[KBL] Verkeer en Vervoer
Moderator: Matt
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
De kentekenplaten van Benjiland
*Voetnoot 1: Bij de platen voor de personenauto's staat de eerste letter vast voor de regio. Een indeling van de regio's van Benjiland volgt later. 'E' is in ieder geval regio Eindhoven.
*Voetnoot 2: Bij de overheidsplaten staan de letters 'P, A, B, K, R en M' vast. Deze letters staan respectievelijk voor politie, ambulance, brandweer, koningshuis, regering en militair.
*Voetnoot 1: Bij de platen voor de personenauto's staat de eerste letter vast voor de regio. Een indeling van de regio's van Benjiland volgt later. 'E' is in ieder geval regio Eindhoven.
*Voetnoot 2: Bij de overheidsplaten staan de letters 'P, A, B, K, R en M' vast. Deze letters staan respectievelijk voor politie, ambulance, brandweer, koningshuis, regering en militair.
Re: [KBL] Infrastructuur
Mooi, vooral dat schildje in de blauwe band!
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.
Re: [KBL] Infrastructuur
Mooi gedaan, maar het klopt niet helemaal.
Je hebt het kenteken voor je motoren en personenauto's hetzelfde maar op verschillend formaat, maar dat zie je niet als je het invoerd op bijv. je computer. Dus ook niet apart 1.757.600 per regio, maar samen 1757.600 per regio. En je hebt geen rekening gehouden met het cijfer 0 en de letter o
Je hebt het kenteken voor je motoren en personenauto's hetzelfde maar op verschillend formaat, maar dat zie je niet als je het invoerd op bijv. je computer. Dus ook niet apart 1.757.600 per regio, maar samen 1757.600 per regio. En je hebt geen rekening gehouden met het cijfer 0 en de letter o
Re: [KBL] Infrastructuur
Ik denk dat ik dan maar Bitstream Vera Sans Mono als font gebruik.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Jij hebt volgens mij precies hetzelfde gedaanMikeS schreef:Je hebt het kenteken voor je motoren en personenauto's hetzelfde maar op verschillend formaat, maar dat zie je niet als je het invoerd op bijv. je computer. Dus ook niet apart 1.757.600 per regio, maar samen 1757.600 per regio.
Daar kun je niet over oordelen, omdat je de O niet hebt gezien. Je ziet alleen de 0 hier. De O in dit lettertype heeft namelijk een inham in het rondje, waardoor je dus wél onderscheid hebtMikeS schreef:En je hebt geen rekening gehouden met het cijfer 0 en de letter o
Re: [KBL] Infrastructuur
Maar niet een heel duidelijk onderscheidSnelwegfreak schreef:Daar kun je niet over oordelen, omdat je de O niet hebt gezien. Je ziet alleen de 0 hier. De O in dit lettertype heeft namelijk een inham in het rondje, waardoor je dus wél onderscheid hebtMikeS schreef:En je hebt geen rekening gehouden met het cijfer 0 en de letter o
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
Ziet er keurig uit, al heb ik wel een paar kritiekpuntjes:
- De blokmarkering zit nogal dicht op elkaar, komt druk over. Het lijkt wel 2-2m ofzo. Gebruik iets van 2-4m of iets dergelijks
- Zijn dat voorrangsbord en het verplichte rechdoorbord bij de oprit wel echt nodig? En jij zei dat het nogal een bordenwoud was bij mijn Burgtelandse visualisatie vandaag...
- Gebruik je nu op de onderbordjes een ander lettertype?
- De blokmarkering zit nogal dicht op elkaar, komt druk over. Het lijkt wel 2-2m ofzo. Gebruik iets van 2-4m of iets dergelijks
- Zijn dat voorrangsbord en het verplichte rechdoorbord bij de oprit wel echt nodig? En jij zei dat het nogal een bordenwoud was bij mijn Burgtelandse visualisatie vandaag...
- Gebruik je nu op de onderbordjes een ander lettertype?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
De blokmarkering is 1,5m-1,5m. Dit is inderdaad klein, maar ik vind dat de blokmarkering wel klein mag zijn om zo het verschil tussen rijstrook en afritstrook duidelijk te accentueren. Het verplichte rechtdoorbord is inderdaad niet nodig, dat klopt. Ook is de waarschuwing van de invoeger achteraf niet echt nodig, het is immers logisch dat er na een afrit ook een oprit komt. En ja, op dit onderbord is Clearview gebruikt. Reden is dat Ee te breed was en ik de tekst teveel moest verkleinen om het passend te krijgen.
Bedankt voor je commentaar!
Bedankt voor je commentaar!
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
In Burghteland gebruik ik bewust wel een waarschuwingsbord voor invoegers, omdat er geen aparte regels gelden voor invoegers (eigenlijk is het een doodgewoon kruispunt), waardoor dit dus moet worden aangegeven met een bord. Bovendien is het erg handig voor verkeer op de hoofdrijbaan om te weten dat er een invoeger aan kan komen. Soms is een weg onoverzichtelijk, door bijvoorbeeld begroeiing, en dan zie je het niet. Burghteland kent ook nogal complexe knooppunten, en in stedelijk gebied vaak halve aansluitingen met soms een gevaarlijk korte invoegstrook. Dit kan in andere landen natuurlijk anders zijn.
Toen mijn broer voor het eerst op de snelweg reed, zei hij dat hij het erg irritant vond dat hij de invoegers niet zag aankomen. Voor beginnend bestuurders kan het dus wel degelijk een hulp zijn, om zo'n bord neer te zetten.
Toen mijn broer voor het eerst op de snelweg reed, zei hij dat hij het erg irritant vond dat hij de invoegers niet zag aankomen. Voor beginnend bestuurders kan het dus wel degelijk een hulp zijn, om zo'n bord neer te zetten.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Daar heb je zeker gelijk in, al is het toch logisch dat er weer een oprit komt. Wanneer deze komt, is dat wel zo heel belangrijk? Het is wel een extra bord... Op oude stedelijke wegen kunnen de invoegstroken inderdaad aardig kort zijn, maar dit is soms nou eenmaal niet anders.
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
In Schellingen wordt er alleen gewaarschuwd met borden als de invoegstrook korter is dan 300m of als er sprake is van een taper. Hier gebruikt men bord F4d van de Schellingse wegcode:
- Spoiler: weergeven
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Het is één extra bord t.o.v. de Nederlandse situatie. Geen bordenwouden zoals in frankrijk (met verplicht rechtdoor, verbod linksafslaan, voorrangsweg etc.). Bedenk dat in Burghteland de verschillende wegtypen minder gescheiden zijn. Op dubbelbaanswegen heb je nu eens een stoplicht, dan weer een ongelijkvloerse kruising, dan weer eens een rotonde met een fly-over etc. Vroeger kwamen op A-wegen zelfs stoplichten voor (maar tegenwoodig is dit erg zeldzaam in Burghteland). In Nederland heb je óf een snelweg, of een enkelbaans weg, en wegen die ertussenin zitten zijn relatief zeldzaam.Snelwegfreak schreef: Daar heb je zeker gelijk in, al is het toch logisch dat er weer een oprit komt. Wanneer deze komt, is dat wel zo heel belangrijk? Het is wel een extra bord... Op oude stedelijke wegen kunnen de invoegstroken inderdaad aardig kort zijn, maar dit is soms nou eenmaal niet anders.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Ja dat komt in Benjiland niet zoveel voor. Wel heb je nog oud 'autowegen' met Vmax=100 km/h, halve vluchtstroken en gelijkvloerse kruisingen met voorsorteerstroken. Dit zijn oude B-wegen die bij vernieuwingen eigenlijk ook niet worden aangepast. Ze hebben nu gewoon een N-nummer maar zijn qua weginrichting e.d. toch 100 km/h in plaats van 90 km/h.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dat ziet me er wel een heel moeilijke en griezelige manier uit om linksaf te slaan... Is het niet veel gemakkelijker en veiliger om een voorsorteerstrook in het midden te maken? Verkeer dat niet afslaat kan dan ook quasi rechtdoor blijven rijden, en afslaand verkeer hoeft nog maar rekening te houden met verkeer dan van één kant komt.
Edit: Ik denk bovendien dat vrachtverkeer het in het bijzonder moeilijk gaat krijgen met zo'n bocht
Edit II: Sorry, ik had niet door dat het hier over de oude configuratie ging
Edit: Ik denk bovendien dat vrachtverkeer het in het bijzonder moeilijk gaat krijgen met zo'n bocht
Edit II: Sorry, ik had niet door dat het hier over de oude configuratie ging
Laatst gewijzigd door Ortelius op di 07 jun 2011, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dat klopt en dat wordt tegenwoordig ook zo gedaan. Bij reconstructies worden deze configuraties ook zo aangepast. Dit wat je hier ziet is een oude indeling
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Ziet er inderdaad niet heel veilig uit, kans op afdekongevallen enzo De 'rechtsaffer-om-links-af-te-slaan' ziet er te breed uit, breder dan de hoofdrijbaan.
Zou je geen borden 'verplicht rechtdoor' neerzetten op de hoofdrijbaan, en op de 'rechtsaffer-om-links-af-te-slaan'?
Zou je geen borden 'verplicht rechtdoor' neerzetten op de hoofdrijbaan, en op de 'rechtsaffer-om-links-af-te-slaan'?
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dat rechtdoorbord zou kunnen ja, maar er staat ook al een 7,5m lange rechtdoorpijl wat hetzelfde suggereert
De breedte van het rechtsafvak is ook te verklaren, zo kunnen vrachtwagens toch een grotere draai maken.
De breedte van het rechtsafvak is ook te verklaren, zo kunnen vrachtwagens toch een grotere draai maken.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
In de buurt van mijn dorp lag ook een "rechtsaf om linksaf te slaan". Die was redelijk veilig, maar het duurde vaak lang voordat je kon oversteken (verkeer van 2 kanten). Nu ligt er een gewone t-splitsing
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Ik zie eigenlijk het nut niet zo in van die rechtsaf voor links af te slaan constructies, omdat je dan langer moet wachten om over te steken. Een doodgewone T-splitsing lijkt mij een betere keus.
Re: [KBL] Infrastructuur
Het voordeel is dat er geen bochten komen in de hoofdweg voor een voorsorteervak. Maar ik vond het jammer, omdat de rechtsaf-om-linksaf-te-slaanconstructie redelijk zeldzaam is en nu vervangen is door een standaardconstructie.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dit is gedaan vanwege de goedkopere aanleg, minder bebording en de minder lange wachttijden dus betere doorstroming.
Re: [KBL] Infrastructuur
Hier is zo'n constructie in Nederland, tussen Mierlo en Geldrop, de 'afslag' naar camping 't Wolfsven:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 3&t=k&z=18
Helaas kun je hem op Streetview niet zien, daar wordt hij net gereconstrueerd
De bocht is wel een stuk ruimer dan die in Benjiland.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 3&t=k&z=18
Helaas kun je hem op Streetview niet zien, daar wordt hij net gereconstrueerd
De bocht is wel een stuk ruimer dan die in Benjiland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast