[CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Moderator: Dulminis
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cȧrq́ax
Traditionele muziek in Carqax is doorgaans erg ingetogen, ostinaat en processieachtig. De vierde symfonie van wijlen Galina Oestvolskaja (http://www.youtube.com/watch?v=g-LlKGtEDaU) benadert deze stijl erg aardig.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cȧrq́ax
Let bij de navolgende namen dat men in Carqax eigenlijk geen achternamen kent (zoals in bv. IJsland). Wanneer men naar een persoon verwijst, gebruike men in eerste instantie de voornaam en het bijbehorende patroniem, en wanneer de persoon geïntroduceerd is, alleen de voornaam, tenzij er daarvan meer voorkomen in een context.
(Wanneer je hokjes ziet trouwens, dan is je windows- of wordversie niet in orde, dus dan moet je mij mailen voor een pdf-bestand of iets dergelijks.)
Het Karktische team (dat op een schappelijke latere tijd in de geofictieve wereld van Borealië ook bekend gemaakt zal worden, maar jullie mogen het nu alvast weten ):
Coach: Oȧho Varneseme
Doellieden:
Ȧǵau Iname
Ohȧho Ozėv́ime
Voorhoeders:
Ėban Ėbaneme
Iti Ȧrq́aq́eme
Ocoqėl U̇v́ime
Źux́ho Źahaneme
Oluh Eneźame
Av́e Itime
Middenveldwachters:
Oȧho Ehoheme
Eneźa Ǵoneme
Pıran U̇draneme
Źahan U̇v́ime
Ziv́ih Oluheme
Verdedigaars:
Izėlisćė Ocoqėleme
Oluh Oluheme
Ahal Iname
Oluh Otėq́eme
Źaq́o Varneseme
(Wanneer je hokjes ziet trouwens, dan is je windows- of wordversie niet in orde, dus dan moet je mij mailen voor een pdf-bestand of iets dergelijks.)
Het Karktische team (dat op een schappelijke latere tijd in de geofictieve wereld van Borealië ook bekend gemaakt zal worden, maar jullie mogen het nu alvast weten ):
Coach: Oȧho Varneseme
Doellieden:
Ȧǵau Iname
Ohȧho Ozėv́ime
Voorhoeders:
Ėban Ėbaneme
Iti Ȧrq́aq́eme
Ocoqėl U̇v́ime
Źux́ho Źahaneme
Oluh Eneźame
Av́e Itime
Middenveldwachters:
Oȧho Ehoheme
Eneźa Ǵoneme
Pıran U̇draneme
Źahan U̇v́ime
Ziv́ih Oluheme
Verdedigaars:
Izėlisćė Ocoqėleme
Oluh Oluheme
Ahal Iname
Oluh Otėq́eme
Źaq́o Varneseme
Laatst gewijzigd door Dulminis op za 29 mar 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cȧrq́ax
Literatuur
- Spoiler: weergeven
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cȧrq́ax
Dat vind ik inderdaad van de fictieve klassieke componisten die ik voor mijn landen doorgaans bedenk. Bij literatuur is het waarschijnlijk erger, want dat is fictie in fictie. Ik ben ook benieuwd hoeveel geofictici er in onze fictieve landen wonen; meestal schrijft men daar niet over
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Hé interessant! Hoe ziet dat instrument eruit? En is er veel muziek voor geschreven?Woordenlijst op de site schreef:robohal, zn. robohal (Karktisch houtblaasinstrument)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Daar moet ik het antwoord deels nog even schuldig op blijven. Ik denk dat er niet zozeer veel muziek voor geschreven is, als dat het een eeuwenoud onderdeel is van de Karktische cultuur. Veel muziek zal aangeleerd zijn zonder dat de spelers daar de muzieknoten van kennen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Geen kerst in Cȧrq́ax, of althans niet bij de Nagaskistische meerderheid. 25 en 26 december zijn dan ook normale werkdagen en de Christelijke minderheid (zo'n 5% van de bevolking) viert Kerstmis meestal in het weekend ervoor of erna, wanneer dit het handigst uitkomt.
Karktiërs vieren op 20 en 21 december Uǵȯlixei Źu̇, de 'Langste Nacht', oftewel de Winterzonnewende. In schrikkeljaren wordt hier voorafgaand ook de 19e aan vastgeplakt. De (19e en de) 20e wordt (worden) gebruikt voor feesten en familie, de 21ste heeft een soberder, religieuzer karakter en doet tevens dienst als nieuwjaar volgens de Nagaskistische telling, die begint bij de geboorte van de profeet Evarnes in 314 nC. Dit jaar is het feest dus extra feestelijk, aangezien het jaar 1700 is bereikt.
's Zomers is er de Zomerzonnewende (Uǵȯlixei Ezi, de 'Langste Dag'), voorafgaand aan 21 juni.
Karktiërs vieren op 20 en 21 december Uǵȯlixei Źu̇, de 'Langste Nacht', oftewel de Winterzonnewende. In schrikkeljaren wordt hier voorafgaand ook de 19e aan vastgeplakt. De (19e en de) 20e wordt (worden) gebruikt voor feesten en familie, de 21ste heeft een soberder, religieuzer karakter en doet tevens dienst als nieuwjaar volgens de Nagaskistische telling, die begint bij de geboorte van de profeet Evarnes in 314 nC. Dit jaar is het feest dus extra feestelijk, aangezien het jaar 1700 is bereikt.
's Zomers is er de Zomerzonnewende (Uǵȯlixei Ezi, de 'Langste Dag'), voorafgaand aan 21 juni.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Aangezien ik nogal pietje precies ben met dit soort dingen, heb ik een schema gemaakt om te zien op welke dagen elke maand dan begint en eindigt ten opzichte van de Gregoriaanse kalender.Mandelsoft schreef:Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen gebruiken alledrie officieel de Gregoriaanse Kalender. Echter wordt in Schellingen en Imaginië binnen de Nagaskische bevolingsgroep de Nagaskische kalender aangehouden. Deze kalender heeft weken van zes dagen en maanden van 30 dagen. Dat betekent dat er 12 maanden in een jaar gaan, elk met vijf weken. Voor de zomerwende zijn er drie extra feestdagen en voor de winterwende zijn er twee of drie extra feestdagen (afhankelijk of het een schrikkeljaar is of niet). Het Nagaskische jaar begint altijd op 21 december volgens de Gregoriaanse kalender. Het huidige jaar is 1700.
Wanneer het jaar begint op 21 december (de Winterwende), kom ik in een gewoon jaar na 180 dagen uit op 18 juni = de laatste dag van de zesde maand. Vervolgens hebben de drie feestdagen van de Zomerwende plaats op 19, 20 en 21 juni. De zevende maand begint dan op 22 juni, waarna, na nog eens 180 dagen, de twaalfde maand eindigt op 18 december. De twee feestdagen van de Winterwende hebben dan plaats op 19 en 20 december (oudejaarsavond).
Wanneer de Gregoriaanse kalender een schrikkeljaar heeft, begint het Nagaskische jaar op 21 december (het jaar ervóór) en komt na 180 dagen uit op 17 juni. Vervolgens hebben de drie feestdagen van de Zomerwende plaats op 18, 19 en 20 juni. De zevende maand begint dan op 21 juni, waarna, na nog eens 180 dagen, de twaalfde maand eindigt op 17 december. De drie feestdagen (i.e. inclusief de Nagaskische schrikkeldag) vinden dan plaats op 18, 19 en 20 december.
(Overigens is bovenstaand systeem alleen van toepassing als we bepalen dat de Gregoriaanse en Nagaskische schrikkeljaren in hetzelfde jaar vallen. Aangezien de Nagaskische telling echter 314 jaar later begint, en 314 niet deelbaar is door vier, is het ook mogelijk dat beide systemen wat meer asynchroon lopen, in welk geval ik voor een periode van vier jaar zou kunnen uitrekenen op welke dagen alles begint en eindigt. Tenzij de Nagaskische Behörden besloten hebben hun kalender gedeeltelijk aan te passen aan de Gregoriaanse. Of de Schellingse Nagaskische jaarindeling kan licht afwijken van die in Kartjas.)
Mandelsoft, wat zijn jouw gedachten hierover?
De Nagaskische weekindeling heeft geen invloed op dit systeem. In bovenstaande uitleg heb ik de Zomer- en Winterwendedagen overigens als losse dagen beschouwd, dus niet als onderdeel van de voorgaande maand. Ik zou het wel een aardig idee vinden om deze feestdagen ook buiten het weeksysteem te laten, d.w.z. dat de normale weekdagen alleen in de normale, 30-dagige maanden gelden, en dat de dagen van de Zomer- en Winterwende apart benoemd worden.
Edith: Bij invoering van dit systeem bedacht ik dat ik de Karktische namen van de maanden (nesćeli, xexeli, b́ėli, idvȧrq́eli, maia, ev́eli, iǵocėltu, lecėli, ixon, idox́ȧli, oq́u̇li en ȧlhu̇q́) dan voor de Nagaskische kalender reserveer en voor gebruik in de Gregoriaanse kalender afgeleiden neem van de Latijns/Westerse benamingen: vinuȧ, fėbruȧ, merx, april, maia, vuni, vuli, ȧgust, septembır, oqtȯbır, nȯvembır en dėxembır. Maia doet dus dienst in beide kalenders.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Gebaseerd op de opmerkingen die Mandelsoft en ik privé gemaakt hebben nav dit onderwerp, is er voor de liefhebbers thans een Karktische Nagaskisch/Gregoriaanse kalender beschikbaar van het jaar 1700 (2014/15), en wel hier: http://www.dulminis.nl/carqax/cal1700.pdf
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Leuk, die kalender. Misschien moet ik 'm eens uitprinten
In het Nagaskisch worden de maandnamen het volgende:
1 = vintarmån;
2 = fastamån;
3 = vaxningmån;
4 = vårÿnmån;
5 = blomanmån;
6 = såddmån;
-- sommarsolstandek --
7 = sommarmån;
8 = torremån;
9 = skördmån;
10 = höstmån;
11 = vinmån;
12 = korsamån;
-- vintarsolstandek --
In het Nagaskisch worden de maandnamen het volgende:
1 = vintarmån;
2 = fastamån;
3 = vaxningmån;
4 = vårÿnmån;
5 = blomanmån;
6 = såddmån;
-- sommarsolstandek --
7 = sommarmån;
8 = torremån;
9 = skördmån;
10 = höstmån;
11 = vinmån;
12 = korsamån;
-- vintarsolstandek --
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Erg leuk, ik ben jarig op 10 ixon / 10 höstmån.
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Leuk, die ga ik op het toilet hangenDulminis schreef:Gebaseerd op de opmerkingen die Mandelsoft en ik privé gemaakt hebben nav dit onderwerp, is er voor de liefhebbers thans een Karktische Nagaskisch/Gregoriaanse kalender beschikbaar van het jaar 1700 (2014/15), en wel hier: http://www.dulminis.nl/carqax/cal1700.pdf
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Theater in Cȧrq́ax
- Spoiler: weergeven
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Vandaag is in Cȧrq́ax de uǵȯlixei źu̇ begonnen, de Winterzonnewende volgens de Nagaskische kalender. Omdat het jaar 1700 een schrikkeljaar is, duurt deze drie dagen (18-20 december 2015) ipv twee. De Winterzonnewende is geen maand, maar meer opvulling tussen de maanden die verder normaliter 30 dagen duren (in de zomer is er ook een Zomerzonnewende die hetzelfde doet).
Zondagavond is het Oudejaarsavond in Cȧrq́ax; maandag begint het jaar 1701; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Zondagavond is het Oudejaarsavond in Cȧrq́ax; maandag begint het jaar 1701; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Dan ben ik dus jarig tijdens de winterwende.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Nagaskisme in Cȧrq́ax
Het Nagaskisme deed zijn intrede in de Karktische gemeenschap vanaf de 6e eeuw. De eerste Nagaskiërs die over de Foegezen westwaarts trokken, troffen een maatschappelijk gewond volk aan, waarvan het zelfvertrouwen na de gedwongen verhuizing door de Dumeriërs behoefte had aan herstel. Veel Karktiërs waren teleurgesteld in het gebrek aan bescherming dat hun veelgodendom hun in de afgelopen eeuwen had geboden en boden dus een gretig oor aan het Nagaskisme.
Wat later de geschiedenis is ingegaan als de Eerste Bekering had op de lange termijn niet het effect dat het Nagaskisme in beginsel voor ogen had. De Zes Geboden die Evarnes in 314 had verkondigd werden tamelijk strikt voorbehouden aan het geloof zelf, en hoewel de Karktiërs elkaar in de eeuwen die volgden enorm respecteerden om hun geloofsovertuiging of het gebrek eraan, voorkwam dit dus niet de vele burgeroorlogen die om wereldlijke redenen gevoerd werden. Aan het gebod ‘Gij zult niet doden of schaden’ werd bijvoorbeeld ‘vanwege het geloof van de ander’ toegevoegd, waardoor bijvoorbeeld het doden of schaden van iemand vanwege het niet betalen van belastingen zeer wel geoorloofd was.
Met de stoffelijke overschotten werd overigens wel zeer respectvol omgegaan, vijand of niet, aangezien de dode dan van zijn wereldse lasten bevrijd was en het ieders taak was om de overledene bij de Goden aan te bevelen om opgenomen te worden in Arvenner (de Hemel) – men dacht weliswaar zeker te weten dat vijanden in de Hel zouden komen, maar het waren uiteindelijk alleen de Goden die daarover beslisten. Tevens werd het fenomeen Gye (de Grote Ziel) misbruikt door mensen die beweerden dat hun ziel bestond uit delen van de zielen van een overledene tegen wie groot onrecht was geschied, en dat als reden aanvoerden om oorlogen te beginnen.
De Tweede Bekering vond vanaf de eerste helft van de 17e eeuw plaats. Een groep mensen, die later bekend werd als de Orde van Aliste (Ilisćev́ė Vutosin) (genoemd naar de God van het Licht), besteedden hun leven aan het bestuderen van de oudere teksten en maakten daarvoor geregeld pelgrimstochten naar het oosten (het huidige Schellingen). Hun bevindingen dat de Geboden van Evarnes betrekking hadden op de hele maatschappij en niet alleen op iemands geloof, en dat moord en doodslag en oorlog vermeden zouden moeten worden, veroverden langzaam terrein in het bewustzijn van de Karktiërs. De Orde van Aliste benadrukte dat de menselijke ziel geen herinneringen had en kon hebben aan de oude zielen waaruit deze was voortgekomen, en dat wie beweerde wel zulke herinneringen te hebben, moest worden gewantrouwd.
Er ontstonden meer Ordes (1), die weliswaar allemaal nadruk legden op verschillende fenomenen uit het Nagaskisme (2), maar elkaar daarom respecteerden in plaats van bestreden, en die langzaam invloed op de maatschappij begonnen uit te oefenen; dit was/is zo’n langzaam proces dat velen beweren dat nog niet alle Karktiërs voor de tweede keer bekeerd zijn. Lang niet alle Karktiërs zijn lid van een Orde en lang niet alle leden van een Orde kennen de geheimen van die Orde (de meesten houden er zelfs enige geheimzinnigheid op na). De Ordes zijn quasi-lekenorganisaties: leden van een Orde hoeven dus geen religieuze opleiding te hebben, terwijl Nagaskische priesters andersom niet per se lid van een Orde zijn.
De invloed die Ordes uitoefenen, is veelal indirect. Er zijn dus geen Ordes die bv. politici vertellen wat het beste is voor het land. Het Nagaskisme als levensbeschouwing binnen Cȧrq́ax – net als daarbuiten overigens – heeft in het algemeen sowieso een tamelijk bescheiden invloed op het dagelijks leven: kerkgebouwen zijn vrij onopvallend, er geen centraal gezag en de priesters hebben eerder een begeleidende dan een leidende functie. Karktiërs delen weinig over hun persoonlijke geloofservaringen met anderen; zelfs met vrienden is dit zeer ongebruikelijk. Niet-Nagaskistische buitenlanders vragen zich daarom wel af of Karktiërs überhaupt iets geloven.
(1) De Ordes zijn een Karktische innovatie binnen het Nagaskisme; mochten er buiten Cȧrq́ax Nagaskistische Ordes voorkomen, dan worden die algemeen verondersteld uit Cȧrq́ax te zijn overgewaaid.
(2) Let wel dat er in het algemeen geen verschillen van mening bestaan tussen de Ordes; alle Ordes beleiden in principe hetzelfde Nagaskisme, alleen benadrukt de ene Orde andere elementen dan de andere.
Het Nagaskisme deed zijn intrede in de Karktische gemeenschap vanaf de 6e eeuw. De eerste Nagaskiërs die over de Foegezen westwaarts trokken, troffen een maatschappelijk gewond volk aan, waarvan het zelfvertrouwen na de gedwongen verhuizing door de Dumeriërs behoefte had aan herstel. Veel Karktiërs waren teleurgesteld in het gebrek aan bescherming dat hun veelgodendom hun in de afgelopen eeuwen had geboden en boden dus een gretig oor aan het Nagaskisme.
Wat later de geschiedenis is ingegaan als de Eerste Bekering had op de lange termijn niet het effect dat het Nagaskisme in beginsel voor ogen had. De Zes Geboden die Evarnes in 314 had verkondigd werden tamelijk strikt voorbehouden aan het geloof zelf, en hoewel de Karktiërs elkaar in de eeuwen die volgden enorm respecteerden om hun geloofsovertuiging of het gebrek eraan, voorkwam dit dus niet de vele burgeroorlogen die om wereldlijke redenen gevoerd werden. Aan het gebod ‘Gij zult niet doden of schaden’ werd bijvoorbeeld ‘vanwege het geloof van de ander’ toegevoegd, waardoor bijvoorbeeld het doden of schaden van iemand vanwege het niet betalen van belastingen zeer wel geoorloofd was.
Met de stoffelijke overschotten werd overigens wel zeer respectvol omgegaan, vijand of niet, aangezien de dode dan van zijn wereldse lasten bevrijd was en het ieders taak was om de overledene bij de Goden aan te bevelen om opgenomen te worden in Arvenner (de Hemel) – men dacht weliswaar zeker te weten dat vijanden in de Hel zouden komen, maar het waren uiteindelijk alleen de Goden die daarover beslisten. Tevens werd het fenomeen Gye (de Grote Ziel) misbruikt door mensen die beweerden dat hun ziel bestond uit delen van de zielen van een overledene tegen wie groot onrecht was geschied, en dat als reden aanvoerden om oorlogen te beginnen.
De Tweede Bekering vond vanaf de eerste helft van de 17e eeuw plaats. Een groep mensen, die later bekend werd als de Orde van Aliste (Ilisćev́ė Vutosin) (genoemd naar de God van het Licht), besteedden hun leven aan het bestuderen van de oudere teksten en maakten daarvoor geregeld pelgrimstochten naar het oosten (het huidige Schellingen). Hun bevindingen dat de Geboden van Evarnes betrekking hadden op de hele maatschappij en niet alleen op iemands geloof, en dat moord en doodslag en oorlog vermeden zouden moeten worden, veroverden langzaam terrein in het bewustzijn van de Karktiërs. De Orde van Aliste benadrukte dat de menselijke ziel geen herinneringen had en kon hebben aan de oude zielen waaruit deze was voortgekomen, en dat wie beweerde wel zulke herinneringen te hebben, moest worden gewantrouwd.
Er ontstonden meer Ordes (1), die weliswaar allemaal nadruk legden op verschillende fenomenen uit het Nagaskisme (2), maar elkaar daarom respecteerden in plaats van bestreden, en die langzaam invloed op de maatschappij begonnen uit te oefenen; dit was/is zo’n langzaam proces dat velen beweren dat nog niet alle Karktiërs voor de tweede keer bekeerd zijn. Lang niet alle Karktiërs zijn lid van een Orde en lang niet alle leden van een Orde kennen de geheimen van die Orde (de meesten houden er zelfs enige geheimzinnigheid op na). De Ordes zijn quasi-lekenorganisaties: leden van een Orde hoeven dus geen religieuze opleiding te hebben, terwijl Nagaskische priesters andersom niet per se lid van een Orde zijn.
De invloed die Ordes uitoefenen, is veelal indirect. Er zijn dus geen Ordes die bv. politici vertellen wat het beste is voor het land. Het Nagaskisme als levensbeschouwing binnen Cȧrq́ax – net als daarbuiten overigens – heeft in het algemeen sowieso een tamelijk bescheiden invloed op het dagelijks leven: kerkgebouwen zijn vrij onopvallend, er geen centraal gezag en de priesters hebben eerder een begeleidende dan een leidende functie. Karktiërs delen weinig over hun persoonlijke geloofservaringen met anderen; zelfs met vrienden is dit zeer ongebruikelijk. Niet-Nagaskistische buitenlanders vragen zich daarom wel af of Karktiërs überhaupt iets geloven.
(1) De Ordes zijn een Karktische innovatie binnen het Nagaskisme; mochten er buiten Cȧrq́ax Nagaskistische Ordes voorkomen, dan worden die algemeen verondersteld uit Cȧrq́ax te zijn overgewaaid.
(2) Let wel dat er in het algemeen geen verschillen van mening bestaan tussen de Ordes; alle Ordes beleiden in principe hetzelfde Nagaskisme, alleen benadrukt de ene Orde andere elementen dan de andere.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Gisteren en eergisteren vond in Cȧrq́ax de uǵȯlixei źu̇ plaats, de Winterzonnewende volgens de Nagaskische kalender. Buiten schrikkeljaren duurt deze twee dagen (18-19 december 2016), in schrikkeljaren drie. De Winterzonnewende is geen maand, maar meer opvulling tussen de maanden die verder normaliter 30 dagen duren (in de zomer is er ook een Zomerzonnewende die hetzelfde doet).
Vandaag begint dus het jaar 1702; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Vandaag begint dus het jaar 1702; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
- Dulminis
- Moderator
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
- Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
- Contacteer:
Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport
Bijna een jaar na de vorige post in deze draad presenteer ik alhier de kalender voor het Nagaskische jaar 1703 dat om middernacht Karktische tijd zal aanvangen. Dat betekent dat de Winterzonnewende in Kartjas momenteel zijn einde naakt.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach
(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten