De regering heeft een nieuwe versie van het Ontwerp-wegenplan naar het parlement gestuurd. Er is een aantal opmerkelijke wijzigingen.
De kritiek van het parlement op het vorige plan was dat er qua nummering teveel een ideaalplaatje werd geschetst, maar er te weinig naar de praktische kant was gekeken. Bovendien kan het geld in deze tijden van schaarste beter worden besteed. Een aantal voorgestelde omnummeringen is daarom teruggedraaid, hoewel er ook enkele nieuwe omnummeringen zijn toegevoegd, maar die gaan vooral samen met (gedeeltelijk) nieuwe tracés i.p.v. omnummering van voornamelijk bestaande wegen.
De A3 blijft (omnummering A29 + nieuwe verbinding naar Hochmark), maar de westelijke tak van de A38 blijft A38 i.p.v. A22. Er komt een dubbelnummering waar de A3 en A38 samenlopen.
De huidige Sec51 blijft Sec51 i.p.v. Sec57. Het nummer 51 was in het vorige plan toebedeeld aan de westelijk parallel geplande snelweg Lubah-Neutalhavn - Sustulië, maar dat wordt A59. De
A51 wordt wel onderdeel van de A59 vanwege logische netwerkindeling.
De Sec4 wordt niet vervangen door de A4, maar de A104. De weg wordt gezien als een regionale toevoerverbinding zoals de A103 of A672.
In de spoiler het uitgebreide lijstje wijzigingen.
- Spoiler: weergeven
- Wijzigingen t.o.v. eerste versie Ontwerp-wegenplan
- A38: omnummering naar A22 ongedaan gemaakt, dubbelgenummerd met A3
- A52: Alt-Brimmen - Brimmerhavn toegevoegd als autosnelweg
- A59: nieuw nummer i.p.v. A51, dubbelgenummerd met A55
- A104: omnummering van A4
- A381: omnummering naar A221 ongedaan gemaakt
- A600: Lubah-Neutalhavn wilde liever een herkenbaarder wegnummer dan A518
- Sec12: Hennenhjem-Havn - Strandbäken toegevoegd aan hoofdwegennet
- Sec47: andere omnummering vanwege lagere wegklasse*
- Sec51: omnummering naar Sec57 ongedaan gemaakt
- Sec65: omnummering naar Sec52 ongedaan gemaakt
- Sec77: andere omnummering vanwege lagere wegklasse*
- Sec83: andere omnummering, was per abuis als Sec73 aangegeven, maar weg valt in de zone van nummers die beginnen met 8
- Sec89: omnummering van Sec80, met nieuw tracé zuidelijk deel
* De 1-cijferige nummers en de 2-cijferige nummers eindigend op -0 of -5 zijn de hoogste wegklasse, maar de betreffende
Naast de herindeling van het hoofdwegennet, wordt ook het onderliggend wegennet opnieuw ingedeeld. Een aantal wegen wordt opgewaardeerd tot secundaire weg, zodat een gelijkmatigere dekking van secundaire wegen ontstaat. Het betreft vooral langeafstands-L-wegen die dorpen met elkaar verbinden.
Naast het nummerplan is er ook een uitvoeringsplan met daarin opgenomen de prioriteit van aanpak. Op het kaartje de prioritering bij de aanleg van nieuwe tracés en snelwegverbredingen. Er is maar één grote snelwegverbreding gepland, namelijk de A1 tussen Rabensburgh en Hennentjhem-Havn naar 2x3 rijstroken.
Rood = onmiddellijke uitvoering
Oranje = uitvoering moet gestart zijn voor 2018
Geel = uitvoering moet gestart zijn voor 2022, onder voorbehoud van beschikbaar budget
Kaart:
- Spoiler: weergeven
Binnenkort behandelt het parlement het wegenplan opnieuw en de verwachting is dat het zonder grote wijzigingen vastgesteld zal kunnen worden.