[RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering
Geplaatst: do 26 mei 2011, 00:42
Klik hier voor de kaart !
Wegtypen en maximumsnelheden in Burghteland
In Burghteland zijn er verschillende wegtypes. Voor het ontwerp van verschillende typen wegen gelden verschillende eisen. De nummering loopt altijd zo lang mogelijk door; indien een A-weg verandert in een B-weg, blijft het nummer gelijk. Alle overige wegen hebben een wegnummer zonder prefix.
Wegen worden opgedeeld in A, B en C enerzijds (autosnelweg, rijksweg en normale weg), en in Ruraal en Urbaan anderzijds. Verder bestaan er nog verschillende subtypen.
Er zijn minimumeisen voor de twee hoofdtypen rijksweg (A en B), verder zijn er specifieke richtlijnen voor de categorieën.
Wegcategoriëen A (Ar-I, Ar-II. Au-I, Au-II)
Autowegstatus (motorwegh), om langzaamverkeer te weren
Minstens twee rijstroken per richting, rijstroken minstens 3.20m
Beveiligde middenberm
Pechstrook*: minstens 2.75m
Redresseerstrook: min. 0.20m
Geen gelijkvloerse kruispunten**
Geen erfaansluitingen, spoorwegovergangen of overpaden
Lengte van minstens 2 km, óf aangesloten op rest A-wegennet, óf een aparte aansluiting met afritnummer in de weg zelf.***
*Langdurige ontbreking (>1 km) heeft een verlaging van maximumsnelheid tot gevolg. Mag wel op korte stukken ontbreken (bv. kunstwerken)
**Uitgezonderd toeritdoseerlichten. Rotondes of verkeerslichten komen incidenteel voor op knooppunten; zo lang deze gewoon gelden onder de motorweghrestricties, maakt dat niet uit voor de classificatie.
***Zeer korte stukjes snelweg die niet aan deze eisen voldoen, krijgen geen eigen A-nummer.
Standaardontwerp Ar-I
Ontwerpsnelheid 140 km/u
Verkeersintensiteit: 60% capaciteit*
Rijstrookbreedte 3.75m
Brede middenberm met begroeiing.
Pechstrook: 3.00m
Redresseerstrook: 0.45m
Geen gelijkvloerse kruispunten, knooppunten ongelijkvloers, geen beweegbare bruggen
* Bij overcapaciteit wordt de weg vaak gehercategoriseerd naar categoria Ar-II. Dit houdt echter geen fysieke ombouw in.
Standaardontwerp Ar-II
Ontwerpsnelheid 130 km/u
Rijstrookbreedte 3.55m
Beveiligde middenberm.
Pechstrook: 2.80m
Redresseerstrook: 0.25m
Geen gelijkvloerse kruispunten, knooppunten ongelijkvloers of meerstrooksrotonde
Standaardontwerp Au-I
Minstens 2x3 rijstroken.
Ontwerpsnelheid 130 km/u
Rijstrookbreedte 3.55m
Beveiligde middenberm.
Pechstrook: 2.80m
Redresseerstrook: 0.25m
Geen gelijkvloerse kruispunten, knooppunten ongelijkvloers, geen beweegbare bruggen
Standaardontwerp Au-II
Ontwerpsnelheid 110 km/u
Rijstrookbreedte 3.45m
Betonnen jersey.
Pechstrook: 2.80m (indien aanwezig)
Redresseerstrook: 0.25m
Geen gelijkvloerse kruispunten, knooppunten ongelijkvloers of meerstrooksrotonde
Minimumontwerpeisen wegcategorieën B (Br-I, Br-II, Br-IIa, Bu-I, Bu-II)
Rijstrookbreedte: minstens 3.10 m
Redresseerstrook: min. 0.15m
Geen pechstrook noodzakelijk, wel redresseerstrook aan de rechterkant
Standaardontwerp Br-I:
Ontwerpsnelheid 120 km/u
Beveiligde middenberm.
Rijstrookbreedte: 3.40m
Redresseerstrook: 0.20m
Halve pechstrook van ongeveer 1.5m breed
Minstens 2 km tussen kruispunten. Alleen kruispunten met belangrijke wegen, andere wegen kruisen door middel van viaducten. Vaak ook met ongelijkvloerse kruisingen.
Erfaansluitingen en overpaden afgeraden.
Motorweghstatus aangeraden (zonder motorweghstatus = max. 90 km/u)
Standaardontwerp Br-II:
Ontwerpsnelheid 110 km/u
Rijstrookbreedte: 3.30m
Redresseerstrook: 0.20m
Halve pechstrook van ongeveer 1.5m breed
Minstens 2 km tussen kruispunten. Alleen kruispunten met belangrijke wegen, andere wegen kruisen door middel van viaducten. Vaak ook met ongelijkvloerse kruisingen.
Standaardontwerp Br-IIa:
2+1 alternerend
Motorwegh
Ontwerpsnelheid 120 km/u
Rijstrookbreedte: 3.40m
Redresseerstrook: 0.20m
Minstens 2 km tussen kruispunten. Alleen kruispunten met belangrijke wegen, andere wegen kruisen door middel van viaducten. Vaak ook met ongelijkvloerse kruisingen.
Standaardontwerp Bu-I
-Ontwerpsnelheid 70 km/u*
-Verbod op voetgangers/fietsers of Motorwegh
-Rijstrookbreedte: minstens 3.10m
-Beperkte hoeveelheid gelijkvloerse kruispunten, erfaansluitingen en overpaden
* Incidenteel is 90 km/u toegestaan op zeer goed uitgebouwde stadswegen
Standaardontwerp Bu-II
-Ontwerpsnelheid 70 km/u
-Verbod op voetgangers/fietsers of Motorwegh
-Rijstrookbreedte: minstens 3.10m
-Beperkte hoeveelheid gelijkvloerse kruispunten, erfaansluitingen en overpaden
Standaardontwerp Cr-I:
Ontwerpsnelheid 80 km/u*
Rijstrookbreedte: 3.05m
Redresseerstrook: 0.20m
*Wegen met motorweghstatus kunnen 100 km/u zijn.
Standaardontwerp Cr-II:
Ontwerpsnelheid: 60 km/u*
Rijbaanbreedte: meestal 5m
* soms is 80 km/u toegestaan; niet het hele platteland is een zone-60 in Burghteland
Standaardontwerp Cu-I
-Mag 2x2 zijn (meestal niet)
-Ontwerpsnelheid 50 km/u*
-Rijbaan in asfalt
-Rijbaanbreedte: meestal 7m
-Trottoir voor voetgangers
*Soms wordt 70 km/u toegestaan, maar het overgrote deel van de 70 km/u wegen is óf ter plekke 2x2, of B-gecategoriseerd
Standaardontwerp Cu-II
-Ontwerpsnelheid 30 km/u of stapvoets
-Rijbaan in klinkers of onverhard
Standaardmaximumsnelheden
Tenzij anders aangegeven, geldt de volgende maximumsnelheid.
Buiten de bebouwde kom
Twee rijstroken per rijrichting, verhard: 120 km/u, Vmin 70 km/u
Andere verharde wegen (met bord 'MOTORWEGH'): 100 km/u, Vmin 50 km/u
Andere verharde wegen (zonder bord 'MOTORWEGH'): 80 km/u
Wegen met losse verharding, zonder verharding of ZONE-60: 60 km/u
Binnen de bebouwde kom
Twee rijstroken per rijrichting, verhard: 70 km/u
Andere verharde wegen (met bord 'MOTORWEGH'): 70 km/u
Andere verharde wegen (zonder bord 'MOTORWEGH'): 50 km/u
Wegen met losse verharding, zonder verharding, straatstenen/klinkers, woonerven of ZONE-30: 30 km/u
Visualisaties
Visualisaties van kp. Egseplein