Toekomstplannen voor de Metro van Rugeneim
- Spoiler: weergeven
De metro van Rugeneim kende in 2016 een grootschalige uitbreiding met de opening van de nieuwe metrolijn G, die de noordelijke voorstad Erken via de oostelijke voorsteden Tolheim en Lanwijg verbindt met Gavelnaarde en tevens een tweede metroverbinding (en vijfde spoorverbinding) vormt onder het Nauw van Gavelnaarde. In 2019 kwam daar de korte lijn H bij, die nu nog pendelt tussen Lowegein en Ettegem in het noordwesten van de stad, maar die op termijn een halve cirkellijn moet gaan vormen die alle voorsteden met elkaar verbindt. Dit langetermijnproject is echter tijdelijk on hold gezet. Behalve de verlengingen naar 'Erken-Stasion' in oostelijke richting en naar 'Van Oudenburgplein' in zuidelijke richting, is er voorlopig geen budget vrijgemaakt om de ringlijn tot Lanwijg en Solvier te voltooien. Ook andere grootschalige uitbreidingen, zoals de metrolijn naar Felthof of die naar de luchthaven van Lonsveen lijken niet in de nabije toekomst te zullen worden gerealiseerd. Enkele andere, dringende verbeteringen aan het netwerk lijken vandaag prioriteit te krijgen in het nieuwe Masterplan Metro-2030 van de Solwezische Regering en de provinciale overheid van Valdim.
Verbetering 1: Automatisering lijnen A en C
Verschillende metrolijnen van Rugeneim geraken overbelast. Voornamelijk de lijnen A, B, C (van Ulst tot de Nauwkade) en D zijn erg druk en kunnen de grote reizigersstromen niet langer aan. Aangezien de lengte van de perrons in de meeste ondergrondse stations op deze lijnen meestal al maximaal is ingenomen, lijkt een verhoging van de frequentie de enige realistische oplossing voor een capaciteitsuitbreiding. Om de kost hiervan te kunnen blijven dragen, zullen deze lijnen worden geautomatiseerd. Ook zal het aantal nieuwe treinen met brede deuren en doorloopmogelijkheid worden uitgebreid.
De metrolijnen A en C zullen de spits afbijten en als eersten worden omgebouwd voor bestuurdersloze bediening om een tweeminutenfrequentie in de spits te kunnen aanbieden. Metrostellen en stations (met perrondeuren) zullen worden aangepast in grootschalige werken die het verkeer op de drukste lijnen twee jaar lang erg zullen hinderen.
Om een consistente en frequente bediening mogelijk te maken zullen ook de metroroutes wijzigen. De frequentie op de hele lijn wordt nu beperkt tot minimum vier minuten door de bundeling van twee lijnen in dezelfde tunnels op de stukken 'West'-'Opera', 'Zeeuwikpoort'-'Polst-Sentrum' en 'West'-'Zeeuwikpoort'. Deze stukken van het net zullen worden ontdubbeld. Lijn C zal niet langer naar Polst rijden maar neemt de noordelijke tak van lijn F naar Reden over, een aparte lijn F zal daarna voorlopig niet meer bestaan. Lijn E, die een tunnel deelt met Lijn A, zal na de ombouw niet langer tussen 'West' en 'Opera' rijden, dit zal de eerste grote wijziging in het netwerk worden zodra de nieuwe tunnel van de lijn gereed is. De route van lijn E zal ook door andere projecten worden herbekeken. Op de lange termijn stelt de regering als doel om alle lijnen van de Metro van Rugeneim te automatiseren, maar dit is voor de lijnen E, G en H voorlopig niet aan de orde.
Verbetering 2: Herinrichting Metrostation West
Een van de grote knelpunten van het huidige Rugeneimse metronetwerk is de overbelasting van het Metrostation 'West', dat het Westation en de lijnen A, C, E en F bedient. Het is vandaag de dag het drukste metrostation van Noord-Borealië door het grote aantal pendelaars en toeristen dat per trein in de hoofdstad arriveert en daarop in 'West' verder reist per metro, en 's avonds de omgekeerde beweging maakt. Door het grote aantal lijnen dat het station bedient is het ook nog eens een van de belangrijkste overstappunten van het net. Vooral de perrons van de lijnen A en C zijn overbelast en worden gezien als niet langer in lijn met hedendaagse denkbeelden over veiligheid en comfort.
Door het verdwijnen van lijn F zal dat kopspoor (vandaag de dag erg populair onder reizigers naar de Nauwkade omdat lijn C meestal vol is) slechts voor noodgevallen worden gereserveerd, het verdwijnt niet maar wordt anders aangesloten op het station, twee corridors komen daardoor vrij voor de lijnen C en E. De perrons van lijn C worden verbreed en krijgen een middenperron, zodat langs beide zijden kan worden in- en uitgestapt voor elke richting (de zogenaamde Spaanse methode), zoals nu al het geval is voor lijn A. Ook zal de inrichting voor lijn E veranderen na de reorganisatie, ook daar wordt een nieuw middenperron voorzien. Alle perrons zulen perrondeuren krijgen voor de veiligheid.
Het station zal tussen 2022 en 2026 helemaal op de schop gaan en door de verbinding van verschillende corridors zal een grote open ruimte ontstaan, met genoeg ruimte om de verschillende reizigersstromen te faciliteren. Er komen ook nieuwe in- en uitgangen en de locatie van de toegangspoortjes wordt verplaatst. Ook zal het aantal ondergronde kiosken en winkels worden beperkt om de doorstroming te verbeteren.
Naast de reorganisering van het netwerk en het station zelf worden ook nog de promotie van andere stations in het metropolitaan gebied (zoals 'Weg naar Noord', 'Gavelnaarde' en 'Tolheim') en de bouw van een doorgaande treintunnel onder het stadscentrum voorzien als oplossingen voor de overbelasting van het metro- en treinstation.
Verbetering 3: Reorganisatie Cirkellijn E
De lijn E kampt met het probleem dat het geen volwaardige cirkellijn is. De lijn maakt kop in het station 'Driepoort', waar moet worden overgestapt richting 'West' of 'Wolstraat' op de lijn A of E. Dit vormt een grote belasting voor het lijngedeelte tussen 'West' en 'Driepoort', en bemoeilijkt een vlotte verbinding tussen het Weststation en het noordelijke deel van het stadscentrum.
Om dit probleem te verhelpen wordt vandaag de dag een stuk tunnel geboord tussen de metrostations 'West' en 'Oostendseplein'. Hierdoor zal lijn E kunnen doorrijden. De nieuwe tunnel tussen 'West' en 'Oostendseplein' zal ervoor zorgen dat het zuidwesten van het centrum beter wordt verbonden met het noordelijke gedeelte. Zodra dit nieuwe tunnelgedeelte in gebruik wordt genomen (voorzien voor mei 2022) zal de lijn niet langer het gedeelte tussen 'West' en 'Opera' bedienen. In de toekomst wordt bekeken of lijn A of lijn E geen nieuwe route door het westelijke deel van het stadscentrum zou kunnen krijgen langs Hogewal om van lijn E terug een cirkellijn te maken, of dat er een tweede tunnel onder de huidige zal worden gebouwd. Een ander idee zou het gedeelte van lijn E tussen 'Brevierslaan' en 'Handelaarskade' laten overnemen door lijn D, die dan niet langer de noord-zuidtunnel doorheen het centrum zou moeten delen met lijn B. Dit is echter pas een optie wanneer de automatisering van lijn B en D op tafel ligt, voorzien voor 2029.
Mogelijke Verbetering 4: Verlengingen
Om een betere verbinding met het snelle OV-netwerk van de Solwezische hoofdstad te voorzien zullen ook verschillende metrolijnen zullen in verschillende fasen worden verlengd. Deze verlengingen werden in de voorbije 2 decennia al uitgevoerd voor Lijn A (van 'Van Oudenburgplein' tot 'Loodsen') en Lijn F (van 'Buynants' tot 'Reden'). Vandaag de dag zijn de verlenging van lijn A (van Polst-Sentrum' tot 'Polst-Zuid'), lijn B (van 'Meerlede' tot 'Lonsveenweg'), lijn C (van 'Nieuw-Ulst' tot 'Hospitaal West-Valdim' en van 'Reden' tot 'Hovanwijk') en lijn D (van 'Wijle' tot 'Nieuw-Wijle') gepland. Deze plannen liggen echter nog niet vast, de beschikbare fondsen staan nog ter discussie. Deze projecten zullen zeker geleidelijk worden uitgevoerd, er wordt prioriteit gegeven aan de verlenging van lijn H voor er met de aanleg van de vier verlengingsprojecten wordt aangevat, dit wordt voorzien in 2027.
Een andere verlenging die wordt besproken is een derde kruising van het Nauw. Lijn E eindigt nu in de nieuwe wijk Handelaarskade, en dit station is al voorzien op een mogelijke verlenging van deze lijn onder het Nauw van Gavelnaarde, waar deze dan zou aansluiten op de overige lijnen in de OV-hub 'Gavelnaarde-Stasion'. Deze kruising werd vroeger als cruciaal gezien, maar staat nu ter discussie na de aanleg van de tweede metrolijn onder het Nauw, lijn G. Een tunnel onder het nauw is duur en de vervoersstromen lijken zo'n tunnel vandaag de dag nog niet aan de orde. De verlenging wordt geklasseerd als 'te bestuderen' voor 2025.
Mogelijke Verbetering 5: De Oost-Westspoorlijn
Een vijfde grote werf die al jaren wordt besproken om het metro- en tramnet van de hoofdstad te ontlasten en de grote reizigersdrukte op het Weststation van Rugeneim te verlichten is de bouw van een spoortunnel onder het centrum van Rugeneim, van 'West' naar het station van Tolheim. Deze tunnel, de Oost-Westtunnel genoemd, zou dan bijvoorbeeld een ondergronds station toevoegen nabij de metrostations 'Opera', 'Admiraalspark' en 'Ministeriën' en zo een makkelijke en vlotte overstap tussen trein en metro verzekeren, die gespreid zou worden over meerdere overstapstations. Dit project vindt zijn inspiratie bij de Noord-Zuidverbinding in Brussel en Crossrail in Londen, maar is erg controversieel.
De regering-Reyvenaar stelde het project al in 2013 voor als onderdeel van het vervoersplan "ValdEx" (Valdim Express) waarbij de metropolitane stoptreinen zouden worden omgevormd tot een genummerd s-bahnachtig netwerk met verhoogde frequenties. De val van die regering in 2014 verhinderde echter de uitrol van het project. De tunnel zou erg kostbaar zijn, maar zou ook de sterk overbelaste metro ontlasten en een betere verbinding tussen Rugeneim en de rest van het land creëren. Het Masterplan Metro-2030 voorziet een verregaande studie van zo'n tunnel
De liberale regering-Abbegaarde wou om 'West' te ontlasten het gebruik van het Weststation enigzins ontmoedigen en het gebruiken van andere treinstations in de agglomeratie aanmoedigen met een betere bediening van die overige stations met metro-aansluiting, zoals Sentraal Stasion, Nasionaal Stadion, Tolheim, Lowegein en Gavelnaarde. Dit lijkt maar een beperkt succes, waardoor die regering zich nu genoodzaakt ziet om de bouw van de tunnel toch verder te bestuderen.
- Spoiler: weergeven