[KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Moderator: Matt
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat je niet de enige was die een staatshoofd naar zichzelf vernoemde
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ja, dat kan wel kloppen. Dat hoort er ook een beetje bij denk ik. Het is een fantastieland en uiteindelijk is het dan een beetje ''jouw'' eigen landje
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
En ja, het hoort erbij. Nieuwe koning in Nederland zorgt ook voor verhalen in Koninkrijk Benjiland. Een stuk uit het Koeningsblaad, een maandelijks blad met daarin allerlei nieuws over het land, het koningshuis en dergelijke:
Koeningsblaad schreef:Benjamin klaar voor toekomst
Vanwege alle koninklijke plechtigheden en feestelijkheden in Nederland bij de abdicatie van koningin Beatrix en de inhuldiging van koning Willem-Alexander vandaag kwamen ook de verhalen rond de Benjilandse monarchie op gang. Vorige week verscheen er een interview met koning Jan-Cornelius van der Velden en zoon en kroonprins Benjamin, waarin een vooruitblik werd gegeven op de toekomst en de opvolging van Benjamin over enkele tientallen jaren mocht Jan-Cornelius ermee stoppen of eerder moeten stoppen.
Vooralsnog zijn er absoluut nog geen plannen voor Jan-Cornelius om binnenkort op te stappen en met 59 jaar is de koning nog relatief jong. Zijn zoon Benjamin wordt in december 21 jaar en wordt langzaamaan ook al klaargestoomd om hetzelfde te doen wat koning Willem-Alexander vandaag in Nederland heeft gedaan: zijn ouder opvolgen.
Benjamin zegt zelf klaar al klaar te zijn om de grote doch ceremoniële taak op zich te nemen. Hij noemt het zelf een enorm grote eer later in de voetsporen van zijn vader te mogen treden en daarmee het land te vertegenwoordigen voor het eigen volk en het buitenland. Hij respecteert echter wel het feit dat hij waarschijnlijk nog enkele tientallen jaren zal moeten wachten, maar volgens hem is dat geen probleem: ‘’Mijn vader vervult zijn taak fantastisch, we zijn in het hele land trots op hem en willen vooral dat dat nog heel lang zo blijft.’’
Het hele interview is terug te zien op de site, of in het maandelijkse blad te lezen, die komende maandag weer zal verschijnen.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Het Benjilands
Het Benjilands is de huidige staatstaal die wordt gesproken in Benjiland. Het Benjilands werd in 1946 de officiële taal, nadat Benjiland onafhankelijk werd verklaard, ook al werd de taal al veel langer gesproken. Verreweg de meeste inwoners van Benjiland spreken deze taal (79%), die een combinatie is tussen (vooral) Limburgs, Brabants en Vlaams. Ook zijn er hier en daar wat Duitse en Franse invloeden. De taal ontstond al rond 1830, toen de Nederlanders (vooral Limburgers, Brabanders en Belgen) de Fransen versloegen, en de baas werden op het land. De basis van de taal en de opbouw qua grammatica zijn vrijwel gelijk aan het Nederlands, alleen de klanken en uitspraken zijn meestal anders.
Om de Benjilandse taal te 'beschermen' is er tegenwoordig een redelijk streng taalbeleid ten opzichte van immigranten. De Benjilandse taal moet voor immigranten redelijk goed worden beheerst. Bij de inburgeringscursus moeten de immigranten een redelijk vloeiend gesprek kunnen voeren, en zijn er allerlei taaltoetsen. Dit geldt uiteraard niet voor vluchtelingen, die slechts tijdelijk in Benjiland verblijven. Het Benjilands wordt dus door 79% van de Benjilanders gesproken, wat volgens sommige groeperingen nog veel te weinig is, maar ook in Maldaria zijn er grote groepen mensen die het Benjilands beweren en waar het Benjilands zelfs een tweede taal is op verkeersborden en bewegwijzering. Al met al komt deze mooie taal dus nog vrij veel voor.
Persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden
Aantal werkwoorden in infinitief, verleden tijd en voltooid deelwoord
Het Benjilands is de huidige staatstaal die wordt gesproken in Benjiland. Het Benjilands werd in 1946 de officiële taal, nadat Benjiland onafhankelijk werd verklaard, ook al werd de taal al veel langer gesproken. Verreweg de meeste inwoners van Benjiland spreken deze taal (79%), die een combinatie is tussen (vooral) Limburgs, Brabants en Vlaams. Ook zijn er hier en daar wat Duitse en Franse invloeden. De taal ontstond al rond 1830, toen de Nederlanders (vooral Limburgers, Brabanders en Belgen) de Fransen versloegen, en de baas werden op het land. De basis van de taal en de opbouw qua grammatica zijn vrijwel gelijk aan het Nederlands, alleen de klanken en uitspraken zijn meestal anders.
Om de Benjilandse taal te 'beschermen' is er tegenwoordig een redelijk streng taalbeleid ten opzichte van immigranten. De Benjilandse taal moet voor immigranten redelijk goed worden beheerst. Bij de inburgeringscursus moeten de immigranten een redelijk vloeiend gesprek kunnen voeren, en zijn er allerlei taaltoetsen. Dit geldt uiteraard niet voor vluchtelingen, die slechts tijdelijk in Benjiland verblijven. Het Benjilands wordt dus door 79% van de Benjilanders gesproken, wat volgens sommige groeperingen nog veel te weinig is, maar ook in Maldaria zijn er grote groepen mensen die het Benjilands beweren en waar het Benjilands zelfs een tweede taal is op verkeersborden en bewegwijzering. Al met al komt deze mooie taal dus nog vrij veel voor.
Persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden
- Spoiler: weergeven
Aantal werkwoorden in infinitief, verleden tijd en voltooid deelwoord
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- Spoiler: weergeven
- TzM23
- Geoficticus
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
- Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Mooi en uitgebreid! Het lijkt me niet heel moeilijk om te leren, maar wel een leuke taal!
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Wauw, zeker heel goed uitgewerkt!
• [EDU] Demokratiske Republyke Eduko • [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script] •
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Dank mannen, ik heb er dan ook een heel aantal uurtjes aan gewerkt!
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Familiebanden
Over het algemeen genomen is de familie erg belangrijk in Benjiland. Hoewel ruzies en scheidingen altijd voor kunnen komen, is de familie over het algemeen erg hecht. Ook schoonfamilies zijn vrijwel altijd hecht met de andere families. Ondanks de trend van individualisering waarin elk individu meer en meer voor eigen succes gaat, blijft de familie de hoeksteen van de samenleving en de veilige plek om altijd op terug te vallen voor steun en liefde.
Normalerwijs gaan de kinderen rond het 20e levensjaar de deur uit om op zichzelf te wonen. Dat is dan in een relatie, vanwege de studie of gewoon vanwege de leeftijd en de drang naar een eigen huis. Uiteraard kunnen ze altijd terugkomen bij de ouders wanneer er problemen zijn. Het ‘eigen bloed’ telt zwaar in Benjiland: je laat een familielid nooit in de steek.
Het is gebruikelijk om enkele keren per week bij elkaar langs te komen en gezellig met de familie te dineren. Ook weekendjes weg komen vaak voor en zomervakanties worden ook vaak samen besteed. In de zomer is het gebruikelijk om regelmatig met het hele gezin te barbecueën.
De ouders blijven vaak alleen achter in huis als alle kinderen de deur uit zijn. Zoals gezegd is het wel gebruikelijk dat de kinderen nog geregeld over de vloer komen. Kinderen gaan vaak met hun kinderen op bezoek bij de ouders en gootouders. Vaak in het weekend als ze vrij zijn. Verder leven de ouders zelfstandig verder, hoewel er altijd een hechte band en contact blijft.
Als de ouders een stuk ouder worden en niet meer in staat zijn om zelfstandig te leven, is het gebruikelijk dat ze weer terug bij (één van) de kinderen thuis komen wonen. Vanwege de niet zo goede ouderenzorg in Benjiland en het ontbreken van bejaardentehuizen zijn de ouders op de kinderen aangewezen. Als een soort van wederkerend gebruik moeten de kinderen nu thuiszorg verlenen aan de ouders. Er zijn wel verzorgingstehuizen waar de ouderen terecht kunnen, als men in een dergelijk slechte staat verkeerd waarbij de kinderen niet meer in staat zijn om hun ouders thuis te verzorgen.
Als een ouder of familielid overlijdt, is er altijd veel verdriet en een rouwproces van enkele weken tot maanden. Bij de ouders wordt het totale vermogen verdeeld over de kinderen en eventueel kleinkinderen. Al met al wordt het hele leven van een Benjilander gemaakt, beïnvloedt en afgerond bij en door de familie, die de rode draad is.
Over het algemeen genomen is de familie erg belangrijk in Benjiland. Hoewel ruzies en scheidingen altijd voor kunnen komen, is de familie over het algemeen erg hecht. Ook schoonfamilies zijn vrijwel altijd hecht met de andere families. Ondanks de trend van individualisering waarin elk individu meer en meer voor eigen succes gaat, blijft de familie de hoeksteen van de samenleving en de veilige plek om altijd op terug te vallen voor steun en liefde.
Normalerwijs gaan de kinderen rond het 20e levensjaar de deur uit om op zichzelf te wonen. Dat is dan in een relatie, vanwege de studie of gewoon vanwege de leeftijd en de drang naar een eigen huis. Uiteraard kunnen ze altijd terugkomen bij de ouders wanneer er problemen zijn. Het ‘eigen bloed’ telt zwaar in Benjiland: je laat een familielid nooit in de steek.
Het is gebruikelijk om enkele keren per week bij elkaar langs te komen en gezellig met de familie te dineren. Ook weekendjes weg komen vaak voor en zomervakanties worden ook vaak samen besteed. In de zomer is het gebruikelijk om regelmatig met het hele gezin te barbecueën.
De ouders blijven vaak alleen achter in huis als alle kinderen de deur uit zijn. Zoals gezegd is het wel gebruikelijk dat de kinderen nog geregeld over de vloer komen. Kinderen gaan vaak met hun kinderen op bezoek bij de ouders en gootouders. Vaak in het weekend als ze vrij zijn. Verder leven de ouders zelfstandig verder, hoewel er altijd een hechte band en contact blijft.
Als de ouders een stuk ouder worden en niet meer in staat zijn om zelfstandig te leven, is het gebruikelijk dat ze weer terug bij (één van) de kinderen thuis komen wonen. Vanwege de niet zo goede ouderenzorg in Benjiland en het ontbreken van bejaardentehuizen zijn de ouders op de kinderen aangewezen. Als een soort van wederkerend gebruik moeten de kinderen nu thuiszorg verlenen aan de ouders. Er zijn wel verzorgingstehuizen waar de ouderen terecht kunnen, als men in een dergelijk slechte staat verkeerd waarbij de kinderen niet meer in staat zijn om hun ouders thuis te verzorgen.
Als een ouder of familielid overlijdt, is er altijd veel verdriet en een rouwproces van enkele weken tot maanden. Bij de ouders wordt het totale vermogen verdeeld over de kinderen en eventueel kleinkinderen. Al met al wordt het hele leven van een Benjilander gemaakt, beïnvloedt en afgerond bij en door de familie, die de rode draad is.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Opvallend dat in veel landen op dit forum de familie een veel sterker 'instituut' is dan in de Lage Landen. Dat geldt overigens ook voor mijn landen Brilamontië en Sustulië.
Dat zegt denk ik toch wel iets over hoe we (kritisch) ten opzichte van onze eigen maatschappij staan.
Dat zegt denk ik toch wel iets over hoe we (kritisch) ten opzichte van onze eigen maatschappij staan.
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Misschien komt dat eerder doordat Nederland een uitzondering is. In de meeste andere landen is familie ook een stuk belangrijker dan hier.
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Leuk dat er wat van het Benjilands is vastgesteld! Het is erg interessant om te lezen en leuk dat je uiteindelijk toch een heel andere taal hebt dan het Nederlands.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Dat viel mij ook al op ja. In Nederland willen we wel een sterke familieband maar door alle technologische ontwikkelingen en zeer sterke individualisering wordt het in Nederland gewoon minder denk ik. Plus de algehele achteruitgang van de samenleving, maar goed, dat is een totaal andere discussie die we hier niet gaan voerenKaaiman schreef:Opvallend dat in veel landen op dit forum de familie een veel sterker 'instituut' is dan in de Lage Landen. Dat geldt overigens ook voor mijn landen Brilamontië en Sustulië. Dat zegt denk ik toch wel iets over hoe we (kritisch) ten opzichte van onze eigen maatschappij staan.
Dank je! Ik heb wel eens een verwijt gekregen dat Benjiland een Nederland 2.0 was. Hoewel dat niet leuk is om te horen, klopte het wel een beetje. Daarom dat ik al een aantal maanden probeer Benjiland zoveel mogelijk eigen karakter te geven, onder andere met de taal. Volgens mij is dat wel redelijk geluktMatt schreef:Leuk dat er wat van het Benjilands is vastgesteld! Het is erg interessant om te lezen en leuk dat je uiteindelijk toch een heel andere taal hebt dan het Nederlands.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Dank je. Het is ook de bedoeling dat ze fel zijn. Ze moeten zowel overdag als 's nachts goed opvallen. Dat gaat nu zeker lukken. Ook de sirenes van de hulpdiensten heb ik paraat. Voor de ambulances is dat de drietoon zoals we die in Nederland kenden: http://www.youtube.com/watch?v=il-XPn_okEw .
Voor de brandweer geldt hetzelfde (0:00 - 0:35): http://www.youtube.com/watch?v=jxCPVHQ-HdE.
Voor de politievoertuigen echter, een andere sirene. Namelijk deze, die van de NYPD. Er is daarin wel één verschil, er wordt niet zoveel mee gespeeld als in het filmpje want dat is een beetje overdreven: http://www.youtube.com/watch?v=1bDqb7_6plg
Voor de brandweer geldt hetzelfde (0:00 - 0:35): http://www.youtube.com/watch?v=jxCPVHQ-HdE.
Voor de politievoertuigen echter, een andere sirene. Namelijk deze, die van de NYPD. Er is daarin wel één verschil, er wordt niet zoveel mee gespeeld als in het filmpje want dat is een beetje overdreven: http://www.youtube.com/watch?v=1bDqb7_6plg
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Grappig, ik heb een half concept over de hulpdiensten klaarstaan, ook met geluiden van sirenes enzo!
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ik had het geluid van de politie zelf in een muziekbestand gezet, met de verschillende soorten sirenes die ze kunnen gebruiken achter elkaar: http://snk.to/f-c7nio5ic
Waarschuwing: zet het geluid niet te hard
Waarschuwing: zet het geluid niet te hard
- TzM23
- Geoficticus
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
- Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Leuk! Zelf had ik hier ook ideeën over, zo wilde ik voor ambulances de Italiaanse gebruiken. Ik kan helaas de bestanden nu niet beluisteren, maar dat ligt aan mij.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Oké, de Italiaanse vind ik echt overdreven crisis veroorzaken. Die is gewoon net iets té heftig mijns inziens. Zelf vind ik de tweetoon, drietoon en de wail prima.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Fietscultuur van Benjiland
Fietsen is in Benjiland redelijk populair. Dat is al heel lang het geval. Al sinds net na de komst van de Nederlanders in Benjiland is de fiets een bekend vervoersmiddel geworden. Wat Benjilanders van de Nederlander hebben overgenomen is het feit dat ze zuinige mensen zijn en volgens anderen zelfs ‘gierig’. Benjiland is relatief plat met niet al te veel bergen en heuvels. Hierdoor wordt het fietsen een stuk beter mogelijk gemaakt. Naast recreatief fietsen is er ook nog sportief fietsen als in wielrennen en bmx’en, al zijn deze sporten vrij klein in Benjiland vanwege het ontbreken van echte grote bergen. Naast de Benjilandse heuveltjes en kleine bergen zijn er uiteraard in Maldaria wel wat bergen te vinden. Hier gaan dan ook veel Benjilanders naartoe om daar te fietsen. Ook wordt er gedacht over een fietsronde door Benjiland en Maldaria heen. Echter, ondanks alles valt in vergelijking met Nederland de fietscultuur van Benjiland nog reuze mee.
Dat heeft te maken met het net genoemde landschap, maar ook omdat de afstanden tussen dorpen vaak relatief groot is. Bovendien is de fietsinfrastructuur (zeker) buiten de bebouwde kom vaak slecht. Veelal moeten fietsers op de halve vluchtstroken van provinciale wegen fietsen waar het verkeer ongeveer 90 km/h rijdt. Dit levert uiteraard gevaarlijke situaties op. Om dit tegen te gaan is er dit jaar een programma gestart die de fietsvoorzieningen moet verbeteren. Zo komen er zowel binnen maar zeker ook buiten de bebouwde kom meer vrijliggende fietspaden te liggen en zullen er meer aparte verkeerslichten speciaal voor fietsers komen, zodat ze niet langer met het autoverkeer mee hoeven. Uit Europese landen is gebleken dat dit enorme winst oplevert voor het fietsgebruik en voor de verkeersveiligheid.
Ook is sinds 1 mei dit jaar de valhelm voor fietsers onder de 16 jaar verplicht. Het wordt al jaren steeds drukker op de wegen in Benjiland, en dat leidt met name voor fietsers vaak tot grote onveiligheid bij conflictpunten met autoverkeer. Naar aanleiding van een aantal zware ongelukken waaronder een aantal dodelijke heeft de overheid besloten de valhelm voor jonge fietsers verplicht te maken.
Wat betreft de rol van de fiets en haar gebruikers in het dagelijkse verkeer is er een duidelijk onderscheid te vinden. Binnen de bebouwde kom zal de fietser vrij vaak in de voorrang worden gehouden en daarbuiten altijd uit de voorrang. De prioriteit ligt wel vrij vaak nog bij de auto, omdat men vindt dat het niet veilig is om fietsers als levende snelheidsremmer te gebruiken. Binnen de bebouwde kom verschilt het ook nog vaak of fietsers voorrang hebben of niet. Meestal bij rotondes wel, en bij gewone voorrangskruisingen over oversteken niet. Dit vanwege het zojuist genoemde effect van ‘levende snelheidsremmer’. Omdat fietsvoorzieningen nog niet overal zo goed zijn en fietsers nog vrij vaak op de rijbaan moeten rijden geldt voor hun de plicht om in dat geval niet met meerdere mensen naast elkaar te fietsen en om zoveel mogelijk rechts te houden.
In woonwijken (woonerven of 30 km/h zones) rijden fietsers altijd gewoon op de rijbaan. Er is dan een rijloper zonder wegmarkering aanwezig waar de weggebruikers onderling het verkeer moeten regelen. Het is in tegenstelling tot andere landen niet zo dat 30-zones te pas en te onpas worden gecreëerd. Alleen in échte verblijfsgebieden en wijken wordt dit gedaan. Niet wanneer dit ten koste gaat van de doorstroming, bereikbaarheid of zelfs veiligheid (te druk is ook onveilig). Op dorps- of stadswegen (50 km/h) zijn er soms wel en soms niet fietsstroken aanwezig. Incidenteel ook vrijliggende fietspaden. Bij kruisingen met verkeerslichten gaat het fietsverkeer nog vrij vaak met het autoverkeer mee, wat fietsers een onveilig gevoel geeft (wat vaak terecht is: er gebeuren veel ongevallen). De laatste jaren zijn langs drukke 50 km/h wegen al veel vrijliggende fietspaden gemaakt zodat fietsers daar niet meer tussen het autoverkeer hoeven te rijden. In de toekomst zal dit steeds meer en meer gebeuren.
Hetzelfde geldt voor wegen buiten de bebouwde kom. Daar zullen vrijliggende fietspaden aangelegd worden zodat fietsers niet meer over de vluchtstroken hoeven te rijden. Met al deze maatregelen probeert de Benjilandse overheid het fietsgebruik beter en veiliger te maken en ervoor te zorgen dat nog meer mensen gebruik gaan maken van de fiets. Want hoewel het openbaar vervoer goed geregeld is en goed is voor het milieu, is fietsen nog beter en ook nog eens gezond.
Tot slot is er nog het probleemstuk van het parkeren van de fiets en de zogenoemde 'zwerffietsen'. In Amsterdam, Nederland, is het begrip 'zwerffiets' al geruime tijd overbekend. Straten en pleinen staan voor met geparkeerde fietsen die van niemand lijken te zijn. Al maanden staan ze er zonder te worden opgehaald. De eigenaren laten ze in de steek of raken ze kwijt. Ook belanden veel fietsen in sloten en grachten. Bovendien moet er steeds meer ruimte worden gemaakt om fietsen te kunnen parkeren. Er komen er steeds meer, en dat wil men ook, maar men moet ze ook ergens kwijt kunnen. Om het parkeerprobleem op te lossen komen er op veel openbare plaatsen fietsenstallingen en komen er bij stations ook grote fietsenstallingen. Wat betreft de mogelijke bedreiging van zwerffietsen is er nog geen oplossing: men wil eerst afwachten of dit probleem zich ook daadwerkelijk gaat voordoen.
Fietsen is in Benjiland redelijk populair. Dat is al heel lang het geval. Al sinds net na de komst van de Nederlanders in Benjiland is de fiets een bekend vervoersmiddel geworden. Wat Benjilanders van de Nederlander hebben overgenomen is het feit dat ze zuinige mensen zijn en volgens anderen zelfs ‘gierig’. Benjiland is relatief plat met niet al te veel bergen en heuvels. Hierdoor wordt het fietsen een stuk beter mogelijk gemaakt. Naast recreatief fietsen is er ook nog sportief fietsen als in wielrennen en bmx’en, al zijn deze sporten vrij klein in Benjiland vanwege het ontbreken van echte grote bergen. Naast de Benjilandse heuveltjes en kleine bergen zijn er uiteraard in Maldaria wel wat bergen te vinden. Hier gaan dan ook veel Benjilanders naartoe om daar te fietsen. Ook wordt er gedacht over een fietsronde door Benjiland en Maldaria heen. Echter, ondanks alles valt in vergelijking met Nederland de fietscultuur van Benjiland nog reuze mee.
Dat heeft te maken met het net genoemde landschap, maar ook omdat de afstanden tussen dorpen vaak relatief groot is. Bovendien is de fietsinfrastructuur (zeker) buiten de bebouwde kom vaak slecht. Veelal moeten fietsers op de halve vluchtstroken van provinciale wegen fietsen waar het verkeer ongeveer 90 km/h rijdt. Dit levert uiteraard gevaarlijke situaties op. Om dit tegen te gaan is er dit jaar een programma gestart die de fietsvoorzieningen moet verbeteren. Zo komen er zowel binnen maar zeker ook buiten de bebouwde kom meer vrijliggende fietspaden te liggen en zullen er meer aparte verkeerslichten speciaal voor fietsers komen, zodat ze niet langer met het autoverkeer mee hoeven. Uit Europese landen is gebleken dat dit enorme winst oplevert voor het fietsgebruik en voor de verkeersveiligheid.
Ook is sinds 1 mei dit jaar de valhelm voor fietsers onder de 16 jaar verplicht. Het wordt al jaren steeds drukker op de wegen in Benjiland, en dat leidt met name voor fietsers vaak tot grote onveiligheid bij conflictpunten met autoverkeer. Naar aanleiding van een aantal zware ongelukken waaronder een aantal dodelijke heeft de overheid besloten de valhelm voor jonge fietsers verplicht te maken.
Wat betreft de rol van de fiets en haar gebruikers in het dagelijkse verkeer is er een duidelijk onderscheid te vinden. Binnen de bebouwde kom zal de fietser vrij vaak in de voorrang worden gehouden en daarbuiten altijd uit de voorrang. De prioriteit ligt wel vrij vaak nog bij de auto, omdat men vindt dat het niet veilig is om fietsers als levende snelheidsremmer te gebruiken. Binnen de bebouwde kom verschilt het ook nog vaak of fietsers voorrang hebben of niet. Meestal bij rotondes wel, en bij gewone voorrangskruisingen over oversteken niet. Dit vanwege het zojuist genoemde effect van ‘levende snelheidsremmer’. Omdat fietsvoorzieningen nog niet overal zo goed zijn en fietsers nog vrij vaak op de rijbaan moeten rijden geldt voor hun de plicht om in dat geval niet met meerdere mensen naast elkaar te fietsen en om zoveel mogelijk rechts te houden.
In woonwijken (woonerven of 30 km/h zones) rijden fietsers altijd gewoon op de rijbaan. Er is dan een rijloper zonder wegmarkering aanwezig waar de weggebruikers onderling het verkeer moeten regelen. Het is in tegenstelling tot andere landen niet zo dat 30-zones te pas en te onpas worden gecreëerd. Alleen in échte verblijfsgebieden en wijken wordt dit gedaan. Niet wanneer dit ten koste gaat van de doorstroming, bereikbaarheid of zelfs veiligheid (te druk is ook onveilig). Op dorps- of stadswegen (50 km/h) zijn er soms wel en soms niet fietsstroken aanwezig. Incidenteel ook vrijliggende fietspaden. Bij kruisingen met verkeerslichten gaat het fietsverkeer nog vrij vaak met het autoverkeer mee, wat fietsers een onveilig gevoel geeft (wat vaak terecht is: er gebeuren veel ongevallen). De laatste jaren zijn langs drukke 50 km/h wegen al veel vrijliggende fietspaden gemaakt zodat fietsers daar niet meer tussen het autoverkeer hoeven te rijden. In de toekomst zal dit steeds meer en meer gebeuren.
Hetzelfde geldt voor wegen buiten de bebouwde kom. Daar zullen vrijliggende fietspaden aangelegd worden zodat fietsers niet meer over de vluchtstroken hoeven te rijden. Met al deze maatregelen probeert de Benjilandse overheid het fietsgebruik beter en veiliger te maken en ervoor te zorgen dat nog meer mensen gebruik gaan maken van de fiets. Want hoewel het openbaar vervoer goed geregeld is en goed is voor het milieu, is fietsen nog beter en ook nog eens gezond.
Tot slot is er nog het probleemstuk van het parkeren van de fiets en de zogenoemde 'zwerffietsen'. In Amsterdam, Nederland, is het begrip 'zwerffiets' al geruime tijd overbekend. Straten en pleinen staan voor met geparkeerde fietsen die van niemand lijken te zijn. Al maanden staan ze er zonder te worden opgehaald. De eigenaren laten ze in de steek of raken ze kwijt. Ook belanden veel fietsen in sloten en grachten. Bovendien moet er steeds meer ruimte worden gemaakt om fietsen te kunnen parkeren. Er komen er steeds meer, en dat wil men ook, maar men moet ze ook ergens kwijt kunnen. Om het parkeerprobleem op te lossen komen er op veel openbare plaatsen fietsenstallingen en komen er bij stations ook grote fietsenstallingen. Wat betreft de mogelijke bedreiging van zwerffietsen is er nog geen oplossing: men wil eerst afwachten of dit probleem zich ook daadwerkelijk gaat voordoen.
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Mooi stukje ! Benjiland lijkt qua fietsinfra een beetje op Burghteland, maar in Burghteland is er meer verschil tussen bergachtige gebieden (nagenoeg geen infra) en vlakke, stedelijke gebieden (infra vergelijkbaar met bijvoorbeeld België); vaak kunnen fietsers buiten de bebouwde kom ook terecht op ventwegen (in eerste instantie bedoeld voor tractors, maar dus ook voor fietsers).
Over zweffietsen: in Nieuw-Vlissingen speelt dit probleem al een tijdje, en het is nu mogelijk om als bewoner een fiets die er te lang staat aan te geven bij de politie (inclusief foto). Als hij er nog eens twee weken op de zelfde plek blijft staan, kan de gemeente deze verwijderen. Deze actie heeft erg veel succes. Ook zijn er nu zones waar geen fietsen geparkeerd mogen worden (vroeger waren hier geen regels voor), vooral in nauwe steegjes en op andere plekken waar fietsen als hinderlijk worden ervaren, bijvoorbeeld winkelstraten.
Over zweffietsen: in Nieuw-Vlissingen speelt dit probleem al een tijdje, en het is nu mogelijk om als bewoner een fiets die er te lang staat aan te geven bij de politie (inclusief foto). Als hij er nog eens twee weken op de zelfde plek blijft staan, kan de gemeente deze verwijderen. Deze actie heeft erg veel succes. Ook zijn er nu zones waar geen fietsen geparkeerd mogen worden (vroeger waren hier geen regels voor), vooral in nauwe steegjes en op andere plekken waar fietsen als hinderlijk worden ervaren, bijvoorbeeld winkelstraten.
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ik lees dat de Nederlanders er al waren voor 1800, terwijl de fiets met trappers, en zeker met ketting, een laat-19e-eeuwse uitvinding is. De Nederlanders kunnen dus geen fietscultuur meegebracht hebben toen ze naar Benjiland kwamen. De zuinigheid natuurlijk wel, maar dat lijkt me geen direct verband te hebben met fietsen. Fietsen was vanaf 1850 immers alleen weggelegd voor welgestelden. Pas tegen de eeuwwisseling rond 1900 werd de fiets in Nederland meer gemeengoed bij het volk. :idea:Al sinds net na de komst van de Nederlanders in Benjiland is de fiets een bekend vervoersmiddel geworden.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_fiets.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ongelukkig geformuleerd. Het had moeten zijn in de periode na de oorlog tussen Nederland en Frankrijk, dus moest eind 19e begin 20e eeuw zijn. Stom van mij, iets te snel getypt vannacht. Zoals het er nu staat is inderdaad historisch gezien niet mogelijk. Goed gezien!
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Ik zit nog een naar jouw politieauto te kijken, maar dit is waarschijnlijk een unieke uitvoering van de Vauxhall Vectra. Vauxhall heeft namelijk alleen maar rechtsgestuurde auto's (in het VK hebben ze geen Opel).
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur
Dat klopt. Dit is zeker een unieke versie. Normaal zijn politieauto's ook geen Vauxhalls maar gewone Opels, Volkswagens of Renaults. Heel scherp dat je het ziet overigens. Ik ging er even vanuit dat niemand het zou merken...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast