Centrale Kaart

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: Centrale Kaart

Bericht door sirdanilot » zo 13 mar 2011, 21:37

De voorlopige kaart van Burghteland is gepubliceerd. Ik alvast de grootste steden hun naam geven, en een lijstje maken met inwoneraantal. Die kunnen dan alvast op de centrale kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » zo 13 mar 2011, 23:38

NovaHollandia schreef:De Randstad is allesbehalve dichtbevolkt, ruimte zat.
De kustzone van RNH is dichtbevolkt, met bevolkingsdichtheden die variëren tussen 1250-2000 inw/km2.
De rest van het land kent vooral bevolkingsconcentraties in de steden. Het is niet zoals in Nederland een grote 'gebundelde deconcentratie' of zoals in België een en al lintbebouwing. Daardoor is er genoeg landelijk gebied over. Ik ben bezig met de tabel met de inwoneraantallen per gouw en per stad.
Toch is hoge bevolkingsdichtheid in een land vrij zeldzaam. Meestal strekt het zich uit over een relatief klein gebied. De hele Randstad mag dan wel dicht bevolkt zijn, de wereldstad Los Angeles bestrijkt hetzelfde gebied; als je de Randstad uit bent (of ieder ander stedelijk gebied), zakt de bebouwingsdichtheid fors. Bovendien, als je naar Duitsland (40 miljoen inwoners en vele malen groter dan Nederland) kijkt, heb je zowel grote concentratie steden, zoals het Ruhrgebiet en rond Berlijn, maar de rest van het land is vrij leeg

Bovendien vraag ik mij af hoe je überhaupt zo veel inwoners in je land krijgt op de eerste plaats. Want tja, die mensen moeten allemaal ergens vandaan komen.

Nog een opmerking: Regaponto, Konrad en Schellingen worden op de kaart aangegeven als miljoenensteden. Echter gaat het hier in alle gevallen om agglomeraties. Schellingen heeft 8 voorsteden (Rianstedt, Schwanau, Mannzig, Herbbüren, Felixrühe, Martinsburg, Rothfurt en Wahrmund) en Konrad heeft er zelfs 10! (Hoogerhey, Kapish, Maxtor, Newlandervayne, Jonkersmond, Hillendaal, Hertenkamp, Karlshonk en Morgenstond, Hopfelfal).

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Centrale Kaart

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 00:02

MandelSoft schreef:Toch is hoge bevolkingsdichtheid in een land vrij zeldzaam.
Ach, het is maar net hoe je het bekijkt. Als je de omtrek van RNH over een stukje Oost-China heen legt, dan zul je zien dat het nog véél voller kan. Leg je het over een stukje Chinese Gobi-woestijn of Alaska, dan...

Ik heb ervoor gekozen om een dichtbevolkt land te hebben. De bevolkingsdichtheid is hoger dan de omringende landen, maar ook niet extreem. Waarom wordt dat niet geaccepteerd ?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 00:08

Het lijkt mij gewoon niet realistisch. Als je bedenkt dat je zowat de rest van heel Atlantis net zoveel inwoners heeft als jouw land, vindt ik dat niet goed passen. Ter vergelijking: Schellingen is qua oppervlak ongeveer twee maal zo klein, maar heeft 4,5 maal zo weinig inwoners. En Schellingen is al vrij dicht bevolkt...

Ook lijkt mij het niet zo rendabel om zoveel grote steden vlak bij elkaar te hebben. Dan heb je teveel concurrentie tussen de steden, om nog maar te zwijgen over de congestie!
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2063
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door Kaaiman » ma 14 mar 2011, 11:28

Het probleem ligt 'm volgens mij met name in de verhoudingen. RNH, BRS en IMG zijn geen landen die van elkaar verschillen zoals Noord- en Zuid-Korea, maar meer Nederland, België en Noord-Frankrijk: de bevolkingsconcentraties nemen geleidelijk toe en af langs 150 km vanaf de kust. Nu is het: landsgrens over en huppa het land is leeg of vol. Ik zou iets meer spreiding daarin brengen.

Niet om bepaalde mensen het hand boven het hoofd te houden, maar over het algemeen is het normaal dat de eerste geoficticus van een aaneengesloten territorium over zulke dingen meer te zeggen heeft over zulke basale dingen dan de nieuwkomer die zijn land daarbij aansluit, maar laat elkaar wel voldoende vrijheid. Anders kun je het aangelegen land beter zelf ontwikkelen als je alles voor een ander dichttimmert.

Ik was de bedenker van Brilamontië en Atlantidië. Toen Theodoor en Marcel het noordelijke en zuidelijke land wilden gaan ontwikkelen, heb ik voor hen eerst de opbouw van hun land, met name in geo(morfo)logische zin uitgestippeld en daarbij aangegeven wat voor soort gebieden hier en daar zijn en welke ontwikkeling daarbij past. Hoewel ze daarin misschien keuzes hebben gemaakt die ik niet had gemaakt, is het wat mij betreft toch een mooi geheel geworden.

In dit discussiepunt neem ik verder geen standpunt in. Ik ga ervan uit dat jullie op een volwassen manier dit verder afhandelen.

In het vervolg zullen we als Forumteam dus ook beter kijken of landen voldoende aansluiten op aangelegen landen die er al eerder waren, om dit soort achterafdiscussies te voorkomen. Dit criterium wordt per direct opgenomen in de toelatingscriteria.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 13:11

^^ Je slaat de spijker op zijn kop! Dat is precies mijn gehele punt. Hoewel IMG ten opzichte van BRS dicht bevolkt is, concentreert dit voor een groot deel in Konrad zelf. De omgeving is vrij leeg (de provincie Brinasken is grotendeels landbouwgebied). Als je het gebied bij BRS rekent, zal de gemiddelde bevolkingsdichtheid nauwelijks veranderen. Bovendien is er rond IMG ook in BRS sprake van een wat dichter bevolkt gebied. Waar RNH vrij dicht bevolkt is, licht in BRS juist het achterland, dat juist vrij dun bevolkt is.

Ook zag ik dat RNH op sommige punten niet lekker op mijn wegennet aansloot, met name de snelweg 1 kwam uit in de middle of nowhere; de B58 was de enige weg die in de buurt kwam. Daarnaast sluit een andere Schellingse snelweg, de A54 geloof ik, niet eens aan in RNH! En dat terwijl deze weg al ingetekend was bij mijn eerste kaart!

Ik zie bij RBL en RNH een beetje hetzelfde gebeuren. Hier sluiten ook de transportverbindingen en de grenzen niet goed op elkaar aan. Nu is het NH die vaak eisen stelt. Dit was ook zo bij Schellingen. Ik heb wat aanpassingen gedaan van mijn kant, maar ik zie weinig aanpassingen van zijn kant. Zie al de hele bevolkingsdiscussie!

Met Frans gaat het wat beter. Hij vroeg mij op het oude Geofictie forum naar informatie over Schellingen, bijvoorbeeld waar de bergen lagen, hoe de C-nummers werken, wat de verschillen zijn tussen de landen, enz. Ik zie ook dat deze twee landen een stuk beter op elkaar aansluiten (zijn kaart van Steinmarken past precies op BRS, terwijl er bij RNH bepaalde grenzen niet klopten).

Ik zou graag zien dat de mede-Geofictici meer rekening met elkaar houden...

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door JeroenF1 » ma 14 mar 2011, 13:33

MandelSoft schreef:Ik zou graag zien dat de mede-Geofictici meer rekening met elkaar houden...
Mee eens. Als ik de discussies zo lees heb ik niet het idee dat een van de twee nou enorm in het gelijk gesteld kan worden. 'Wie het eerst komt, wie het eerst maalt' gaat m.i. ook niet op, omdat tussen de gestarte topics van beide landen hooguit maar een paar weken zit.
NovaHollandia schreef:De Randstad is allesbehalve dichtbevolkt, ruimte zat.
Ik weet niet wat jij 'Randstad' noemt, maar ik kan wel zeggen dat de ruimte in de Randstad zeer schaars is (in vergelijking met de rest van het land). Bedenk daarbij dat het Groene Hart strikt gezien géén onderdeel is van de Randstad. Anders is het nl. heel makkelijk om te goochelen met getalletjes over bevolkingsdichtheid, die bij de Randstad+Groene Hart aanzienlijk lager uitvalt.
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 15:47

^^ Dat is correct. Het Groene Hart behoort officiëel NIET tot de Randstad. De Randstad kan je in drie gebieden indelen:
  • De Zuidvleugel, die bestaat uit het gebied Den Haag, Rotterdam, Leiden, Delft en Zoetermeer
  • De Noordvleugel, die bestaat uit het gebied rond Amsterdam, Almere, Hilversum en Haarlem
  • De Utrechtse Zone, die het gebied rond Utrecht omspant
Zo zie je dat het Groene Hart geen onderdeel is van de Randstad, dus ook Alphen aan de Rijn en Gouda horen niet bij de Randstad. In dit gebied is de bebouwingsdichtheid significant lager.

Nog iets: in Nederland zijn er zo rond de 25 à 30 steden die meer dan 100 000 inwoners hebben, waarvan er niet eens tien boven de 200 000 gaan en daarvan maar alleen de grote vier boven de 400 000 gaan. Amsterdam zelf kom officiëel niet eens tot de 800 000, maar als je de hele regio meteelt, waarbij minstens drie steden van meer dan 100 000 inwoners zitten (Amstelveen, Almere en Zaanstad), dan kom je net aan de miljoen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Theodoor
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 12:27
Locatie: Appoldro

Re: Centrale Kaart

Bericht door Theodoor » ma 14 mar 2011, 17:54

Ik neem aan dat NovaHollandia hier wel goed over na heeft gedacht. ;)
Als je in het forum van deze persoon kijkt kun je zien dat over een heleboel dingen goed is nagedacht.
Dus over het inwonertal zal ook wel goed nagedacht zijn. ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 19:06

^^ Ik zie ook juist zaken waarover hij minder goed heeft nagedacht. Zo zit er in zijn wegnummering maar weinig systematiek in. Ook zie ik dat hij soms maar weinig onderzoek doet naar het buurland Schellingen. Zo stelde hij een snelwegtracé naar Schellingen voor dwars door de bergen!
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 20:12

Alweer een nieuwe versie:

Afbeelding

Opmerkingen:
- BRS, RNH en RBL pasten niet goed op elkaar. Als tussenoplossing is Burchtland in het westen ietsjes gegroeid.
- KJE wist ik niet wat de schaal daarvan was.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door JeroenF1 » ma 14 mar 2011, 20:37

Ze worden wel steeds groter en groter. :mrgreen:
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: Centrale Kaart

Bericht door Ties » ma 14 mar 2011, 21:12

MandelSoft schreef:Alweer een nieuwe versie:
En nog stééds met foute Tyssische plaatsnamen!
Ties schreef:Over de kaart: Torky moet zijn Tørky. Herrasav moet zijn Hirsav.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:47
Locatie: 't Velt (Benjiland)

Re: Centrale Kaart

Bericht door Snelwegenkenner » ma 14 mar 2011, 21:55

Ik vind dat blauwe land boven Schellingen wel heel erg groot. Ook die groene lijkt me aardig buiten proportie. :|
Verder ziet het er prima uit, afgezien van die Tyssische plaatsnamen. ;)

Veel Nederlandse kolonisten trouwens.

Met vriendelijke groet,
Snelwegenkenner.
De rijkswegendienst van Benjiland. Doelenadviseur.

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door JeroenF1 » ma 14 mar 2011, 22:12

Dat geval in het noorden moet inderdaad niet één land worden, dat wordt me wat te gek. Maar volgens mij wordt het dat ook niet.

Anders tover ik ook nog wel even een half dozijn eilanden uit de hoge hoed. :mrgreen:
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 22:50

AAARGH! Heb de nieuwste versie niet eens geüpload! Stom, stom stom... :$

Helaas heb ik nu geen toegang tot het juiste bestand. Het zal maar tot morgen moeten wachten...
Snelwegenkenner schreef:Ik vind dat blauwe land boven Schellingen wel heel erg groot. Ook die groene lijkt me aardig buiten proportie. :|
Verder ziet het er prima uit, afgezien van die Tyssische plaatsnamen. ;)

Veel Nederlandse kolonisten trouwens.

Met vriendelijke groet,
Snelwegenkenner.
Het blauwe gebied dient nog nader bepaalt te worden. Steinmarken is gewoon groot, bergachtig en dunbevolkt...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Centrale Kaart

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 23:00

MandelSoft schreef:Het lijkt mij gewoon niet realistisch.
Kijk eens in mijn Staatkundige draad, en oordeel zelf.
Wat mij betreft duidelijk wel realistisch.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: Centrale Kaart

Bericht door sirdanilot » ma 14 mar 2011, 23:49

Ik wacht in spanning af tot ook Burghteland op de kaart staat. De plaatsnamen van de grootste steden staan nu op mijn kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » di 15 mar 2011, 14:54

Nu heb ik wel de nieuwste versie van de kaart:

Afbeelding

Een paar opmerkingen:
- De steden van RNH hebben voor een groot deel een te lage classificatie. Dit zal ik later aanpassen
- Over de locatie van KJE ben ik niet helemaal zeker. De schaal klopt wel zo'n beetje (Rob heeft mij erover ingelicht).
- RBL paste niet goed. Om het land toch goed te laten passen, heeft het een klein stukje in het westen bijgekregen.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door Rob » di 15 mar 2011, 15:04

@ Mandelsoft : De plaats van KJE is goed
Alleen bij de legenda liever de volgende keer : [Koninkrijk der Jamara-Eilanden] schrijven.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: Centrale Kaart

Bericht door sirdanilot » di 15 mar 2011, 15:42

Een paar plaatsnamen zijn niet goed gespeld, maar allez. Ziet er goed uit !

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » di 15 mar 2011, 17:17

Hier is een voorstel van het C-route netwerk voor BRS, IM, RNH en RBL in graaf-vorm:

Afbeelding

Een paar opmerkingen:
- Wat de missing links betreft: dat zijn wegen die maar aan één kans van de grens zijn gebouwd, maar aan de andere kant nergens op aansluiten.
- RBL heeft nog wat extra ruimte in het westen bijgekregen (zie ook de Centrale Kaart).
- Het OWN in RBL is ook ingetekent, omdat deze een vrij grote rol speelt in het netwerk.

Let wel: het gaat hier om een voorstel. Dit is nog niet definitief. Graag hoor ik de mening van NovaHollandia en Sirdanilot hierover. Graag zou ik willen dat dit tot op zekere hoogte wordt overgenomen (je zet ze voor mijn part alleen maar op de afstandborden, dat vind ik het al goed genoeg), zodat de internationale wegenroutes ook wel degelijk nut hebben.

Ook zou ik nog verdere opmerkingen horen over de locaties en de afstanden tussen de eilanden. Van sommige mensen hoor ik dat-ie niet goed zijn. Zo ja, licht toe wat er veranderd moet worden.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door MandelSoft op di 15 mar 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door JeroenF1 » di 15 mar 2011, 17:54

Mijn ideeën wat betreft de locatie zijn je al bekend, maar voor de rest van ons: ik twijfel over de vorming van de noordoostkant van LST, omdat deze totaal niet logisch aansluit op de omgeving. Mogelijk ga ik hier en daar wat aanpassingen doen, maar het is ook mogelijk dat LST een andere locatie krijgt (wat ik alleen wil als iedereen er achter staat, want het is niet de bedoeling dat we een soort rare platentektoniek ontwikkelen waarbij elk (ei)land z'n gang gaat ;) ).
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Centrale Kaart

Bericht door MandelSoft » di 15 mar 2011, 20:11

Nog even een mededeling: de noordgrens van Borealië wordt waarschijnlijk afgebakend. Dit is om te voorkomen dat het continent buiten proporties groeit. Een impressie:

Afbeelding
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: Centrale Kaart

Bericht door Frans » di 15 mar 2011, 20:31

MandelSoft schreef:Nog even een mededeling: de noordgrens van Borealië wordt waarschijnlijk afgebakend.
Uiterst verstandig. Maar ik zou aankomende landen wel de ruimte geven om hun eigen landsgrenzen te kunnen ontwikkelen. Dus een max. grote is prima, maar laat anderen wel hun creatieve geest erop los gaan wat betreft de landsgrenzen.

Je voorstel ziet er verder wel aardig uit. Het punt alleen wel is dat in de hoorntjes van Steinmarken zich hoge bergen begeven. Gepland was dat daar een ander land kwam. Dat de westzijde land is vind ik overigens wel prima, alleen mag er best wel op een bepaald punt een land aan Steinmarken grenzen. Het is anders wel een heel stuk kust, waarmee ik niet zoveel kan. Er liggen soms al snelwegen naar het westen die dus nu in de zee eindigen.

Dat bij de hoorntjes van Steinmarken kan ik nog twee kanten op sturen. Een nieuw land daar óf een prachtige fjord ervan maken. Dat laatste is natuurlijk ook een leuk idee! 8)
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten