsaf, wat het totaal brengt op 10 opstelstroken.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Dat is nog eens goed uitgewerkt! Dat zijn een hoop categoriën.
Bij Autopista staat geen ongelijkvloerse kruisingen, maar aangezien dat snelwegen zijn, neem ik aan dat je gelijkvloerse kruisingen bedoelt?
Het enige verschil tussen de types E en F zijn de maximumsnelheid?
Bij Autopista staat geen ongelijkvloerse kruisingen, maar aangezien dat snelwegen zijn, neem ik aan dat je gelijkvloerse kruisingen bedoelt?
Het enige verschil tussen de types E en F zijn de maximumsnelheid?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
2x4 bibeko komt nauwelijks voor, maar in Cântapoli liggen enkele 2x4-wegen. 1x5-wegen zijn nog veel zeldzamer. Er zijn er twee in Galubaia. Die zijn in de jaren zestig aangelegd, omdat er veel forensenverkeer over de wegen ging. Daardoor was er 's ochtends een andere wegindeling nodig dan 's avonds. 1x5 was, voordat er matrixborden waren, de beste oplossing volgens Galubaia. Het zijn natuurlijk wel levensgevaarlijke wegen, omdat de gebruikers zelf de indeling van de weg kunnen bepalen. Het komt soms voor dat er ongelukken gebeuren, doordat iemand op de 4e strook van rechts rijdt (dus bijna links), terwijl de tegenligger rechts van hem op de middenstrook rijdt.
Het aantal categorieën vind ik eigenlijk wel meevallen. Het lijken er veel, omdat alle wegindelingen aparte subcategorieën zijn. Als je het met Nederland vergelijk krijg je ongeveer:
A: autosnelweg
B: stroomweg (autoweg)
C: gebiedsontsluitingsweg bubeko
D: gebiedsontsluitingsweg bibeko
E: erftoegangsweg bubeko
F: erftoegangsweg bibeko
X: komt niet voor
Ik bedoelde inderdaad geen gelijkvloerse kruisingen Ik zal het aanpassen. Het verschil tussen E en F is dat E buiten de bebouwde kom is en F binnen. De maximumsnelheid bij E dus hoger en bij F liggen een stoep en soms parkeervakken naast de weg.Matt schreef:Dat is nog eens goed uitgewerkt! Dat zijn een hoop categoriën.
Bij Autopista staat geen ongelijkvloerse kruisingen, maar aangezien dat snelwegen zijn, neem ik aan dat je gelijkvloerse kruisingen bedoelt?
Het enige verschil tussen de types E en F zijn de maximumsnelheid?
Het aantal categorieën vind ik eigenlijk wel meevallen. Het lijken er veel, omdat alle wegindelingen aparte subcategorieën zijn. Als je het met Nederland vergelijk krijg je ongeveer:
A: autosnelweg
B: stroomweg (autoweg)
C: gebiedsontsluitingsweg bubeko
D: gebiedsontsluitingsweg bibeko
E: erftoegangsweg bubeko
F: erftoegangsweg bibeko
X: komt niet voor
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik ben bezig geweest met het ontwerpen van een nieuwe vlag. Dit zijn de drie beste resultaten tot nu toe:
Ontwerp 1:
Ontwerp 2:
Ontwerp 3:
Wat vinden jullie ervan?
Ontwerp 1:
Ontwerp 2:
Ontwerp 3:
Wat vinden jullie ervan?
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Heraldisch klopt alleen de bovenste.
Ik vind het wel wat aparte ontwerpen met zwart zo pontificaal in het midden. Zwart is op vlaggen toch best een zeldzame kleur. Verder zou ik het geel een iets lichtere tint geven. Het zit nu redelijk dicht bij oranje, waardoor het rood minder uitkomt.
Rood tegen blauw is heraldisch niet kloppend. Onder een zwartwit-kopieerapparaat zou je één aaneengesloten donkergrijs vlak krijgen.
Ik vind het wel wat aparte ontwerpen met zwart zo pontificaal in het midden. Zwart is op vlaggen toch best een zeldzame kleur. Verder zou ik het geel een iets lichtere tint geven. Het zit nu redelijk dicht bij oranje, waardoor het rood minder uitkomt.
Rood tegen blauw is heraldisch niet kloppend. Onder een zwartwit-kopieerapparaat zou je één aaneengesloten donkergrijs vlak krijgen.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Kaaiman heeft gelijk geel (goud) is heraldisch gezien een metaal en rood (keel) en blauw (azuur) zijn gewoon kleuren. Heraldisch gezien is het alleen toegestaan om metaal op kleur en kleur op metaal te doen, daarom zijn optie twee en drie dus niet goed. Maar waarom wil je je vlag überhaupt veranderen. De huidige vlag is heraldisch gezien dan wel niet correct maar ik vond hem wel mooi en de uitleg de je er bij had is ook goed, ook is het leuk dat je voor een afwijkend formaat (vierkant) hebt gekozen. Ik zou gewoon de huidige behouden en zorgen dat die heraldisch gezien correct wordt.
Groet,
Jan
Jan
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Het is waar dat rood-blauw heraldisch niet klopt, maar deze combinatie komt bij heel veel vlaggen voor. Vlaggen hoeven heraldisch niet te kloppen. De Duitse vlag heeft zwart en rood tegen elkaar en de Liechtensteinse vlag rood en blauw.
Het probleem van de oude vlag vind ik dat de verklaring niet goed klopt. Vooral de ster vind ik een probleem. De betekenis 'hoop' hoort in principe niet bij een ster maar bij een anker. De afwijkende verhouding (1:1, net als Zwitserland) vind ik ook niet zo handig, omdat de vlag zo minder goed kan wapperen. Daardoor wordt het effect van de vlag een beetje verstoord.
Het zwart in het midden vind ik ook niet zo geslaagd, maar als het blauw of rood wordt, zal een van deze kleuren overwicht krijgen in de vlag.
Kortom, ik ben nog wel even bezig met ontwerpen.
Het probleem van de oude vlag vind ik dat de verklaring niet goed klopt. Vooral de ster vind ik een probleem. De betekenis 'hoop' hoort in principe niet bij een ster maar bij een anker. De afwijkende verhouding (1:1, net als Zwitserland) vind ik ook niet zo handig, omdat de vlag zo minder goed kan wapperen. Daardoor wordt het effect van de vlag een beetje verstoord.
Het zwart in het midden vind ik ook niet zo geslaagd, maar als het blauw of rood wordt, zal een van deze kleuren overwicht krijgen in de vlag.
Kortom, ik ben nog wel even bezig met ontwerpen.
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik vind persoonlijk ontwerp 3 wel mooi, al kan je voor de heraldiek een dunne gele lijn tussen de rode en blauwe vlakken trekken.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik vind ontwerp 3 ook wel erg verfrissend.
En wat die ster/anker en hoop betreft, ik denk niet dat je je daar zoveel van moet aantrekken. Symbolen zijn een cultuurgebonden iets, nu is het anker toevallig een symbool dat door de christelijke traditie wijd verspreid is geraakt (meen ik). Het is best mogelijk dat er nog andere symbolen voor hoop circuleren (zoals de kleur groen,...). Bovendien is de ster best te interpreteren als een symbool van hoop: denk maar aan vallende sterren, als je een wens doet drukt dat toch een gevoel van hoop uit.
En wat die ster/anker en hoop betreft, ik denk niet dat je je daar zoveel van moet aantrekken. Symbolen zijn een cultuurgebonden iets, nu is het anker toevallig een symbool dat door de christelijke traditie wijd verspreid is geraakt (meen ik). Het is best mogelijk dat er nog andere symbolen voor hoop circuleren (zoals de kleur groen,...). Bovendien is de ster best te interpreteren als een symbool van hoop: denk maar aan vallende sterren, als je een wens doet drukt dat toch een gevoel van hoop uit.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Het anker als symbool voor hoop stamt inderdaad uit de Christelijke traditie. Een anker kan ook een nieuwe start betekenen en wellicht in andere tradities nog andere betekenissen.
Ik zou in ieder geval lichtere kleuren gebruiken voor de vlag, want ik vind ze wat te fel. Ik weet niet precies waar je naartoe wilt qua symboliek in je vlag, ook qua kleuren. Je zou ook ontwerp 1 kunnen nemen en in plaats van zwart een andere kleur nemen, bijvoorbeeld wit.
Ik zou in ieder geval lichtere kleuren gebruiken voor de vlag, want ik vind ze wat te fel. Ik weet niet precies waar je naartoe wilt qua symboliek in je vlag, ook qua kleuren. Je zou ook ontwerp 1 kunnen nemen en in plaats van zwart een andere kleur nemen, bijvoorbeeld wit.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ontwerp 1 vind ik het mooist, hoewel ik die optie ook wel eens zou willen zien als je dezelfde kleuren diagonaal tegenover elkaar zet. Zwart is wel een originele kleur voor een vlag, maar creëert ook een beetje een obscure sfeer.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik zou ook zeker voor één gaan, die er het meest uit als een vlag. Maar als ik eerlijk ben zeg ik dat je eigenlijk niks moet veranderen. Je huidige vlag is juist creatief: houden zo!
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Qua kleur moet de vlag uiteindelijk deels overeenkomen met het wapen van Cardia, die uit Rood, goud, blauw bestaat.
Qua symboliek staat de cirkel voor de revolutie (omwenteling) en het kruis voor het geloof (omdat de aartsbisschop van Cronapoli de revolutie steunde).
Zelf vind ik ontwerpen 1 en 2 mooi. Twee heeft door de driehoeken een wat dynamischer aanzicht dan vlag 1. Vlag 3 vind ik een beetje Scandinavisch/Angelsaksisch overkomen.
@Ties: Zo ziet de vlag 1 eruit met de kleuren tegenover elkaar. Ik vond het zelf te veel op de vlag van de Dominicaanse Republiek lijken.
Qua symboliek staat de cirkel voor de revolutie (omwenteling) en het kruis voor het geloof (omdat de aartsbisschop van Cronapoli de revolutie steunde).
Zelf vind ik ontwerpen 1 en 2 mooi. Twee heeft door de driehoeken een wat dynamischer aanzicht dan vlag 1. Vlag 3 vind ik een beetje Scandinavisch/Angelsaksisch overkomen.
@Ties: Zo ziet de vlag 1 eruit met de kleuren tegenover elkaar. Ik vond het zelf te veel op de vlag van de Dominicaanse Republiek lijken.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik vind het een mooi ontwerp hoor Koen, en als jij hem ook geslaagd vind moet je hem gewoon invoeren. Dat de vlag teveel lijkt op die van de Dominicaanse Republiek? Ach ja... De Nederlandse vlag lijkt nog meer op die van Luxemburg (of andersom). Dat lijkt mij niet zo veel uitmaken dus
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik vind het wel meevallen hoeveel het op de vlag van de Dominicaanse Republiek lijkt. Het is een mooie vlag, dus ik zou zeggen, doen!
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Als je de kleurstelling tegengesteld maakt, dan valt de gelijkenis met de vlag van de Dominicaanse Republiek wel mee. Je zou, in het centrum of juist in een van de kwadranten, een sterretje, zwaard, anker, maan, sikkel, of wat voor teken dan ook, kunnen toevoegen. Zo maak je de vlag nog iets meer "eigen".
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik denk dat hem dat wordt. Dan zou ik in het centrum een symbool toevoegen. Welk symbool het wordt moet ik nog beslissen.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Ik ga de wegnummering van de autosnelwegen toch niet radicaal veranderen. Wel wordt het systeem van corridors met aftakkingen verandert in een systeem van landelijke snelwegen (A1 t/m A9) en regionale snelwegen (A10 t/m A99). Korte aftakkingen krijgen een letter als suffix achter het nummer waarvan ze aftakken, bijvoorbeeld A1a. Dit is vergelijkbaar met de aftakkingen van de N-wegen. De nummering van de landelijke snelwegen is ook een beetje veranderd.
De nieuwe nummers zijn als volgt:
(Geplande trajecten en trajecten in aanleg zijn cursief gedrukt)
Landelijke snelwegen
1. Cântapoli - Leopoli - Basilocampa - Âltavalea - Torcoporto - Galubaia (oude A1 en A3)
2. Cântapoli - Niacua - Molinoi - Oneirôstia - Cônceipoli - Rocaporto (oude A10 en A1)
3. Azuramara - Lupovalea - Conorusca - Basilocampa - Frumêntapoli - Tritico - Cônceipoli (oude A25 en A2)
4. Azuramara - Nicamagi - Angelorti - Libripoli - Preda - Galubaia
5. Diogustra - Sancia - Dimo - Cântapoli - Azuramara - Talâsa - Focaplaia
6. Prasinocusta - Cerea - Niacua - Istrapônto - Basilocampa -/- Cronapoli - Nicamagi - Floravalea - Oculopoli (oude A3 en B6)
7. Cântapoli - Conorusca - Oramagi - Libripoli - Rubracapa
Zone 1
10. Ringweg Cântapoli (oude A50)
11. Niacua - Diorugistra (oude A3)
12. Diorugistra - Menoica - Prasinocusta - Limeno - Oneirôstia (oude A9 en B9)
13. Niacua - Porto Ipopedia (oude A1)
Zone 2
21. Rocaporto - Igtanhola - Torcoporto (oude A8)
22. Oneirôstia - Tritico - Sânto Pietro - Auramagi - Igtanhola (oude B9)
Zone 3
30. Ringweg Galubaia
31. Galubaia - Piceadasa - Rubracapa
32. Galubaia - Forozelena
33. Rubracapa - Preda - Torcoporto (oude A8)
Zone 4
41. Oculopoli - Talâsa (oude B55)
Zone 5
51. Cântapoli - Âlbaplaia - Pâlmacusta
52. Pâlmacusta - Azuramara
53. Azuramara - Baiadêlfino
54. Talâsa - Baiadêlfino - Zuid-Nininia
Zone 9
99. Zefiro - Sânto Ândreo
De nieuwe nummers zijn als volgt:
(Geplande trajecten en trajecten in aanleg zijn cursief gedrukt)
Landelijke snelwegen
1. Cântapoli - Leopoli - Basilocampa - Âltavalea - Torcoporto - Galubaia (oude A1 en A3)
2. Cântapoli - Niacua - Molinoi - Oneirôstia - Cônceipoli - Rocaporto (oude A10 en A1)
3. Azuramara - Lupovalea - Conorusca - Basilocampa - Frumêntapoli - Tritico - Cônceipoli (oude A25 en A2)
4. Azuramara - Nicamagi - Angelorti - Libripoli - Preda - Galubaia
5. Diogustra - Sancia - Dimo - Cântapoli - Azuramara - Talâsa - Focaplaia
6. Prasinocusta - Cerea - Niacua - Istrapônto - Basilocampa -/- Cronapoli - Nicamagi - Floravalea - Oculopoli (oude A3 en B6)
7. Cântapoli - Conorusca - Oramagi - Libripoli - Rubracapa
Zone 1
10. Ringweg Cântapoli (oude A50)
11. Niacua - Diorugistra (oude A3)
12. Diorugistra - Menoica - Prasinocusta - Limeno - Oneirôstia (oude A9 en B9)
13. Niacua - Porto Ipopedia (oude A1)
Zone 2
21. Rocaporto - Igtanhola - Torcoporto (oude A8)
22. Oneirôstia - Tritico - Sânto Pietro - Auramagi - Igtanhola (oude B9)
Zone 3
30. Ringweg Galubaia
31. Galubaia - Piceadasa - Rubracapa
32. Galubaia - Forozelena
33. Rubracapa - Preda - Torcoporto (oude A8)
Zone 4
41. Oculopoli - Talâsa (oude B55)
Zone 5
51. Cântapoli - Âlbaplaia - Pâlmacusta
52. Pâlmacusta - Azuramara
53. Azuramara - Baiadêlfino
54. Talâsa - Baiadêlfino - Zuid-Nininia
Zone 9
99. Zefiro - Sânto Ândreo
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Kringdorpen
In de middeleeuwen was het bergachtige zuiden van het Hertogdom Nevoia (het huidige Môntania) een zeer onveilig gebied. De hertog van Nevoia had het maar weinig te zeggen en roversbendes maakten de dienst uit. Om zich tegen de bendes te beschermen gingen de inwoners dicht bij elkaar wonen in hooggelegen bergdorpen. Ze mochten geen muur om hun dorpen bouwen, omdat ze daarvoor stadsrechten nodig hadden. Maar daar werd al snel een oplossing voor gevonden. Door hun huizen met een dikke achterkant in een kring om een plein te bouwen, werden de huizen een soort muur. De ingang van zo'n dorp was vaak een smalle, overdekte steeg, die dus goed te verdedigen was.
Naarmate de tijd vorderde, werden deze dorpen steeds groter. Er ontstonden dorpen met meerdere huizenringen. Het grootste dorp, Mêba, heeft zelfs vier ringen. Zo waren de dorpen voor roversbenden nauwelijks te plunderen. En als dat gebeurde, was er nog een redding. Veel dorpen hebben een uitgebreid netwerk aan schuil- en ontsnappingstunnels onder het dorp liggen. De dorpen Mêba en Sîiro hebben zelfs meer dan 40 kilometer aan tunnels.
Deze dorpen worden unheto (spreek uit: oengeetoo) of soms cuclocorio (spreek uit: koeklookoorjoo) genoemd. Unheto is afgeleid van de Icamische naam voor dit soort dorpen: hunhet (spreek uit: hoengeet). Het Icamisch is een van de inheemse talen van Laconia, die tot een paar eeuwen geleden veel werd gesproken in Môntania, Zuidoost-Epidania en Zuid-Nevoia. Het woord cuclocorio is Ni Alinia voor cirkeldorp.
De meeste dorpen zijn in oorspronkelijke staat bewaard gebleven. Tegenwoordig zijn het toeristische trekpleisters. Vooral Mêba, Sîiro en Unio zijn bekende kringdorpen. Er wonen nog steeds mensen in de meeste dorpen, al worden er nu ook huizen buiten de kringen gebouwd. Enkele dorpen zijn helaas verloren gegaan. Ze zijn of vervangen door nieuwbouw, of afgebrand.
De plattegrond van een typisch kringdorp
In de middeleeuwen was het bergachtige zuiden van het Hertogdom Nevoia (het huidige Môntania) een zeer onveilig gebied. De hertog van Nevoia had het maar weinig te zeggen en roversbendes maakten de dienst uit. Om zich tegen de bendes te beschermen gingen de inwoners dicht bij elkaar wonen in hooggelegen bergdorpen. Ze mochten geen muur om hun dorpen bouwen, omdat ze daarvoor stadsrechten nodig hadden. Maar daar werd al snel een oplossing voor gevonden. Door hun huizen met een dikke achterkant in een kring om een plein te bouwen, werden de huizen een soort muur. De ingang van zo'n dorp was vaak een smalle, overdekte steeg, die dus goed te verdedigen was.
Naarmate de tijd vorderde, werden deze dorpen steeds groter. Er ontstonden dorpen met meerdere huizenringen. Het grootste dorp, Mêba, heeft zelfs vier ringen. Zo waren de dorpen voor roversbenden nauwelijks te plunderen. En als dat gebeurde, was er nog een redding. Veel dorpen hebben een uitgebreid netwerk aan schuil- en ontsnappingstunnels onder het dorp liggen. De dorpen Mêba en Sîiro hebben zelfs meer dan 40 kilometer aan tunnels.
Deze dorpen worden unheto (spreek uit: oengeetoo) of soms cuclocorio (spreek uit: koeklookoorjoo) genoemd. Unheto is afgeleid van de Icamische naam voor dit soort dorpen: hunhet (spreek uit: hoengeet). Het Icamisch is een van de inheemse talen van Laconia, die tot een paar eeuwen geleden veel werd gesproken in Môntania, Zuidoost-Epidania en Zuid-Nevoia. Het woord cuclocorio is Ni Alinia voor cirkeldorp.
De meeste dorpen zijn in oorspronkelijke staat bewaard gebleven. Tegenwoordig zijn het toeristische trekpleisters. Vooral Mêba, Sîiro en Unio zijn bekende kringdorpen. Er wonen nog steeds mensen in de meeste dorpen, al worden er nu ook huizen buiten de kringen gebouwd. Enkele dorpen zijn helaas verloren gegaan. Ze zijn of vervangen door nieuwbouw, of afgebrand.
De plattegrond van een typisch kringdorp
- Arne Govaerts
- Berichten: 86
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 11:10
- Locatie: Zeeburg (ZEB); Bruswerpen (VRV)
- Contacteer:
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Tof gevonden
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Prachtig!
Ik heb zelf ook wel eens een beetje zitten nadenken over nederzettingsvormen, maar nooit echt verder uitgedacht. Je voorbeeld stimuleert me om dat wat meer te gaan uitdenken.
Ik heb zelf ook wel eens een beetje zitten nadenken over nederzettingsvormen, maar nooit echt verder uitgedacht. Je voorbeeld stimuleert me om dat wat meer te gaan uitdenken.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Het is in de eerste plaats inderdaad echt een leuk idee en ten tweede vind ik het bijzonder creatief van je dat je bedenkt om zoiets te gaan uitwerken.
Groet,
Jan
Jan
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Bedankt! Ik was al langer van plan om echt uit te werken hoe mijn land eruit ziet, maar dat is best lastig. Dit soort kleine dingen maken Laconia natuurlijk wel een stuk interessanter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten