[LAC] Nieuwsberichten
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
1: wel ik bedoelde, dankzij die wet gebeuren er zo'n toestanden
3: Daar heb je inderdaad een punt over dat embryo, maar ik heb wel een paar herinneringen van toen ik jonger als 3 was (zeker als er wereldschokkende/wereldveranderende/kabaalmakende kaboem (om het te zeggen als een kleuter het ziet) dingen gebeuren voor je neus op de buis (9/11))
3: Daar heb je inderdaad een punt over dat embryo, maar ik heb wel een paar herinneringen van toen ik jonger als 3 was (zeker als er wereldschokkende/wereldveranderende/kabaalmakende kaboem (om het te zeggen als een kleuter het ziet) dingen gebeuren voor je neus op de buis (9/11))
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Als embryo heb je zeker wel bewustzijn. Dat is waarom baby's in de buik reageren op buitenstaanders.
Het is zeker te begrijpen waarom Laconiërs zo denken vanuit hun achtergrond, maar het blijft een gevoelige kwestie in de 21e eeuw.
Het is zeker te begrijpen waarom Laconiërs zo denken vanuit hun achtergrond, maar het blijft een gevoelige kwestie in de 21e eeuw.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
den Trouwen Boode, 31 december 2012 schreef: Christelijke partîen stêunn Laconischen eire in moordzaok kinde Carutas
N.-VLISSINGEN - De christelijke oppositiepartijen KVP (katholieke sociale partij) en GVP (gereformeerde partij), met zijdelingse steun van de BGTU (orthodox-gereformeerde partij), hebben gezamenlijk een oproep gedaan om de Laconische overheid te steunen in de 'zaak-Caruta'. Dat werd gisteren bekend op een persconferentie in Nieuw-Vlissingen. De Laconische Micaila Caruta wordt verdacht van moord op haar ongeboren kind door middel van een illegale abortuspil, hetgeen in Laconia de doodstraf tot gevolg kan hebben.
In het manifest staat dat 'enkel de HEERE over leven en dood mag beslissen, en het beëindigen van ongeboren leven gelijk staat aan pure kindermoord'. De voorgenomen doodstraf wordt echter veroordeeld. 'Dat de HEERE alleen over leven en dood beslist, betekent ook dat het des mensen recht niet is om deze vrouw tot de dood te veroordelen. Daarom veroordelen wij de voorgenomen doodstraf van mw. Caruta. Echter willen wij de Laconische natie oproepen om door te gaan met het gerechtelijk veroordelen van kwade praktijken als deze kindermoord, dit het liefst bestraffende door middel van gevangenschap of andere straffen dan de doodstraf', zo luidt het manifest.
Distantiëren
De Burghtelandse Regering distantiëert zich van de uitspraken van de oppositiepartijen. President Klein Wassink (LLP-GS, linkse partij): 'Uiteraard veroordelen wij alle vormen van de doodstraf, en veroordelen wij de huidige gang van zaken in Laconia. We betreuren het dat er Burghtelandse partijen zijn die ons een slechte naam geven door middel van deze uitspraken, met name de BGTU.' De enige christelijke partij in de regering, de VCDP (christendemocraten), was niet bereikbaar voor commentaar.
BGTU
BGTU-fractievoorzitter Reijgersbergh: 'Deze vrouw is in en in slecht, een schande voor de samenleving, een moordenares! Wij willen de Laconische regering dan ook oproepen om door te gaan met het bestrijden van dit verderfelijke kwaad. Als alleen de doodstraf voldoende is om dit kwaad uit te roeien, dan zij dat zo. Daarom hebben wij het manifest, dat de doodstraf veroordeelt, niet ondertekend, maar staan wij wél achter dit initiatief'.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
In Carthamië is er ook iets gebeurd in verband met de zaak Caruta
- Spoiler: weergeven
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Een kort woord van de Brilamontische regering, bestaande uit de Christen-Democratische Liga en de Partij der Sociaal-Christenen, aan de regering van Laconië:
"Hoewel wij het ermee eens zijn dat abortus gezien moet worden als moord en dus strafbaar moet zijn, achten wij de doodstraf enkel toepasbaar indien er sprake is van onomstotelijk bewezen herhaaldelijke en meervoudige moord, zoals dit in Brilamontië gebeurt. Wij betreuren het dus dat een enkele moord, of zo u wilt abortus op deze wijze wordt bestraft. Daarom roepen wij de Laconische politiek op om niet de wetgeving op abortus aan te passen, maar wel de straffen op moord te heroverwegen."
"Hoewel wij het ermee eens zijn dat abortus gezien moet worden als moord en dus strafbaar moet zijn, achten wij de doodstraf enkel toepasbaar indien er sprake is van onomstotelijk bewezen herhaaldelijke en meervoudige moord, zoals dit in Brilamontië gebeurt. Wij betreuren het dus dat een enkele moord, of zo u wilt abortus op deze wijze wordt bestraft. Daarom roepen wij de Laconische politiek op om niet de wetgeving op abortus aan te passen, maar wel de straffen op moord te heroverwegen."
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Eindelijk een reactie die niet de hoge straf op abortus, maar de straf op moord in het algemeen, veroordeeld. Zoals ik al meerdere keren heb gezegd, wordt in Laconia (niet door mij) abortus als babymoord gezien, omdat het embryo in principe al bij de bevruchting ontstaan. Voorbehoedsmiddelen mogen dus wel en de pil ook.
Daarnaast is er in Laconia wél scheiding van kerk en staat. Als het parlement abortus legaliseert, dan kan de kerk zoveel zeuren als ze willen, het verandert de zaak niet. Het ligt vooral aan de bevolking (ja, Laconia is een democratie). Zij zien abortus als moord. Vanuit de wetenschap kun je dit ook goed verdedigen, niet alleen vanuit het christendom.
Er zijn trouwens al vaker wetsvoorstellen ingediend om de straf op abortus en/of moord te verlagen, maar dat is tot nu toe elke keer mislukt. Het is één keer door de Eclesia Nasias (Nationale Vergadering = Tweede Kamer) gekomen, maar toen niet door de Curia Regioru (Raad der Regio's = Eerste Kamer). De Raad der Regio's is erg conservatief. Dit komt doordat alle regio's er een gelijk aantal zetels hebben, ongeacht hun inwonertal, en er meer conservatieve dan progressieve regio's zijn.
Daarnaast is er in Laconia wél scheiding van kerk en staat. Als het parlement abortus legaliseert, dan kan de kerk zoveel zeuren als ze willen, het verandert de zaak niet. Het ligt vooral aan de bevolking (ja, Laconia is een democratie). Zij zien abortus als moord. Vanuit de wetenschap kun je dit ook goed verdedigen, niet alleen vanuit het christendom.
Er zijn trouwens al vaker wetsvoorstellen ingediend om de straf op abortus en/of moord te verlagen, maar dat is tot nu toe elke keer mislukt. Het is één keer door de Eclesia Nasias (Nationale Vergadering = Tweede Kamer) gekomen, maar toen niet door de Curia Regioru (Raad der Regio's = Eerste Kamer). De Raad der Regio's is erg conservatief. Dit komt doordat alle regio's er een gelijk aantal zetels hebben, ongeacht hun inwonertal, en er meer conservatieve dan progressieve regio's zijn.
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Curanta Cantapolis schreef:Efaia gaat zelf een snelweg aanleggen
Zefiro - De regeringen van Zefiro, Santo Andreo en Efaia gaan de geplande autosnelweg tussen de steden Zefiro en Santo Andreo zelf aanleggen. Dit besluit komt nadat de regering van Legoria vorige week deze weg op de lange baan schoof, om geld vrij te maken voor snelwegen naar Nicamagi, Prasinocusta en de derde ringweg van Cantapoli.
De Efaianen vinden dat ze alweer gezien worden als tweederangsburgers. Zo vertelt Buc Selo uit Zefiro: "Zefiro heeft bijna 350.000 inwoners en Santo Andreo bijna 90.000. Het is onbegrijpelijk dat er nu geen geld is voor een snelweg, terwijl er op het vasteland van Legoria wel allerlei snelwegen worden aangelegd." Het ministerie van Transport van Legoria vindt juist dat deze snelweg alleen politiek gezien hoog op de agenda staan, maar het nut beperkt is in vergelijking tot de andere geplande autosnelwegen.
Inmiddels zijn enkele Chinese aannemers gecontacteerd. Een groep zakenmensen uit Zefiro heeft ook interesse getoond. Zo kan de weg aangelegd worden als particuliere tolweg zonder inmenging van de regio Legoria. De regio vindt het plan onacceptabel en overweegt een rechtszaak. De nationale overheid heeft echter nog geen mening gegeven en zal komende vrijdag over het plan debatteren.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Heeft die regio daar zelf geld voor dan, of zijn snelwegen in Laconia per kilometer niet zo vreselijk duur? En met die Chinese aannemers moet je goed oppassen dat de weg niet na een paar jaar ineens instort... Mij lijkt het verre van een goed idee om een dergelijk initiatief op te starten, maar daar denken sommige Lacnoiërs klaarblijkelijk anders over. Opvallend dat die inwoners zich als tweederangs burgers voelen. Hoe komt dat zo?
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Het plan is om buitenlandse (vooral Chinese) investeerders te trekken, die dan kunnen meeprofiteren in de tol-opbrengsten en ook handelscontracten en -privileges kunnen krijgen. Efaia is onderdeel van de regio Legoria en Legoria ziet dit natuurlijk helemaal niet zitten dat Efaia zich als bijna onafhankelijk gaat gedragen.
De snelweg tussen Zefiro en Santo Andreo is al vanaf de jaren '80 gepland, maar nog nooit uitgevoerd. In Legoria geeft men nu vooral prioriteit aan de snelwegen Cantapoli-Nicamagi, Niacua-Prasinocusta en de derde ring van Cantapoli (Albaplaia-Leopoli-Niacua).
Voor een verdere geschiedenis van Efaia zie hier. Daarnaast is tijdens de crisis van de jaren zestig (waar ik later meer over zal vertellen) fel ingegrepen, nadat Efaia zichzelf onafhankelijk verklaarde. De grootste stad Zefiro werd gebombardeerd, waarbij veel mensen omkwamen en de infrastructuur (vooral telefoonkabels, elektriciteit en de luchthaven) werd vernietigd om te voorkomen dat de onafhankelijkheidsbeweging zich uit kon breiden.
De snelweg tussen Zefiro en Santo Andreo is al vanaf de jaren '80 gepland, maar nog nooit uitgevoerd. In Legoria geeft men nu vooral prioriteit aan de snelwegen Cantapoli-Nicamagi, Niacua-Prasinocusta en de derde ring van Cantapoli (Albaplaia-Leopoli-Niacua).
Voor een verdere geschiedenis van Efaia zie hier. Daarnaast is tijdens de crisis van de jaren zestig (waar ik later meer over zal vertellen) fel ingegrepen, nadat Efaia zichzelf onafhankelijk verklaarde. De grootste stad Zefiro werd gebombardeerd, waarbij veel mensen omkwamen en de infrastructuur (vooral telefoonkabels, elektriciteit en de luchthaven) werd vernietigd om te voorkomen dat de onafhankelijkheidsbeweging zich uit kon breiden.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia
Zo, dat is een behoorlijk serieuze burgeroorlog! Een aardig verdeeld land dus, leuk
Re: [LAC] Actualiteit
Curanta Cantapolis schreef:Corruptie in Epidania: Drie topfunctionarissen opgepakt
Galubaia - Gisterenmiddag zijn in Galubaia meerdere belangrijke personen opgepakt vanwege corruptie en samenwerking met de georganiseerde criminaliteit. Onder andere de heren Grino, hoofd van de Epidaanse kustwacht, Tucaro, burgemeester van Rubracapa, en Asunto, directeur van Epilectra, zijn gearresteerd. Deze arrestaties vormen een belangrijk onderdeel van een jarenlang onderzoek naar criminaliteit, drugshandel en corruptie in de noordwestelijke regio. Na de arrestatie van de bendeleider Pietro Zulano in maart werd in rap tempo een deel van de Epidaanse onderwereld zichtbaar.
De heer Grino blijkt al sinds 1997 informatie over de locatie van kustwachtschepen door te hebben gegeven aan drugshandelaren. Hiervoor heeft hij minstens twintig miljoen Oboloi (ongeveer 5 miljoen euro) ontvangen. De nationale politie schat dat er op deze manier duizenden kilo's drugs niet zijn gevonden door de kustwacht.
De heer Tucaro heeft bescherming gegeven aan de beruchte bendes Rubra7 en Nifero. Daarnaast heeft hij verscheidene bouwprojecten aan leden van deze benden verleend en minimaal 34 keuringen van leegstaande gebouwen die door de bendes werden gebruikt, tegengehouden.
De heer Asunto heeft ervoor gezorgd dat grootschalige aftapping van krachtstroom (1100 V) in Galubaia en Rubracapa niet werd opgemerkt door zijn energiemaatschappij. Hierdoor konden drugskwekerijen en -laboratoria zonder problemen enorme hoeveelheden stroom gebruiken. In Rubracapa zijn veel kabels gevonden die door het riool naar leegstaande flats en loodsen liepen. Er werd dusdanig gevaarlijk met deze hoge voltages opgegaan, dat het leven van onschuldige burgers in gevaar is geweest.
Filipo Sidero van de nationale politie: "Deze heren zijn degenen die ons land een slechte reputatie geven. Het is nog maar het topje van de ijsberg, maar we zijn goed op weg om de georganiseerde misdaad in de armere regio's van ons land voorgoed te beëindigen."
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [LAC] Actualiteit
Als dit nog maar het topje van de ijsberg is moet het wel heel erg zijn in Laconia!
Re: [LAC] Actualiteit
Het is vooral erg in Epidania. Toen in de jaren '80 de criminaliteit en corruptie uit de arme regio's werden gebannen, werd Epidania nog als een rijkere industrieregio gezien, ook al zat men al in een neerwaartse spiraal. Sindsdien is veel criminaliteit daarheen verplaatst. Vooral Galubaia en Rubracapa zijn nu belangrijke steden in de internationale drugshandel.
Re: [LAC] Actualiteit
Curanta Cantapolis schreef:Eerste wettelijke joodse huwelijk gesloten
Basilocampa - In Basilocampa is zaterdagmiddag het eerste wettelijk erkende joodse huwelijk gesloten tussen Isaco Boboro en Miria Abeldana door rabbijn Aro Lusado. Dit is de eerste keer sinds de eenwording van Laconia dat een niet-katholiek kerkelijk huwelijk is gesloten dat erkend wordt door de burgerlijke overheid.
Het huwelijk is een direct gevolg van de nieuwe wetgeving over de gelijke behandeling van verschillende godsdiensten en ideologieën, die begin september is aangenomen door de nationale overheid. Sindsdien mag een wettelijk kerkelijk huwelijk door een vertegenwoordiger van elke ideologie worden gesloten. Een dergelijke vertegenwoordiger dient wel een toelatingsprocedure door te gaan. Daarnaast moet de kerkelijke administratie gekoppeld kunnen worden aan de gemeentelijke administratie, zoals ook bij de katholieke Kerk het geval is.
Aro Lusado is de eerste rabbijn die aan de eisen voldoet. Op dit moment worden 18 joodse rabbijnen, 11 islamitische imams en 4 protestantse dominees beoordeeld. In de toekomst zullen leden van een van deze godsdiensten dus niet meer zowel een kerkelijk als burgerlijk huwelijk te hoeven sluiten. Het kerkelijk huwelijk volstaat dan.
Sinds de invoering van het burgerlijk huwelijk in 1848, was het mogelijk om een burgerlijk huwelijk bij een burgemeester of een kerkelijk huwelijk bij een katholieke pastoor. Beide soorten huwelijken zijn juridisch gezien gelijkwaardig. Sinds eind jaren negentig gaat het debat of deze uitzonderingspositie van de katholieken terecht is. Het Constitutioneel Hof oordeelde in 2012 dat godsdiensten en ideologieën niet ongelijk aan elkaar mogen worden behandeld, ondanks het aandeel gelovigen. Daardoor moest de overheid de wetgeving aanpassen.
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [LAC] Actualiteit
Is in Laconië het homohuwelijk ook bespreekbaar, of is dat nog niet aan de orde voor het katholieke land?
In Burghteland spreekt men al jaren over het homohuwelijk, maar voorlopig komt dit er nog niet...
In Burghteland spreekt men al jaren over het homohuwelijk, maar voorlopig komt dit er nog niet...
-
- Geoficticus
- Berichten: 539
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26
Re: [LAC] Actualiteit
Vreemd dat religieuze huwelijksvoltrekkingen meteen ook een wettelijke status hebben. Blijkbaar zijn kerk en staat niet gescheiden in Laconia...
In de meeste moderne westerse landen landen trouw je voor de wet op het gemeentehuis, en als je dat wilt kun je daarnaast ook nog binnen je eigen kerkgemeenschap trouwen.
In de meeste moderne westerse landen landen trouw je voor de wet op het gemeentehuis, en als je dat wilt kun je daarnaast ook nog binnen je eigen kerkgemeenschap trouwen.
Re: [LAC] Actualiteit
Doordat een groot deel van de bevolking vanuit een katholiek standpunt tegen het homohuwelijk is, is het nog niet bespreekbaar bij een groot deel van de bevolking. De oostelijke grote steden zijn redelijk progressief, waardoor het daar meer bespreekbaar is. Vooral onder jongeren in de grote steden, is homoseksualiteit geen groot probleem meer. In Legoria zijn zelfs regionale voorstellen geweest om het homohuwelijk toe te staan, maar deze waren in strijd met de nationale wet, waarin het huwelijk wordt gedefinieerd als een verbond tussen man en vrouw.sirdanilot schreef:Is in Laconië het homohuwelijk ook bespreekbaar, of is dat nog niet aan de orde voor het katholieke land?
Het is wel mogelijk voor homo's om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. De invulling ervan verschilt per regio. In Legoria staat het bijna gelijk aan een huwelijk, terwijl het in Montania niet veel voorstelt.
Spanje, Portugal en Polen zijn andere moderne westerse landen waar het kerkelijk huwelijk rechtsgeldig is. Kerk en staat zijn niet helemaal gescheiden. Dit komt doordat de katholieke kerk een grote rol heeft gespeeld bij de revolutie in 1848. Daardoor is niet de volledige seculiere Napoleontische wet ingevoerd. Op zich valt het mee. Er zijn gewoon wat meer christelijke waarden opgenomen in de wet dan in Nederland. En zaken als het kerkelijk huwelijk zijn rechtsgeldig. Officieel zijn alle ideologieën in Laconia gelijkwaardig, maar in feite was de katholieke kerk een soort van staatskerk. Die uitzonderingspositie is nu verboden.NovaHollandia schreef:Vreemd dat religieuze huwelijksvoltrekkingen meteen ook een wettelijke status hebben. Blijkbaar zijn kerk en staat niet gescheiden in Laconia...
In de meeste moderne westerse landen landen trouw je voor de wet op het gemeentehuis, en als je dat wilt kun je daarnaast ook nog binnen je eigen kerkgemeenschap trouwen.
De rechtsgeldigheid van het kerkelijk huwelijk betekent dat de pastoor in principe dezelfde rechten rondom het afsluiten van een huwelijk heeft als de burgemeester. (In Laconia wordt een burgerlijk huwelijk gesloten door de burgemeester van een dorp of de wijkburgemeester van een wijk.) Er moet ook gewoon een akte worden ondertekend. Voor niet-gelovigen geldt hetzelfde als in Nederland: Zij doen gewoon een burgerlijk huwelijk. Niemand heeft er dus last van.
Nogmaals: Laconia is niet mijn ideaalbeeld van een land. Ik ben zelf bijvoorbeeld voor het homohuwelijk, terwijl men in Laconia tegen is.
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [LAC] Actualiteit
Volstrekt onwaar. Zo is het weliswaar in NL, maar in andere landen is een kerkelijk huwelijk ook gewoon geldig, bijvoorbeeld Amerika. Durf verder te kijken dan alleen Nederland ! :idea:NovaHollandia schreef:Vreemd dat religieuze huwelijksvoltrekkingen meteen ook een wettelijke status hebben. Blijkbaar zijn kerk en staat niet gescheiden in Laconia...
In de meeste moderne westerse landen landen trouw je voor de wet op het gemeentehuis, en als je dat wilt kun je daarnaast ook nog binnen je eigen kerkgemeenschap trouwen.
-
- Geoficticus
- Berichten: 539
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26
Re: [LAC] Actualiteit
Ik kijk ook verder dan alleen Nederland. Maar ik kijk ook verder dan het trouwen, je moet namelijk ook aan het "inverse-trouwen" denken. Zo constateer ik dat als een huwelijk onder kerkelijk recht is gesloten, een echtscheiding daardoor ook wettelijk soms niet meer is toegestaan (land- en religie-afhankelijk). Dat is pure discriminatie. Juist om deze reden dat kerkgemeenschappen andere voorwaarden aan echtscheiden stellen dan de burgerlijk wetgever, vind ik de situatie met een gelijkstelling van het kerkelijk huwelijk onterecht.
Re: [LAC] Actualiteit
Wat er in feite in Laconia gebeurt (misschien niet in andere landen) is dat er een geldige huwelijksakte wordt gesloten tijdens een kerkelijk huwelijk. Er hoeft dus niet ook een burgerlijk huwelijk af te worden gesloten. Maar een echtscheiding hoeft niet persé op dezelfde manier plaats te vinden als het huwelijk. Iemand kan dus een echtscheiding aanvragen bij het gemeentehuis zonder dat de kerk/moskee/synagoge waar hij getrouwd er het ermee eens is. Het kan wel zo zijn dat je geen tweede kerkelijk huwelijk mag afsluiten.
Volgens mij mag een katholiek wel scheiden, maar daarna niet hertrouwen. In andere religies is een echtscheiding verboden. Maar dit heeft dus geen invloed op de wettelijke status van een kerkelijk huwelijk. Dat mag dus altijd ontbonden worden, omdat het zo in de wet is vermeld.
Volgens mij mag een katholiek wel scheiden, maar daarna niet hertrouwen. In andere religies is een echtscheiding verboden. Maar dit heeft dus geen invloed op de wettelijke status van een kerkelijk huwelijk. Dat mag dus altijd ontbonden worden, omdat het zo in de wet is vermeld.
-
- Geoficticus
- Berichten: 539
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26
Re: [LAC] Actualiteit
Dan kent Laconia dus wel het burgerlijk huwelijk, alleen wordt het gelijktijdig met het kerkelijk huwelijk gesloten door dezelfde persoon. Alleen geldt de pastoor/priester/etc. dan als "buitengewoon trouwambtenaar". Als je de discussie ziet in Nederland over "weigerambtenaren", dan vind ik dat Laconia een vrij bijzondere weg heeft gekozen.
Re: [LAC] Actualiteit
De terminologie ligt in Laconia (en in mijn hoofd) dan wat anders. Maar volgens mij bedoel je hetzelfde als ik. De 'rare weg' komt dus doordat er zeer veel katholieken (ongeveer 90 %) in Laconia wonen.
Stel: Persoon A en B willen trouwen.
Dan kunnen ze dus kiezen tussen:
- Burgerlijk huwelijk door de (wijk)burgemeester. Hierbij wordt alleen een akte ondertekend en kan de burgemeester er iets leuks van maken.
- Kerkelijk huwelijk door een geestelijke (tot 2013 een pastoor). Hierbij wordt de akte ondertekend en de voor de godsdienst/ideologie gebruikelijke rituelen gedaan.
In beide gevallen worden A en B in de burgerlijke stand geregistreerd als getrouwd.
Stel: A en B willen scheiden.
Dan gaan ze naar het gemeentehuis en vragen een echtscheiding aan.
A en B worden nu geregistreerd als gescheiden.
Deze informatie wordt bij een kerkelijk huwelijk doorgegeven aan de instantie die A en B destijds heeft getrouwd, tenzij A en B hier bezwaar tegen maken. De instantie mag zelf weten of ze de echtscheiding erkennen.
Stel A wil hertrouwen met C.
In veel gevallen (ligt aan de godsdienst/ideologie) kan nu alleen een burgerlijk huwelijk plaatsvinden. Persoon A overtreed namelijk de regels van zijn eigen godsdienst/ideologie.
Stel: Persoon A en B willen trouwen.
Dan kunnen ze dus kiezen tussen:
- Burgerlijk huwelijk door de (wijk)burgemeester. Hierbij wordt alleen een akte ondertekend en kan de burgemeester er iets leuks van maken.
- Kerkelijk huwelijk door een geestelijke (tot 2013 een pastoor). Hierbij wordt de akte ondertekend en de voor de godsdienst/ideologie gebruikelijke rituelen gedaan.
In beide gevallen worden A en B in de burgerlijke stand geregistreerd als getrouwd.
Stel: A en B willen scheiden.
Dan gaan ze naar het gemeentehuis en vragen een echtscheiding aan.
A en B worden nu geregistreerd als gescheiden.
Deze informatie wordt bij een kerkelijk huwelijk doorgegeven aan de instantie die A en B destijds heeft getrouwd, tenzij A en B hier bezwaar tegen maken. De instantie mag zelf weten of ze de echtscheiding erkennen.
Stel A wil hertrouwen met C.
In veel gevallen (ligt aan de godsdienst/ideologie) kan nu alleen een burgerlijk huwelijk plaatsvinden. Persoon A overtreed namelijk de regels van zijn eigen godsdienst/ideologie.
-
- Geoficticus
- Berichten: 539
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26
Re: [LAC] Actualiteit
Dus het kan voorkomen dat een echtscheiding na een "kerkelijk-burgerlijk-huwelijk" wel voor de wet kan, maar dat de kerk dat dan niet erkent.
Wat zijn de gevolgen daarvan ? Bijvoorbeeld voor de kinderen die uit dat huwelijk zijn ontstaan ?
Worden die dan ook gedwongen om alleen voor de wet te trouwen, omdat de kerk het niet toestaat dat de nieuwe partners van de ouders aanwezig zijn ?
En hoe gaat de kerk dan om met halfbroers en halfzussen die later worden geboren ? En de burgerlijke stand ?
Volgens mij was het beter geweest om op een andere wijze uitvoering te geven aan de wensen van het constitutionele hof, namelijk door tijdens een kerkdienst, vlak voor de inzegening door de priester (of rabbi of imam of wat dan ook), de formele huwelijksvoltrekking seculier te laten plaatsvinden door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Dan hadden kerk en staat gescheiden gebleven, ook naar andere religies toe, en had er praktisch toch maar één huwelijksdienst in de kerk geweest (dus niet nog eens apart naar het stadhuis).
Wat zijn de gevolgen daarvan ? Bijvoorbeeld voor de kinderen die uit dat huwelijk zijn ontstaan ?
Worden die dan ook gedwongen om alleen voor de wet te trouwen, omdat de kerk het niet toestaat dat de nieuwe partners van de ouders aanwezig zijn ?
En hoe gaat de kerk dan om met halfbroers en halfzussen die later worden geboren ? En de burgerlijke stand ?
Volgens mij was het beter geweest om op een andere wijze uitvoering te geven aan de wensen van het constitutionele hof, namelijk door tijdens een kerkdienst, vlak voor de inzegening door de priester (of rabbi of imam of wat dan ook), de formele huwelijksvoltrekking seculier te laten plaatsvinden door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Dan hadden kerk en staat gescheiden gebleven, ook naar andere religies toe, en had er praktisch toch maar één huwelijksdienst in de kerk geweest (dus niet nog eens apart naar het stadhuis).
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [LAC] Actualiteit
Echtscheiden gaat bijvoorbeeld in Amerika ook gewoon via burgerlijke weg. Hoe dat in de religieuze instelling wordt geregeld is niet echt van belang. En volgens bovenstaande posting is dat ook in Laconia het gevalNovaHollandia schreef:Ik kijk ook verder dan alleen Nederland. Maar ik kijk ook verder dan het trouwen, je moet namelijk ook aan het "inverse-trouwen" denken. Zo constateer ik dat als een huwelijk onder kerkelijk recht is gesloten, een echtscheiding daardoor ook wettelijk soms niet meer is toegestaan (land- en religie-afhankelijk). Dat is pure discriminatie. Juist om deze reden dat kerkgemeenschappen andere voorwaarden aan echtscheiden stellen dan de burgerlijk wetgever, vind ik de situatie met een gelijkstelling van het kerkelijk huwelijk onterecht.
In Burghteland is het ongeveer zo, al gaat scheiden niet zomaar in Burghteland (zie ook de burghteland-draad).
En weigerambtenaren bestaan natuurlijk niet in een land waar het homohuwelijk niet bestaat, net als in NL vóór de invoering van het homohuwelijk.
Re: [LAC] Actualiteit
Kinderen worden gewoon geregistreerd met de namen van hun vader en moeder in de geboorteakte en huwelijksakte. Of ze getrouwd zijn, doet er in principe niet toe. Of je voor de kerk mag trouwen hangt niet af van je ouders. En de kerk mag ook niet zomaar gasten weigeren, behalve als ze misdragen. Dus de nieuwe partner is gewoon welkom.NovaHollandia schreef:Dus het kan voorkomen dat een echtscheiding na een "kerkelijk-burgerlijk-huwelijk" wel voor de wet kan, maar dat de kerk dat dan niet erkent.
Wat zijn de gevolgen daarvan ? Bijvoorbeeld voor de kinderen die uit dat huwelijk zijn ontstaan ?
Worden die dan ook gedwongen om alleen voor de wet te trouwen, omdat de kerk het niet toestaat dat de nieuwe partners van de ouders aanwezig zijn ?
En hoe gaat de kerk dan om met halfbroers en halfzussen die later worden geboren ? En de burgerlijke stand ?
Dat is jouw mening en ik begrijp die ook, maar wat je goed moet begrijpen is dat de situatie in Laconia echt anders is dan in Nederland. Veruit de meeste huwelijken zijn katholieke kerkelijke huwelijken. De pastoor is in feite gewoon wat we in Nederland een 'ambtenaar van de burgerlijke stand' noemen. Hier wordt bij de opleiding tot priester ook rekening mee gehouden. Kortom: Laconia wil het katholieke kerkelijk huwelijk niet aanpassen en geeft daarom andere religies ook de mogelijkheid tot een kerkelijk huwelijk. Zo is aan de eis van het constitutionele hof voldaan.NovaHollandia schreef:Volgens mij was het beter geweest om op een andere wijze uitvoering te geven aan de wensen van het constitutionele hof, namelijk door tijdens een kerkdienst, vlak voor de inzegening door de priester (of rabbi of imam of wat dan ook), de formele huwelijksvoltrekking seculier te laten plaatsvinden door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Dan hadden kerk en staat gescheiden gebleven, ook naar andere religies toe, en had er praktisch toch maar één huwelijksdienst in de kerk geweest (dus niet nog eens apart naar het stadhuis).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast