[TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
[TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Het Tyssische hoofdwegennet is van zeer hoogwaardige kwaliteit. Alle snelwegen zijn tolwegen. Er wordt daar per afgelegde kilometer tol betaald. Op alle wegen kan er ook een lokale tol worden geheven. Deze tol wordt dan betaald bij het passeren van een bepaald punt. Lokale tol kan worden ingesteld op bergwegen, bij bruggen of tunnels.
Er zijn vier hoofdtypes van wegen.
Snelwegen. Met de prefix "A" en een wit-op-rood wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Autowegen. Met de prefix "N" en een zwart-op-geel wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Hoofdwegen. Met de prefix "N" en een zwart-op-geel wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Tertiaire wegen. Prefixloos met een zwart-op-wit wegnummerschildje. Deze wegen zijn meestal in het beheer van de deelstaten, en af en toe gemeenten.
De Tyssische wegnummerschildjes in een folder van het Ministerie van Infrastructuur.
Er zijn vier hoofdtypes van wegen.
Snelwegen. Met de prefix "A" en een wit-op-rood wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Autowegen. Met de prefix "N" en een zwart-op-geel wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Hoofdwegen. Met de prefix "N" en een zwart-op-geel wegnummerschildje. Dit zijn altijd rijkswegen.
Tertiaire wegen. Prefixloos met een zwart-op-wit wegnummerschildje. Deze wegen zijn meestal in het beheer van de deelstaten, en af en toe gemeenten.
De Tyssische wegnummerschildjes in een folder van het Ministerie van Infrastructuur.
Re: [TYS] Wegen & Verkeer
Maximumsnelheden
Snelweg
130 (110*) km/h
Autowegen
110 (90*) km/h
Buiten de bebouwde kom
Type C: 90 km/h
Type D: 70 km/h
Binnen de bebouwde kom
Type E: 50 km/h
Type F: 30 km/h
Woonerf: stapvoets
*) Snelheid voor vrachtwagens en bestelbusjes > 3500 kg.
De Tyssische maximumsnelheden "aan de grens".
Snelweg
130 (110*) km/h
Autowegen
110 (90*) km/h
Buiten de bebouwde kom
Type C: 90 km/h
Type D: 70 km/h
Binnen de bebouwde kom
Type E: 50 km/h
Type F: 30 km/h
Woonerf: stapvoets
*) Snelheid voor vrachtwagens en bestelbusjes > 3500 kg.
De Tyssische maximumsnelheden "aan de grens".
Re: [TYS] Wegen & Verkeer
Wegtypen
Tyssië kent een indeling in wegtypen, min of meer te vergelijken met de oude RO(N)A-norm in Nederland. Hieronder staan ze op een rijtje. Type F wordt administratief niet echt gebruikt. Type G bestaat eigenlijk niet, maar is volledigheidshalve in het rijtje opgenomen. Overigens is deze categorieënrompslomp puur administratief; de automobilist merkt er niet zoveel van.
In landelijk beheer
Type A: snelweg.
Type B: autoweg.
Type C1: weg bubeko met (inter)regionale verkeersfunctie.
In beheer van deelstaten
Type C2: weg bubeko met regionale verkeersfunctie, voldoende uitgebouwd om 90 km/h als snelheid te rechtvaardigen.
Type D1: weg bubeko met lokale tot rurale verkeersfunctie.
Hoofdzakelijk in gemeentelijk beheer
Type D2: weg bubeko met geringe verkeersfunctie.
Type E: weg bibeko met doorgaande verkeersfunctie.
Type F: weg bibeko.
Type G: woonerf.
Tyssië kent een indeling in wegtypen, min of meer te vergelijken met de oude RO(N)A-norm in Nederland. Hieronder staan ze op een rijtje. Type F wordt administratief niet echt gebruikt. Type G bestaat eigenlijk niet, maar is volledigheidshalve in het rijtje opgenomen. Overigens is deze categorieënrompslomp puur administratief; de automobilist merkt er niet zoveel van.
In landelijk beheer
Type A: snelweg.
Type B: autoweg.
Type C1: weg bubeko met (inter)regionale verkeersfunctie.
In beheer van deelstaten
Type C2: weg bubeko met regionale verkeersfunctie, voldoende uitgebouwd om 90 km/h als snelheid te rechtvaardigen.
Type D1: weg bubeko met lokale tot rurale verkeersfunctie.
Hoofdzakelijk in gemeentelijk beheer
Type D2: weg bubeko met geringe verkeersfunctie.
Type E: weg bibeko met doorgaande verkeersfunctie.
Type F: weg bibeko.
Type G: woonerf.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Vlieg- en veerverbindingen
Internationale vliegverbindingen
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Airoporto Dibaiaia, Azuramara (LAC),
~~ door Istra Airways van april t/m september.
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Airoporto Marcia, Basiliocampa (LAC),
~~ gezamenlijk door Istra Airways en Hurtigair.
- Skaven International Airport (TYS) <> Airoporto Cântia, Cântapoli (LAC),
~~ gezamenlijk door Airo Laconia en KTL.
- Skaven International Airport (TYS) <> Bakenberg Airport (LST).
- Skaven International Airport (TYS) <> D-Stadt International Airport (HMK).
- Skaven International Airport (TYS) <> Eindhoven Airport (KBL)
- Skaven International Airport (TYS) <> Schwanau Airport (BRS).
- Skaven International Airport (TYS) <> Westerbeek Airport (IMG).
Verwachte vliegverbindingen
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Swoll International Airport (RNH), binnenkort.
- Skaven International Airport (TYS) <> Stoetenborgh (RNH), binnenkort.
- Skaven International Airport (TYS) <> Regxaponto (RBM), voorjaar 2012.
Internationale veerverbindingen
- Skaven (TYS) <> Frederikshavn (FSM),
~~ door SteinmarkLine.
- Skaven (TYS) <> Landallhaven (BRS).
- Skaven (TYS) <> Zuyderhuysen (RNH).
- Tørky (TYS) <> Lubah-Neutalhavn (RFL) <> Zijdam (KBL).
- Tørky (TYS) <> Sudostia (SUS).
Intranationale veerverbindingen
- Skaven <> Lys
- Skaven <> Hirsav <> Hellav
- Smobyrg <> Vestsby
- Smobyrg <> Hirsav
- Hellav <> Prentorshej
Internationale vliegverbindingen
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Airoporto Dibaiaia, Azuramara (LAC),
~~ door Istra Airways van april t/m september.
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Airoporto Marcia, Basiliocampa (LAC),
~~ gezamenlijk door Istra Airways en Hurtigair.
- Skaven International Airport (TYS) <> Airoporto Cântia, Cântapoli (LAC),
~~ gezamenlijk door Airo Laconia en KTL.
- Skaven International Airport (TYS) <> Bakenberg Airport (LST).
- Skaven International Airport (TYS) <> D-Stadt International Airport (HMK).
- Skaven International Airport (TYS) <> Eindhoven Airport (KBL)
- Skaven International Airport (TYS) <> Schwanau Airport (BRS).
- Skaven International Airport (TYS) <> Westerbeek Airport (IMG).
Verwachte vliegverbindingen
- Hirdæm Flughavn (TYS) <> Swoll International Airport (RNH), binnenkort.
- Skaven International Airport (TYS) <> Stoetenborgh (RNH), binnenkort.
- Skaven International Airport (TYS) <> Regxaponto (RBM), voorjaar 2012.
Internationale veerverbindingen
- Skaven (TYS) <> Frederikshavn (FSM),
~~ door SteinmarkLine.
- Skaven (TYS) <> Landallhaven (BRS).
- Skaven (TYS) <> Zuyderhuysen (RNH).
- Tørky (TYS) <> Lubah-Neutalhavn (RFL) <> Zijdam (KBL).
- Tørky (TYS) <> Sudostia (SUS).
Intranationale veerverbindingen
- Skaven <> Lys
- Skaven <> Hirsav <> Hellav
- Smobyrg <> Vestsby
- Smobyrg <> Hirsav
- Hellav <> Prentorshej
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Kentekens
Tyssische kentekens zijn als volgt opgebouwd: LL CC LL. Zodra die reeks vol is, wordt overgegaan op CC LL CC. Als ook die reeks uitgeput is, dan wordt weer begonnen met de dan inmiddels in onbruik geraakte kentekens van de serie LL CC LL. Naar schatting duurt het doorlopen van een cyclus 30 jaar.
De eerste letter vanuit links is een kenletter en duidt het voertuigtype aan. De kleur van de kentekenplaten is zwart op geel. Politieauto's hebben hun eigen kentekens beginnend met "P", in een andere kleurstelling: wit op donkerblauw. Ook zijn er aparte tijdelijke platen, bijvoorbeeld voor import. Die is goud-op-rood en begint met een "A". Boven de landcode "TY" is het kroontje met sterren geplaatst. Op de oude kentekens was het kroontje in een zeshoek geplaatst tussen de karakters aanwezig. De letters A, E, I, O, U, W en Y worden niet gebruikt in de kentekens. O en W worden wel gebruikt als kenletter.
De huidige kentekens van Tyssië. Klik voor een vergroting.
Oudere kentekens van Tyssië. Klik voor een vergroting.
Tyssische kentekens zijn als volgt opgebouwd: LL CC LL. Zodra die reeks vol is, wordt overgegaan op CC LL CC. Als ook die reeks uitgeput is, dan wordt weer begonnen met de dan inmiddels in onbruik geraakte kentekens van de serie LL CC LL. Naar schatting duurt het doorlopen van een cyclus 30 jaar.
De eerste letter vanuit links is een kenletter en duidt het voertuigtype aan. De kleur van de kentekenplaten is zwart op geel. Politieauto's hebben hun eigen kentekens beginnend met "P", in een andere kleurstelling: wit op donkerblauw. Ook zijn er aparte tijdelijke platen, bijvoorbeeld voor import. Die is goud-op-rood en begint met een "A". Boven de landcode "TY" is het kroontje met sterren geplaatst. Op de oude kentekens was het kroontje in een zeshoek geplaatst tussen de karakters aanwezig. De letters A, E, I, O, U, W en Y worden niet gebruikt in de kentekens. O en W worden wel gebruikt als kenletter.
De huidige kentekens van Tyssië. Klik voor een vergroting.
Oudere kentekens van Tyssië. Klik voor een vergroting.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Fantastisch geordend Ties, mijn complimenten!
Had je nog hulp van Marcel?
Had je nog hulp van Marcel?
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Bedankt! Ik heb het systeem helemaal zelf in elkaar gedraaid, gebaseerd op een aantal oude ideetjes van me.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Een auto met Tyssisch kenteken:
Oorspronkelijke foto: Volkswagen
Oorspronkelijke foto: Volkswagen
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Mooi gemaakt wederom, maar het ziet er wel érg Nederlands uit. Je ziet bijna geen verschil
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Wat voor mixlettertype heb je gebruikt? Ik zie ANWB-Ee, maar ook Transport en een vleugje van dat Britse pre-Transport lettertype. Ik neem aan dat je bestaande lettertypes hebt ongebouwd?
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Haha, lettertypes ontwerpen/ombouwen is ontzettend leuk om te doen, maar voor de Tyssiche kentekenplaten wordt gewoon Tratex gebruikt
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Nu je het zegt, inderdaad! Haha, ik had het niet eens herkend. Het lijkt echt op een mix van de lettertypes die ik eerder noemde. Als je onderkast had gebruikt, had ik het wel herkend denk ik.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Uit de Statsgezet Tysie:
Submotorvej vil blive kladt Expressvej
Submotorvej vil blive kladt Expressvej
Statsgezet Tysie, 18 maart 2011 schreef:"Expressweg" nieuwe naam voor "subsnelweg"
Minister Ørliþ van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat submotorvejene vanaf nu expressvejene genoemd zullen worden. De reden voor de wijziging is dat expressvej beter aansluit bij de functie van de weg. "De term submotorvej stamt nog uit de tijd dat autowegen in feite snelwegen waren die te krap waren aangelegd, maar nu is het een volwaardig wegtype," aldus Ørliþ.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Wegprofielen
Vermelde strookbreedtes zijn netto strookbreedtes. Dat wil zeggen dat de markeringsbreedtes hierbij niet zijn inbegrepen. De lengte van elk bovenaanzicht is 70 meter.
vognbane = rijstrook
nødspor = vluchtstrook
kantbane = redresseerstrook
kantlinie = kantmarkering
delelinie = rijstrookscheidingsmarkering
midtlinie = asmarkering
svingbanelinie = blokmarkering
ubrudt = doorgetrokken
Snelweg 3+3. Slechts enkele Tyssische snelwegen zijn al uitgebouwd tot zesstrookswegen.
Ze liggen in de regio Hirdæm. Ook de A7 bij Gæjvelig is zesstrooks. Er zijn onder andere
plannen om de A6 bij Reksdam en de A35 bij Bønder ook uit te bouwen.
Snelweg 2+2. De meeste Tyssische snelwegen hebben een brede middenberm met beplanting.
Hierdoor is uitbouw vaak makkelijk, omdat er al ruimte gereserveerd is. Het snelwegprofiel
maakt een krappe ombouwvariant van 4+0 mogelijk. De maximumsnelheid is in zo'n geval
70 km/h. Vanwege de zeer krappe ruimte is zo'n fasering niet wenselijk.
Expressweg 2+2. Tyssië kent nog vrij weinig autowegen. Het wegtype raakt meer en meer in
opkomst, hoewel de politiek vaak de voorkeur geeft aan de bouw van een volwaardige snelweg.
Expressweg 2+1 alternerend. Alternerende wegindeling is relatief nieuw in Tyssië. Er zijn
verschillende testtrajecten aangelegd. De ervaringen zijn in het algemeen positief, maar
sommige weggebruikers vinden het onprettig dat er onder het inhalen steeds op de
invoeger gelet moet worden. Daarom is de minimale lengte van het tweestrooks
wegvak 2 kilometer.
Secundaire weg. De middenstreep is onderbroken wanneer inhalen is toegestaan, anders is hij
doorgetrokken. In sommige situaties verspringt de middenstreep naar 8-2 om de weggebruiker
op gevaar te attenderen.
Tertiaire weg, type C (= maximumsnelheid 90 km/h). De middenstreep is onderbroken wanneer
inhalen is toegestaan, anders is hij doorgetrokken.
Tertiaire weg, type D (= maximumsnelheid 70 km/h). Dit wegtype kent geen rijstroken, maar
een rijloper. Vaak is de verkeersintensiteit laag en rijdt er vooral lokaal en agrarisch verkeer.
Vermelde strookbreedtes zijn netto strookbreedtes. Dat wil zeggen dat de markeringsbreedtes hierbij niet zijn inbegrepen. De lengte van elk bovenaanzicht is 70 meter.
vognbane = rijstrook
nødspor = vluchtstrook
kantbane = redresseerstrook
kantlinie = kantmarkering
delelinie = rijstrookscheidingsmarkering
midtlinie = asmarkering
svingbanelinie = blokmarkering
ubrudt = doorgetrokken
Snelweg 3+3. Slechts enkele Tyssische snelwegen zijn al uitgebouwd tot zesstrookswegen.
Ze liggen in de regio Hirdæm. Ook de A7 bij Gæjvelig is zesstrooks. Er zijn onder andere
plannen om de A6 bij Reksdam en de A35 bij Bønder ook uit te bouwen.
Snelweg 2+2. De meeste Tyssische snelwegen hebben een brede middenberm met beplanting.
Hierdoor is uitbouw vaak makkelijk, omdat er al ruimte gereserveerd is. Het snelwegprofiel
maakt een krappe ombouwvariant van 4+0 mogelijk. De maximumsnelheid is in zo'n geval
70 km/h. Vanwege de zeer krappe ruimte is zo'n fasering niet wenselijk.
Expressweg 2+2. Tyssië kent nog vrij weinig autowegen. Het wegtype raakt meer en meer in
opkomst, hoewel de politiek vaak de voorkeur geeft aan de bouw van een volwaardige snelweg.
Expressweg 2+1 alternerend. Alternerende wegindeling is relatief nieuw in Tyssië. Er zijn
verschillende testtrajecten aangelegd. De ervaringen zijn in het algemeen positief, maar
sommige weggebruikers vinden het onprettig dat er onder het inhalen steeds op de
invoeger gelet moet worden. Daarom is de minimale lengte van het tweestrooks
wegvak 2 kilometer.
Secundaire weg. De middenstreep is onderbroken wanneer inhalen is toegestaan, anders is hij
doorgetrokken. In sommige situaties verspringt de middenstreep naar 8-2 om de weggebruiker
op gevaar te attenderen.
Tertiaire weg, type C (= maximumsnelheid 90 km/h). De middenstreep is onderbroken wanneer
inhalen is toegestaan, anders is hij doorgetrokken.
Tertiaire weg, type D (= maximumsnelheid 70 km/h). Dit wegtype kent geen rijstroken, maar
een rijloper. Vaak is de verkeersintensiteit laag en rijdt er vooral lokaal en agrarisch verkeer.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Een leuk achtergrondartikel uit een Tyssisch blaadje:
Minister afskaffer vejnumerprefixene
Minister afskaffer vejnumerprefixene
Rigens Hyb, 16 juli 2011 schreef:Minister schaft wegnummerprefixes af
Gisteren gaf Minister Ørling van Infrastructuur aan dat de Tyssische wegnummers in de toekomst geen prefix meer zullen kennen. Waarom wil de Minister dat en waar dienen prefixes in de eerste plaats voor? Onze verslaggever ging op onderzoek uit bij het Verkeersbureau en trof een schat aan informatie aan.
Toen in 1951 wegnummering werd ingevoerd - Tyssië was daarmee een wereldwijde koploper op dat gebied - kenden de wegnummers geen prefixes. Een wegnummer - destijds altijd 1- of 2-cijferig - werd in zwarte tekens aangegeven op een geel schildje. Dergelijke schildjes werden toen op paneelwegwijzers gepopnageld of op de karakteristieke handwegwijzers geschroefd. In 1956 opende Tyssisch eerste autosnelweg, de huidige A5 tussen Hirdæm en Reksdam, toentertijd nog de "10" geheten. Voor het nieuwe wegtype autosnelweg werd in 1958 een nieuwe kleurencombinatie geïntroduceerd: witte tekens op een rood schild. Het belang van wegnummering groeide in de volgende jaren gestaag en Minister van Oorlog Burg-Nagy (wegen werden in de jaren '50 nog gezien als hoofdzakelijk militaire objecten en vielen dus onder het beheer van het Ministerie van Oorlog) presenteerde de 3-cijferige wegnummers in zwart-op-wit voor de provinciale wegen. Vanuit het Rijk gecoördineerd, dat wel. Om het verschil tussen rijkswegen en provinciale wegen extra duidelijk te maken, kregen rijkswegen bij deze actie meteen een prefix. A en N voor respectievelijk snelwegen en niet-snelwegen. Er waren vanaf dat moment dus drie schildjes in gebruik: wit-op-rood met een A-prefix voor snelwegen; zwart-op-geel met een N-prefix voor nationale niet-snelwegen; zwart-op-wit zonder prefix voor provinciale wegen.
Tot op de dag van vandaag heeft dit systeem gefunctioneerd. Echter, het onderscheid tussen rijkswegen en "provinciale" wegen is niet meer van belang. Bovendien zijn veel wegen na de herindeling van de 25 provincies in 8 kantons gewisseld van eigenaar. Lang niet alle wegen met een wit schildje zijn tegenwoordig nog kantonale wegen, net zomin als "gele" wegen allemaal rijkswegen zijn. Daarentegen is het onderscheid naar wegcategorie leidend geworden, dus snelweg - secundaire weg - tertiaire weg.
Het plan van de Minister (die van Infrastructuur wel te verstaan, het Ministerie van Oorlog bestaat al lang niet meer; wegen worden nu gezien als civiele werken en vallen daarmee onder het Ministerie van Infrastructuur) houdt in dat de prefixes worden afgeschaft. Snelwegen krijgen een nieuw schildje, overgenomen uit Duitsland, om met het ontbreken van de A-prefix duidelijk te maken dat het om een snelweg gaat waar bovendien tol betaald moet worden. Het kleuronderscheid rood-geel-wit wordt gereduceerd tot rood-geel. Het verschil tussen secundaire wegen en tertiaire wegen blijkt namelijk al uit het 2- respectievelijk 3-cijferige wegnummer. (Snelwegen kunnen trouwens ook een 2-cijferig nummer hebben.)
Ook nieuw is dat wegnummerschildjes een vaste breedte zullen krijgen. Nu is de breedte van de schildjes afhankelijk van de inhoud ervan. Indirecte schildjes zullen, tenslotte, een ononderbroken rand krijgen en geen vulling. Nu is het zo dat indirecte verwijzigen een onderbroken rand hebben, maar wel gevuld zijn. De Minister wil deze kleine wijzigingen doorvoeren om wegwijzers logischer, consequenter en daarmee duidelijker te maken. Het Verkeersbureau, verantwoordelijke voor ontwerp, plaatsing en onderhoud van wegwijzers, heeft zich positief uitgelaten over de plannen en werkt aan de uitvoering ervan.
Een heldere illustratie van het Verkeersbureau laat de ontwikkeling van de wegnummers door de jaren heen zien.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Hectometerpaaltjes
Op snelwegen zijn de hectometerpaaltjes groen, op andere wegen blauw. Elke 100 meter staat een vrij eenvoudig paaltje met slechts de hectometrering (klein model) en om de hele kilometer volgt een uitgebreider paaltje met wegnummer (groot model).
Op wegen met aparte rijbanen voor de rijrichtingen staan aan beide rijbanen hectometerpaaltjes aan de rechterzijde van de rijbaan. Een + wordt toegevoegd in de richting van oplopende hectometrering (vergelijk Nederland: Re), een - wordt toegevoegd in de richting van aflopende hectometrering (vergelijk Nederland: Li). Op verbindingswegen van deze wegen wordt het plus- of minteken vervangen door een letter op basis van het uit Nederland overgenomen BPS. Op wegen die uit slechts één rijbaan bestaan, staan er slechts aan één zijde van de weg hectometerpaaltjes. Deze hectometerpaaltjes kennen geen plus- of minteken. Er kan een hoogteaanduiding op de hectometerpaaltjes worden opgenomen in heuvelachtige gebieden, bijvoorbeeld bij nadering van een pas.
De standaardafmetingen van de hectometerpaaltjes:
klein model: 48 x 20 cm buiten de bebouwde kom; 34 x 15 cm binnen de bebouwde kom.
groot model: 54 x 36 cm buiten de bebouwde kom; 37 x 27 cm binnen de bebouwde kom.
Van boven naar beneden:
Op snelwegen zijn de hectometerpaaltjes groen, op andere wegen blauw. Elke 100 meter staat een vrij eenvoudig paaltje met slechts de hectometrering (klein model) en om de hele kilometer volgt een uitgebreider paaltje met wegnummer (groot model).
Op wegen met aparte rijbanen voor de rijrichtingen staan aan beide rijbanen hectometerpaaltjes aan de rechterzijde van de rijbaan. Een + wordt toegevoegd in de richting van oplopende hectometrering (vergelijk Nederland: Re), een - wordt toegevoegd in de richting van aflopende hectometrering (vergelijk Nederland: Li). Op verbindingswegen van deze wegen wordt het plus- of minteken vervangen door een letter op basis van het uit Nederland overgenomen BPS. Op wegen die uit slechts één rijbaan bestaan, staan er slechts aan één zijde van de weg hectometerpaaltjes. Deze hectometerpaaltjes kennen geen plus- of minteken. Er kan een hoogteaanduiding op de hectometerpaaltjes worden opgenomen in heuvelachtige gebieden, bijvoorbeeld bij nadering van een pas.
De standaardafmetingen van de hectometerpaaltjes:
klein model: 48 x 20 cm buiten de bebouwde kom; 34 x 15 cm binnen de bebouwde kom.
groot model: 54 x 36 cm buiten de bebouwde kom; 37 x 27 cm binnen de bebouwde kom.
Van boven naar beneden:
- voor snelwegen;
- voor de verbindingswegen van snelwegen;
- voor niet-snelwegen;
- variant met hoogteaanduiding.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Die hoogteaanduiding is natuurlijk leuk, maar vanuit een rijdende auto haast niet te lezen.
Verder ben je lekker bezig, Ties!
Verder ben je lekker bezig, Ties!
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Misschien wel, ja. De kapitaalhoogte van de hoogteaanduiding is nu 40 mm. Toch, op de Gelderse kilometerpaaltjes aan de N225 heeft de aanduiding "provincie GELDERLAND" een kapitaalhoogte van slechts 17 mm en dat is leesbaar. In de breedte is er nog wat ruimte over, dus een kapitaalhoogte van 50 mm moet haalbaar zijn.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Spoorwegseinen
Om eens wat af te wisselen, nu geen verkeersborden, maar spoorwegborden. Of eigenlijk seinen, want zo heet dat in spoorwegland. De Tyssische borden houden zich voor het grootste deel aan de Europese standaarden. Hoewel het gebruikte lettertype sterk verouderd is, voldoen de borden nog steeds aan de moderne eisen en zien ze er modern uit. Omdat de spoorwegborden net zoals de verkeersborden door het Ministerie van Infrastructuur worden geplaatst en onderhouden, is het waarschijnlijk dat het wegenlettertype Clearview ook geïntroduceerd zal worden op de spoorwegborden. De lichtseinen zijn sterk op de Nederlandse variant geïnspireerd, omdat het Nederlandse systeem nu eenmaal zo simpel en duidelijk is.
Seinen langs de Tyssische spoorwegen. Klik voor een vergroting.
Lichtseinen in Tyssië. Klik voor een vergroting.
Om eens wat af te wisselen, nu geen verkeersborden, maar spoorwegborden. Of eigenlijk seinen, want zo heet dat in spoorwegland. De Tyssische borden houden zich voor het grootste deel aan de Europese standaarden. Hoewel het gebruikte lettertype sterk verouderd is, voldoen de borden nog steeds aan de moderne eisen en zien ze er modern uit. Omdat de spoorwegborden net zoals de verkeersborden door het Ministerie van Infrastructuur worden geplaatst en onderhouden, is het waarschijnlijk dat het wegenlettertype Clearview ook geïntroduceerd zal worden op de spoorwegborden. De lichtseinen zijn sterk op de Nederlandse variant geïnspireerd, omdat het Nederlandse systeem nu eenmaal zo simpel en duidelijk is.
Seinen langs de Tyssische spoorwegen. Klik voor een vergroting.
Lichtseinen in Tyssië. Klik voor een vergroting.
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Stationsborden
De Tyssische spoorwegen presenteren hun stationborden. Het ontwerp is vrij no-nonsense en straalt iets moderns uit door het gebruik van DIN. De gebruikte pijlen zijn een afgeleide van ISO-pijlen. De CTA's zijn in de afgelopen jaren vervangen door digitale exemplaren. De vertrektijd (afgang) op de CTA's wordt rood zodra de vertrektijd is aangebroken. Als er vertraging is, dan verschijnt de vertargingstijd rechtsboven in het grote scherm in het rood.
Stationsborden
Bewegwijzering
CTA
De Tyssische spoorwegen presenteren hun stationborden. Het ontwerp is vrij no-nonsense en straalt iets moderns uit door het gebruik van DIN. De gebruikte pijlen zijn een afgeleide van ISO-pijlen. De CTA's zijn in de afgelopen jaren vervangen door digitale exemplaren. De vertrektijd (afgang) op de CTA's wordt rood zodra de vertrektijd is aangebroken. Als er vertraging is, dan verschijnt de vertargingstijd rechtsboven in het grote scherm in het rood.
Stationsborden
Bewegwijzering
CTA
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [TYS] Verkeer, Vervoer & Infrastructuur
Ziet er keurig uit Ties!
Zelfs voor iemand zoals ik die echt nooit met de trein gaat zeer duidelijk
Zelfs voor iemand zoals ik die echt nooit met de trein gaat zeer duidelijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten