Pagina 3 van 3

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 11:51
door TBR
Die RUB staat voor Roebel, roepies worden gebruikt in India, Pakistan, Sri Lanka, de Seychellen, Nepal en Mauritius, waar het Cyrillische alfabet dus niet wordt gebruikt.

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 11:55
door SjorsB
Oja, die haal ik altijd door elkaar :/. Nou, als de boodschap maar duidelijk is dan hè;).

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 11:57
door Arne Govaerts
Je kan stellen dat zowat elk valutasymbool een letter is omdat ze vaak op andere symbolen of op letters zijn gebaseerd.

Re: Valuta

Geplaatst: vr 08 mar 2013, 23:40
door Marcel
Ik stof dit topic even af, want...

Zou iemand kunnen uitleggen hoe je een wisselkoers maakt? Dan bedoel ik de waarde van een munt tegenover de Euro, Dollar, ect. Dit om een basis te kunnen leggen voor mijn munt.

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 00:16
door Kathor
Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 00:21
door Snelwegfreak
Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 00:22
door Koen
De waarde van een valuta wordt bepaald door de markt. Aangezien die markt fictief is, kun je in principe gewoon zelf een waarde bedenken. Bij de introductie kan een overheid ook grotendeels zelf bepalen wat een valuta waard is.
katherman111 schreef:Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos
Dat is niet waar. Een Japanse yen is bijvoorbeeld maar 0,8 eurocent waard terwijl de Omaanse rial 2 euro waard is. De Omaanse economie is toch echt een heel stuk zwakker dan de Japanse. De schommelingen en veranderingen van de waarde geven juist aan of de economie sterk of zwak is.

Wat ik bij economie heb geleerd:
Export van een land stijgt -> Vraag naar de valuta van dat land neemt toe -> Waarde van de valuta stijgt
Export van een land daalt -> Vraag naar de valuta van dat land neemt af -> Waarde van de valuta daalt
Import van een land stijgt -> Aanbod van de valuta van dat land neemt toe -> Waarde van de valuta daalt
Import van een land daalt -> Aanbod van de valuta van dat land neemt af -> Waarde van de valuta stijgt

Het is natuurlijk veel ingewikkelder, maar de waarde van de valuta hangt dus af van de vraag en aanbod naar die valuta.

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 00:27
door MandelSoft
Marcel schreef:Ik stof dit topic even af, want...

Zou iemand kunnen uitleggen hoe je een wisselkoers maakt? Dan bedoel ik de waarde van een munt tegenover de Euro, Dollar, ect. Dit om een basis te kunnen leggen voor mijn munt.
Het is best simpel eigenlijk:
  • Neem één valuta die je neemt als referentiewaarde, zoals de Amerikaanse dollar. Hierop stem je al je andere valuta op af.
  • Bereken de waarde van alle valuta ten opzichte van de referentievaluta. Dit moet in beide richtingen gebeuren. Hoeveel X krijg je voor US$1.00 (y-as) en hoeveel US$ krijg je voor 1X? (x-as)
  • Nu vul je de rest van de tabel in door deze referentieverhoudingen door elkaar te delen (x-as/y-as). Voorbeeld: je wilt weten hoeveel X je krijgt voor Y. Stel dat je voor 1.00 Y $2.00 krijgt en het $0.50 kost om 1.00X te krijgen. Dan krijg je voor 1.00 Y = (2.00/0.50) = 4.00X
Zo doe je dat dus. Kan gerust in Excel.

Maarten

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 09:40
door Kaaiman
Ik heb in het verledwn al eens een omrekentabel gemaakt met de valuta van de Atlamtidische landen en Tyssië, inclusief omrekening naar euro's. Die tabel staat ergens als bijlage in dit topic.

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 10:56
door Marcel
Snelwegfreak schreef:Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.
Nee hoor, alleen ik wil gewoon weten wat de basis is van de waardebepaling.

Re: Valuta

Geplaatst: za 09 mar 2013, 11:30
door TBR
Koen schreef:De waarde van een valuta wordt bepaald door de markt. Aangezien die markt fictief is, kun je in principe gewoon zelf een waarde bedenken. Bij de introductie kan een overheid ook grotendeels zelf bepalen wat een valuta waard is.
katherman111 schreef:Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos
Dat is niet waar. Een Japanse yen is bijvoorbeeld maar 0,8 eurocent waard terwijl de Omaanse rial 2 euro waard is. De Omaanse economie is toch echt een heel stuk zwakker dan de Japanse. De schommelingen en veranderingen van de waarde geven juist aan of de economie sterk of zwak is.
Ja, maar dit zijn uitzonderingen. Meestal hebben landen met een sterke economie een sterke munt en landen met een zwakke economie een munt met een lage waarde.Natuurlijk heb je uitzonderingen zoals de yen of de voormalige Italiaanse lire, maar het is geen toeval dat de Dollar, Euro en Pond tot de sterkste munten ter wereld horen.

Re: Valuta

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 09:09
door Koen
Marcel schreef:
Snelwegfreak schreef:Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.
Nee hoor, alleen ik wil gewoon weten wat de basis is van de waardebepaling.
Dat is dus pure marktwerking. Hoeveel vraag is er naar een valuta en hoeveel is er beschikbaar.

Re: Valuta

Geplaatst: zo 13 okt 2013, 13:14
door NovaHollandia
Overigens heeft de daalder van Nova Hollandia geen vaste wisselkoers met de euro. Hij schommelt gebruikelijk zo tussen de 65 en 70 eurocent. Als langjarig gemiddelde is 68 eurocent een handige vuistwaarde.
De daalder is overigens opgedeeld in 100 penningen. (Muntstukken van minder dan 10 penningen bestaan niet meer.)

Re: Valuta

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:43
door Kaaiman
https://dl.dropboxusercontent.com/u/126 ... AS%202.txt

Even wat Atlantidische valutacodes:
Brilamontische brilar: RBB
Sustulische as: SQA
Frankenlandse mark: RFM

Re: Valuta

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:52
door TzM23
IK las eerst SOA :P