Brilamontië ligt sinds 1936 niet meer aan zee. Dat komt niet omdat de zee is opgedroogd, maar omdat het oosten van Brilamontië zich in dat jaar onafhankelijk heeft verklaard als Republiek Sustulië. Sindsdien is Brilamontië op buitenlandse havens aangewezen, waaraan overigens geen gebrek is.
Mochten er dus politieke of economische problemen ontstaan, dan zijn er nog genoeg alternatieve havens voorhanden. Dit is een machtige positie, want Brilamontië kan zo makkelijk eisen stellen aan havens. Als Brilamontië een haven of land zou boycotten, loopt het buurland een behoorlijke inkomstenbron mis.
Deze beleidskaart uit 2009 laat zien op welke havens en goederenvervoersmodaliteiten het Brilamontische beleid zich richt.
Hoofdroute over weg
Hoofdroute over spoor
Hoofdroute over water
Urbaro (agglomeratie) Triurboj is de economische spil van het eiland en ontwikkelt zich steeds meer tot kantorengebied. De steden zijn nu nog overwegend laagbouw, maar plannen zin in voorbereiding voor meer (middel)hoogbouw.
Opmerkelijk is overigens dat met name Sustulië rijk aan havens is, die van belang zijn voor Brilamontië. Brimmerhavn in Frankenland staat overigens niet op de kaart, omdat de infrastructuur vanuit Brilamontië niet optimaal is. Hierbij speelt de grens tussen Frankenland en Sustulië ook mee, en dan vooral de administratieve problemen daaromtrent. Daarnaast ligt Sudostia even verderop, en die is via rivieren en het spoor prima ontsloten.
Sustulië is het armste land van het eiland. Vanwege de daardoor relatief lage prijzen is Sustulië behoorlijk aantrekkelijk voor de handel. Daarnaast speelt mee dat hoewel Sustulië van Brilamontië is afgescheiden de internationale betrekkingen tussen beide landen sinds de jaren '60 weer groeiende zijn. Momenteel zijn de banden zelfs zeer goed te noemen!
[RBM] Transport & Mobiliteit
Moderator: Kaaiman
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
De maximumsnelheden zijn in Brilamontië altijd even tientallen.
De alternatieve snelheid wordt bijvoorbeeld gebruikt bij wegwerkzaamheden of andere bijzondere situaties.
In het geval van een korte snelheidsbeperking voor bijvoorbeeld een scherpe bocht of een smal wegvak wordt doorgaans een adviessnelheid gegeven, vanaf een adviessnelheid die 20 km/u lager is dan de maximumsnelheid. Adviessnelheden kunnen ook in oneven tientallen worden gegeven.
Binnen bebouwde kom | Standaard | Alternatief |
Woonerf | 20 km/u | 20 km/u |
Klinkerweg, grindweg, onverharde weg | 40 km/u | 20 km/u |
Doorgaande weg | 60 km/u | 40 km/u |
Buiten bebouwde kom | Standaard | Alternatief |
Klinkerweg, grindweg, onverharde weg | 60 km/u | 40 km/u |
Doorgaande weg | 80 km/u | 60 km/u |
Autoweg | 100 km/u | 80 km/u |
Autosnelweg | 120 km/u | 100 km/u |
Stedelijk gebied (Buiten bebouwde kom) | Standaard | Alternatief |
Autoweg | 80 km/u | 60 km/u |
Autosnelweg | 100 km/u | 80 km/u |
In het geval van een korte snelheidsbeperking voor bijvoorbeeld een scherpe bocht of een smal wegvak wordt doorgaans een adviessnelheid gegeven, vanaf een adviessnelheid die 20 km/u lager is dan de maximumsnelheid. Adviessnelheden kunnen ook in oneven tientallen worden gegeven.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
In Brilamontië wordt qua ontwerp en regelgeving onderscheid gemaakt in het hoofdwegennet (HWN) en onderliggend wegennet (OWN):
* Een aŭtoŝoseo is altijd in het beheer van het rijk, dus altijd nacia ŝoseo (Ns), maar andersom hoeft dus niet het geval te zijn.
Autosnelwegen worden nooit aangeduid als As.
Het OWN moet voldoen aan bepaalde minimumeisen, met name qua breedte: breder dan de norm mag altijd. De hieronder vermelde profielen gaan uit van asfaltverharding, maar voor het OWN is klinkerverharding of gewoon grind ook toegestaan. Rijksgrindwegen worden langzamerhand uitgefaseerd, door deze wegen van een vaste verharding te voorzien, of de minder belangrijke verbindingen over te dragen aan de districten. Anno 2011 zijn enkel nog delen van de rijkswegen N32 en N37 nog rijksgrindweg.
Het HWN is gebonden aan bepaalde standaardeisen. Men mag van hoofdwegen verwachten dat deze goed zijn uitgebouwd en altijd verhard zijn, en daarmee geschikt voor doorgaand langeafstandsverkeer en vervoer van gevaarlijke stoffen. Grote verschillen in verhardingsbreedte zoals op het OWN komen op het HWN niet veel voor, aangezien bij reconstructies en nieuwbouw vrijwel altijd de standaardprofielen worden gehandhaafd.
Minimumprofielen voor Brilamontische wegen van het onderliggend wegennet in cm.
- ŝoseo = hoofdweg (HWN)
- vojo = weg (OWN)
Wegtype | Afkorting | Vertaling | Bewegwijzering | Wegnummerkleur |
Privata vojo | Pv | Privéweg | - | - |
Municipa vojo | Mv | Gemeenteweg | - | - |
Distrikta vojo | Dv | Districtsweg | Dxxx | paars |
Nacia vojo | Nv | Rijksweg | Nxx | wit |
Nacia ŝoseo | Ns | Rijkshoofdweg | Nx of Nxx | geel |
Aŭtoŝoseo | (Ns)* | Auto(snel)weg | Ax of Axx | rood |
Autosnelwegen worden nooit aangeduid als As.
Het OWN moet voldoen aan bepaalde minimumeisen, met name qua breedte: breder dan de norm mag altijd. De hieronder vermelde profielen gaan uit van asfaltverharding, maar voor het OWN is klinkerverharding of gewoon grind ook toegestaan. Rijksgrindwegen worden langzamerhand uitgefaseerd, door deze wegen van een vaste verharding te voorzien, of de minder belangrijke verbindingen over te dragen aan de districten. Anno 2011 zijn enkel nog delen van de rijkswegen N32 en N37 nog rijksgrindweg.
Het HWN is gebonden aan bepaalde standaardeisen. Men mag van hoofdwegen verwachten dat deze goed zijn uitgebouwd en altijd verhard zijn, en daarmee geschikt voor doorgaand langeafstandsverkeer en vervoer van gevaarlijke stoffen. Grote verschillen in verhardingsbreedte zoals op het OWN komen op het HWN niet veel voor, aangezien bij reconstructies en nieuwbouw vrijwel altijd de standaardprofielen worden gehandhaafd.
Minimumprofielen voor Brilamontische wegen van het onderliggend wegennet in cm.
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
Het kentekensysteem van Brilamontië is persoonsgebonden en districtsgebonden. Vraag je een kenteken aan in Reĝaponto, dan krijg je een kentekenplaat met 1RP. Verhuis je naar Triveroj (TR), dan blijft je kenteken gewoon 1RP. Verhuis je naar buiten district 1, dan moet je opnieuw een kenteken aanvragen. Dit kan dan bijvoorbeeld 5GU worden in het geval van Glaciurbo.
Overige speciale codes worden voorafgegaan door het getal 9.
Voertuigen van het Koninklijk huis dragen de combinatie 9AA, en hoge regeringsfunctionarissen hebben 9BB op hun dienstauto's. 9CD is in gebruik voor het Corps Diplomatique.
Hulpdiensten hebben een code met 9xP voor politie (polico), 9xA voor ambulance (ambulanco) en 9xF voor brandweer (fajrobrigado), waarbij x het districtsnummer is. Hulpdienstkorpsen zijn per district georganiseerd. Het leger heeft de combinatie 99x, waarbij x de letter van de kazerne is.
Platen met een tijdelijk karakter zijn zwart met geel. Handelaarplaten dragen de code 9xV (v van vendisto), waarbij x het districtsnummer is. Tijdelijke platen voor in- en uitvoer hebben de code 9xT (t van transira; er zijn andere, betere termen in Esperanto, maar de t is internationaal gezien handiger), waarbij x het districtsnummer is. De maand en dag tot wanneer het tijdelijke kenteken geldig is staat links.
Verklaring bij de combinaties:
Overige speciale codes worden voorafgegaan door het getal 9.
Voertuigen van het Koninklijk huis dragen de combinatie 9AA, en hoge regeringsfunctionarissen hebben 9BB op hun dienstauto's. 9CD is in gebruik voor het Corps Diplomatique.
Hulpdiensten hebben een code met 9xP voor politie (polico), 9xA voor ambulance (ambulanco) en 9xF voor brandweer (fajrobrigado), waarbij x het districtsnummer is. Hulpdienstkorpsen zijn per district georganiseerd. Het leger heeft de combinatie 99x, waarbij x de letter van de kazerne is.
Platen met een tijdelijk karakter zijn zwart met geel. Handelaarplaten dragen de code 9xV (v van vendisto), waarbij x het districtsnummer is. Tijdelijke platen voor in- en uitvoer hebben de code 9xT (t van transira; er zijn andere, betere termen in Esperanto, maar de t is internationaal gezien handiger), waarbij x het districtsnummer is. De maand en dag tot wanneer het tijdelijke kenteken geldig is staat links.
Verklaring bij de combinaties:
- d = districtsnummer (1 t/m 8)
- l = plaatsletters
- n = volgnummer
- h = hulpdienstsoort
- k = kazerneletter
Voertuig | Combinatie | Lang (520 x 110) | Kort (340 x 210) | Motor (210 x 143) |
Personenwagens en motoren | dll-(n)nnnn | |||
Koninklijk huis | 9AA-nnnn | |||
Regering | 9BB-nnnn | |||
Corps Diplomatique | 9CD-nnnn | |||
Bedrijfswagens | dll-(n)nnnn | |||
Aanhangwagens en opleggers | dll-nnnn | |||
Landbouwvoertuigen | dll-nnnn | |||
Bussen en taxi's | dll-nnnn | |||
Hulpdiensten | 9dh-nnnn | |||
Leger | 99k-nnnn | |||
Handelaar | 9dV-nnnn | |||
Tijdelijk | 9dT-nnnn |
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
Brilamontië heeft één metronetwerk, namelijk in het district Triurboj. In 1977 opende de eerste metrolijn van Reĝaponto naar Triveroj. De exploitatie is in handen van de NaMeKo (Nacia Metroo Kompanio), dat weer een onderdeel is van het nationale treinbedrijf NaVaKo (Nacia Vagonaroj Kompanio). Beide zijn staatsbedrijven.
Het metronetwerk is duidelijk een aanvulling op het spoorwegnet in de agglomeratie. Waar metro en trein parallel lopen, heeft de metrolijn veel stations en heeft de trein alleen op de knooppunten een station. Waar alleen een spoorlijn loopt, is er een stoptreindienst met meerdere haltes.
Het metronetwerk in 2008 (met deze kaart heb ik overigens de Metroplattegrondenwedstrijd 2008 van NederlandMetro gewonnen). Sinds de dienstregeling 2008 is lijn 4 erbij gekomen. Dit was daarvoor nog onderdeel van lijn 1.
Het metronetwerk in 2011; uitbreiding van het netwerk is gaande. In 2013 moet de hele ringlijn (bestaande uit de lijnen 3 en 4) klaar zijn. Daarna volgt er nog uitbreiding van het spoorwegnet aan de zuidflank van het stedelijk gebied.
Het metronetwerk is deels boven- en deels ondergronds. Vaak is de metro bovengronds waar bundeling is met andere bovengrondse infrastructuur (autosnelwegen, spoorlijnen) of nieuwere/ruimer opgezette stadsdelen.
Het metronetwerk is duidelijk een aanvulling op het spoorwegnet in de agglomeratie. Waar metro en trein parallel lopen, heeft de metrolijn veel stations en heeft de trein alleen op de knooppunten een station. Waar alleen een spoorlijn loopt, is er een stoptreindienst met meerdere haltes.
Het metronetwerk in 2008 (met deze kaart heb ik overigens de Metroplattegrondenwedstrijd 2008 van NederlandMetro gewonnen). Sinds de dienstregeling 2008 is lijn 4 erbij gekomen. Dit was daarvoor nog onderdeel van lijn 1.
Het metronetwerk in 2011; uitbreiding van het netwerk is gaande. In 2013 moet de hele ringlijn (bestaande uit de lijnen 3 en 4) klaar zijn. Daarna volgt er nog uitbreiding van het spoorwegnet aan de zuidflank van het stedelijk gebied.
Het metronetwerk is deels boven- en deels ondergronds. Vaak is de metro bovengronds waar bundeling is met andere bovengrondse infrastructuur (autosnelwegen, spoorlijnen) of nieuwere/ruimer opgezette stadsdelen.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
Alle treindiensten in Brilamontië worden gereden door het staatsbedrijf NaVaKo (Nacia Vagonaroj Kompanio). Het spoorwegennet heeft Reĝaponto Ĉefa Stacio (hoofdstation) als kloppend hart.
Er zijn er twee typen treindiensten:
Hoewel de rechtstreekse lijn Reĝaponto - Dukejo - Hendeln dit jaar werd opgeheven met de opening van de nieuwe lijn naar Nikastadt, zal deze in 2012 wel weer rijden. Ook nieuw in 2012 is het station Nacia Lufthaveno. De lijnen Fluapramoj - Reĝaponto en Marklago - Reĝaponto worden in 2012 doorgetrokken naar dit nieuwe station. Vanwege de spoorverdubbeling tussen Bonakvo Centra Stacio en Triveroj Centra Stacio is er in 2012 een nieuwe RT-lijn toegevoegd, namelijk Haltejo - Reĝakortoj.
De frequentie verschilt per traject. Soms staat er maar één lijtje ingetekend, maar dat wil niet zeggen dat daar minder vaak een trein komt dan op trajecten met twee lijntjes. De frequentie op het RT-net ligt in de periferie meestal rond de twee RT's per uur per richting; in het stedelijke gebied van Triurboj ligt de frequentie hoger, vaak vanaf vier RT's per uur per richting.
Op de kaart zijn de lijnen op hun langst weergegeven. Lang niet altijd wordt elke lijn helemaal uitgereden. De internationale treinen gaan bijvoorbeeld vaak maar één keer per twee of meer uur daadwerkelijk de grens over. De rest van de tijd is meestal het laatste RT-station het eindpunt. Ook in de spits zijn er treinen die slechts delen van de trajecten rijden.
Er zijn er twee typen treindiensten:
- Rapidtrajno (RT), intercity/sneltrein
- Halta Trajno (HT), stoptrein
Hoewel de rechtstreekse lijn Reĝaponto - Dukejo - Hendeln dit jaar werd opgeheven met de opening van de nieuwe lijn naar Nikastadt, zal deze in 2012 wel weer rijden. Ook nieuw in 2012 is het station Nacia Lufthaveno. De lijnen Fluapramoj - Reĝaponto en Marklago - Reĝaponto worden in 2012 doorgetrokken naar dit nieuwe station. Vanwege de spoorverdubbeling tussen Bonakvo Centra Stacio en Triveroj Centra Stacio is er in 2012 een nieuwe RT-lijn toegevoegd, namelijk Haltejo - Reĝakortoj.
De frequentie verschilt per traject. Soms staat er maar één lijtje ingetekend, maar dat wil niet zeggen dat daar minder vaak een trein komt dan op trajecten met twee lijntjes. De frequentie op het RT-net ligt in de periferie meestal rond de twee RT's per uur per richting; in het stedelijke gebied van Triurboj ligt de frequentie hoger, vaak vanaf vier RT's per uur per richting.
Op de kaart zijn de lijnen op hun langst weergegeven. Lang niet altijd wordt elke lijn helemaal uitgereden. De internationale treinen gaan bijvoorbeeld vaak maar één keer per twee of meer uur daadwerkelijk de grens over. De rest van de tijd is meestal het laatste RT-station het eindpunt. Ook in de spits zijn er treinen die slechts delen van de trajecten rijden.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [RBM] Transport & Mobiliteit
In aanvulling op bovenstaande kaart is hier een kaart met alle lijnen van 2012:
De HT-halte Pigadomo wordt vanaf 2012 een RT-station, zodat de HT Reĝaponto - Signalejo - Puto - Pigadomo - Kantivento - Bretelli (SUS) opgeheven kon worden. De haltes Signalejo en Puto worden al voldoende bediend door de HT's naar de nieuwe luchthaven. Een extra HT, nota bene grensoverschrijdend, zou te veel van het goede worden. Om Pigadomo te kunnen blijven bedienen, zullen er voortaan RT's stoppen. Pigadomo wordt overigens vooral door busvervoer gevoed. Sluiting van het station is onderwerp van gesprek geweest, maar dat stuitte op behoorlijk veel weerstand.
De grensoverschrijdende HT-lijnen die slechts voor een kort stukje door Brilamontië lopen, worden over het algemeen gereden door de spoorwegmaatschappij van het betreffende buurland. Als er haltes zijn die echter enkel via zo'n buitenlandse HT-lijn worden bediend, dan rijdt de NaVaKo ten minste de helft van de dienstregeling die deze stations aandoet.
La Bøg rijdt bijvoorbeeld de HT Stenstadt - Kliniĝo - Fluapramoj elke 2 uur, terwijl de NaVaKo de HT van de andere elke 2 uur rijdt. In dit geval rijdt de NaVaKo echter enkel het binnenlandse gedeelte van de lijn, dus Fluapramoj - Kliniĝo, en rijdt La Bøg grensoverschrijdend. Het grootste deel van de verbinding Stenstadt - Kliniĝo - Fluapramoj ligt immers in Hochmark.
Grenscontrole vindt doorgaans plaats in de trein zelf, omdat er geen treinen zijn die zonder enige tussenstop vanuit bijvoorbeeld Reĝaponto naar het buitenland gaan. Er zijn altijd tussenstops, en daardoor is het veel te duur en te omslachtig om voor elk station een aparte internationale terminal te hebben.
RT's gaan meestal eens in de 2 uur de grens over, voor HT's geldt hetzelfde. Op de meeste lijnen zijn er dus 2 maal per 2 uur grensoverschrijdende passagierstreinen.
Discussie kan (zoals gewoonlijk) hier plaatsvinden.
De HT-halte Pigadomo wordt vanaf 2012 een RT-station, zodat de HT Reĝaponto - Signalejo - Puto - Pigadomo - Kantivento - Bretelli (SUS) opgeheven kon worden. De haltes Signalejo en Puto worden al voldoende bediend door de HT's naar de nieuwe luchthaven. Een extra HT, nota bene grensoverschrijdend, zou te veel van het goede worden. Om Pigadomo te kunnen blijven bedienen, zullen er voortaan RT's stoppen. Pigadomo wordt overigens vooral door busvervoer gevoed. Sluiting van het station is onderwerp van gesprek geweest, maar dat stuitte op behoorlijk veel weerstand.
De grensoverschrijdende HT-lijnen die slechts voor een kort stukje door Brilamontië lopen, worden over het algemeen gereden door de spoorwegmaatschappij van het betreffende buurland. Als er haltes zijn die echter enkel via zo'n buitenlandse HT-lijn worden bediend, dan rijdt de NaVaKo ten minste de helft van de dienstregeling die deze stations aandoet.
La Bøg rijdt bijvoorbeeld de HT Stenstadt - Kliniĝo - Fluapramoj elke 2 uur, terwijl de NaVaKo de HT van de andere elke 2 uur rijdt. In dit geval rijdt de NaVaKo echter enkel het binnenlandse gedeelte van de lijn, dus Fluapramoj - Kliniĝo, en rijdt La Bøg grensoverschrijdend. Het grootste deel van de verbinding Stenstadt - Kliniĝo - Fluapramoj ligt immers in Hochmark.
Grenscontrole vindt doorgaans plaats in de trein zelf, omdat er geen treinen zijn die zonder enige tussenstop vanuit bijvoorbeeld Reĝaponto naar het buitenland gaan. Er zijn altijd tussenstops, en daardoor is het veel te duur en te omslachtig om voor elk station een aparte internationale terminal te hebben.
RT's gaan meestal eens in de 2 uur de grens over, voor HT's geldt hetzelfde. Op de meeste lijnen zijn er dus 2 maal per 2 uur grensoverschrijdende passagierstreinen.
Discussie kan (zoals gewoonlijk) hier plaatsvinden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten