Overzicht continenten

Overzichten van internationale afspraken
Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » zo 20 nov 2016, 16:29

^^ Hoe zie je zelf je land? Gematigd klimaat, droog klimaat, tropisch klimaat, koel klimaat? In welke culturele invloedssfeer wil je het plaatse? Europese invloedssfeer kan zowat over heel de wereld (VS, Australië, Argentinië...), maar bijvoorbeeld Afrikaanse invloeden vind je niet bij Tahiti. Denk eens na over je geschiedenis en klimaat, dan kan je wel een goede locatie kiezen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
LucasMulder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 07:22
Locatie: 0108 Rurumi (TR), Afana

Re: Overzicht continenten

Bericht door LucasMulder » zo 20 nov 2016, 17:09

^^ Ik zal er eens over nadenken....
Vabrikeleg als te ' Fisès Repuseg Afana ', Yet fêles lart als te urte el beyâges

Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Overzicht continenten

Bericht door Faylin » ma 01 mei 2017, 22:03

Overzichtskaart 1 mei 2017 (PNG)
  • Disclaimer: de afstanden tussen continenten en eilanden, evenals de afstand van deze entiteiten tot de aangegeven evenaar, zijn slechts mogelijkheden en is niet vastgesteld
  • Nieuwe stijl: landsnamen en hoofdsteden worden weergegeven
  • Neravië en Kratizi verwijderd (overwoekerd)
  • Nieuwe vorm van de Aquilen toegevoegd
Nog te doen:
  • Vestmark en Afana toevoegen zodra ik de exacte locatie weet

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door SjorsB » di 02 mei 2017, 17:39

Mooie nieuwe stijl! Ik vraag me af of die Zee van het Bereneiland echt zo daar boven Meridilië ligt, in Uneta heeft men het gewoon over de Atlantische Oceaan. Ik denk dat die zee alleen bij Borealië zo heet (met mij is er i.i.g. nooit echt over overlegd).

Ik wil er even bij zeggen in het algemeen dat ik het jammer vind dat sommige landen nadat ze tot het project zijn toegetreden vrijwel direct in de inactiviteit vervallen. Bijvoorbeeld: vlakbij Uneta ligt nu redelijk dichtbij Finoccië, maar Maarten heeft te kennen gegeven dit niet meer door te ontwikkelen. Nu ligt er dus een 'leeg' eiland vrij dicht bij mijn land. Wat moet ik met zoiets? Ik heb het land nooit verwerkt in de geschiedenis van Uneta omdat het land vrij laat na het begin van Uneta op Atlantis kwam, maar moet ik dit nu nog wel alsnog doen? Of is hiervoor dat beroemde museum in het leven geroepen en verdwijnt het land daarheen?

Oost-Borealië is natuurlijk helemaal een situatie apart maar ik begreep dat daarover al gesproken wordt binnen het forumteam.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kaaiman » di 02 mei 2017, 18:03

Finoccië is vanwege de status in het project en de geïsoleerde ligging als eiland mijns inziens uitermate geschikt om net als Laconia en Tyssië in het Museum te belanden. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: Overzicht continenten

Bericht door Maarten » do 18 mei 2017, 11:43

Kaaiman schreef: di 02 mei 2017, 18:03 Finoccië is vanwege de status in het project en de geïsoleerde ligging als eiland mijns inziens uitermate geschikt om net als Laconia en Tyssië in het Museum te belanden. ;)
Vind ik prima.

anmeda
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 17:47

Re: Overzicht continenten

Bericht door anmeda » do 29 jun 2017, 18:22

Hallo Atlantiërs,

Ik heb besloten om ook mijn eigen land te beginnen. Heb een aantal dingen meegelezen op het forum en het lijkt me heel interessant om hier ook aan mee te doen! Mijn vraag is: waar zou mijn land kunnen liggen? Ik ben van plan om een archipel te maken dat soort mix van Duitsland en Scandinavië wordt. Het klimaat zal ongeveer gematigd zijn. Ik ben wel een beetje opzoek naar banden met andere landen, dus ik leg mijn land liever niet ergens midden in de oceaan.

Groeten, Arno

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kathor » vr 30 jun 2017, 00:21

Hallo Amneda

Namens mezelf heet ik je van harte welkom op dit forum. Er is nog plaats zat op verschillende van onze continenten en de zeeën daarrond.
Atlantidië, Borealië en Meridilië liggen in de Noordelijke Atlantische Oceaan en hebben in het noorden en oosten gematigde klimaten en in het zuidwesten een mediterraans klimaat.
Davaleda (Paars) ligt in de Zuidelijke Atlantische Oceaan en is denk ik ook vrij gematigd (ikzelf bezit geen landen daar dus ik ken erg weinig over het continent.
Atrokije en Rodova liggen in de Stille Zuidzee en variëren erg qua klimaat (Rodova was naar mijn weten licht tropisch, terwijl Atrokije varieert van gematigd in het noorden tot arctisch in het zuiden, het grenst dan ook aan Antarctica)
Het staat je ook vrij om elders een groep eilanden te beginnen (Bijvoorbeeld de Indische Oceaan) alleen ben je dan een pionier en is de kans eerder klein dat je veel contact zult hebben met andere leden.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » vr 30 jun 2017, 13:05

Hoe bedoel je een mix van Duitsland en Scandinavië? Cultureel? Klimatologisch? Landschappelijk? Als het cultureel is lijkt het me aangewezen om het land ergens in de buurt van Europa te plaatsen, dus ten noordoosten van Borealië, in de buurt van Zerderen. Als je een ander klimaat in gedachten had kan het natuurlijk nog overal.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

anmeda
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 17:47

Re: Overzicht continenten

Bericht door anmeda » vr 30 jun 2017, 20:22

Bedankt voor het welkom Kathor! TBR, ik had een Duits-Scandinavisch achtige taal in gedachten. Dan is Europese invloed inderdaad wel logisch. Wat betreft klimaat mag het ook wel wat warmer zijn dan in Scandinavië. Misschien kan ik mijn archipel bij Paganië en Kvarinsuloj leggen. Moet ik daar met iemand overleggen?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Dulminis » za 01 jul 2017, 12:37

anmeda schreef: vr 30 jun 2017, 20:22 Bedankt voor het welkom Kathor! TBR, ik had een Duits-Scandinavisch achtige taal in gedachten. Dan is Europese invloed inderdaad wel logisch. Wat betreft klimaat mag het ook wel wat warmer zijn dan in Scandinavië. Misschien kan ik mijn archipel bij Paganië en Kvarinsuloj leggen. Moet ik daar met iemand overleggen?
Ja, afhankelijk van hoe dicht het bij Paganië en Kvarinsuloj komt te liggen, met CX1000 (Kvarinsuloj) en met mij (Paganië) :)

Een korte achtergrond: de archipel (kortweg Kvapag, hoewel dat geen historische naam is; conservatieve Paganiërs noemen de hele archipel nog "Paganië", maar dat kan verwarrend zijn) is rondom het begin van de jaartelling gekoloniseerd door Romeinen; het Paganisch is dan ook een taal die in een vroeg stadium is afgesplitst van het Latijn.
- De verschillende koninkrijken die ontstaan voeren geregeld oorlog met elkaar (o.a. tussen Christelijke en Niet-Christelijke rijken). Na enkele eeuwen van sporadisch contact met het Europese vasteland komen in de 16e en 17e eeuw de ontdekkingsreizen op gang. Met Spaanse hulp veroveren de Christelijke koninkrijken de hele archipel en het Verenigd Koninkrijk Paganië wordt gesticht.
- Het zuidelijke deel van Paganië wordt echter door diverse andere koloniale machten veroverd en wordt in de 19e eeuw een onafhankelijk land met diverse culturele en talige achtergronden (de Confoederatio Paganica).
- Na een Negenjarige Oorlog (1888-1897) tussen het Koninkrijk en de Confederatie waarin het Koninkrijk enkele gebieden weet te heroveren, wordt de Confederatie in 1898 omgevormd tot het Verenigd Koninkrijk Kvarinsuloj, waar het Esperanto als lingua franca wordt ingevoerd; dat is de situatie die sindsdien van kracht is.\

Een gedetailleerdere geschiedenis van Kvarinsuloj en Paganië kan ik je eventueel in een PB toesturen, als je daarin geïnteresseerd bent. Hij staat ook wel ergens in dit forum, maar dan moet ik zoeken waar...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

anmeda
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 17:47

Re: Overzicht continenten

Bericht door anmeda » do 06 jul 2017, 12:03

Wat betreft de locatie dacht ik een aantal kilometer uit de kust van de archipel die ten westen van Kvapag ligt. Het grootste eiland ligt dan het dichtst bij Kvapag.

Klein opzetje van de geschiedenis van wat ik in gedachten had: Caldenbrig is eventueel door een inheemse bevolking bewoond. Rond de 10e eeuw worden de eilanden gekoloniseerd door Vikingen, die een aantal nederzettingen beginnen, maar de kolonie blijft klein en is niet op zoek naar gebiedsuitbreiding. Dit gaat zo een aantal eeuwen goed en in die tijd ontwikkelt de bevolking een eigen nationaliteit. In 1889 koloniseren de Duitsers een groot deel van het eiland onder het gezag van keizer Wilhelm II. Misschien kan het dat Caldenbrig op dat moment een soort protectoriaat van Paganië is, maar dat het door de oorlog daar makkelijk kon worden veroverd. Uiteindelijk blijft het land wel soeverein en sluit het zich niet aan bij Paganië of Kvarinsuloj.

Zou dit mogelijk zijn nabij Paganië en Kvarinsuloj?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Dulminis » vr 07 jul 2017, 13:42

anmeda schreef: do 06 jul 2017, 12:03 Wat betreft de locatie dacht ik een aantal kilometer uit de kust van de archipel die ten westen van Kvapag ligt. Het grootste eiland ligt dan het dichtst bij Kvapag.
Bedoel je met de archipel die ten westen van Kvapag ligt, Borealië? De afstand tussen Borealië en Kvapag is maar zo'n 200 kilometer; is dat niet te krap? Eventueel zou Caldenbrig ook ten noorden van Paganië gelegd kunnen worden (met het oog op je voorstel hieronder om het tot 1889 een protectoraat van Paganië te laten zijn).
anmeda schreef: do 06 jul 2017, 12:03 Klein opzetje van de geschiedenis van wat ik in gedachten had: Caldenbrig is eventueel door een inheemse bevolking bewoond. Rond de 10e eeuw worden de eilanden gekoloniseerd door Vikingen, die een aantal nederzettingen beginnen, maar de kolonie blijft klein en is niet op zoek naar gebiedsuitbreiding. Dit gaat zo een aantal eeuwen goed en in die tijd ontwikkelt de bevolking een eigen nationaliteit. In 1889 koloniseren de Duitsers een groot deel van het eiland onder het gezag van keizer Wilhelm II. Misschien kan het dat Caldenbrig op dat moment een soort protectoriaat van Paganië is, maar dat het door de oorlog daar makkelijk kon worden veroverd. Uiteindelijk blijft het land wel soeverein en sluit het zich niet aan bij Paganië of Kvarinsuloj.

Zou dit mogelijk zijn nabij Paganië en Kvarinsuloj?
Dit zou mogelijk zijn. De vraag is dan wel waarom de Duitsers Caldenbrig koloniseren - en zelfs of het dan een echte kolonie was, of ook weer een protectoraat. Als in Caldenbrig een Germaans broedervolk woont (want Vikingen) is dat namelijk wel een verschil met bv. Afrikaanse koloniën, waar slechts 'onderontwikkelde negertjes' wonen (vanuit de optiek van een 19e eeuwse Europeaan; excusez de uitdrukking).

Én als de Duitsers Caldenbrig overnemen, bestaat ook de vraag, waarom andere grootmachten daar niet eerder zijn gekomen. Het deel van Kvapag dat nu Kvarinsuloj is, is in de 17e eeuw al als een beduusde antilope verscheurd door Britse, Deense, Franse en Hollandse hyena's, Paganië had steun van Spanje, dus als Caldenbrig daar in de buurt lag, lijkt het me dat één of meer van die machten zich dat voor het gemak ook maar hadden toegeëigend.

In plaats van een Paganisch protectoraat zou Caldenbrig bv. tussen de 17e en de 19e eeuw ook in andere handen geweest kunnen zijn (Engelsen, Hollanders, Spanjaarden, Denen, Zweden, Koerlanders, ...), met als laatste bezetter de Fransen, die Caldenbrig vervolgens na de door Frankrijk verloren Frans-Pruisische oorlog van 1870 kwijtraakten.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
LucasMulder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 07:22
Locatie: 0108 Rurumi (TR), Afana

Re: Overzicht continenten

Bericht door LucasMulder » zo 30 jul 2017, 22:13

Faylin schreef: ma 01 mei 2017, 22:03 Nog te doen:
  • Afana toevoegen zodra ik de exacte locatie weet
Ik heb nog even nagedacht over de locatie van Afana. Ik heb toch maar besloten dat het een soort van nieuw continent moet worden. Hieronder een overichtskaartje. De landsgrenzen/kust van de buurlanden is niet persé definitief. Landsgrenzen van Afana en haar kustlengte wél.

Het klimaat in het binnenland van Afana is een typisch landklimaat met warme zomers en relatief koude winters. Langs de kust zit het klimaat een beetje tussen het nederlandse en het bijv. Istrische zeeklimaat in. Er worden meer hogere temperaturen dan in Nederland gemeten maar er is nog net iets teveel neerslag en er worden soms temperaturen rond het nulpunt gemeten dus bijv. palmbomen kunnen hier niet tot nauwelijks groeien.

Verder zit het land qua cultuur etc. als een typisch europees land in elkaar. Welvaart is te vergelijken met Denemarken en dit komt o.a. door toerisme en houtindustrie.
Hieronder de kaart met belangrijkste steden en snelwegen:
Schaalverdeling inclusief.
Afbeelding
4 grootste steden:
1. RURUMI (Hoofdstad) - 2.6 miljoen inwoners
2. TASVAMAR (of TÝSVAMAR) - 850.000 inwoners
3. LAMS - 640.000 inwoners
4. TORSÂRAM - 480.000 inwoners

Ik hoop dat dit genoeg info is voor de overzichtskaart.
Laatst gewijzigd door LucasMulder op di 08 aug 2017, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Vabrikeleg als te ' Fisès Repuseg Afana ', Yet fêles lart als te urte el beyâges

Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » zo 30 jul 2017, 22:32

Mooi! Er komen af en toe wel nieuwe gebruikers bij op het forum (zoals vandaag), dus ik geloof niet dat het erg lang zal duren voor het continent(je) gevuld zal geraken.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Overzicht continenten

Bericht door Faylin » zo 30 jul 2017, 22:42

Ziet er goed uit Lucas! Ik ben blij dat je een oplossing hebt kunnen vinden. Waar ligt het continent ongeveer ten opzichte van de landen op de overzichtskaart? En kun je me eventueel een SVG van je kaartje sturen? Dan kan ik het als ik weer in Nederland ben gelijk op de overzichtskaart zetten.

Gebruikersavatar
LucasMulder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 07:22
Locatie: 0108 Rurumi (TR), Afana

Re: Overzicht continenten

Bericht door LucasMulder » ma 06 nov 2017, 22:18

Nog even over de locatie van Afana (en het hele continent Etilane).

Voor het klimaat van Afana zou je Afana kunnen plaatsen rond Slovenië. De binnenlanden van Afana zijn vergelijkbaar met de binnenlanden van Slovenië (maar dan niet bij de Alpen) en de kust kun je vergelijken met de Kroatische kust daaronder.

Ik dacht zelf dat een locatie ergens ter hoogte van de zee tussen Tysië en Kvarinsuloj. Is dit een beetje een goede locatie denken jullie? En hebben jullie misschien nog suggesties voor een alternatief?
Vabrikeleg als te ' Fisès Repuseg Afana ', Yet fêles lart als te urte el beyâges

Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Overzicht continenten

Bericht door Faylin » di 14 nov 2017, 21:47

Regeringsvormen in Atlantis

Ik heb een statistische kaart gemaakt van de verschillende regeringsvormen van de landen op Atlantis. Ik heb alle relevante topics doorgespit; waar ik geen informatie over de macht van het staatshoofd kon vinden, ben ik uitgegaan van een ceremoniële functie.

Zoals te zien zijn het gros van de landen een parlementaire republiek of een parlementaire constitutionele monarchie, waar in beide gevallen het staatshoofd slechts een ceremoniële functie heeft. Op Davaleda zijn de regeringsvormen een stuk veelzijdiger.

Afbeelding
Grotere versie

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » di 14 nov 2017, 23:56

Mooie en informatieve kaart! Maar waarom staat Rodova aangeduid als semi-presidentiële republiek? Rodova kent een duidelijke scheiding tussen Wetgevende en uitvoerende macht, het parlement kan de president niet naar huis sturen en vice-versa. Ook ben ik benieuwd wat je bedoelt met "uitvoerende president", bedoel je dan eigenlijk geen semi-presidentieel regime? Daar bestaan verschillende gradaties van, vergelijk Frankrijk maar met Oostenrijk. Ook is het staatshoofd in Solwezië niet ceremonieel, de koning moet er nog steeds wetsvoorstellen bekrachtigen en afkondigen opdat ze tot wet verheven zouden worden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Overzicht continenten

Bericht door BlaZ » wo 15 nov 2017, 00:32

Seovië is verre van een constitutionele monarchie, het is in feite een ecclesiarchie of theocratie. Wel een mooi overzicht, puik werk.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kathor » wo 15 nov 2017, 00:45

Mooie kaart Dennis, ik merk wel dat je een foutje gemaakt hebt bij Kartjas. Dat staat hier aangeduid als monarchie maar ik ben er zeker van dat het een republiek is (wát voor een weet ik ook niet :lol: )
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » wo 15 nov 2017, 00:52

De Landvoogd klinkt dan wel niet als een president, maar hij/zij wordt wel gekozen door het Ding (=Parlement) en niet Landvoogd via dus een parlementaire republiek.
Over Tholenië: heeft het wel een president naast de Kanselier?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kaaiman » wo 15 nov 2017, 11:13

Wat is het verschil tussen een '(semi-)presidentiële republiek' en een 'parlementaire republiek met uitvoerende president'; en een 'parlementaire constitutionele monarchie (met ceremonieel staatshoofd)' en een 'constitutionele monarchie' (afgezien van de ceremoniële functie)?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » wo 15 nov 2017, 11:39

*Een presidentiële republiek is een republiek waar staatshoofd en regeringsleider samenvallen, en er een strikte scheiding is tussen de wetgevende en de uitvoerende macht, de regering heeft het vertrouwen niet nodig van het parlement, en kan dat parlement ook niet ontbinden (voorbeeld: de Verenigde Staten)
*Bij Parlementaire republiek is de regering wel verantwoordelijk tegenover het parlement, de regering kan pas regeren als ze het vertrouwen heeft gekregen, bij het ontslag van de regering is er meestal ook een ontbinding van het parlement (bijvoorbeeld Duitsland), staatshoofd en regeringsleider vallen meestal niet samen (Merkel vs Gauck). Het staatshoofd wordt bij parlementaire republieken meestal verkozen door het parlement.
*Een parlementaire constitutionele monarchie is hetzelfde als een als een parlementaire republiek, maar daar is het staatshoofd een monarch, niet verkozen door het volk of het parlement (voorbeelden: België en Nederland), de monarchieën zijn constitutioneel omdat de macht van de monarch wordt ingeperkt door een grondwet
*Een parlementaire monarchie met ceremonieel staatshoofd is een monarchie waarbij de monarch geen rol meer speelt bij de wetgevende of uitvoerende macht (zoals in Zweden), het staatshoofd is puur een lintjesknipper en moet wetten bijvoorbeeld niet bekrachtigen en afkondigen of speelt geen rol meer in de regeringsonderhandelingen (Nederland schuift in deze richting op). Het verschil tussen de staatsvormen van een constitutionele monarchie met een inhoudelijk en een ceremonieel staatshoofd (vergelijk België en Zweden) is eigenlijk heel klein en heeft meer betrekking op grondwettelijke theorieën dan op de praktijk, aangezien volgens de Belgische grondwet de Uitvoerende (en een deel van de wetgevende) macht bij de koning berust, maar dat in de praktijk natuurlijk niet meer zo is.
*Een semi-presidentiële republiek is een republiek die elementen van zowel het presidentieel als het parlementair systeem toepast, zoals bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk. Frankrijk doet dit heel sterk, het heeft een president die geen verantwoording moet afleggen tegenover het parlement (maar dit wel kan ontbinden) en ook een regering (met premier) die wel verantwoording moeten afleggen tegenover het parlement.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
LucasMulder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 07:22
Locatie: 0108 Rurumi (TR), Afana

Re: Overzicht continenten

Bericht door LucasMulder » wo 15 nov 2017, 21:19

Dit wordt dus de locatie van Afana:
LucasMulder schreef: ma 06 nov 2017, 22:18 Ik dacht zelf dat een locatie ergens ter hoogte van de zee tussen Tysië en Kvarinsuloj.
Vabrikeleg als te ' Fisès Repuseg Afana ', Yet fêles lart als te urte el beyâges

Translate Afanese texts: http://lingojam.com/afanees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten