Bericht
door MandelSoft » wo 25 nov 2015, 23:38
Dan nog, hoe langer de afstand, hoe minder vaak je het veer heen en weer kan laten reizen. Dit betekent dat de rederij per boot per tijdseenheid minder mensen kan vervoeren. Dit stuwt de kosten omhoog. Bijkomend effect is dat de wachttijden hoger worden omdat de omlooptijden ook hoger worden. Als je ter compensatie meer voertuigen gaat inzetten, gaan de kosten nog verder omhoog en riskeer je ook nog eens een inefficiënt gebruik van de capaciteit (half-lege voertuigen), wat de kosten nog verder opdrijft. Bovendien zijn hovercrafts ook duur in gebruik (ooit eens afgevraagd waarom er nu geen hovercrafts meer varen over het Kanaal? Juist: te duur, al helemaal vanwege de Kanaaltunnel en het feit dat de veerboot Calais-Dover ook een flinke concurrent is, wat gelijk ook de kortst mogelijke veerverbinding is)
Het punt is dat realistisch gezien een stad-stad verbinding niet goed werkt. Hoewel er in Europa dit soort veerboten wel zijn, bedienen zij een niche in vergelijking tot de directe verbindingen.
Zou ik op een veerboot Hamburg-Kopenhagen (OK, deze bestaat niet, maar goed, voorbeeld) willen zitten die twee keer per dag gaat en honderden euro's kost? Nee. Ik neem liever de veerpont Puttgarden-Rødby die ieder uur gaat voor een paar tientjes. Goed, je moet dan wel aan beide kanten een uur verder rijden, maar je hebt zo winst gemaakt vanwege minder wachttijd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen