Wegclassificatie
Alle wegen in Laconia behoren tot een bepaald wegtype. Zo kan er gezorgd worden voor een uniform wegbeeld. Alle ontwerpeisen worden nationaal geregeld. Daarnaast heeft elk wegtype een code, waardoor voor elk stuk weg de classificatie in een database kan worden vastgelegd.
Type A: Autopista
• Geen gelijkvloerse kruisingen
• Middenberm aanwezig
• Minimale configuratie: 2x3, met een maximale onderbreking als 2x2 of 2+3 van 8 kilometer bij bijzondere kunstwerken.
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijstrook | 3,5 m | 4 m |
Vluchtstrook | 2 m | 3 m |
Redresseringstrook | 0,5 m | 1 m |
Middenberm | 2 m | 4 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• A-I, 2x3 rijstroken
• A-II, 2x4 rijstroken
• A-III 2x5 rijstroken
Type B: Celepista
• Zo min mogelijk gelijkvloerse kruisingen
• Ruimte tussen rijrichtingen aanwezig
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijstrook | 3 m | 3,5 m |
Vluchtstrook | 1 m | 2 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0,25 m | 0,5 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 1 m | 2 m |
Middenruimte (bij geen rijbaanscheiding) | 0,5 m | 1 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 5 meter lang met 15 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
• Bij B-I: onderbroken lijn tussen rijrichtingen, 15 meter lang met 5 meter tussenruimte
• Bij B-IIa: doorgetrokken lijn tussen rijrichtingen
Subtypen
• B-I, 1x2 rijstroken
• B-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• B-IIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• B-III, 2x2 rijstroken
Extra eisen bij B-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type C: Via (BuBeKo)
• Normale weg buiten de bebouwde kom
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijstrook | 2,5 m | 3,5 m |
Vluchtstrook | 0 m | 0,5 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0,25 m | 0,5 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 1 m | 2 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte
• Doorgetrokken lijn aan de zijkanten
Subtypen
• C-I, 1x2 rijstroken
• C-IIa, 1+2 rijstroken zonder rijbaanscheiding
• C-IIIb, 1+2 rijstroken met rijbaanscheiding
• C-III, 1x4 rijstroken
• C-IV, 2x2 rijstroken
• C-V, 2x3 rijstroken
Extra eisen bij C-II
• Minimale lengte inhaalstrook: 1 kilometer
• Maximale lengte inhaalstrook: 2 kilometer
• Minimale ruimte bij begin-wisselpunt: 5 meter
• Minimale ruimte bij eind-wisselpunt: 30 meter
Type D: Via (BiBeKo)
• Normale weg binnen de bebouwde kom
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijstrook | 2,5 m | 3 m |
Vluchtstrook | 0 m | 0 m |
Redresseringstrook (indien aanwezig) | 0 m | 0,25 m |
Middenberm (indien aanwezig) | 0,5 m | 2 m |
Markering
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 1 meter lang met 3 meter tussenruimte (bij 50 km/h)
• Onderbroken lijn tussen rijstroken, 3 meter lang met 9 meter tussenruimte (bij 70 km/h)
• Geen lijn aan de zijkanten
Subtypen
• D-Ia, 1x2 rijstroken, 50 km/h
• D-Ib, 1x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IIa, 1x4 rijstroken, 50 km/h
• D-IIb, 1x4 rijstroken, 70 km/h
• D-IIIa, 2x2 rijstroken, 50 km/h
• D-IIIb, 2x2 rijstroken, 70 km/h
• D-IVa, 2x3 rijstroken, 50 km/h
• D-IVb, 2x3 rijstroken, 70 km/h
• D-Va, 2x4 rijstroken, 50 km/h
• D-Vb, 2x4 rijstroken, 70 km/h
Type E: Via Rurala
• 60 km/h-zone buiten de bebouwde kom
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijbaan | 3 m | 5 m |
Markering
• Geen
Subtypen
• E-I, verhard
• E-II, semi-verhard (grind)
• E-III, onverhard (zand)
Type F: Via Urbana
• 30 km/h-zone binnen de bebouwde kom
Ontwerp
[th][td]Minimumbreedte[/td][td]Standaardbreedte[/td][/th] Rijbaan | 3 m | 5 m |
Markering
• Geen
Subtypen
• F-I, verhard
• F-II, semi-verhard (grind)
• F-III, onverhard (zand)
Type X: Verouderde wegtypen
• Verouderde wegtypen die niet meer nieuw aangelegd mogen worden.
Ontwerp
• Verschillend
Markering
• Verschillend
Subtypen
• X-I, 1x3
• X-II, 1x5
Volledige code
De code wordt aangevuld met plus of mintekens om aan te geven of de weg boven of onder de standaardnorm zit:
• Minimumeisen: =
• Onder standaardnorm: -
• Standaardnorm:
• Boven standaardnorm: +
Een assymetische wegindeling wordt aangegeven door de rijstrookconfiguratie tussen haakjes te vermelden, bijvoorbeeld C-(2+3) is een 2+3-weg buiten de bebouwde kom.
Voorbeelden:
• Minimaal uitgebouwde 2x3 autosnelweg: A-I=
• Standaard uitgebouwde 2+1 autoweg met middenberm: B-IIb
• Boven standaard uitgebouwde 2x4-weg binnen de bebouwde kom: D-Vb+
• Substandaard uitgebouwde niet alternerende 2+1- weg buiten de bebouwde kom: C-(2+1)-