sirdanilot schreef:Ik bedoelde niet per se een Chinees achtige staat, maar ik vind de situatie nogal raar van een zeer groot Duitstalig land, en dan daarnaast zonder grote barrière een staat waar een Chinese creool wordt gesproken. Je zou verwachten dat de barrière tussen die twee staten iets groter is. Bijvoorbeeld een rivier met één oversteekplaats, of een rotswand met een of enkele passages.
Dominante talen hebben de neiging om minderheidstalen te verdringen. Je hebt wel natuurlijk de invloed van het Duits hier in gebracht, maar bedenk dat de landen al eeuwen in contact met elkaar zijn. De invloed zal dus iets verder gaan dan dat. Er zijn genoeg minderheidstalen die zijn opgeslokt door de grote taal, of volledig gecreoliseerd.
Wat ook kan, is dat het Tjanees een bepaalde culturele betekenis heeft, dat het bijvoorbeeld not-done is om thuis Duits te praten, of dat Tjanees als 'de betere taal' wordt gezien, zodat dit niet is uitgestorven.
De barrière is aanzienlijk. Alleen in het oosten is er een smalle strook zonder grote barriere. Het centrum van het land wordt echter volledig omringd met steile en grillige bergen (of heuvels, eigenlijk, want zo hoog zijn ze niet) en is ook over zee moeilijk te bereiken. Dat gebied is derhalve relatief geïsoleerd en kan daardoor gemakkelijk wat culturele eigenheid behouden.
Dominante talen hebben inderdaad de neiging om minderheidstalen te verdringen, maar het is twijfelachtig dat het Duits ooit dominant is geweest in Kwang-Yung. De politieke elite sprak (en vermoedelijk spreekt) de taal wel, maar het is nooit dagelijkse omgangstaal geweest en er is geen reden waarom de taal grote invloed gehad zou hebben. Kwang-Yung is weliswaar gedurende lange tijd formeel gecontroleerd door andere rijken, maar dat was altijd een controle van afstand, zonder nadrukkelijke inmenging in interne aangelegenheden, en zonder significante vestiging van buitenlanders in het land. In eigen land was het Tjanees derhalve nooit een minderheidstaal en heeft die ook nooit substantiële concurrentie gehad van het Duits (behalve onder een klein deel van de elite). De taal heeft zich derhalve redelijk kunnen handhaven.
Desondanks is er wel invloed van het Duits geweest, maar is die in de officiële taal min of meer teruggedraaid. Het moderne Tjanees is tot op zekere hoogte gereconstrueerd door (of in opdracht van) een nationalistische regering in de periode na onafhankelijkheid (tweede helft 19e eeuw) (vgl. ook het modern Hebreeuws). Dit "opgeschoonde" Tjanees is de taal van de politieke en culturel elite van het land, maar op straat wordt vermoedelijk een rommelig mengsel van Tjanees en Tjanees-Duits gesproken, en in het noorden en oosten Tjanees-Duits (d.w.z. voornoemde creool van Tjanees en Duits).
(
edit: Het Baskisch is geografisch minder geisoleerd en in eigen regio niet dominant, desondanks bestaat de taal nog steeds en is die zelfs niet bedreigd. Het Tjanees bevindt zich in meerdere opzichten in een gunstiger situatie.)
katherman111 schreef:Misschien kan je onder andere door deze opmerkingen de landstaal iets Duitser maken (bijvoorbeeld een meer Duitse grammatica maar met veel Chinese woordjes en Chinese tekens)
Het is andersom (en dat is ook waarschijnlijker bij dit soort processen). De grammatica is nog grotendeels Chinees (zij het niet identiek aan die van modern Chinees, en er zijn ook Bantoe invloeden), maar de woordenschat van het Tjanees-Duits is voor het merendeel van Duitse oorsprong. De woordenschat van het "opgeschoonde" Tjanees is daarentegen volledig afgeleid van het Chinees. Beide talen hebben officiële status (al is dat i.g.v. Tjanees-Duits nog maar sinds kort), maar de taal van de politieke en culturele elite is al meer dan een eeuw Tjanees.
Een probleem waar ik op stuitte bij het werken aan de kaart is de locatie van
haven en vliegveld. De grote baai was natuurlijk ideaal voor de piraten vanwege de smalle ingang, maar is om dezelfde reden ongeschikt voor moderne scheepvaart. Er moet dus ergens ooit een nieuwe haven aangelegd zijn, en meer recent ook een vliegveld, en op de schaal van deze kaart zijn beide tamelijk groot. De vraag is dus waar dat zou kunnen. Antwoord kan alleen maar zijn "ergens in zee" (d.w.z. er moet ergens een berg zijn afgegraven en in zee gestort om aldaar een nieuwe haven en vliegveld aan te leggen), maar dan blijft de vraag "waar", want dat kan alleen in een relatief ondiepe locatie natuurlijk.
M.b.t. de haven is er ook de vraag hoe groot die zou moeten/kunnen zijn.
Schellingen en Imaginië zijn naar verluid handelsnaties en daarmee zou Kwang-Yung niet kunnen hebben concurreren. Van een grote overslaghaven kan dan dus geen sprake zijn en een kleinere haven alleen voor de nationale im- en export is voldoende. Echter, Schellingen en Imaginië hebben volgens de kaarten helemaal geen (relevante) havens. De meeste kustplaatsen van Schellingen liggen direct aan zee (er is blijkbaar zelfs geen strand tussen stad en zee, want op de gebruikte kaartschaal is zelfs een strand een paar pixels breed, maar evenmin lijkt er ruimte te zijn voor dijken, duinen, of andere kustbewaking), en hebben bovendien geen havens. Imaginië heeft wel twee kleine havens, maar die zijn veel te klein voor zeeschepen (die passen daar niet in), en zelfs als er zeeschepen zouden kunnen aanmeren, dan zouden die havens te klein zijn voor een meer-dan-nationale functie. Hoe het kan dat Schellingen en Imaginië handelsnaties zijn is mij derhalve een raadsel.
Dit plaatst mij voor een dilemma: misschien is er dan toch (economische) ruimte voor een grotere, internationale haven in Kwang-Yung. Dat vergroot natuurlijk het lokatie-probleem, maar het vergroot ook (aanzienlijk!) de economie en potentiële bevolkingsomvang van het landje. In plaats van een wat achterlijk boeren- en visserslandje zou het dan een soort klein Hong-Kong kunnen zijn.