[KBL] Verkeer en Vervoer
Moderator: Matt
Re: [KBL] Infrastructuur
Heel mooi! Ze lijken een beetje op de verkeerslichten in Maldaria. Alleen hebben ze hier na het groene licht een oranje licht.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dat is in Benjiland ook zo. Hier gaat het als volgt: groen - oranje - rood - rood/oranje - groen.
Re: [KBL] Infrastructuur
Okee, hetzelfde als in Maldaria dus.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
Re: [KBL] Infrastructuur
Je bedoelt als het licht groen word eerst nog even oranje?
Op zich is dat best handig, dan kan je de koppeling alvast op laten komen, vooral als je vanaf een helling weg rijdt is dat erg handig dan stroomt het verkeer net iets sneller door.
In Nederland is dat niet zo, maar ik kan me hier ook geen situatie bedenken waar dat voordeel zou kunnen hebben (hoogstens een paar punten als je uit een tunneltje weg rijdt).
Op zich is dat best handig, dan kan je de koppeling alvast op laten komen, vooral als je vanaf een helling weg rijdt is dat erg handig dan stroomt het verkeer net iets sneller door.
In Nederland is dat niet zo, maar ik kan me hier ook geen situatie bedenken waar dat voordeel zou kunnen hebben (hoogstens een paar punten als je uit een tunneltje weg rijdt).
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Met oranje-rood rijdt het verkeer meteen weg als het licht op groen springt. Dit betekent dat je ook nog ontruimingstijd moet hebben vóór oranje-rood (wat als het heel rustig is, iemand komt aan gereden naar een rood licht toe en het springt op oranje-rood, dan rijdt-ie meteen door). Veel winst levert het dus niet op.
In Burghteland komt oranje-rood af-en-toe voor. Dit is vooral in bergachtige gebieden.
In Burghteland komt oranje-rood af-en-toe voor. Dit is vooral in bergachtige gebieden.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Wel of niet lijkt me een betere oplossing dan soms wel, soms niet...
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
In Schellingen en Imaginië is oranje-rood de norm. Hoewel het niet overal even voordelig is, is uniformiteit wel zo gewenst, zodat je een consitent verwachtingspatroon geeft aan de weggebruikers. Variëren lijkt mij een slecht idee...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
De verkeerslichtenregeling wordt nu eenmaal door de wegbeheerder uitgevoerd. Riiksweghendienst gebruikt nooit rood-oranje, maar de provincie Berghelande en sommige gemeentes wel. Rood-oranje is alleszins een mogelijkheid volgens de wegcode, en in de Burghtelandse rijopleiding wordt ook gezegd dat je al mag vertrekken als het stoplicht op rood-oranje staat en dat dit af en toe voorkomt.
Re: [KBL] Infrastructuur
In Ardeim en Solwezië wordt rood-oranje niet gebruikt, men ziet er het nut niet echt van in.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Een proef in Benjiland met een nieuw markeringssysteem. Het betreft hierbij de kleur van de middenstrepen of de middengeleiders. Deze zouden dan geel worden. Dit is getest hier op de N110 nabij Heljerzicht (Helderzicht).
- Kaaiman
- Geoficticus
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
Het baken op de rijbaansplitsing staat wel erg dicht op het (vrij laag geplaatste) geef-voorrang-bord aan de linkerzijde.
Verder ziet het er weer even mooi als altijd uit.
Verder ziet het er weer even mooi als altijd uit.
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
Zo, dus je gaat het op z'n Noors doen... Interessant...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Dank je! Klopt, het middeneiland is niet al te lang, dus daarom staat het wat dicht op elkaar. Het voorrangsbord hangt dacht ik 0,9 meter boven de grond. Het minimum is weliswaar 1,20 meter (en het gangbare 1,60 meter), maar in combinatie met de wegwijzers die erboven hangen mag hiervan afgeweken wordenKaaiman schreef:Het baken op de rijbaansplitsing staat wel erg dicht op het (vrij laag geplaatste) geef-voorrang-bord aan de linkerzijde.
Verder ziet het er weer even mooi als altijd uit.
Dat klopt ja. Het is zeker wel even wennen!MandelSoft schreef:Zo, dus je gaat het op z'n Noors doen... Interessant...
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:
1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
3. Duidelijkheid. Indertijd reflecteerde de markering nog niet, en was een dubbele witte streep in het donker duidelijker dan een een enkele gele streep.
4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Het ziet er echter in principe prima uit, en de visualisaties zijn mooi als altijd !
1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
3. Duidelijkheid. Indertijd reflecteerde de markering nog niet, en was een dubbele witte streep in het donker duidelijker dan een een enkele gele streep.
4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Het ziet er echter in principe prima uit, en de visualisaties zijn mooi als altijd !
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Mwah, dat valt nog redelijk mee. Bovendien geen groot probleem.sirdanilot schreef:1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
Optische versmalling doen we in Benjiland niet aan.sirdanilot schreef:2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
Gele wegmarkeringen reflecteren nu wel. Mocht dat niet genoeg zijn kun je nog eventueel wegdekreflectoren plaatsen.sirdanilot schreef:3. Duidelijkheid. Indertijd reflecteerde de markering nog niet, en was een dubbele witte streep in het donker duidelijker dan een een enkele gele streep.
Daar hebben we oranje voor!sirdanilot schreef:4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
Dat lijkt mij totaal geen probleem.sirdanilot schreef:5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Dank u!sirdanilot schreef:Het ziet er echter in principe prima uit, en de visualisaties zijn mooi als altijd !
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
Ik doe ook even een duit in het zakje...
Groeten,
Maarten
Mwoah, valt wel mee in Noorwegen...sirdanilot schreef:1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
Een dubbele gele streep kan in principe toch ook?sirdanilot schreef:2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
Dat kan je ook oranje doen, of wellicht zie je de afwijking al omdat ALLE wegmarkering ineens geel is...sirdanilot schreef:4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
Geen punt. Noorwegen heeft wat dat betreft ook afwijkende markeringen t.o.v. Zweden, net zoals "onze" DV-markering vrij sterk afwijkt van Duitsland en België...sirdanilot schreef:5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Punten 3 en 5 heeft Benjiland inderdaad geen last van, want het heeft geen rechtstreekse buren behalve Maldaria en tegenwoordig reflecteert de markering prima en is het verschil dus goed te zien.
Punt 2: In Burghteland 'fopt' men de weggebruiker liever dan dat er allerlei drempels worden neergelegd. Zo rijdt men vaak minder hard op wegen met een dubbele middenstreep, en dat is gunstig voor de verkeersveiligheid zonder dat het verkeer er bewust last van heeft. Op wegen zonder middenstreep rijdt men al helemaal minder hard. Wegen waar wél hard mag worden gereden (70 bibeko of 100 per uur wegen) zijn vaak breder uitgebouwd zodat het optische effect minder wordt.
Verkeer rijdt, zoals uit onderzoek blijkt, wel meer aan de zijkant van de weg. De rechter redresseerstrook is daarom vaak enkele centimeters breder.
Punt 1: Dit verschilt ook per cultuur, natuurlijk. In Burghteland wilde men de dorpsgezichten niet aantasten; er zijn vrij weinig verkeersborden te vinden en ook weinig markering.
Punt 2: In Burghteland 'fopt' men de weggebruiker liever dan dat er allerlei drempels worden neergelegd. Zo rijdt men vaak minder hard op wegen met een dubbele middenstreep, en dat is gunstig voor de verkeersveiligheid zonder dat het verkeer er bewust last van heeft. Op wegen zonder middenstreep rijdt men al helemaal minder hard. Wegen waar wél hard mag worden gereden (70 bibeko of 100 per uur wegen) zijn vaak breder uitgebouwd zodat het optische effect minder wordt.
Verkeer rijdt, zoals uit onderzoek blijkt, wel meer aan de zijkant van de weg. De rechter redresseerstrook is daarom vaak enkele centimeters breder.
Punt 1: Dit verschilt ook per cultuur, natuurlijk. In Burghteland wilde men de dorpsgezichten niet aantasten; er zijn vrij weinig verkeersborden te vinden en ook weinig markering.
Volstrekt onnodig natuurlijk. De functie van een dubbele streep is om aan te geven dat er tegenverkeer is, net als de functie van geel. Het kán wel, maar pimpelpaarse markering kan ook, irrelvant dus...Een dubbele gele streep kan in principe toch ook?
Re: [KBL] Infrastructuur
Het systeem met gele strepen heeft voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik het lelijk, dus in Laconia zal het nooit voorkomen.
Ik heb ooit ergens gelezen dat de VS de gele middenstreep pas in de jaren 70 heeft ingevoerd. Dan is het raar dat Burghteland al tien jaar eerder een kopie van dit systeem heeft beëindigd.sirdanilot schreef:Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Infrastructuur
Da's dan een foutje van mijn kant... Maar België had deze markering toch al eerder dan de jaren 70?Koen schreef:Het systeem met gele strepen heeft voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik het lelijk, dus in Laconia zal het nooit voorkomen.
Ik heb ooit ergens gelezen dat de VS de gele middenstreep pas in de jaren 70 heeft ingevoerd. Dan is het raar dat Burghteland al tien jaar eerder een kopie van dit systeem heeft beëindigd.sirdanilot schreef:Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:
In ieder geval zijn wegen met gele strepen vrijwel nergens meer te vinden. Alleen polderwegen op het platteland hebben soms nog (half afgesleten) gele markering.
Re: [KBL] Infrastructuur
Op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Road_surface_marking) vond ik dit:
De bron hiervan is helaas een dode link. Maar ik ga er vanuit dat het klopt. In het kort zijn gele lijnen dus al eerder in enkele staten ingevoerd, maar pas nationaal in 1971. Over de Belgische wegmarkering weet ik niets af. Is daar ooit gele markering geweest?White center lines were used in the United States until the 1971 edition of the Manual on Uniform Traffic Control Devices, which mandated yellow as the standard color of center lines nationwide (after several decades of debate on the issue and some states already offering the double and single solid yellow center line). The changeover to the 1971 MUTCD standards took place between 1971 and 1975 with most done by the end of 1973, so for two years drivers still had to use the old and new. Yellow was adopted because it was already the standard color of warning signs, and because it was easy to teach drivers to associate yellow lines with dividing opposing traffic and white lines with dividing traffic in the same direction. In turn, this simple mnemonic device greatly reduced head-on collisions and improved road traffic safety.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Tot 1970 dacht ik ja.
Re: [KBL] Infrastructuur
Maldaria gebruikt ook gele middenmarkering, dus dat zal niet veel problemen geven. Hier is het alleen met een dubbele streep, naar Noord-Amerikaans voorbeeld.
Het ziet er weer mooi uit zoals altijd.
Het ziet er weer mooi uit zoals altijd.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
De verkeersborden zijn ietsjes aangepast hier en daar. Klik hier om ze te bekijken (download link naar PDF).
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [KBL] Infrastructuur
Sorry, ik kan 'm niet downloaden
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast