Wegprofielen
Vermelde strookbreedtes zijn netto strookbreedtes. Dat wil zeggen dat de markeringsbreedtes hierbij
niet zijn inbegrepen. De lengte van elk bovenaanzicht is 70 meter.
vognbane = rijstrook
nødspor = vluchtstrook
kantbane = redresseerstrook
kantlinie = kantmarkering
delelinie = rijstrookscheidingsmarkering
midtlinie = asmarkering
svingbanelinie = blokmarkering
ubrudt = doorgetrokken
Snelweg 3+3. Slechts enkele Tyssische snelwegen zijn al uitgebouwd tot zesstrookswegen.
Ze liggen in de regio Hirdæm. Ook de A7 bij Gæjvelig is zesstrooks. Er zijn onder andere
plannen om de A6 bij Reksdam en de A35 bij Bønder ook uit te bouwen.
Snelweg 2+2. De meeste Tyssische snelwegen hebben een brede middenberm met beplanting.
Hierdoor is uitbouw vaak makkelijk, omdat er al ruimte gereserveerd is. Het snelwegprofiel
maakt een krappe ombouwvariant van 4+0 mogelijk. De maximumsnelheid is in zo'n geval
70 km/h. Vanwege de zeer krappe ruimte is zo'n fasering niet wenselijk.
Expressweg 2+2. Tyssië kent nog vrij weinig autowegen. Het wegtype raakt meer en meer in
opkomst, hoewel de politiek vaak de voorkeur geeft aan de bouw van een volwaardige snelweg.
Expressweg 2+1 alternerend. Alternerende wegindeling is relatief nieuw in Tyssië. Er zijn
verschillende testtrajecten aangelegd. De ervaringen zijn in het algemeen positief, maar
sommige weggebruikers vinden het onprettig dat er onder het inhalen steeds op de
invoeger gelet moet worden. Daarom is de
minimale lengte van het tweestrooks
wegvak 2 kilometer.
Secundaire weg. De middenstreep is onderbroken wanneer inhalen is toegestaan, anders is hij
doorgetrokken. In sommige situaties verspringt de middenstreep naar 8-2 om de weggebruiker
op gevaar te attenderen.
Tertiaire weg, type C (= maximumsnelheid 90 km/h). De middenstreep is onderbroken wanneer
inhalen is toegestaan, anders is hij doorgetrokken.
Tertiaire weg, type D (= maximumsnelheid 70 km/h). Dit wegtype kent geen rijstroken, maar
een rijloper. Vaak is de verkeersintensiteit laag en rijdt er vooral lokaal en agrarisch verkeer.