[RBM] Archief
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 00:15
In de zomer van 2005 heb ik op vakantie in Noorwegen een kaart getekend van wat later Brilamontië zou worden. Op 29 december 2006 heb ik deze kaart ingescand en overgetrokken met Inkscape (toen nog versie 0.44), een programma waar ik toen nog maar enkele maanden mee werkte. Vanaf toen is de kaart een land geworden, en dat land is in de loop van de jaren meer en meer tot leven gekomen.
Dit is de oorspronkelijke kaart uit 2005. Ingrediënten: papier, stiften en een pen, en een dosis fantasie:
Dit is de oorspronkelijke kaart uit 2005. Ingrediënten: papier, stiften en een pen, en een dosis fantasie:
- Spoiler: weergeven
Kaaiman, Do 01 Feb 2007, 1:40 schreef:Ik ben trouwens ook met een andere kaart bezig met Inkscape.
De kaart heb ik in 2005 getekend in Noorwegen. Ik heb 'm ingescand en overgetrokken met Inkscape. Ook heb ik er dingen bij bedacht. De spoorlijnen en sommige geplande verbindingen stonden namelijk nog niet op het origineel.
Voorproefje:
Kaaiman, Za 28 Apr 2007, 19:20 schreef:Ik ben alweer een poosje een stuk verder met de kaart van Bergland dan dat ik was bij deze post. En Mark, je kunt gerust zijn, Bergland is maar een werknaam. Ik weet nog niet wat de taal van het land wordt, maar Esperanto of (versimpeld) Latijn lijken me wel wat. Aan de hand daarvan zal ik de officiële landsnaam bepalen. Afijn, hier is ie:
Ik ben nog altijd bezig om de hoogtelijnen in te tekenen. Ik ben tot nu toe nog niet verder gekomen dan 3 lagen. Hier is een voorproefje van hoe het er dan uit zal komen te zien.
Ik ben pas begonnen de knooppuntconfiguraties te tekenen. Hier zijn er vier van de A1.
NovaHollandia, Za 28 Apr 2007, 19:55 schreef:Uit de wegennummeringskaart merk ik op dat de geschiedenis van het land onmiskenbaar overeenkomsten vertoont met het land ten oosten ervan...
Kaaiman, Za 28 Apr 2007, 20:59 schreef:Heel scherp!
Ja, beide landen waren ooit één land. Intern werd er begin jaren '30 een wegnummeringsstelsel voorbereid en ook werden er nieuwe verbindingen voorbereid. Autosnelwegen in hun huidige vorm waren nog niet aan de orde. De plannen waren al vergaand, maar in 1936 splitsten de beide landsdelen zich. Het westelijke land heeft de oude nummering precies gehandhaafd en er is in 1953 een prefix voor de nummering gezet bij de opening van de eerste autosnelweg. Dat was de A1, de huidige A4 tussen de N4 en A1/A3. In 1944 werd er namelijk besloten tot aanleg van brede nieuwe wegen, vergelijkbaar met onze Rijkswegenplannen.
Opening eerste autosnelwegen:
1953: A4 tussen N4 en KP A1/A3 (toen als A1)
1957: A6 tussen KP N6/A7 en KP A1/A4/N4 (nu deel randweg A1)
De Randweg is opengesteld tussen 1974-1979, van KP A1/A6 tot N6. Het gedeelte vanaf KP A1/A6 de A1 en N19 zijn toen omgenummerd van N6 naar N1. De Randweg werd meteen A1.
Het oostelijke land heeft dezelfde nummering overgenomen, zij het wat aangepast. Zij lieten de rang van de weg het nummer bepalen. Eén- of tweecijferige nummers waren voor hoofdwegen, driecijferige nummers voor secundaire wegen. Zo kregen alle secundaire wegen die voor 1936 al een nummer hadden toegewezen gekregen een 1xx-nummer. Een uitzondering hierop is weg 934. De N34 is in het buurland 134 geworden, maar omdat de N34 ook nog een tussenliggend stukje had in het buurland, is deze maar 934 genoemd om verwarring te voorkomen. Het is tevens het hoogste wegnummer van dat land.
Het oostelijke land heeft wel de ontbrekende nummers opgevuld die waren toebedeeld voor het westelijke deel voor de hoofdwegen, zoals 1, 4, 5, 7, 9, enzovoort, maar de wegen 3, 6, 8, enz. hebben nog gewoon het oude nummer. Handig bij de grensovergangen.
Zo kun je dus aan de hand van een wegnummeringsstelsel de breuk van een land terugvinden.
Kaaiman, Za 28 Apr 2007, 22:42 schreef:Over Bergland:
Zoals de werknaam al zegt, het land is bergachtig. Toch is dit niet overal het geval. Het westen is erg ruig en rotsachig, maar meer naar het oosten eindigt de bergrug op een aantal uitstekende bergrugjes na en wordt het landschap meer heuvelachtig.
Natuur:
Er zijn twee Nationale Parken die beide grensoverschrijdend zijn. Het belangrijkste Nationale Park ligt in het westen en erdoor loopt een genummerde grindweg, de N25 (vroeger zelfs nog genummerd N8). Het gebied is omringd door de N24, N32, N2, N5, en N13 en in het buurland de D41, E39, E40 en D35. Het is een walhalla voor bergwandelaars en voor Frank_NL, vanwege het vele natuurschoon. Liften op de N25 is overigens een zinloze bezigheid, want het verkeer is op die weg nihil.
Het andere Nationale Park ligt in het noorden en er loopt eveneens een grindweg door, de N32. Het gebied is omringd door de N2, N28, N8, N7, N9 en N31 en wordt ook doorsneden door de N7, N23, N33, N35 en N37 (deels grindweg). Het landschap heeft vooral een geologisch bijzonder karakter, vanwege de prachtige bergruggen die zich uitstrekken in noord-zuidelijke richting. Er zijn 2 infrastructurele megaprojecten gepland in het gebied, waarvan er één al in volle uitvoering is. De huidige N9 en N7 worden uitgebouwd tot autosnelweg omdat het een erg drukke en gevaarlijke internationale vrachtroute is. Tussen de N24 en de scherpe bocht in de N7 komt een geheel nieuwe snelweg. De bouw van de snelweg is gecombineerd met de aanleg van dubbelspoor. Het is een miljardenproject waaraan ook het buitenland meebetaalt en dat in 2016 af moet zijn. Het vele verkeer hoeft dan niet meer om te rijden via de N23. Menig boom en rotsblok is al geweken en diverse bergen zijn al deels uitgehold. Ondanks enige weerstand van de bevolking is de planvorming en aanleg tot nu toe soepel verlopen. Er wordt rekening gehouden met de natuur, maar veel maatregelen zijn er niet nodig. De snelweg komt toch voor een groot deel in tunnels en het andere deel is grotendeels op grote palen hoog boven de dalen. Ook is er nog een andere weg in planning, de A7. Deze weg is gepland van het kruispunt N7/N8 naar de N32 en vervolgens naar de scherpe bocht in de huidige N7. De aanleg van deze verbinding zal nog wel een hele tijd op zich laten wachten en wordt waarschijnlijk ook niet meteen als autosnelweg uitgevoerd.
Toerisme:
De historische stadscentra van de drie grote steden van de grote agglomeratie zijn erg in trek bij de toeristen. Ook de skiër kan zich anar hartelust uitleven in het steeds groter wordende skigebied in de buurt van de N4 en N13. Om de toeristen (en de bewoners) tegemoet te komen wordt de A4 verlengd om de stad heen. Ook wordt de spoorlijn verlengd naar het belangrijkste wintersportplaatsje van het hele gebied.
Wegenbouw:
De economie beleeft een flinke opmars en als gevolg daarvan is er veel geld beschikbaar om de infrastructurele achterstand in te lopen. Ambitieuze plannen als hierboven genoemde worden gemaakt en uitgevoerd. Er vinden zowel opwaarderingen plaats als aanleg van nieuwe verbindingen, zowel in het wegennet als in het spoorwegennet. Vele overbelaste wegen worden uitgebouwd tot autosnelweg.
De belangrijkste infrastructurele projecten zijn op dit moment:
Snelwegen:
A1: ontbrekende schakel tussen N8 en N42
A2: opwaardering N2 tussen N20 en N23
A4: verlenging tot N13 ten behoeve van het skigebied
A7: verlenging tot N8
A9: opwaardering N7 en N9 en aanelg ontbrekende schakel tussen N7 en N24
A10: de geplande oostelijke verbinding tussen de A1 en A2, wordt eerst als 2+1 N10 aangelegd, daarna volgt later de tweede baan
Spoorwegen:
Diverse opwaarderingen naar dubbelspoor
Aanleg dubbelspoor, parallel langs de nieuwe A9
Ik heb overigens een enorme waslijst van allerlei uitbreidingen op het hoofdwegennet gemaakt, van 2005 (toen ik de papieren versie van de kaart maakte, de digitale geeft dan ook de situatie 2005 weer) tot 2030. Mark weet waar ik het over heb.
Als ik weer in een creatieve bui ben, verzin ik er gewoon weer wat bij. Tot zo ver vind ik het eerst wel voldoende.