[FRE] Fryseach

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » vr 05 jun 2015, 17:55

Terwijl iedereen druk bezig is met de Atlantis Cup is hier is een kleine indicatie/WIP/voorbeeld kaart van Fryseach:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Op de kaart is de (oude) bestuursindeling van het eiland te zien in de verschillende Goäen, plus een aantal steden.
Het grote vliegveld dat is aangegeven komt waarschijnlijk nog wat verder van Lanning te liggen dan nu op te kaart te zien is.

De berg/vulkaan die is aangegeven is de grootste op het eiland, de ijskap erbovenop is aangegeven met wit.
Het binnenland is een vulkanisch plateau. Later zal dit op een reliëf/hoogtekaart wat duidelijker worden (ik heb al wat schetsen) maar hiervoor wil ik echt even de tijd nemen (in de vakantie dus).

Het kleine icoontje in Súdergoa is de locatie van de oude Cyleense nederzetting op het eiland waarvan nu alleen nog ruïnes over zijn.

Alles kan nog erg veranderen, maar ik wou alvast een vorm aan het land kunnen geven (anders blijft alles zo abstract).

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door SjorsB » vr 05 jun 2015, 18:01

Mooi begin!

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » vr 12 jun 2015, 16:06

Kaarten van Fryseach

Omdat ik verder niets beters te doen had -kuchkuch-, heb ik de kaart van Fryseach nog wat verder uitgewerkt en even een snelle 'positiekaart' gemaakt.

Algemene Kaart (Topografie + enkele steden):
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Nog toe te voegen (wat ik op dit moment kan bedenken):
- meer dorpen/steden/stedelijke gebieden
- wegen
- meer riviertjes
- namen voor de verschillende landschapskenmerken
- relief op de zeebodem
Over de geologie schrijf ik later meer. Nu belangrijk om te weten is dat het eiland vulkanisch is (de verschillende kleine eilandjes etc zijn ook allemaal van vulkanische oorsprong). Het vlakke laagland is ontstaan door het stijgen van de bodem na de laatste ijstijd (de plaatsen waar het landschap wat begint te stijgen, de gele gebieden, zijn de oude kustlijnen).

Positie Fryseach t.o.v. Noord-West Borealië:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Matt » za 13 jun 2015, 14:14

Ziet er interessant uit! Wat is de afstand tot Cylenië?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » za 13 jun 2015, 20:51

Ik schat zo'n 300-400 km, misschien nog net wat meer.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 21 jun 2015, 20:52

De Bestuurlijke Indeling van Fryseach

Fryseach is een parlementaire representatieve democratische republiek. Het staatshoofd is de president van Fryseach en het hoofd van de regering is de Steatsminister (premier). De Republiek van Fryseach is officieel tot stand gekomen op 25 mei, 1887 met het afscheiden van het Verenigd Koninkrijk Nionië (Svalingen). Om te participeren in de politiek (passief en actief kiesrecht etc.) moet men minstens 18 jaar oud zijn.

Er zijn in principe twee bestuursniveaus op Fryseach. De wetgevende en uitvoerende macht zijn op nationaal en op gritenij (gemeente) niveau aanwezig. Terwijl de rechterlijke macht op nationaal en goa (provincie) niveau aanwezig is.


Nationaal Niveau:

Wetgevende macht
De wetgevende macht op Fryseach is eenkamerig geconcentreerd in het Friating (Friaþing, ook wel Frjating/Frjaþing), het parlement van Fryseach. Het Friasting bevat 55 zetels en is gesitueerd in de hoofdstad Lanning. De leden van het Friating worden elke vier jaar direct gekozen door de stemgerechtigden van Fryseach. Nog nooit in de geschiedenis heeft één partij de meerderheid behaald binnen het Friating, waardoor altijd coalitievorming noodzakelijk is geweest. Vroeger waren er twee kamers binnen het parlement en was de macht verdeelt tussen het Friating en de Haadlingenrie (de hoofdelingenraad), dit was een overblijfsel van het systeem van voor de republiek. Later is deze tweede kamer als overbodig weggestemd in 1923.

De naam Friating komt van het oud-friese 'fria' voor 'vrij' en de Skandinavische benaming voor een parlement met de 'ting/þing' (lett: 'ding').

Uitvoerende macht
De uitvoerende macht op Fryseach is geconcentreerd in het kabinet, waarvan de vorming wordt overzien door de president. Het kabinet wordt in de praktijk altijd samengesteld door de coalitie uit het Friating, hoewel de president hierin ook enig zeggenschap heeft (wat nooit tot uitvoering wordt gebracht). De positie van president is naast de kabinetsvorming enkel ceremonieel en diplomatiek. De president wordt elke vier jaar via een nationale stembusgang gekozen. De Steatsminister is de hoogste minister van het kabinet. Naast het kabinet bestaat natuurlijk ook een aantal ministeries en een ambtelijk apparaat.

Rechterlijke Macht
De rechterlijke macht op nationaal niveau wordt overzien door het Heech Rjochthôf fan Fryseach (Hoog Gerechtshof van Fryseach) bestaande uit 12 Heeche Asega's welke voor het leven aangesteld worden door de president van Fryseach. Zij overzien of de rechtspraak op subnationaal niveau correct verloopt. Het Heech Rjochtshôf wordt ook wel de Asegarie (Asegaraad) genoemd.

De naam 'Asega' komt van de oude functie van de Asega in de vroege middeleeuwen in Friesland, Zij waren de rechtszeggers die het recht kenden en adviseerden aan de Skelta (Schout). Deze Schout sprak dan recht in naam van de Graaf (dit was voor het verdwijnen van het feodaal systeem in Friesland door de Frieze Vrijheid). Op Fryseach is deze titel dus hergebruikt voor wat in essentie toch een rechter is, hoewel de Asega's nooit echt rechters zijn geweest.


Sub-Nationaal Niveau:

Wetgevende macht
Op sub-nationaal niveau ligt de wetgevende macht per gritenij bij de gritenijsrie. Zij worden elke vier jaar binnen het gritenij gekozen door de stemgerechtigde bevolking van het gritenij.

Uitvoerende macht
De uitvoerende macht op gritenij niveau is verdeeld tussen de grytpersoan (vaak ook grytman en grytfrou) en de wethâlders (wethouders). De grytpersoan (burgermeester) wordt elke vier jaar gekozen door de stemgerechtigen binnen het gritenij. De grytpersoan heeft als hoofdfunctie samen met de wethâlders het dagelijks bestuur van het gritenij te overzien. Daarnaast overziet de grytpersoan eenmaal in de vier jaar van het vormen van een goed college van wethâlders. De wethâlders worden door de coalitie binnen de gritenijsrie aangedragen.

De indeling in gritenijen met grytpersonen komt wederom uit het middeleeuwse Friesland, welke was onderverdeelt in de verschillende plattelandsgritenijen (de steden waren apart) welke werden overzien door een gekozen grytman (lett: groetman). De namen van de gritenijen op Fryseach worden gelijk als in Friesland samengesteld uit de hoofdplaatsnaam met een oud-Frieze uitgang en dan -diel (deel). Dus het gritenij met als hoofdplaats Âldmansterp: Âldmansterpsteradiel, Lanning: Lanningeradiel (vergelijk: Menameradiel en Tytsjerksteradiel).

Rechterlijke Macht
Ieder van de Goäen heeft een Rjochthûs en een Rjochtshôf, met in het Rjochthûs de Rjochters (Rechtbank met Rechters) waar in de eerste instantie een rechtzaak wordt afgehandeld. Bij het Rjochtshôf (gerechtshof) kan in hoger beroep worden gegaan bij een Asega waar de zaak opnieuw kan worden behandelt (later kan op ook nog op nationaal niveau de zaak door de Heeche Asega's van de Asegarie overzien worden).


In essentie is het een heel conventioneel systeem naar Europees voorbeeld, alleen de namen kunnen wat verwarrend zijn. Ik heb erg weinig interesse om de rechtspraak op Fryseach in detail uit te werken dus dat kan wat afgekapt lijken, maar ik wou het voor de trias politica (mijn maatschappijleer leraar zou trots op mij zijn) er toch bij doen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » zo 21 jun 2015, 21:36

De Fryseachers (?) kunnen dus alleen stemmen voor de gemeente en het nationale niveau? Is er nu nog een verschilt tussen stad en gemeente of niet?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 21 jun 2015, 21:50

TBR schreef:De Fryseachers (?) kunnen dus alleen stemmen voor de gemeente en het nationale niveau? Is er nu nog een verschilt tussen stad en gemeente of niet?
De inwoners van Fryseach heten Fryseachers.

Fryseach heeft maar zo'n 300.000 inwoners, een drietraps onderverdeling zou een beetje overbodig zijn. Fryseach daarnaast is vrij gecentraliseerd rondom de grote (historisch belangrijke) steden Lanning en Svälingurheím. Het oude 'provincie' niveau is alleen nog in gebruik bij bijvoorbeeld politiedistricten, medische zorg en dus de rechtspraak.

Er is geen verschil meer tussen gritenijen en de steden zoals in het oude Friesland (vooral omdat er maar twee 'echte' steden zijn). Maar bijvoorbeeld het gritenij van de hoofdstad Lanning (Lanningeradiel) is niet veel groter dan de stad Lanning zelf. Op het platteland tref je veel grotere gritenijen aan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Kaaiman » ma 22 jun 2015, 08:21

Mooi uitgewerkt met duidelijke lijnen naar het Friesland van weleer. :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Rob » ma 22 jun 2015, 15:49

Werkt de politiek op lokaal vlak eigenlijk hetzelfde als in Nederland, behalve dat de burgemeester/grytpersoan door de bevolking wordt gekozen in plaats van aangewezen ?

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » ma 22 jun 2015, 16:47

Rob schreef:Werkt de politiek op lokaal vlak eigenlijk hetzelfde als in Nederland, behalve dat de burgemeester/grytpersoan door de bevolking wordt gekozen in plaats van aangewezen ?
Eigenlijk is het precies hetzelfde, ja. De Grytman wordt ook wel gezien als de voorganger van de huidige plattelandsburgermeester. Maar op Fryseach dan dus wel gekozen, zoals vroeger.
Kaaiman schreef:Mooi uitgewerkt met duidelijke lijnen naar het Friesland van weleer. :d
Een ietwat geromanticeerde versie van het Friesland van weleer natuurlijk, zoals alleen ware Friezen (de Fryseachers) het in het hoofd hebben. :P

Friesland toentertijd was natuurlijk geen haar beter dan de rest van middeleeuws Europa. De verschillend dorpen en steden, onder leiding van de (wel gekozen!) grytmannen en haadlingen voerden geregeld oorlog met elkaar. En natuurlijk teelden onderdrukking en corruptie ook welig.
The good old times, as they say...

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » ma 22 jun 2015, 18:23

Het Wapen van Fryseach

Het voorlopig wapen van Fryseach (zonder supporters en andere versieringen):
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Betekenis
De twee gouden leeuwen zijn afkomstig van de oude Redbad vlag (zoals in de middeleeuwen beschreven), hoewel de vlag waarschijnlijk nooit door Redbad zelfs is gebruikt. Deze vlag komt vaak terug in de Frieze geschiedenis (soms ook als Frieze vlag).
Dit om de verbinding tussen het oude Magna Frisia van Redbad (of in ieder geval het oude Fryslân) en Fryseach te symboliseren.
De leeuwen zijn direct afkomstig van een .svg van het wapen van Fryslân

De vier pompeblêden vertegenwoordigen de vier Frieze goäen van Fryseach, terwijl de kleine ronde vlag van Svalingen het Svalingse goa Wytsingoa vertegenwoordigt.

De zeven witte stippen vertegenwoordigen de zeven Seelannen van Fryslân tijdens de Frieze Vrijheid, ook weer om de verbinding met het oude Fryslân te symboliseren.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » do 25 jun 2015, 16:39

Afbeelding

GeoTherm (voorheen: IWEF, Ierdwaarmte Enerzjy Fryseach) is het grootste geothermische energiebedrijf op Fryseach. Het onderhoudt drie van de grootste geothermische energiecentrales op het eiland. Daarnaast levert het internationaal particuliere systemen en er zijn plannen om ook grotere commerciële centrales te bouwen in het buitenland. Daarnaast wordt ook restwarmte van de centrales gebruikt voor verwarming op het eiland.

Geotherm is in 1969 opgericht met het samenvoegen verschillende kleinere bedrijven, toen nog onder de naam IWEF, met als doel een sterkere positie te verkrijgen in de groeiende energiemarkt. Het bedrijf heeft slim gebruik gemaakt van de ontwikkelingen binnen de sector om nu de goedkoopste energie op Fryseach te leveren. Het grootste deel van de door GeoTherm geproduceerde elektriciteit wordt dan ook afgenomen door de industriesector op Fryseach.

Momenteel staat het echter onder druk door de regering, die bang is dat GeoTherm een monopoliepositie zal krijgen. Een te groot GeoTherm zal er ongetwijfeld tot doen leiden dat meer controle op de sector wordt gelegd door de regering. De recente naamsverandering en plannen tot uitbreiding naar het buitenland zullen dan ook zijn om GeoTherm door te laten groeien zonder te groot op Fryseach te worden.

GeoTherm sponsort veel binnen de sport, het is in officiële sponsor van de FKK (Fryseacher Kampioenskip Keatsen) en de Ronde van Atlantis.
Laatst gewijzigd door DeFries op vr 26 jun 2015, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door BlaZ » do 25 jun 2015, 17:00

Mooi logo!

Ik vind een geothermisch bedrijf ook wel passen bij je land!

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Ortelius » vr 26 jun 2015, 09:44

Levert GeoTherm ook warmte? Lijkt me een strategische uitbreiding voor het bedrijf om stadsverwarming aan te bieden ;)
Beetje contradictorisch natuurlijk dat de regering aan de ene kant vreest voor een Big Fish, maar aan de andere kant wel rustig blijft doorsubsidiëren. Hoe zou het er voor het bedrijf uitzien zonder deze subsidies? Ik heb zo mijn twijfels bij de rendabiliteit van geothermie voor elektriciteitsproductie, maar dit hangt natuurlijk volledig af van de toestand van de aardkorst onder je land.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » vr 26 jun 2015, 12:28

Ortelius schreef:Levert GeoTherm ook warmte? Lijkt me een strategische uitbreiding voor het bedrijf om stadsverwarming aan te bieden ;)
Beetje contradictorisch natuurlijk dat de regering aan de ene kant vreest voor een Big Fish, maar aan de andere kant wel rustig blijft doorsubsidiëren. Hoe zou het er voor het bedrijf uitzien zonder deze subsidies? Ik heb zo mijn twijfels bij de rendabiliteit van geothermie voor elektriciteitsproductie, maar dit hangt natuurlijk volledig af van de toestand van de aardkorst onder je land.
Geotherm zal ook warmte produceren, dat zal ik even toevoegen aan het stukje. Het zou wel erg onlogisch zijn voor zo'n bedrijf om dat niet te doen.

Dat de staat tegenwoordig nog steeds veel subsidieerd zal nu vrij onlogisch zijn. Ik zal dat ook eventjes aanpassen. Maar in het verleden zal GeoTherm natuurlijk vrij veel geprofiteerd hebben van subsidies voor duurzame energie. Hoewel er tegenwoordig nog wel wat subsidie zal zijn, onder andere doordat de Grienen (De Groenen, ik weet niet of ik dat nog moet zeggen) tegenwoordig in een coalitie zijn met de Nije Sosjalen en als de dood zijn dat fossiele energie terugkomt op Fryseach.

Over de laatste vraag/opmerking: Fryseach is een groot vulkanisch eiland, op een hotspot, op een plaatrand, vol gijsers en warmwaterbronnen. Geothermische stroom en warmte zal erg rendabel zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 16 aug 2015, 21:44

Het einde van de vakantie is hier nu gekomen, en ik wou toch nog even aangeven dat ik nog wel leef. Vandaar ook maar één biljet en wat een kort stukje, toevoegingen volgen...
(ik zie nu ook net dat ik niet de enige ben die met biljetten bezig is)


De Fryseacher Kroan
ISO code: FEK
Afkorting: FKr, Kr.
€1,00=9,56 Kr.

Het nationale betaalmiddel op Fryseach is de Fryseacher Kroan. Welke kort na de onafhankelijkheid in het leven zijn geroepen. De munt heeft meerdere ontwerpen gekent, echter de meest ingrijpende verandering is de verandering in het trant van een grote modernisering in 2011, welke tegenwoordig wordt gebruikt.

De Biljetten
De biljetten zijn vervaardigt uit duurzaam plastic.

50 Kroon biljet
Het meest voorkomende biljet op Fryseach en degene met de minste waarde. Het vijftigje heeft op zijn voorkant de oude schepen de Doanja en de Syrtsema, welke in de Fryseacher geschiedenis van groot belang zijn geweest. (hierover later meer)
Afbeelding
Spoiler: weergeven
geinspireerd door: this work of art

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Faylin » zo 16 aug 2015, 22:05

Mooi design! Cylenië heeft ook de Kroon als betaalmiddel, misschien dat de Svalingers die destijds op Fryseach hebben geïntroduceerd en dat de naam is blijven hangen?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door BlaZ » zo 16 aug 2015, 22:13

Wat een prachtig biljet zeg, geweldig!

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » zo 16 aug 2015, 22:23

Mooi biljet, wel lastig oprollen in je portefeuille als het van plastic is gemaakt?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 16 aug 2015, 22:30

Faylin schreef:Mooi design! Cylenië heeft ook de Kroon als betaalmiddel, misschien dat de Svalingers die destijds op Fryseach hebben geïntroduceerd en dat de naam is blijven hangen?
Yup, zo had ik het wel in het hoofd. Na de onafhankelijkheid van Fryseach van Cylenië/Svalingen na de Svalingenoorlog hebben de Fryseachers besloten om de de munt in naam te behouden.

Ik hoop dat het (weinige) Svalings wat erop staat een beetje klopt :P ( of binnen een dialect past)
TBR schreef:Mooi biljet, wel lastig oprollen in je portefeuille als het van plastic is gemaakt?
Zo dik zullen ze niet zijn :mrgreen:
Ze zijn vergelijkbaar met de polymeren bankbiljetten van Australië en Canada. Welke voor zover ik weet goed te gebruiken zijn. Maar ze zullen wel wat minder goed oprolbaar zijn, ja, maar daar staat tegenover dat ze veel langer meegaan (en dus veel milieuvriendelijker zijn).

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Dulminis » zo 16 aug 2015, 23:50

Die in Canada zijn inderdaad gaef, zoals ik enkele weken geleden heb mogen ondervinden.

Ik vind deze biljetten ook mooi, hoewel het deel aan de linkerkant er uitziet alsof het twee strookjes zijn die je eraf moet scheuren om naar binnen te mogen..

Die verticale dollarbiljetten zijn trouwens ook prachtig. Dat verticale heeft iets speciaals dat horizontale biljetten missen. Ik heb ooit voor mijn 'primaire land' Kronenburg bedacht dat de nieuwe biljettenontwerpen verticaal zouden moeten zijn, maar een ontwerp daarvoor laat nog op zich wachten...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » ma 17 aug 2015, 00:25

Dulminis schreef:Ik vind deze biljetten ook mooi, hoewel het deel aan de linkerkant er uitziet alsof het twee strookjes zijn die je eraf moet scheuren om naar binnen te mogen..
Nuja, succes met het scheuren van polymeren biljetten :mrgreen:

Ik zou het met meer zekerheid zeggen als ik niet had gezien dat het toch iemand was gelukt, maar dat Canadees geld is nog steeds supersterk.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Matt » ma 17 aug 2015, 17:37

Ik vind het heel goed gelukt! :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » di 25 aug 2015, 15:31

Friese Exoniemen voor de Atlantische landen (op 25/08/2015)
Hieronder de exoniemen van de Atlantische landen in de tweede Rijkstaal. Ik ben de huidige subfora langsgegaan en heb zoveel mogelijk landen een exoniem gegeven (het staat daarom niet op alfabetische volgorde).
                                                                                          
 Land  Exoniem (Fries/Frysk) 
 Atlantidië  Atlantydje 
 Hochmark  Heechmark 
 Brilamontio  Brilamontje 
 Frankenland  Frankenlân 
 Sustulia  Sûstûlje 
    
 Borealië  Boreälje 
 Ardeim  Ardiem 
 Schellingen (Skjylinna)  Skjellingen 
 Carthamia  Kartaamje 
 Cȧrq́ax  Kartjes 
 Kylena  Syleenje 
 Dumeria  Dûmeerje 
 Imaginia  Imazjynje 
 Khuáng Yǝ́ng  Kwang Jung 
 Burghteland  Boargelân 
 Tholenia  Tholeenje 
 Solwezië  Solweesje 
    
 Overige landen  Oare Lannen 
 Benjiland  Benzjelân 
 Eduko  Edûko ('Eduko' als 'u' niet als 'oe' moet worden uitgesproken) 
 Irechio  Irechje 
 Laconia  Lakoanje 
 Maldaria  Maldaarje 
 Tysië  Tysje 
 Uneta  Uneta (Ûneta, indien 'u' als 'oe' moet worden uitgeproken) 
    
 Zandbak  Sânbak 
 Aneva  Aneva 
 Paganië  Pagaanje 
 Kvarinsuloj  Kvarinsûloj 
 Finocce  Finokje 
 Rodova  Rodova 
 Nefoedd Ar Y Ddear  Nêved en Dêr 
 Noord-Aguilas  De Noardlike Akwilen (of: De Noardlike Earnseilannen = Noordelijke arendseilanden) 
 Zuid-Aguilas  De Súdlike Akwilen (of: De Súdlike Earnseilannen) 
 Atrocaea  Atrôsje (Atroseija?) 
 Forźar  Foaresen 
 Flovanië  Flovaanje 
 Insterburg  Ynsterboarch 
 Zerderen  Serderen 
 Noārekenēn  Noarekeleenje 
 Nieuwegouwen  Nijegoaen 
Laatst gewijzigd door DeFries op wo 19 okt 2016, 13:11, 5 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten