[RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 14:46

Erkende Kerkgenootschappen in Burghteland

Zoals in andere protestantse landen is er in Burghteland een redelijk grote wirwar van kerkgenootschappen. Er is echter een indeling te maken in slechts drie groepen, namelijk Gereformeerd, Reformatorisch en Evangelisch. Binnen die groepen is er zeer veel samenwerking tussen de kerkgenootschappen, maar tussen groepen onderling is dit maar beperkt.

Gereformeerde kerken
Deze kerken kenmerken zich in dat ze allen waarde hechten aan de Reformatie, maar dat hun theologie niet streng en al te dogmatisch is. Dit zijn de 'gematigde kerken'. In plattelandsgebieden dragen sommige mensen nog wel zondagse kleding, maar de meeste mensen gaan in normale kleding naar de kerk. De liedbundels zijn veelal redelijk modern (in steden meer dan op het platteland) met gezangen en soms zelfs pianobegeleiding. De Staatskerk wordt ook tot deze groep kerken gerekend. De ontkerkelijking heeft vooral bi deze kerken toegeslagen, omdat veel mensen die maar uit gewoonte naar de kerk gingen daar geen noodzaak meer toe zagen. Ook is er veel toestroom richting de Evangelische kerken.

De Staotskerk is een orgaan dat vroeger veel macht had, maar tegenwoordig niet meer. De Staotskerk is de officiele kerk van Burghteland, wat betekent dat de synode/kerkenraden e.d. landelijk geregeld zijn. De voorzitter van de Staotskerk doet ook veel aan internationale betrekkingen binnen de christelijke wereld. Het is echter geen paus o.i.d. Om lid te zijn van de Kamer der Raodseern (vgl. Eerste Kamer in Nederland) moet je een man zijn en ook lid van de Staotskerk. De huidige regering wil dat echter uit de grondwet gaan schrappen vanwege problemen met mensenrechtenorganisaties.

Linkerflank betekent meer moderne gemeente, rechterflank betekent meer behoudende gemeenten.

Staotskerk Burghtelands (gereformeerde en hervormde gemeenten) - vgl. Protestantse Kerken in Nl.
Luthers Evanghelische Kerk Burghtelands (verregaande samenwerking met de Staotskerk)
Anglicaanse Staotskerk Burghtelands (verregaande samenwerking met de Staotskerk)
Vriie Ghereformeerde Kerk Burghtelands (artikel 31) - vgl. NL Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Christelijk Ghereformeerde Ghemêenten (linkerflank is onderdeel van de Staotskerk)
Vrijzinnighe Protestantse Gemeenschappen Burghteland
Overige protestantse gemeenten die geen lid zijn van de Staotskerk


Reformatorische kerken

Dit zijn de zgn. 'zware kerken', die theologisch zeer behoudend zijn en veelal behoren tot de Calvinistische / puriteinse protestantse traditie. Men gaat in zondagse dracht naar de kerk (op het platteland vaak nog in klederdracht), er worden uitsluitend psalmen gezongen op hele noten, en in sommige kringen wordt gebruik van audiovisuele apparatuur als televisie geschuwd. De meesten stemmen op de BGTU (de orthodox-christelijke partij). Veel genootschappen zijn verbonden aan de kerkgenootschappen in het moederland Nederland. Dominees kunnen bijvoorbeeld zomaar naar Nederland beroepen worden, of andersom. De liturgische taal die wordt gebruikt is het Nederlands van rond 1600; dezelfde Statenvertaling bijbel die in Nederland wordt gebruikt, wordt ook in deze kerken gebruikt, en ook de psalmen van Datheen uit de 16e eeuw worden gezongen in dit oude Nederlands. De prediking is wel gewoon in de landstaal, maar door de manier van preken ('zangerig') en het ouderwetse/Nederlandse taalgebruik en jargon vaak moeilijk te volgen voor buitenstaanders. Omdat Burghtelands niet zo heel ver afstaat van dit Middelnederlands is dit voor de meeste mensen die bekend zijn met de kerkelijke tradities wel begrijpelijk.

Ghereformeerde Ghemeenten in Burghteland (aangesloten bij GG. in Nederland en Noord-Amerika)
Ghereformeerde Ghemeenten Hersteld Verband
Oud-Reformatorische Ghemeenten (aangesloten bij Oud Gereformeerde Gemeenten in Nl)
Christelijke Ghereformeerde Ghemeenten (rechterflank)
Vriie Bevindelijk Reformatorische Ghemeenten
Staotskerk Burghtelands (rechterflank)
Hervormde en Ghereformeerde Ghemeenten (geen onderdeel van Staotskerk)
Strikte Baptistengemeenten (valt qua theologie eigenlijk meer onder het kopje evangelische kerken, maar qua levensstijl niet; verbonden met de Strict Baptist Church in Engeland en wat Amerikaanse/Schotse genootschappen)
Vrie Mennonitische Ghemeenten (veel verbondenheid met Strikte Baptistenghem. en Amish genootschappen)

'Sektes'
Deze kerken zijn eigenlijk meer sektes te noemen. Men leeft in een commune-achtige leefgemeenschap, en afvalligen hebben het vaak niet makkelijk. De familie mag niet meer met hen omgaan, bijvoorbeeld. De levensstijl is vaak extreem strikt en moderne technologie is vaak taboe. Een voorbeeld is het eiland Bekanstende waar vriwel iedereen bij het Oud-Ghereformeerd Verband is aangesloten. Veel van deze mensen dragen klederdracht die typisch is voor hun sekte.
Oud-Ghereformeerd Verband
verscheidene Amish- en andere wederdoopse genootschappen (vallen qua theologie meer onder Evangelische gemeenten, maar zijn qua levensstijl nog strenger dan veel reformatorische kerken)
Jehovah's Tuighen
Mormonen


Evangelische kerken

Deze kerken hebben meestal de kinderdoop verworpen en bedienen de volwassendoop door persoonlijke bekering. Qua vorm zijn het zeer moderne gemeenten, vaak staat er een band in plaats van een orgel en men gebruikt veel zaken die overgewaaid zijn uit Amerika.

Binnen deze groep zijn er niet echt kerkverbanden, maar opereert elke gemeente veelal los van elkaar. Wel zijn er een paar hoofdgroepen te onderscheiden.

Evangelische/baptisten gemêenten
Charismatische Ghemeenten
Zevendedaghsadventisten
Messiaans belijdende Joden
Laatst gewijzigd door sirdanilot op ma 23 jun 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door TzM23 » zo 14 okt 2012, 15:50

Die bands bij de Evangelische kerken, zijn dat echte bands zoals b.v. The Beatles, of is het meer zoals in de kerken in het zuiden van de USA?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 17:33

Zoals in het zuiden van de USA, denk ik. Het verschilt een beetje per gemeente. Soms is er gewoon een piano en that's it, soms staat er een complete band met drumstel, gitaar, etc.

Overigens komt dit fenomeen overal ter wereld voor. In Burghteland minder dan elders, door de grotere populariteit van traditionele kerken. Pas sinds de jaren 70 zijn de evangelische kerken sterk gegroeid in Burghteland. Velen lopen over van gereformeerde en reformatorische kerken naar de evangelische kerken. Deze groeien dan ook sterk. De reformatorische kerken groeien nog steeds, zij het langzaam, door het hoge geboortecijfer. Ook de sektes groeien vrij sterk door het absurde geboortecijfer (gezinnen met 8 kinderen zijn er gemiddeld...)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Koen » di 16 okt 2012, 12:32

Heel goed uitgewerkt en erg interessant om te lezen :d

Wat moet ik me voorstellen van andere geloven, die onderdeel zijn van de staatskerk?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » di 16 okt 2012, 14:56

^ Kerken die om wat voor reden dan ook zich niet wilden identificeren met de Staatskerk. Zoals de (franstalige) kerken van de Hugenoten in de provincie Papelande, die zich niet wilden identificeren met een regering die ze jarenlang als minderwaardig beschouwde.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Koen » wo 17 okt 2012, 11:42

Dus ze zijn pas later lid geworden van de staatskerk, maar hebben hun naam behouden? Wat houdt de staatskerk dan eigenlijk in? Is dat een geloof of een verzameling 'goedgekeurde' geloven?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 12:48

^ Vroeger was de staatskerk veel machtiger dan nu; kerken die geen staatskerk waren, hadden het moeilijk, en het had echt voordelen om lid te zijn van die kerk. Een bevoorrechte positie, dus.

