Frankenland
Het secundaire wegennet van Frankenland is nu ingetekend. De oplettende kijker zal verschillen zien met Marcels kaart. Dit is in het kader van het nieuwe Wegenplan van Frankenland, waarbij wegen een hogere of lagere status zullen krijgen. Zo wordt er een hele reeks L-wegen (al dan niet deels) opgewaardeerd naar secundaire wegen. Ook een aantal bestaande ongenummerde wegen zullen worden opgewaardeerd naar secundaire wegen. Meer info zal t.z.t. wel volgen in het Frankenland-subforum.
Daarnaast ga ik nog enkele Frankenlandse plaatsnamen veranderen. De namen van plaatsen als Foraloko en Soleco zijn 'gejat' uit Brilamontië en zijn nauwelijks logisch verklaarbaar. Namens als Fluantaroj, Linderoj, Horanoj en Dolbalnoj aan de grens zijn ook niet logisch. Het moet op Esperanto lijken, maar die taal is pas in 1928 ingevoerd, terwijl de Brilamontisch/Claudirisch-Frankenlandse grens niet is gewijzigd tijdens de Brilamontische Oorlog. In het zuiden van Brilamontië is de omgangstaal nauw verwant aan het Frankisch. Ik vervang deze plaatsnamen dus door namen die erop lijken, alsof de namen die hier genoemd staan gewoon de Brilamontische exoniemen zijn. Linderoj is bijvoorbeeld Linderen geworden.
Hochmark
Ook heb ik het Hochmarkse snelwegennet ingetekend. Althans, mijn interpretatie ervan. Ik heb het grotendeels gebaseerd op de kaart van 2011, maar met enkele uitzonderingen in het noorden. Theodoor vond de wegenstructuur in het noorden behoorlijk onrealistisch.
- Zo'n A3 die drie kilometerslange wateren kruist was toch wat over de top, dus die heb ik ingekort tot één oeververbinding in de hoofdstad. Ook de A1 is ingekort, omdat het waarschijnlijker is dat het eiland zo veel mogelijk over land wordt ontsloten, met slechts een veerverbinding vanaf Altstadt. De eilanden zelf zullen momenteel waarschijnlijk slechts met D-wegen (gewone enkelbaans weg) en misschien een enkele C-weg (expressweg) ontsloten zijn.
- De ruit A1/B2/A3/C10 is veranderd in een meer realistische X-vorm, zodat Resgart en Nikastadt een logischere verbinding hebben (20 km eraf), terwijl het verkeer van Resgart naar Birl ook geen enorme omweg hoeft te maken (10 km erbij). De doortrekking van de A2/B2 naar Nikastadt heb ik er maar bij verzonnen. het leek me wel logisch dat Altstadt en Jart gewoon een fatsoenlijke snelwegverbinding met het nabije Nikastadt zouden hebben.
- Theodoor heeft een nieuwe wegenstructuur rond Resgart bedacht omdat hij de ring te groot vond. Ik vind dat niet. Als je ziet hoe Resgart als hét middelpunt van West-Hochmark in het wegennet gesitueerd is, dan is zo'n ringweg helemaal niet zo raar. Zeker niet als het verantwoordelijke bestuur Resgart inderdaad als groot wegenknooppunt had/heeft voorzien.
- De A4 (ik heb 'm maar A4 genoemd omdat 'ie in het verlengde van de D4 ligt; het zou overigens ook makkelijk tolweg B4 kunnen zijn) is de enige Hochmarkse snelweg in aanleg die ik heb ingetekend. De overige geplande wegen zijn onduidelijk, zeker zolang er van Theodoor geen updates komen. De A4 heb ik mede ingetekend om het nut van de recente Frankenlandse A3-plannen beter te kunnen duiden.
- Ten slotte heb ik de A8 wat naar het zuiden verplaatst. Een schuine oeververbinding op een breed stuk, terwijl dat veel korter kan met een rechte verbinding op een smaller stuk is natuurlijk niet realistisch. Theodoor vindt trouwens de hele A8 niet realistisch, maar ik heb 'm er mooi op gelaten juist omdat het zo'n raar ding is. Met een verhaal kan die weg immers heel logisch verklaarbaar zijn.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het onderdeel was van een megalomaan plan om de olie-industriestad Olian te ontsluiten, bijvoorbeeld met een snelweg dwars door de bergen naar Nikastadt. Uiteindelijk is blijkbaar enkel het goedkoopste en meest nodige deel aangelegd, terwijl de rest van de plannen in de prullenmand is verdwenen. Of zoiets. ![Knipoog ;)](./images/smilies/wink.png)
Het moge duidelijk zijn: de kaart vordert, maar is nog lang niet af. En heeft misschien ook niet Theodoors en Marcels goedkeuring.
![Lachend :lol:](./images/smilies/lol.png)