[SOL] Kaarten en Infrastructuur

Koninkrijk Solwezië

Moderator: TBR

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door SjorsB » di 17 dec 2013, 10:56

Sorry, maar ik vind het geen succes.
- De landmassa mag zeker een stuk lichter dan het diepe groen wat het eerst was. Maar helemaal wit, dat ziet er niet uit naar mijn mening, en ik denk wel dat andere mensen dat ook vinden. Het is beter om zachte kleuren te gebruiken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pastelkleur; Bij de voorbeelden is de kleur rechtsonder bijvoorbeeld wel goed, al zou ik iets donkerder doen. Bij het blauw kan je ook wel wat zachter aan doen, alhoewel ik dat zelf op de kaart van Sazera ook niet gedaan heb.)
- De provincies zijn nu paars, wat logisch is omdat je ze als ze wit zijn niet meer ziet. Toch wordt het zo nogal een kleurencircus, je kan beter een grijstint doen.
- Waar zijn die expreswegen dan? Zijn die expres weg? :lol: EDIT: Gevonden, ik keek niet goed.
- Ik vind de kaart in zijn geheel nogal druk overkomen. Het is natuurlijk een hele verbetering t.o.v. die papieren kaart van heel lang geleden, maar doordat je veel verschillende kleuren gebruikt wordt het geheel echt een kleurencircus, en die veerverbindingen aan de onderkant maken het niet veel beter. Moeten die er echt allemaal op?
- Je ziet natuurlijk nog wel dat je nog niet zo geoefend ben met Inkscape, maar dat komt met de tijd. Wat dat betreft komt het gewoon neer op vlieguren maken :B

Niet bedoeld om je de grond in te boren, gewoon wat adviezen en kritiek. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door Kaaiman » di 17 dec 2013, 11:58

SjorsB schreef:Sorry, maar ik vind het geen succes.
Ik wel. Het oogt allemaal al een stuk beter dan de oude kaart, al vind ook ik dat er zeker nog ruimte is voor verbetering. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door SjorsB » di 17 dec 2013, 12:02

Tsja, das waar. Het lichter maken was een goed punt, maar de paarse provincies dan weer niet m.i.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 12:16

^^ Dat van de paarse provincies waren ook maar bij wijze van proef, ik was van veel dingen nog niet zeker, maar ik vond de nieuwe kaart zeker een verbetering tegenover de oude.
Ik heb hier de kaart licht aangepast en ik heb rekening gehouden met de tips, maar dat van die pastelkleuren vind ik echt niet mooi, dan toch maar liever een witte achtergrond.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/547 ... s2.0.1.png
Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door MandelSoft » di 17 dec 2013, 12:52

Je kan ook elke provincie een andere kleur geven, zoals ik dat heb gedaan in mijn kaart-tutorial, waarbij ik jouw land als voorbeeld gebruikte op basis van de papieren kaart die toendertijd beschikbaar was:
Afbeelding
Zie hier de uitleg hoe je dat kunt doen.

Niet alleen wordt de kaart daardoor rustiger (zeker met deze kleurtinten), maar de administratieve indeling wordt daarmee ook glashelder).

Over de rest van de kaart kan ik duidelijk zien dat je nog veel te leren hebt, met name als het aankomt op preciesie en nette afwerking. Daarvoor zijn dingen als uitlijningsgereedschappen erg handig ;)

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 13:22

^^ Dit doe ik liever niet, met al die verschillende kleuren wordt de kaart nogal onrustig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door SjorsB » di 17 dec 2013, 13:33

Als je gewoon zachte kleuren gebruikt wordt het zeker niet druk omdat het grote vlakken zijn. Kijk bv naar de kaart van Uneta of Schellingen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 14:54

^^ Wel, die kaart vind ik ook onrustig, dus heb ik liever geen aparte kleuren voor de provincies.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door Matt » di 17 dec 2013, 15:15

Ik vind de nieuwe kaart zeker een verbetering ten opzichte van de vorige versie. En dan te bedenken dat er heel lang alleen een papieren versie beschikbaar was. :d

Enige punt vind ik nogsteeds dat de kusten beter wat vloeiender zouden kunnen worden gemaakt. Ik denk dat het dan gelijk een wat rustiger beeld geeft.

Ik zie trouwens dat de stad Elgen op de grens tussen Solwezië en Ardeim ligt. Hoe moet ik me deze stad voorstellen? Is het dan zoiets als Ulm/Neu-Ulm of Kerkrade/Herzogenrath?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 15:26

Wel, het stadje werd na de burgeroorlog gewoon in tweeën gesneden door de nieuwe grens. Het echte historische centrum van het stadje ligt in Solwezië, maar de oude industrie waardoor het stadje plots fel groeide lag grotendeels in Ardeim. De grens loopt hier over een riviertje dat door het stadje vloeit en Elgen ligt aan weerszijden, waardoor er op de bruggen lange tijd grenscontroles waren. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat er flink gefeest werd in Elgen toen de grenscontroles werden afgeschaft. Het Ardeimse Elgen kent trouwens erg veel mensen die voor de HP stemmen, een partij die ijvert voor de hereniging van Ardeim en Solwezië (maar met nogal nationalistische en racistische trekjes). Elgen was lange tijd ook bekend voor zijn vele smokkelaars en drugstraffikanten.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door MandelSoft » di 17 dec 2013, 16:45

TBR schreef:^^ Wel, die kaart vind ik ook onrustig, dus heb ik liever geen aparte kleuren voor de provincies.
Dat zou ik wel kunnen snappen op een natuurkundige kaart, maar op een staatkundige kaart zijn aparte provinciekleuren veel duidelijker dan lijntjes op de kaart. Het wordt meteen duidelijk waar de scheidingslijnen zijn. Als je vale kleuren gebruikt, is dat niet eens zo storend. Sterker nog, ik vind op jouw kaart die scheidingslijnen storend aanwezig!

Bij de kaart van Schellingen zijn de kleuren wellicht niet vaal genoeg, maar het punt daar is dat het wel in één oogopslag duidelijk moet zijn waar alle politieke territoria zijn en wat voor vorm ze hebben, iets wat je moeilijker kan zien met louter en alleen lijnen, vooral als er ook andere lijnelementen op de kaart zijn. Op deze kaart kan je gelijk zien wat alle territoria zijn: http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... 00nchr.png

Verder kan je ook nog wat doen aan verhoudingen van elementen op de kaart. Sommige tekstelementen zijn te groot, echter zijn de lijnen voor de wegen dan weer te dun. Verder ziet die gekartelde kustlijn er nog steeds niet uit (protip: zet bij het tekenen met de potloodtool de verzachtingsgraad rond de 40) en de wegenschildjes zijn wat groot en niet altijd lekker geplaatst op de wegen (soms wel erg ver van de as van de weg af). Kortom, er is nog zo veel ruimte voor verbetering!

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 16:51

^^ De lijnen van de snelwegen vind ik precies dik genoeg, nog dikker en ze worden te overheersend. En over de kleuren van de provincies, op jouw kaart zijn deze heel belangrijk, maar de provincies zijn op de nieuwe kaart van Ardeim en Solwezië helemaal niet zo belangrijk.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » zo 12 jan 2014, 13:59

Nieuwe update van de kaart:

Afbeelding

https://dl.dropboxusercontent.com/u/547 ... wes2.6.png
Wijzigingen:
-Secundaire wegen toegevoegd
-Natuurgebieden toegevoegd
-Kleinere plaatsen toegevoegd (>7500 inw.)
Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door NovaHollandia » zo 12 jan 2014, 21:56

^^
Ik vind het een enorme verbetering. Nog een paar aandachtspuntjes:
1. Probeer te voorkomen dat namen over elkaar heen vallen
2. X38 ??
3. De wegenstructuur in het gebied bij Lende met de bergtoppen van meer dan 1000m hoog lijkt meer op het Groene hart van Nederland dan op een hooggebergte-wegennet.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door sirdanilot » ma 13 jan 2014, 11:15

Het helpt sowieso om je wegen in te tekenen op een hoogtekaart, in plaats van op een staatkundige kaart. Nu kunnen je wegen wel dwars over bergruggen en dergelijke lopen, je weet het niet, want je hebt ze niet op een hoogtekaart ingetekend ! ;)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » ma 13 jan 2014, 18:19

^^ Ik heb de hoogtekaart nog niet ingetekend, maar weet wel al ongeveer de gebergtes en heuvelruggen liggen, en als ik deze inteken zal ik gewoon een dal intekenen waar de weg doorloopt. ;)
@NovaHollandia: De X38 was een foutje, dat moest C38 zijn. Over de wegen in de Lechtse Bergen ben ik ook nog niet helemaal tevreden, maar het is ook niet zo'n hoog gebergte, het is vergelijkbaar met het Ertsgebergte op de Tsjechisch-Duitse grens.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » vr 31 jan 2014, 19:40

Hier is een kaart van het spoorwegnetwerk in Solwezië. Op de kaart staan alle spoorweglijnen aangeduid, de dienstregeling wordt dus niet vermeld. Aangezien de vorige spoorkaart met de IC-lijnen erop verouderd is doordat er verschillende steden zijn bijgekomen (vooral in Noord-Solwezië) wordt deze hierbij dus als niet meer relevant verklaard.

Spoorkaart van Solwezië

De stedelijke gebieden van Valdim, Loheim, Wollegaarde en Muwel worden apart weergegeven omdat de stations er te dicht bij elkaar liggen.
Op de kleinere stations stopper kunnen zowel regionale als lokale treinen stoppen, daarin een onderscheid maken is door de ingewikkelde Solwezische dienstregeling veel moeilijker, het zijn gewoon minder belangrijke stations.

EDIT: Verbeterde versie geüpload, sommige stationsnamen ontbraken op de vorige versie.
Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door sirdanilot » vr 31 jan 2014, 21:20

Solwezië heeft wel een zeer uitgebreid spoornetwerk !

De stoptreinen in de steden fungeren meer als lightrail, lijkt me?

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door Lars » vr 31 jan 2014, 21:34

Ik vind de kaart er een beetje druk uit zien. Probeer het grid te gebruiken, en alleen lijnen van 45 graden te tekenen, dat ziet er al veel netter uit. De stationssymbolen staan ook een beetje alle kanten op, probeer die ook horizontaal of verticaal te maken, of eventueel rondjes gebruikten voor de stations.

Het zijn slechts wat tips, doe ermee wat je wilt ;)
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » za 01 feb 2014, 11:21

sirdanilot schreef: De stoptreinen in de steden fungeren meer als lightrail, lijkt me?
Inderdaad, veel stations in stedelijke omgeving worden slechts in de spits gebruikt, of bij grote evenementen (zoals een voetbal- of atletiekwedstrijd in het Nasionaal Stadion of een beurs, waarbij regionale treinen ook stoppen op Muwel-Beurshal. Bij gebrek aan een soort S-bahn of RER moeten de lokale treinen deze functie maar vervullen in stedelijke gebieden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door Koen » zo 02 feb 2014, 20:56

Mooi uitgebreid spoornetwerk heeft Solwezië :B

Waarom zijn er eigenlijk zoveel hogesnelheidslijnen? Zijn dat allemaal 300 km/h-lijnen of ook langzamere?
En wat moet ik me voorstellen bij een station op een kruising van spoorwegen? Zijn dat echt kruisingen (evt. met brug) waarbij treinen alleen rechtdoor kunnen of zijn er ook verbindingsbogen zodat treinen kunnen afdraaien?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door SjorsB » zo 02 feb 2014, 21:34

^^ Dat laatste zou ik afraden, dan liggen de perrons ver uit elkaar en moet je dus ver lopen. In NL heb je dat bij A'dam Sloterdijk dacht ik.

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door Lars » ma 03 feb 2014, 08:44

^^ Sloterdijk is een kruising. Muiderpoort heeft dat je ver moet lopen ;) (Ben er gisteren nog geweest :P)
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door sirdanilot » ma 03 feb 2014, 12:48

Stations plaats je het beste een eind vóór het splitsingspunt, bijvoorbeeld station Leiden Centraal in Nederland (al ligt dit er zelfs nog redelijk dichtbij en zijn de perrons vrij lang).

Indien dit niet praktisch is kun je de volgende strategiëen toepassen:

- Twee stations dicht bij elkaar aan de verschillende sporen. Wordt in Burghteland veel toegepast; het nadeel is dan het voor- en natransport naar de stations. Bijvoorbeeld Nieuw-Vlissingen Kuyperlaon en Oaftstasjon, of Deesoek-Stad en Oaftstasjon (Stad ligt aan het einde van een spoorlijn en midden in het centrum, Oaftstasjon aan de doorgaande spoorlijn buiten het centrum). In Nederland heb je dit weinig, maar wel bij bijvoorbeeld Apeldoorn- de Maten en Apeldoorn - Osseveld. Of Veendendaal-Centrum en Veendendaal - de Klomp (al ligt het splitsingspunt hier nog veel verder). Den Haag Centraal en Hollands Spoor is ook een soort voorbeeld, maar niet helemaal omdat Hollands Spoor een spoorknooppunt is.
- Een 'koude' spoorwegkruising, waarbij er geen uitwisselingsmogelijkheid is, en reizigers moeten overstappen. Komt in Burghteland voor bij het binnenkort te openen station Weienisse-Trânsfer. In Nederland A'dam Sloterdijk, al heb je hier wel verbindingsbogen.
- Een 'koude' spoorwegkruising met verbindingsbogen. De treinen die de bogen nemen stoppen dan niet op het station, of men moet eventueel heel ver lopen vanaf het perron naar het station. Bv. Duivendrecht in Nederland (de treinen door de boog stoppen er niet).
- Een kopstation waarbij de trein kopmaakt (= omkeert) wordt soms ook toegepast. Meestal eindigen treinen gewoon in kopstations, maar volgens mij maakt de trein in Haarlem kop in Nederland? Wordt in Burghteland alleen toegepast in Nieuw-Vlissingen Kuyperlaon, al stapt men tegenwoordig toch meer over op dat treinen gewoon vanaf dit station vertrekken in plaats van vanaf het Oaftstasjon.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Infrastructuur en kaarten

Bericht door TBR » zo 02 mar 2014, 21:09

Ik zie nu pas dat ik nog niet gereageerd heb op de vorige posts, hier dus even een weerwoord.
Waarom zijn er eigenlijk zoveel hogesnelheidslijnen? Zijn dat allemaal 300 km/h-lijnen of ook langzamere?
Alle hogesnelheidslijnen zijn in Solwezië standaard gebouwd voor een maximumsnelheid van 300km/h. De vele hogesnelheidslijnen leiden allemaal naar het buitenland, twee naar Ardeim en een naar Schellingen. In de toekomst wordt er nog een HSL gebouwd van Rugeneim naar Zerderen.
En wat moet ik me voorstellen bij een station op een kruising van spoorwegen? Zijn dat echt kruisingen (evt. met brug) waarbij treinen alleen rechtdoor kunnen of zijn er ook verbindingsbogen zodat treinen kunnen afdraaien?
De meeste zijn geen echte kruisingen, maar liggen vlak voor twee splitsingen, zoals Opzande en Meerhof. De stations Rooiwijk, Felthof-Centraal en Wollegaarde-Centraal zijn wel kruisingen waar de perrons 'loodrecht' op elkaar staan, en je dus van verdieping moet veranderen om te wisselen van spoor, bij Wollegaarde-Centraal is er een verbindingsboog aanwezig via Wollegaarde-Oost, maar deze wordt amper gebruikt.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten