Pagina 2 van 3

Re: Valuta

Geplaatst: do 14 jun 2012, 22:01
door Marcel
Ik vindt het een gebrek aan creativiteit. Er mag best meer energie in gestoken worden wat dat betreft. Als je alles 1 op 1 gaat zetten...

Verstuurd van mijn GT-S5660 met Tapatalk

Re: Valuta

Geplaatst: do 14 jun 2012, 22:49
door jms
Ik vind het creatiever om een kleine knipoog aan een inmiddels al tien jaar vervlogen prachtige munt (qua uiterlijk inhoudelijk ben ik voorstander van de euro) dan om ad random een waarde voor de munt te verzinnen. Je moet gewoon een munt met een bepaalde waarde hebben in je land maar dat is principe niet iets waar je je creativiteit in kwijt kan. Ik heb juist geprobeerd om nog een leuk geintje te verwerken. Verder was ik ook van plan om de verdeling van de munten en de coupures over te nemen. Maar iedere verdeling van munten bestaat wel ergens op de wereld (behalve het 0,1 0,3 0,5 systeem dat ik ergens tegenkwam).

Re: Valuta

Geplaatst: do 14 jun 2012, 22:51
door Koen
Ik vind het absoluut geen gebrek aan creativiteit. Gewoon houden zo! :d

Het 1-3-5-systeem werd vroeger in de Sovjet-Unie gebruikt. Tegenwoordig weet ik het niet.

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:12
door Ortelius
Marcel schreef:Ik vindt het een gebrek aan creativiteit. Er mag best meer energie in gestoken worden wat dat betreft. Als je alles 1 op 1 gaat zetten...
Ik vind het ook absoluut geen gebrek aan creativiteit! De enige waarde die ik minder origineel zou vinden, is wanneer je je munt dezelfde waarde geeft als de euro, en zelfs dán kun je er nog een draai aan geven, bv. een economische unie.
Bovendien is het erg moeilijk om je bij de waardering van je munt ergens op te baseren; om het echt fatsoenlijk te doen zou je al kennis moeten hebben van de economische toestand van je land ten opzichte van de rest van de wereld, en dat is in Antalmenië, laat staan in de prille ontwikkeling van Nodanië, mijns inziens nog niet het geval.
En wie echt origineel wil zijn, kan misschien met complexe getallen werken. Zo kun je nog geld verdienen als je het uitgeeft :lol:

Trouwens, "ik vind", dt-foutje ;)

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:14
door Kaaiman
Koen schreef:Het 1-3-5-systeem werd vroeger in de Sovjet-Unie gebruikt. Tegenwoordig weet ik het niet.
Brilamontië. :)

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:15
door Koen
Ortelius schreef:En wie echt origineel wil zijn, kan misschien met complexe getallen werken. Zo kun je nog geld verdienen als je het uitgeeft :lol:
Dat is wel een ideale manier van frauderen. Ik verander de wisselkoers van de Obolo meteen naar 0,3 + 15i euro :D

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:22
door Kaaiman
Nog leuker wordt het met exponenten.
Б = €³ bijvoorbeeld. 1 brilar is dan bijvoorbeeld gelijk aan 1 euro, maar 10 brilar is dan gelijk aan 1000 euro. Wel een beetje slecht voor de export. :mrgreen:

Normaal is de brilar trouwens rond de € 0,12.

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:23
door Koen
Zo kun je wel lekker geld binnenhalen

Re: Valuta

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:35
door jms
Ortelius schreef:
Marcel schreef:Ik vindt het een gebrek aan creativiteit. Er mag best meer energie in gestoken worden wat dat betreft. Als je alles 1 op 1 gaat zetten...
Ik vind het ook absoluut geen gebrek aan creativiteit! De enige waarde die ik minder origineel zou vinden, is wanneer je je munt dezelfde waarde geeft als de euro, en zelfs dán kun je er nog een draai aan geven, bv. een economische unie.
Bovendien is het erg moeilijk om je bij de waardering van je munt ergens op te baseren; om het echt fatsoenlijk te doen zou je al kennis moeten hebben van de economische toestand van je land ten opzichte van de rest van de wereld, en dat is in Antalmenië, laat staan in de prille ontwikkeling van Nodanië, mijns inziens nog niet het geval.
En wie echt origineel wil zijn, kan misschien met complexe getallen werken. Zo kun je nog geld verdienen als je het uitgeeft :lol:

Trouwens, "ik vind", dt-foutje ;)
Volledig mee eens en zelfs de waarde van een munt op een bepaald moment zegt niets. Één Yen is weinig waard terwijl Japan toch een redelijk ontwikkeld land is. Dus zelfs de waarde zegt niets.

Re: Valuta

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 11:45
door wybe21
Ook een mooie: zet al je geldwaardes in het achttallige stelsel.
Dan wordt f12 ineens f14. :D

Re: Valuta

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 12:36
door Koen
^^ Dat maakt op zich niets uit. 14 betekent is het achttalige stelsel nog steeds 12, maar je schrijft het alleen anders. De waarde blijft gewoon hetzelfde.

Re: Valuta

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 14:40
door wybe21
^^ Weet ik, maar het wordt er wel verwarend van wanneer je wilt omrekenen.

Re: Valuta

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 15:31
door Ortelius
Bwah... Als het zo niet lukt kun je het nog altijd gemakkelijk omzetten naar binair en groepjes van 3 bits samennemen om aan octaal te komen :p

Re: Valuta

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 23:05
door Kaaiman
Zullen we het vanaf hier weer serieus houden?*

* Dit is een retorische vraag. Ik verwacht als antwoord enkel gehoorzaamheid.

Re: Valuta

Geplaatst: di 26 jun 2012, 00:00
door Koen
^^ Dat is inderdaad wel een beter idee. :)

Dus als je een wisselkoers bedenkt, moet die proportioneel zijn (een getal) en niet een rare formule.

[CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:30
door Kaaiman
SjorsB schreef:Die tilde staat voor de schommelingen van de koers van de Nora.
Lekkere symboliek, een instabiele munt... :S

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:57
door SjorsB
Nou, ik heb liever een symbool wat de situatie realistisch weergeeft dan zo iets raars als het eurosymbool ;) (€ de strepen staan voor de stabiliteit...). En zo onbetrouwbaar en instabiel is de Nora nu ook weer niet. Dit symbool is ontworpen toen de waarde nog afhield van de waarde van het goud wat in de goudmijnen bij Bixsinas gevonden werd.

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: za 19 jan 2013, 22:08
door Kathor
Ach ja, dat eurosymbooltje wordt hier in belgië anders met argusogen bekeken:

"Voor den euro kon ik nog een brood kopen en nog snoep met de 10 frank die mama meegaf, en ik had nog geld over"
"100 jaar geleden kostte een brood nog 1 frank"
...

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: za 19 jan 2013, 22:18
door Kaaiman
SjorsB schreef:Nou, ik heb liever een symbool wat de situatie realistisch weergeeft dan zo iets raars als het eurosymbool ;)
Jij misschien wel, maar er gaat wel een boodschap van uit. Zulke boodschappen zijn politiek en dus per definitie mooier dan de werkelijkheid. Door jouw uitleg propageer je dus: Zin in een flinke gok? Handel in Nora's!

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: za 19 jan 2013, 22:36
door TBR
SjorsB schreef:Nou, ik heb liever een symbool wat de situatie realistisch weergeeft dan zo iets raars als het eurosymbool ;) (€ de strepen staan voor de stabiliteit...). En zo onbetrouwbaar en instabiel is de Nora nu ook weer niet. Dit symbool is ontworpen toen de waarde nog afhield van de waarde van het goud wat in de goudmijnen bij Bixsinas gevonden werd.
Het is anders wel een van de bekendste symbolen in Europa en daarbuiten, net als het dollarteken.

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 09:23
door Ortelius
Ik ben voorstander van er geen speciaal symbool aan te geven. Voor de euro was het ook niet echt gebruikelijk dat iedereen een "raar" symbool voor de munteenheid had, en als dat al zo was, was die vaak ontstaan uit een normale letter of afkorting. Denk maar aan de Britse Pond, de £ is een gestileerde l van "libra". In Antalmenië wordt dan ook gewoon het symbool Vt. gebruikt.

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 09:31
door SjorsB
Dat kan natuurlijk ook gewoon ;). Zoals Arne al zei back on topic.

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 09:39
door MandelSoft
Het is eigenlijk vrij ongebruikelijk dat je een apart teken invoert voor de munteenheid. De enige die ik kan opnoemen zijn:
- Dollar: $ (met centen ¢)
- Euro: €
- Britse Pond: £
- Yen: ¥
- De oude gulden: f (vaak ook wel als "fl." geschreven)

Veel vaker komen afkortingen voor:
- DM: Duitse Mark
- Pts: Spaanse Peseta
- NOK: Noorse Kroon
- SEK: Zweedse Kroon
- DKK: Deense Kroon
- Fr.: Frank

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 11:16
door Arne Govaerts
Er zijn wel meer valutatekens hoor, Mandelsoft. ;)
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Valutateken

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 11:43
door SjorsB
Toch zijn de meeste, zoals anderen al zeiden, gewoon de afkortingen bijv. Fr voor franken en rup. (maar dan in het Cyrillisch alfabet) voor roepies ;).