Tegenwoordig is de Staatskerk niks meer dan een landelijk overlegorgaan voor de kerken die lid zijn. De politieke macht van de staatskerk is verdwenen. Wel moet 50% van de leden van de Kaomer der Raodseern (equivalent van de 1e kamer in nederland) nog altijd lid zijn van de staatskerk. De nieuwe regering wil die wet afschaffen omdat dit discriminatie is, maar daarvoor is een grondwetswijziging nodig. In de Kaomer der Raodseern mogen overigens ook alleen mannen zitten van "onberispelijk ghedragh". Ook dit wil de nieuwe regering aanpassen, zodat er ook vrouwen in kunnen en bijvoorbeeld homoseksuelen (die werden tot nu toe geweigerd omdat men dit geen 'onberispelijk gedrag' vond). Deze kamer is het orgaan dat de meeste verandering in Burghteland ontzettend moeizaam maakt. Het is een bolwerk van conservatisme.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Koen » wo 24 okt 2012, 13:10

Zo wordt het wel heel duidelijk waar dat ultra-conservatisme in Burghteland vandaan komt. Komen jongeren in grote steden daar niet tegen in opstand? Ik neem aan dat steden wel wat progressiever zijn dan de dorpen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 13:24

Schoolsysteem in Burghteland
In de eerste post van deze draad staat al iets over het onderwijssysteem. Deze post gaat in meer detail in op de gegeven vakken.

Laoghere schoole
Basispakket (gratis voor iedereen):
Burghtelandse taole
Franse taole (alleen in Papelande)
Engelse Taole (vanaf klas 7)
Rekenn
Schoonschrift
Gym
Wereldoriëntatie: Een keuze uit: Topoghrafie (streek/land/wereld), geoghrafie, politiek, Geschichte (geschiedenis), Biologhie
Kunsten: Beeldende kunsten (tekenen/knutselen), muziek, Streekvertellingn (verhalen in het plaatselijke dialect; anders verhalen in het Burghtelands of een vreemde taal), Nuttighen Ândwêreken (breien, borduren etc. voor meisjes)

Keuzepakket (te bepalen door de school; bijdrage van ouders vereist):
Kan van alles zijn. Bijvoorbeeld Theologhie, Kerkgeschichte (kerkgeschiedenis), Versje (het uit het hoofd leren van psalmverzen). Maar ook extra vakken als wiskunde voor hoogbegaafde kinderen.

Middelschoole:
Dit systeem is nogal ingewikkeld, vooral in de hogere jaren. Er zijn geen niveauverschillend zoals in nederland met vmbo e.d. In de lagere klassen begint iedereen met het zelfde pakket, en afhankelijk van je cijfers wordt je meer een praktische of theoretische kant opgestuurd (en ook een meer exacte of meer alfa kant). De theoretische kant lijkt op het Nederlandse VWO, met meer aandacht voor theoretische vakken en minder practica (al zit er bij de bètavakken toch redelijk wat practicum). De praktijkkant lijkt op het nederlandse VMBO, met veel aandacht voor stage, practica en verslagen schrijven.

Het is niet zo dat je per se één richting moet kiezen. Je kunt bv. ook filosofie doen met een exact pakket. Ook kun je wel een praktische richting doen, maar dit combineren met de moeilijkere theoretische bètavakken, bijvoorbeeld. Maar dit alles is verbonden aan ingewikkelde, strenge regels en roosters.

De opleiding aan de middelschoole duurt tussen de 5 en 8 (!) jaar. In sommige praktische richtingen zit je echter maar 4 jaar op school en worden de rest van de vakken op een ROC-achtig instituut afgemaakt. Dit betreft vaak vakken waarvor de school niet de juiste spullen heeft (bijvoorbeeld elektrotechniek). Na 8 jaar moet je in principe van school af.

Basis voor iedereen (verplicht):
Burghtelândse taole
Engelse taole
Franse taole
Duutse taolen
Wiskunde
Filosofie (basaal)
Gym

Verplicht te stellen door school (bijdrage ouders vereist)
Theologie
Kêrekgeschichte
ook andere vakken, zoals extra excursies of practica of internationale betrekkingen etc.

Alfavakken - theoretisch:
Burghtelandse en aore Nederduutse literatuure (waarbij ook (oud-)Nederlandse, Solwezische etc. literatuur wordt behandeld)
Franse/Engelse/Duutse literatuure
Geschichte
Hebreeuws (de taal van het oude testament)
Latiin
Ghrieks (klassiek en/of koinè (bijbels))
Aore Taoln (bv: Spaans, Russisch, Arabisch, Turks, Hindi, Chinees etc. afhankelijk van de school)
Beeldende Kunsten
Muziek
oagher niveau Filosofie

Bètavakken - Theoretisch:
Fysica
Biologhie
Chemie
oagher niveau Wiskunde
Informatica

Gammavakken - theoretisch:
Macroeconomie
Microeconomie
Gheoghrafie
Politiek/maotschap

Technische vakken - praktijk
Techniek (practicum): bv houtbewerking, metaalbewerking, electrotechniek etc.
Fysica, scheikunde, oagher niveau Wiskunde (praktijkniveau)

Zurghvakken - praktijk
Zurgh en Welwezen (zorg en welzijn), etc.

Managementvakken - praktijk:
Economie, management, gheografie etc.

Landbouwschoole - praktijk:
Landbouw, biologhie, gheografie etc.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 13:52

Thuisscholen
In Burghteland is het in beperkte mate toegestaan om thuis les te krijgen. Dit kan zijn vanwege:

- Een lichamelijke handicap van het kind waardoor het niet makkelijk van/naar school kan gaan, of waardoor het zich niet makkelijk binnen de school kan voortbewegen
- Een sociale handicap waardoor het kind niet mee kan komen in de klas (bijvoorbeeld ernstig autisme)

Thuisgeschoolde kinderen krijgen regelmatig bezoek van de schoolinspectie die controleert of het voorgeschreven lesprogramma wel wordt uitgevoerd, en of de leerling op voldoende hoog niveau blijft. De ouders betalen hier zelf voor, waardoor thuisscholen vaak duurder is dan naar een normale school te gaan.

Er is ook nog een derde reden, die echter sinds 2007 is afgeschaft voor nieuwe leerlingen (er zijn dus nog altijd leerlingen die om deze redenen thuis worden geschoold).

- Een religieuze overtuiging die onverenigbaar is met enige bestaande school waardoor de ouders bezwaard zijn het kind deel te laten nemen aan het onderwijs op die school

Dit gold bijvoorbeeld voor veel orthodoxe geloofsgemeenschappen als Oud-Ghereformeerd Verband en veel Amish-groepen. Het geldt niet voor een reformatorisch gezin dat toevallig te ver van een reformatorische school woont: de eis is dat er in heel Burghteland geen één geschikte school voor de leerling bestaat. Anders moet het gezin maar verhuizen naar ee ngeschikte plek, is de gedachte. Nu de regeling is afgeschaft, hebben veel orthodoxe gemeenschappen hun eigen scholen opgericht. Zo is er nu in Ostmuenstertorf bij Mulder een Amisch-middelbareschool, één van de weinige ter wereld.

Dit gold bijvoorbeeld voor vrijwel alle kinderen op het orthodox-protestantse eiland Bekanstende. Tot 2007 werden deze thuis geschoold. De onderwijsinspectie heeft hier echter ingegrepen, omdat de leerlingen niet alles uit het basispakket kregen. Zo kregen de leerlingen bij Biologie de evolutietheorie niet geleerd, en was er ook het nodige mis met de Geschiedenislessen. Ook bleken veel kinderen onbekwaam in talen als Frans en Engels, en veel meisjes scoorden uitzonderlijk zwak op rekenen. Alle leerlingen in Bekanstende moeten tegenwoordig naar de (overigens wel protestants-christelijke) middelbare school in het naburige Pinksterland. De dorpsbewoners hebben inmiddels wel een eigen basisschool opgericht, die volgens de schoolinspectie niet langer als 'zwakke school' bekend staat. Er zijn nu ook plannen om een eigen middelbare school op te richten, hier waren eerst te weinig leerlingen voor.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door TBR » wo 24 okt 2012, 14:48

Kun je ook combinaties maken? Zoals Latijn en Wiskunde (dus Alfa met Beta), of Wiskunde met Politiek (Beta en Gamma)?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 20:47

Je moet een bepaalde basisrichting kiezen, maar daarbij kun je inderdaad wel keuzevakken doen. Als je bijvoorbeeld een bèta pakket kiest, maar ook heel geïnteresseerd bent in Economie, kun je dat er prima bij kiezen (als je op de universiteit Econometrie wil gaan studeren is dat bijvoorbeeld vereist). Er is echter wel een maximum aan wat je allemaal kan mixen. Zo kun je niet de praktijkrichting zorg en welzijn doen en daarbij de hogere wiskunde van het bèta theorie pakket. Dat ligt gewoon té ver uit elkaar. Ook kan de school niet alles zo inroosteren dat alle combi's mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 21 nov 2012, 23:25

Ik heb de grammatica van het Burghtelands in een * iets * netter bestandje gedaan, met wat nettere tabellen. Het is nog steeds niet een échte nette grammatica, maar daar wordt aan gewerkt.

De paradigmas ( tabellen) van verscheidene belangrijke werkwoorden, alsmede het regelmatige werkwoord, zitten in het bestand. Wie dit leest kent al aardig wat Burghtelands :D

https://www.dropbox.com/s/o1cgw09jn5ego ... atica.docx

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » za 05 jan 2013, 16:57

In het kader van mijn examens zit ik een hoop te hobbyen (wij noemen dat soggen in het students, burghtelands: vuldern), daarom post ik hier nu wat meer dan anders :mrgreen:

Parkstad
Deze keer een planologisch verschijnsel: de Parksteden. Wie rond Nieuw-Vlissingen en Wildenburgh kijkt, ziet veel steden en dorpen met een merkwaardige naam: Parkstad X. Grotere parksteden zijn Parkstad Luther, kleine zijn dorpen als Parkstad Frederik III en Parkstad Buys Ballot.

De parksteden zijn relatief nieuwe plaatsen die dienden als forensenstad voor Nieuw-Vlissingen en Wildenburgh. Al aan het einde van de 19e eeuw ontstond er bij de rijkere mensen de behoefte om buiten de stad te wonen. De stad was druk, stonk en de rijken woonden vaak wat al te dichtbij het 'gepeupel'. In de toenmalige landbouwgebieden ten westen van Nieuw-Vlissingen (en ten noorden van Wildenburgh) was er genoeg weidse ruimte, waardoor men hier volgens een bepaald plan woonwijken ging stichten. Het idee was om voldoende voorzieningen dichtbij te creeëren, met daaromheen een schil van groen en daaromheen een schil van mooie, ruim opgezette woonwijken. In de meer succesvolle parksteden (zoals Parkstad Colsen en Parkstad Pr Alexander) kwamen er later aan de rand van die woonwijken weer centrumpjes met voorzieningen, en daaromheen weer woonwijken, etcetera. In de vorm van een soort bloem spreidden deze steden zich uit. Alleen Parkstad Voet (vernoemd G. Voet, de Nederlandse theoloog) vormt een uitzondering: Dit is eigenlijk een lintdorp langs de Heerjansstraote (B02), maar volgt wel het patroon van steeds voorzieningen, woonwijken, voorzieningen etc. Ten zuiden hiervan lag echter vroeger al een beschermde weilandzone, en ten noorden van de weg was er weinig reden tot extra bebouwing.

In het begin van de twintigste eeuw was ook Jan Modaal het beu om in de grote stad te wonen. Met de opkomst van de spoorlijnen groeiden Parkstad Luther en Parkstad Aangeenbrug exponentieel. Toen de metro naar Calvijnstad werd opengesteld werd ook het tot dan toe vrij lege gebied van Parkstad van der Bliek in enkele jaren tijd volgestouwd met woningen. De opkomst van de auto betekende ten slotte een verdere groei voor parksteden langs grote wegen.

De woonwijken in Parksteden lijken in zekere zin op Nederlandse nieuwbouwwijken, al zijn er meer vrijstaande en twee-onder-één-kaphuizen (met niet al te grote tuinen overigens). De oudere, rijkere parksteden hebben rond het centrum prachtige villawijken met vaak historisch belangrijke villa's van rond 1900. Daaromheen zijn echter ook veel 'normale' nieuwbouwwijken gebouwd. Alle parksteden zijn rijk aan groenvoorzieningen, en de grotere parksteden zijn goed bereikbaar met het OV en de auto. Dit geldt niet voor kleinere parksteden zoals Parkstad Frederik III, dat geflopt is doordat de spoorwegen hier lange tijd geen station wilden openen waardoor het slecht bereikbaar was. Sommige oudere plaatsen kregen ook nieuwbouwwijken die leken op parksteden, zoals Sinaaiveld.

Enkele parksteden zijn volledig vanuit het niets gebouwd, maar sommige werden rond een klein gehuchtje gebouwd, dat nu vaak deel uitmaakt van het centrum. Ook toen al hechtte men waarde aan een gezellig centrum met een oud dorpskerkje.

Parkstad Roosevelt: voorheen Rooseveltdurp; vernoemd naar de Amerikaanse President Roosevelt (die een Zeeuwse afkomst had overigens)
Parkstad Voet: voorheen Heerjanselangstraete (west) en Wildenburgherlangstraete (oost); vernoemd naar de gereformeerde theoloog
Parkstad van der Bliek: voorheen simpelweg Nieuw-Vlissingen-Zuudwest, al was ok dat dorp al volgens de Parkstadmethode gebouwd; vernoemd naar de bedenker van de Parksteden, vlak na zijn vroegtijdige dood
Parkstad Luther: voorheen D'Ouwe Meere. Het vreemde is dat dit gehuchtje half is afgebroken ten behoeve van de snelweg A01; alleen de kerk en enkele huisjes bestaan nog. Vernoemd naar de beroemde Maarten Luther
Parkstad Marx: Sinaaiveld heeft aan het begin van de 20e eeuw een tijdje Parkstad Marx geheten, naar Karl Marx. De overheid wilde namelijk - in een vlaag van politieke correctheid - dat er verschillende politieke stromingen in de namen van de steden zouden worden vertegenwoordigd. Om vrij logische redenen is dit al snel weer teruggedraaid...

verdere vernoemingen:
Parkstad de Heer: Niet vernoemd naar God maar naar de dichter van een kerkelijke liedbundel, J. de Heer
Parkstad Buys Ballot: Vernoemd naar de wetenschapper
Parkstad Aangeenbrug: Vernoemd naar een dominee
Parkstad Pr (prins) Alexander: vernoemd naar prins alexander van Nederland. De overheid wilde indertijd dat er niet alleen christelijk belangrijke personen werden vertegenwoordigd in de namen van de parksteden. Prins Alexander was Grootmeester van de vrijmetselaars. Nodeloos om te zeggen dat een deel van de bevolking tot op de dag van vandaag vraagt om een naamswijziging. Parkstad Spurgeon (een Engelse theoloog) is een veelgehoorde suggestie. Bij referenda haalde dit echter steeds te weinig stemmen.
Parkstad Colsen: Burgemeester van Wildenburgh
Parkstad Erasmus: Naar de bekende humanist

Afbeelding

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Matt » za 05 jan 2013, 17:19

Interessant artikel! Goed uitgewerkt. :d Het heeft ook wat weg van de suburbs in Maldaria.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door TBR » za 05 jan 2013, 17:34

Mooi stukje :d In Solwezië heb je alleen maar aan elkaar gegroeide dorps- en stadskernen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Koen » zo 06 jan 2013, 23:11

Interessant verschijnsel en leuk stukje om te lezen! :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » ma 11 feb 2013, 00:37

Achternamen in Burghteland
De meeste immigranten in Burghteland kwamen aan in de tijd dat achternamen nog niet vastlagen. Met de groei van de Burghtelandse steden namen veel mensen toch een achternaam aan, om verwarring te voorkomen. Dit kon van de volgende zaken afkomstig zijn:

Naam van de vader: bijvoorbeeld Hendrikse, Jansen, Wullemse
Beroep: bijvoorbeeld Visser, de Boer
Bijnaam: bijvoorbeeld de Rooie, de Reus
Ligging van de woning: bijvoorbeeld Overdulve (= aan de overkant van een slot) of Vermeulen
Plaats van herkomst: bijvoorbeeld van Vlissingen of van Woerkom.
Adellijke titel: bijvoorbeeld van Tuyll van Serooskerken

Het probleem met de achternamen was dat deze niet vastlag en per generatie kon verschillen. Zo heette de zoon van Wullem Hendrikse bijvoorbeeld Pieter Wullemse (want zoon van Wullem). Soms kregen verschillende zonen zelfs verschillende namen (de Jonghe, den Ouden etc.). De enige uitzondering hierop was de plaats van herkomst. Iedereen wist wel uit welke plaats in het 'moederland' zijn familie oorspronkelijk kwam, daar ontleende men vaak ook zijn identiteit aan en al dan niet ook zijn achternaam. Deze kennis ging daarom dus ook over van vader op zoon. Ook de weinige adellijke families in Burghteland hielden hun afkomst goed bij.

Om dit te verhelpen werd in 1830 - vrij laat dus - een burgerlijke stand ingevoerd. Hierbij moest elke volwassen man zijn achternaam opgeven en zijn oorspronkelijke plaats van herkomst. Deze naam werd automatisch overgenomen door zijn vrouw en minderjarige kinderen. Achter de achternaam werd de plaats van herkomst (baokermaote) geplaatst - in de gevallen dat dit onduidelijk was (bijvoorbeeld een familie die rondreisde en dus niet één plaats van herkomst had) de huidige woonplaats. Op die manier kreeg iedereen een vrij lange naam: Ghoedeghebuure-van Meliskerke, Visser-van Nieuw-Vlischingen; zelfs absurde namen als van Urk-van Urk of Jansen van Roosendaal-van Aecksel of de Boer-van Serooskerke Schouwen kwamen voor. In de latere periode van de invoering werd het chique om een zo lang mogelijke 'plaats van herkomst' op te geven. Zo is de familienaam Vermeulen-van Pouderoijensenoek in den Bommelerwaerd bekend.

Rond het jaar 1900 heeft de burgerlijke stand een hoop familienamen ingekort. Over het algemeen werd het onderdeel ná het streepje simpelweg afgekapt. Er zijn enkele uitzonderingen hierop:

Adellijke personen: Deze behielden hun oorspronkelijke naam - de meesten hebben nooit een toevoeging aan hun achternaam gekregen dus viel er nooit iets weg te halen.
'Nieuwe' bourgeoisie: Invloedrijke mensen die een bepaald gebied voor enkele generaties bestuurden, verkregen als beloning - want een lange achternaam gold nog steeds als chique - de eer om die stad of streek te vermelden in hun achternaam. Vandaar komen namen als van Westen van 't Paerland nog steeds voor. Dit zijn meestal belangrijke, hoogopgeleide families. In de Kaomer der Raodseern (equivalent van de Eerste Kamer) zit een opvallend hoog percentage heren met een dergelijke achternaam.
Immigranten: Mensen die Burghteland hadden verlaten, maar na het uitvoeren van de maatregel weer terug zijn gekeerd, hebben nog altijd hun lange achternaam met plaats van herkomst. Dit zijn echter maar zeer weinig mensen.
Foutjes: Er waren in die tijd nog geen computers, dus een foutje is snel gemaakt. Sommige mensen beweerden dat hun naam een adellijke titel was en daarom niet veranderd mocht worden. Over het algemeen is de maatregel echter vrij consequent doorgevoerd.

De plaats van herkomst is overigens niet helemaal weg. Op een Burghtelands paspoort staat dit bij de geboorteplaats vermeld, bijvoorbeeld: Nieuw-Vlissingen baokermaote Bunschoten. Dit is dan ook de officiële geboorteplaats die iedere Burghtelander moet doorgeven bij het aanvragen van allerlei documenten. Latere immigranten of mensen die al een plaatsnaam in hun achternaam hadden (zo heetten de meeste Van Urks gewoon van Urk en niet van Urk-van Urk) hebben de toevoeging met baokermaote niet.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door SjorsB » ma 11 feb 2013, 08:18

Interessant en leuk geschreven :d

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Kathor » vr 15 feb 2013, 16:16

Burghteland heeft een interessante geschiedenis om te lezen, wanneer komt de 20ste eeuw en het heden erop?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » wo 20 feb 2013, 21:06

^ Misschien een keer als ik een weekend tijd heb. Dank voor de herinnering !! Doordeweeks kom ik meestal met wat kleinere stukjes.

Voedsel in Burghteland

Burghteland is in de geschiedenis altijd een vrij arm land geweest. Onderdukte protestanten en andersgelovigen uit europa kwamen met lege handen naar Burghteland, en moesten vaak van niets af aan beginnen. Aan de kusten en rivieren ontwikkelden zich vissersdorpen, in de binnenlanden werd veel landbouw bedreven. Ook keerde men veel terug tot jagen en verzamelen, om het vaak ééntonige dieet wat aan te vullen. Wilde dieren, planten en paddestoelen in overvloed in het grotendeels ongerepte land. Nog steeds is - vooral in bosrijke regio's - paddestoelenzoeken een populaire bezigheid. Veel kinderen en tegenwoordig ook - vaak allochtone - werklozen verdienden en verdienen nog steeds een zakcentje bij door dure paddestoelen (zoals eekhoorntjesbrood) in het bos te zoeken en te verkopen.

Vis is een belangrijk deel van de voeding. Waar wij bijvoorbeeld een plak boterhamworst eten op brood, eet de burghtelander veelal haring en allerlei andere soorten gerookte en/of ingemaakte vis op brood. Ook bij de avondmaaltijd wordt in een gemiddeld huishouden minstens drie keer per week vis genuttigd, afhankelijk van de regio zoetwater- of zoutwatervis. Dit verandert echter steeds meer omdat ook vlees steeds populairder wordt; traditioneel werd er alleen op zon- en feestdagen vlees gegeten, en af en toe bij speciale gelegenheden.

Warm eten doet men meestal 's middags, al is er bij elke maaltijd wel iets warms. 's Ochtends vaak warme pap, of soms een gebakken ei, en 's avonds vaak soep of restjes van de middagmaaltijd. Voor de middagmaaltijd wordt ruim de tijd genomen, maar niet zo extreem als in bijvoorbeeld Frankrijk. De middagmaaltijd bestaat vaak uit aardappels, soms dingen zoals gort of rijst of brood als basisvoedsel, met vaak vis en gekookte groente.

Burghteland is een mengelmoes van culturen. De keuken lijkt erg op Hollandse pot in sommige aspecten, maar er zijn ook veel invloeden uit andere landen te vinden, zoals Duitsland en Frankrijk. Vaak eet men veel dingen die we in Nederland ouderwets vinden of niet meer kennen, zoals veel soorten orgaanvlees (bakke lever mii jûun, gebakken lever met uien, is een delicatesse) en ook paardenvlees wordt als normaal beschouwd. Burghteland staat bekend om zijn uitstekende vis- en zeevruchten, mosselen worden op grote schaal gekweekt en de visserij is een belangrijke economische factor. De veeteelt is ook erg belangrijk, en daarna de landbouw. Burghtelandse delicatessen zijn de krabben uit de omgeving Krabbestrand, verschillende soorten ham en worst (van rund-, varkens- en paardenvlees) uit het binnenland en dure paddestoelen uit Ghrootewoude. Kaas is niet heel erg populair in Burghteland, omdat het vee vatbaar was voor de veepest was melk in vroeger tijden duur en men is nooit meer de gewoonte aangeleerd om veel kaas te eten zoals in Nederland.

In religieuze gezinnen wordt elke maaltijd vooraf gegaan door lange gebeden zoals het Onze Vader of een eigen gebed, soms wordt er ook een Psalm gezongen. Zeker op zondag kan dit ritueel wel een kwartier duren. Na het gebed (of in niet-religieuze gezinnen meteen) wordt er gezegd 'Eere zeeghne dezen spiizen Amen', zowel door religieuze als niet religieuze Burghtelanders. Oorspronkelijk betekende deze uitdrukking 'Heere zegen dit voedsel, amen', maar de betekenis ervan is grotendeels gereduceerd tot een wat eerbiediger 'eet smakelijk'. De heer des huizes neemt altijd de eerste hap of schept als eerste op (of de oudste heer in het gezelschap), pas daarna mag men beginnen met eten. Na de maaltijd volgen in religieuze gezinnen nog gebeden en Bijbellezen.
De meeste Burghtelanders eten nog gewoon als gezin aan tafel, een Burghtelander vindt het onfatsoenlijk om staande te eten, of te eten terwijl men met iets anders bezig is. De eetgewoonten aan tafel zijn echter weer wat minder strikt dan bij ons; ellebogen op tafel zijn geen probleem, buitenstaanders vinden vaak dat men in Burghteland 'slordig' eet. In erg strenge gezinnen mag er soms helemaal niet worden gesproken bij de maaltijd, maar meestal is dit geen probleem.
Bij het eten wordt meestal bier gedronken, kinderen krijgen water of melk.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door SjorsB » wo 20 feb 2013, 21:20

Leuk stukje, wordt er in Burghteland ook bijvoorbeeld macaroni gegeten zoals wij dat in Nederland doen? (Dus gerechten zijn overgewaaid, bij ons thuis in macaroni een heel normaal gerecht geworden.)

EDIT: De vraagstelling was een beetje raar, maar ik bedoelde dus:

Zijn er buitenlandse gerechten in de Burghtelandse keuken geïntegreerd?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Kaaiman » wo 20 feb 2013, 22:08

Je bent me voor! Ik heb al een tijdje een conceptje liggen over de Brilamontische keuken, maar die is nog niet af.

Overigens vind ik dat je een pluim verdient voor de culturele informatie die bekend is over Burghteland. Waar velen bij kaarten en politiek blijven, geef jij juist een extra dimensie aan het land door de (refo)cultuur tot leven te brengen. :d :D
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Kathor » wo 20 feb 2013, 22:14

om het nog toevalliger te maken was ik voor Carthamië als onderdeel van de cultuur ook bezig met de keuken. Met heerlijke gerechtjes zoals Salade Bolangraise of Slakkensoep jammie!
Laatst gewijzigd door Kathor op wo 20 feb 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door SjorsB » wo 20 feb 2013, 22:22

Ik was ook net bego... Nee. Maar ik ben het met Kaaiman eens dat sirdanilot dit echt fantastisch uitwerkt. Ik probeer het ook over andere dingen te laten gaan dan kaarten en bewegwijzering maar dat blijft moeilijk...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten