destem.ra schreef op zaterdag 12 maart:
Morgen opening Toernemsche Metro
TOERNEM -Morgen om 11 uur 's ochtends wordt er een grote ceremonie gehouden in het gloednieuwe metrostation 'Vrede' aan het Vredesplein. Minister van Transport, Mobiliteit en Openbare Werken Joseph Artoisien (GRP), Burgemeester Ingrid Deeschman (SU) en het voltallige College van Gemeentesecretarissen van de stad Toernem zullen aanwezig zijn op de grote openingsplechtigheid van de nieuwe automatische metro. De hoogwaardigheidsbekleders zullen in het bijzijn van tientallen journalisten en functionarissen en rit maken met de nieuwe metrolijn A tot het metrostation Kraanplein, waar ze verwelkomd zullen worden door een harmonie en nieuwsgierige Toernemnaars. Daarop wordt het metronet opengesteld voor het publiek, de hele dag zullen er hapjes en drankjes geserveerd worden in de metrostations.
Het was een werk van lange adem, maar vanaf morgen heeft Toernem eindelijk zijn metro. Al in de jaren '60 van de vorige eeuw opperde burgemeester Yves Anders het idee om een metro aan te leggen in de stad, een idee dat toen van tafel werd geveegd. Het openbaar vervoer was toen uit de mode, en de stad investeerde dan maar in autobussen. Pas in 1994 zou het plan weer op tafel komen, deze keer door toedoen van de toenmalige Gemeentesecretaris voor Mobiliteit, Luk Velber. Toernem was net bezig met een groot project van stadsvernieuwing en kampte met grote verkeersproblemen, de grote allees van de stad stonden in de spits helemaal vast, de vervolledigde ringweg bracht niet de gehoopte verlichting. Het busnet was heel onbetrouwbaar en ruim onvoldoende voor een grootstad als Toernem.
Het Plan Velber haalde het toen ook niet, het werd bedolven onder kritiek omtrent de grote kostprijs, ook werd in vraag gesteld of Toernem wel nood had aan de vier metrolijnen die hij voorstelde. Ook van de toenmalige regering Vansale III kwam geen steun, de geldpot voor Infrastructuurwerken was al flink geleegd door de Zuiderwerken die toen werden uitgevoerd. De stad begon toen in te zetten op aparte busstroken, snelbussen tussen belangrijke haltes die weinig zouden stoppen en een hogere frequentie op bepaalde buslijnen. Dit alles was niet voldoende om het Openbaar Vervoer significant te verbeteren, het Stadsnet van Toernem kreeg jaar na jaar de laagste scores qua betrouwbaarheid, stiptheid en comfort van de reizigers. In 2002 wordt het idee voor een metro weer vanonder het stof gehaald. Deze keer gaat het slechts om 2 metrolijnen, op de drukste verkeersassen van de stad.
Ook dit plan, Plan M genaamd, kreeg heel wat kritiek te slikken, ditmaal omdat het niet ambitieus genoeg werd bevonden. Verschillende studies toonden aan dat het metronet zoals toen voorgesteld het verkeersprobleem niet zou verhelpen, een auto- en busvrij centrum zou ook onmogelijk worden. Buurtbewoners kwamen ook op straat om te betogen tegen de bouw van de metro, die zou veel overlast veroorzaken, wijken voor lange tijd onbereikbaar maken en voor trillingen zorgen. Actiecomité "Geen Put" organiseerde een petitie die de benodigde handtekeningen verzamelde om het besluit over de metro te herzien. Dit werd hét onderwerp van de Gemeenteraadsverkiezingen in 2004. Toenmalig lijsttrekker van de SU Philip Houtman beloofde een nieuw plan voor de metro en een referendum. De SU won de verkiezingen en Burgemeester Houtman kwam met een nieuw plan, Plan M+ genaamd. Hij behield de kern van het oorspronkelijke plan, maar voegde verschillende elementen toe. Zo moesten de boringen met de modernste boortechnieken gebeuren om de hinder te beperken, moest de metro een metro zonder bestuurder worden en werden verschillende sneltramlijnen toegevoegd. Het plan haalde het in het Referendum nipt, 51.2% van uitgebrachte stemmen in het referendum stemde voor de metro.
Eind 2006 werd er pas, na nog heel wat juridisch getouwtrek, begonnen met de bouw. Besloten werd om sneltramlijn T3 te openen in 2010, de rest moest gereed zijn tegen 2012. 2/3 van de kosten werden betaald door de regering, 1/3 door de stad. De totale kosten werden geraamd op 2.7 miljard Daalder*. Dit bedrag werd ruimschoots overschreven, vandaag de dag spreekt men over een bedrag van 6.5 miljard Daalder**, een stijging van 240%! Ook de duur van de aanleg overschreed de voorziene termijn, de bouw van de tunnels liep vertraging op door het faillissement van een van de onderaannemers en door een grotere hoeveelheid grondwater die men moest zien weg te pompen. Uiteindelijk opende Tramlijn T3 pas in maart 2012, Tramlijnen T1 en T2 volgden in augustus 2012, maar slechts van hun zuidelijke termini tot het station Zoo.
Waar men eerst dacht dat 2013 nog zou worden gehaald, werd de openingstermijn in 2010 verschoven naar 2015, om in 2013 uiteindelijk 2016 te worden. Uiteindelijk werden vandaag om 8 uur 's ochtends de sneltramtunnels onder het centrum geopend, zodat tramlijnen T1 en T2 nu pas hun volledige rit kunnen maken, voor Metrolijnen A en B is het wachten tot morgen. Het nieuwe zogenaamde 'Snelnet' zoals MOVIT het geheel van metro en sneltram noemt trok al heel wat kijklustigen, ook de wandelingen in de nieuwe metrotunnels net voor de opening waren een succes. MOVIT wijst al naar het bescheiden succes van de Sneltram in de rand, en verwacht dat er veel meer reizigers zullen zijn als je nu rechtstreeks naar het centrum kan. De Metro is een primeur voor Ardeim, aangezien geen enkele andere stad een volwaardig metronet heeft.