Ontwikkeling van de Schellingse Bewegwijzering en de Schellingse Wegnummering
In de beginjaren van de ontwikkeling van de ontwikkeling van het Schellingse wegennetwerk waren er nog geen nationale wegnummers (alleen regionale). In plaats daarvan hadden alle wegen een naam. Zelfs de snelwegen hadden een naam. Zo heette de A7 tussen Muensterwald en Schellingen-Stadt "Der Zentralautobahn" (en zo heet de weg in Schellingen-Stadt nog steeds). Ook had iedere regio zijn eigen borden en bewegwijzering. Voor de weggebruiker werd het er allemaal niet duidelijker op.
In 1958 kwam daar verandering in: voortaan werden alle borden genormeerd. Ze moesten een bepaalde vorm en afmeting hebben, symbolen en kleurgebruik. Ook de bewegwijzering werd genormeerd. Dit was onderdeel van de BundesWägenNorm* (BWN) van 1958,m die ook ging over wegindeling, signalisatie en markering. Hieronder zie je een aantal wegwijzers uit de BWN1958:
- Spoiler: weergeven
In 1962 presenteerde het Ministerie des Transports het Bundeswägenplan: een groots langetermijnplan voor de ontwikkeling van het Schellingsche hoofdwegennet. Ook werdt in dit plan de wegnummering opgenomen, alleen bleven deze puur administratief. Echter, alleen de nummering van het hoofdwegen netwerk was hierin georganiseerd; de rest van de wegen hadden nog steeds hun regionale nummer.
In 1970 werd het nummeringsplan herzien om ook alle regionale wegen mee te nemen in de nationale wegnummering. Deze nummering geldt nog tot op de dag van vandaag. Het systeem werkt als volgt:
- Alle even routes gaan Oost-West, alle oneven routes gaan Noord-Zuid. Nummers die eindigen op 0 en 5 kunnen ook ringwegen zijn.
- Eéncijferige routes zijn langeafstandsroutes (hoewel sommige echt hoofdroutes zijn, kunnen de A3 en A4 voor een aardig gedeeldte geen hoofdroute genoemd worden), tweecijferige routes zijn hoofdroutes en driecijferige nummers zijn nevenroutes. Hoewel sommige ééncijferige routes echt hoofdroutes zijn, kunnen de A3 en A4 voor een aardig gedeeldte geen hoofdroute genoemd worden.
- Het eerste cijfer van de tweecijferige en driecijferige wegnummers geeft het deelstaatnummer aan. Zo is 1 bijvoorbeeld de deelstaatcode van Schellingland en 3 van Fugesen.
- Het wegnummer blijft hetzelfde ook naar overgang van wegtype. Dus de A85 gaat bijvoorbeeld over in de B85. Enige rariteit: de stedelijke snelweg bij Schellingen-Stadt heeft het nummer A112, terwijl de aansluitende weg aan weerszijden het nummer B12 heeft.
- Sommige wegen hebben een ander wegnummer dan administratief nummer. Deze wegen zijn routevervangende wegen voor nog te bouwen hoofdwegen uit het Bundeswägenplan.
In het BWN1971 verschijnen de eerste wegnummers op de wegwijzers en ook wordt afritnummering geïntroduceerd op weggebruikers te helpen om hun afrit te vinden. De wegwijzers van het BWN1971 zijn grotendeels gebasseerd op de oude wegwijzers. Hieronder een visualisatie**:
- Spoiler: weergeven
Vanwege de vrij slechte leesbaarheid van de wegwijzers door onoverzichtelijkheid en bij nacht (deze borden werden uitwendig verlicht, maar dit ging om de haverklap defect), werden de wegwijzers, samen met de borden opnieuw ontworpen. Dit leverde de serie van de BWN1979 op, met een ander lettertype (SNV), ander kleurenschema, andere indeling van de wegwijzers en staande hardkoppijlen. Ook werd het concept van de streep op afstandenborden en indirecte wegnummering toegevoegd. Ook verschijnen de A-nummers op de borden. Deze wegwijzers zijn inwendig verlicht, waar men de kunst van België had afgekeken:
- Spoiler: weergeven
Maar ook de inwendige verlichting bleek geen succes. De lichtbakken bleken namelijk slechter dan gedacht tegen weersomstandigheden, vooral regen. Omdat de onderhoudskosten best prijzig waren, besloot men met de BWN1992 over te gaan op Diamond Grade (reflectieve folie). Ook hier werden de wegwijzers lichtelijk aangepast. Zo kregen alle snelwegverwijzingen een groene achtergrondskleur en werden op sommige borden de afritnummers geïntegreerd, terwijl de C-nummers juist worden geruiterd op portalen (dit omdat deze tot problemen leidden bij dubbelgenummerde secties). Hieronder een visualisatie:
- Spoiler: weergeven
In de BWN2008 besloot men op een ander lettertype over te gaan (Clearview + Highway Gothic), omdat deze beter leesbaar zou zijn bij hoge snelheden. Ook werden de pijlen aangepast en de bordindeling is lichtelijk aangepast (zoals de toevoeging van het aangeven van de afstand tot de volgende afrit op het afritaankondigingsbord):
- Spoiler: weergeven
Wegwijzers van BWN2008 zijn vooral bij nieuwe wegen en recentelijk gereconstueerde wegen te vinden. Vooral BWN1992 is dominant aanwezig, al zijn er nog aardig wat BWN1979 en enkele BWN1971 wegwijzers te vinden. Langs de snelwegen zijn BWN1958 wegwijzers uitgestorven; op het OWN moet je echt goed zoeken, maar er staan nog enkele.
Groeten,
Maarten
* Bundeswägen en Bundesstrassen worden door elkaar gebruikt in Schellingen.De aanduiding Bundeswägen is officiëel.
** In deze tijd hadden ze nog geen prefixes en waren de Autobahnen geen aparte categorie. De C-nummers werden al wel aangegeven. (In Nederland is het ook zo gegaan met E-nummers, die eerder op de borden verschenen dan de A-nummers)